Vilken kombination når högst på "Tryffelskalan"?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Morgan

Vilken kombination når högst på "Tryffelskalan"?

Inläggav Morgan » 2007-02-10 03:06

Givet att man har idealiska akustiska villkor för respektive modell/kombination - vilken Ino-konfiguration når högst på tryffelskalan?

Frågan är förrädiskt enkelt ställd. Har Ingvar själv någon uppfattning i frågan, utöver de uttalanden som görs i manifestet?

(Jag har egentligen en hel hög frågor relaterade till tryffelskalan. Vilken högtalare tillverkad av annan än Ino når högst på tryffelskalan, under idealiska akustiska villkor, av de som hittills testats - och hur högt når den? Är det B&W 801 i den gamla versionen och någonstans kring 75-80, kanske?)

Följande dialog utspelades en gång:
IngOehman skrev:Jag kan ju orimligen göra några prisvärdhetsbedömningar av dem [pi60 vs pi60s], men jag kan berätta om några tryffel-studier jag gjort.
[...]
Resultatet var att i en jag tror det var 87 öron stark grupp (44 hjärnor) gavs pi60s i snitt 97 på den subjektiva tryffelskalan (3 m och semifritt fält skall tilläggas, i övrigt F/E-lyssningsuppställning). Den vanliga pi60 fick i snitt 94 på samma skala. Den upplevda skillnaden, renderande dessa avgivna "betyg" är inte stora - 94 mot 97.

Mr_Ekan skrev:* Kommer något av dina esoteriska toppsystem tillsammans med exv Z-4 upp i 98%?

IngOehman skrev:Kanske, men nog inte. Det är dock väldigt svårt att undersöka eftersom de triumferar mest på långa lyssningsavstånd (eller i klangiga rum), således att de inte degraderas. Men på tre meter (som är mitt standardtestavstånd vid tryffeltesterna) har de (frånsett ljudtyckskapaciteten och den lägre distorsionen) inte några signifikanta företräden framför pi60s (är min uppfattning, och även tryffelutslaget).

I själva verket är det i mycket bra rum först på över 4 meter som de större systemen (i56s och uppåt) signifikant klarar sig bättre än de mindre systemen (pi60s, i28s, i32z och i34es). Jag bortser då förstås ifrån de oomtvisteliga ljudtycks- och distorsionsfördelarna som förstås finns i alla sammanhang.

I ett stort och svårt rum är de (främst i56s, i64z och i68es) fullständigt överlägsna pi60s dock (är rummet inte alls bra gäller detta även på rätt korta lyssningsavstånd), men främst beroende på att total-systemet "pi60s+det dåliga rummet" ju inte kommer i närheten av några 97% under sådana förutsättningar.*

Vid ett annat tillfälle skrev Ingvar så här:

IngOehman skrev:Jag avstår ifrån att komma med egna uppfattningar i frågan, men kan meddela att de av oberoende lyssnare i blindtester givits 84, 94, 97 resp 97 (piP, pi60, pi60s resp i56s*) på tryffelskalan.

HUr mycket är det egentligen värt med den lägre distorsionen från systemen med två (i28, i32s, i34es) respektive fyra (i56, i64s, i68es) boomerelement jämfört med modellerna med bara ett boomerelement (i14, i16s) eller med bara ett stackars litet element som tvingas spela djupbas (pi60, pi60s, pi60es)? Ett delat system med basmoduler och toppar innebär lägre dist och bättre kontroll över basens utbredning i rummet. Ger sådant utslag på tryffelskalan redan vid låg volym?

Själv tycker jag mig ha upplevt, efter att ha lyssnat på en hel del stora system med toppar och basmoduler och många mindre med bara pi60(s), att de större systemen är mer "mjuka" i klangen redan på ganska moderata volymer. Jag misstänker att det är någon sorts distorsion som är lägre. Är det ren inbillning? Är inte i28 med pY2 mer välljudande än pi60 ensamma redan på låg volym, tack vare lägre dist? Är inte i32s och pZ2 mer välljudande än pi60s redan på låg volym?

Många grubblerier, och jag misstänker att Johan Lindroos nickar instämmande. "I basen kan man aldrig ha för mycket kapacitet", eller hur det nu var? Jag antar att det handlar om överkapacitet överlag?

Nu skall jag gå och lägga mig så att jag slutat svammla.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-02-10 10:32

Det är ju en definitionsfråga vad som menas med låg volym.

Överkapacitet tror jag aldrig har någon positiv effekt, snarare en negativ effekt på plånboken.

De delade systemen kan däremot använda element som är kompromisslösa för just sina arbetsuppgifter vilket kan, för en mycket känslig lyssnare ha positiv inverkan redan på volymer som ligger inom alla systems kapacitet. De delade systemen kan ju harmoniseras med rummet på bästa sätt.

Användarvisningsbild
Merkurius

Inläggav Merkurius » 2007-02-10 11:13

Intressant fråga Morgan. Detta diskuterade vi ju på träffen hos Almen för en vecka sedan och min nyfikenhet har inte lagt sig. Ska bli intressant om Öhman vill berätta lite för oss hur det ligger till :)

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2007-02-10 11:25

Jag måste bara då inflika de utdragen i manifestet som berör just detta, så att det finns att läsa (vad IÖ har skrivit) i förhållande till Morgans inlägg.

Ino pi60s betraktas av många som det finaste fullregisterhögtalarsystemet i världen idag. Det är även min egen inställning. Jag tillverkar ju flera väsentligt dyrare system av tudelad typ, toppsystem – basmoduler, men syftet med dessa större systemen är inte primärt att erbjuda mervärden i termer av absolut återgivningskvalitet. Snarare skall man se dem som system av precis samma kvalitet men i större skala (pi60s används faktiskt som referens för fintrimningen av de större systemen).

Så frågan är ju som du skriver Morgan om den "mjukare klangen" i de större delade systemen är ett icke optimalt rum eller placering av dessa när man vidare läser(ur manifestet igen):

De större systemen har utformats så att de kan hantera större ljudtryck och så att de påverkas mindre av eventuella ogynnsamma akustiska egenskaper i lyssningsrummet. Dessa egenskaper hos främst toppsystemen i56, i64s och i68es (men även i viss mån hos i28, i32s och i34es) gör också att större lyssningsavstånd är möjliga och lämpliga.
De större systemens egenskaper kan vara synnerligen värdefulla för många krävande lyssnare, men under idealiska förutsättningar och då ljudtryckskapaciteten från pi60s är tillfyllest, är pi60s verkligen den yttersta spjutspetsen i termer av objektivt definierbar återgivning.

Merkurius skrev:
Ska bli intressant om Öhman vill berätta lite för oss hur det ligger till

Frågan är bara om han kan svara anorlunda än det som redan sagts/skrivits?

Mvh Björn//
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-02-10 11:45

Merkurius skrev:Intressant fråga Morgan. Detta diskuterade vi ju på träffen hos Almen för en vecka sedan och min nyfikenhet har inte lagt sig. Ska bli intressant om Öhman vill berätta lite för oss hur det ligger till :)

Instammer. Hoppas Affald hittar denna trad...

Maarten

Inläggav Maarten » 2007-02-10 17:06

Frågan besvaras med två motfrågor: Hur låg dist hör du? Samt; hur låg dist har t ex pi60(s)? Implicit påstås att folk ev hör denna dist.

Tvivlar dock personligen på att någon hör denna dist vid 'normal' lyssning. Men säker är jag inte!
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Tumme

Inläggav Tumme » 2007-02-11 10:06

Intresant fråga Morgan

En av orsakerna till att jag valde i14 (förutom att den är så liten och lätt att flytta på) som topp och X2 som basar var främst för att det skulle bli ett flexibelt system där jag om jag vill kan skaffa flera basmoduler eller byta till ett större toppsystem. Jag kan också om jag skulle känna att jag behöver en center skaffa en i14 till.

Men den största orsaken var nog att Toppsystemen blir lättare att justera in i det aktuella rummet. Och att man inte behöver lika kraftiga förstärkare.

Och så detta som står i manifestet om toppsystem + basmoduler

- En effektiv metod att isolera det krävande registret under 80 Hz från huvudhögtalarna i distorsionssänkande syfte.

- Medger optimalt utnyttjande av de motstridiga akustiska egenskaperna hos lyssningsrum över respektive under ca 80 Hz.

- Fungerar som flexibel lösning för att medge nogrann inpassning till olikheterna mellan olika lyssningsrum.

- Möjliggör tonkurvejusteringar i basen mellan olika inspelningar. (Värdefullt mest i hammabiosammanhang).

- Konceptet med toppsystem + basmodul (T + B) ger båda ett kraftigt utökat praktiskt dynamikområde och förbättrade överstyrningegenskaper. Ett T + B drivet av två 2x100 W förstärkare tappar typiskt orken vid ungefär samma ljudtryck som ett fullregistersystem drivet av en försärkare på 2x400 W.

Obs!! det står mera i manifestet men jag hittade inte det att kopiera någonstans.

Men topp systemen blir ju dyrare och tar mera plats (nu hadde jag tur och kunde jag ha mina i14 på basmodulerna så dom tar inte så mycket mer golvyta som ett par pi60). Men om det som i sista punkten så känns det som om många surroundrecievers inbyggda slutsteg skulle funka bättre än att driva pi60.

Thomas

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-02-11 10:15

Maarten skrev:Frågan besvaras med två motfrågor: Hur låg dist hör du? Samt; hur låg dist har t ex pi60(s)? Implicit påstås att folk ev hör denna dist.

Tvivlar dock personligen på att någon hör denna dist vid 'normal' lyssning. Men säker är jag inte!

pi60s är en av de bästa högtalarna jag hört men jag betvivlar att de skulle vara helt transparanta. Tror man måste ner på väldigt låga distortionsnivåer för att det inte skall gå att höra. Tänk på elektronik och vilka låga nivåer som är hörbara där.

IÖ skriver ju själv at de stora systemen har en mer avslappnad återgivning än de mindre. Beror nog på både lägre tondistortion men också lägre termisk kompression.

/Peter

Maarten

Inläggav Maarten » 2007-02-11 13:40

Piotr skrev:
Maarten skrev:Frågan besvaras med två motfrågor: Hur låg dist hör du? Samt; hur låg dist har t ex pi60(s)? Implicit påstås att folk ev hör denna dist.

pi60s är en av de bästa högtalarna jag hört men jag betvivlar att de skulle vara helt transparanta. Tror man måste ner på väldigt låga distortionsnivåer för att det inte skall gå att höra. Tänk på elektronik och vilka låga nivåer som är hörbara där.

Bortsett från 'helt tranparent'...Det där med nivåer har diskuterats en hel del:

Här skriver Isidor bla:

Flint,

Citat:
Flint
Grattis, du var en hävert på hörsel. Dig får man passa sig för när man snackar ljud.

För att parafrasera Eddie Murphy på redneckklubben i 48 timmar: I'm your worst nightmare - an engineer with ears. Cool

Ofta känner jag mig som en vandrande THD-analysator eftersom jag tycker att nästan alla högtalare är behäftade med ganska påtagliga orenheter. Ibland när jag har mätt distorsion för högtalarelement och tyckt att det låter rätt illa så har THD-värdet varit runt 0.3 % med dominans av andra- eller tredjeton. Nu är det naturligtvis annorlunda med den maskering man får från typiska musiksignaler, men jag tycker ändå att distorsionen bör ligga under 0.1 % från några hundra Hz och uppåt i ett idealt system. När det gäller högtalare och distorsion så har det visat sig att sambandet mellan låg distorsion och lyssnarpreferenser inte är alls lika starkt som för frekvensgång och spridning, men det finns där trots allt.

För t ex pi60 har jag hört siffror som ligger på bråkdelar av procent. Hursomhelst antyder Isidor's inlägg att eventulla hörbara skillnader mellan modellerna (större sidosystem (i28,56 resp pi60, i14 etc) skulle ha mer att göra med spridning (och frekvensgång), än med dist vid 'normala' volymer. (Dessutom har jag hört att i28 och pi60 lär vara relativt lika i spridningen. Det är främst i56 om skiljer sig markant.)

Citatet är taget från denna tråd: http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... &start=150

IÖ skriver ju själv at de stora systemen har en mer avslappnad återgivning än de mindre. Beror nog på både lägre tondistortion men också lägre termisk kompression.

/Peter

Gör han? Hur går det ihop med det screen skrev ovan? :)

I slutändan är det nog främst IÖ som kan ge korrekta svar, men tråden är intressant då den speglar olika tolkningar.
sb17nbac till alla!

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-02-11 15:48

Piotr skrev:IÖ skriver ju själv at de stora systemen har en mer avslappnad återgivning än de mindre. Beror nog på både lägre tondistortion men också lägre termisk kompression.
/Peter
Det där gäller nog vid högre ljudtryck. pi60 effektkomprimerar (temiskt eller mekaniskt) inte på normal lyssningsnivå...

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-02-11 21:04

Jo visst gör dom det, frågan är bara hur mycket... eller snarare lite kanske man bör säga.

IÖ dimensionerar enligt uppgift filtren till en viss uppvärmd temperatur på talspolarna. Typ normal lyssningsvolym om jag minns rätt. Ber om ursäkt om jag feltolkat men det nämndes i en tråd för ett tag sen.

Det där med avslappnat finns att läsa i manifestet.

/Peter

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2007-02-13 22:58

Det är väldigt lätt att teoretisera fram "brister" hos pi60s på ett hififorum. Men efter att ha lyssnat på denna högtalare under fina förutsättningar tror jag de flesta frågar sig om man verkligen behöver mer i hemmamiljö. Jag betvivlar det starkt.

Edit: ursäkta mitt osvar på frågan. Gällande skillnad mellan pi60 och pi60s vet jag även att Ingvar uttryckt det som så att bristerna på den 100-gradiga tryffelskalan (ju) blir dubbelt så höga för pi60 (94) som för pi60s (97). Men det var nog gör den gamla pi60 tror jag...
11010000

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2007-02-13 23:13

Mr_Ekan skrev:Det är väldigt lätt att teoretisera fram "brister" hos pi60s på ett hififorum. Men efter att ha lyssnat på denna högtalare under fina förutsättningar tror jag de flesta frågar sig om man verkligen behöver mer i hemmamiljö. Jag betvivlar det starkt.

Det är en helt fantastisk högtalare. Men inte så rolig i jämförelse med ett lite större sidosystem med kompetenta basmoduler. Det är liksom en helt annan pryl att spela Infected Mushroom i ett rum med profundus Z4 eller Y2 eller något i den lite tyngre divisionen. Ino pi60s må vara höjden av förfining och allt det där, och den har ett otroligt kompetent litet baselement, men två små åttatummare har trots allt sina begränsningar i den djupa basen. Är man basnarkoman så finns det inga genvägar till det perfekta välljudet, liksom.

Fast i en lägenhet vete katten om jag skulle behöva mer än piP ljudtrycksmässigt egentligen. Jag är lite vek när det gäller att störa grannarna.

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2007-02-13 23:35

Jag är mer intresserad av hur viktig basåtergivningen är. I ett halvtaskigt rum kanske (p)iPs och pP-4 ger bättre ljudkvalitet än pi60s för ungefär samma pengar? Jag inser dock att trådens ursprungsfråga förutsatte ideal akustisk miljö och att detta är en urspårning.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2007-02-14 00:27

Mr_Ekan skrev:Edit: ursäkta mitt osvar på frågan. Gällande skillnad mellan pi60 och pi60s vet jag även att Ingvar uttryckt det som så att bristerna på den 100-gradiga tryffelskalan (ju) blir dubbelt så höga för pi60 (94) som för pi60s (97). Men det var nog gör den gamla pi60 tror jag...

Precis så var det. Ingvar har också gissat att de idag ligger väldigt nära varandra. Rent tryffelskalemässigt finns det ingen bättre högtalare i hans sortiment, dock så förstod jag det som att det riktiga tryffeltestet bara utförts på pi*-modellerna. Som jag minns det var ordningen nerifrån pi18, piP/pi24, pi60 och till sist pi60s. De modeller som finns idag är alltså inte testade.

[slrt]
admin

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-02-14 09:33

guldfisk skrev:Jag är mer intresserad av hur viktig basåtergivningen är. I ett halvtaskigt rum kanske (p)iPs och pP-4 ger bättre ljudkvalitet än pi60s för ungefär samma pengar? Jag inser dock att trådens ursprungsfråga förutsatte ideal akustisk miljö och att detta är en urspårning.
Det som saknas är ljudtrycksförmåga med den lösningen. Den lilla 5,5"aren kommer vara begränsande trots avdelningen av de lägsta frekvenserna. Dessutom är det ett MYCKET bättre diskantelement i pi60.

Morgan,

Överkapacitet är inte naturtrogenhet ;) Det är bara dyrt.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-02-14 11:51

Kaffekoppen skrev:Överkapacitet är inte naturtrogenhet ;) Det är bara dyrt.
Word!

Tryffelskalan måste väl i rimlighetens namn ha mer med hur en inspelad röst eller akustisk gitarr låter, än rak frekvenskurva ned till 16 Hz?

Morgan skrev:Är man basnarkoman så finns det inga genvägar till det perfekta välljudet, liksom.
Nä, men då har vi olika definition på "välljud", men det visste vi nog? Eller hur var det du sade; minst +2 dB i basen? ;)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-02-14 13:34

Det kan vara lite kul också...
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-02-14 15:22

Max_Headroom skrev:

Det kan vara lite kul också...

"kul" har inte på tryffelskalan att göra! :evil:

Musik är en allvarlig sak. :)

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2007-02-14 16:00

naturligtvis anser jag att i28 är en god kompromiss mellan overkill och penninginsats
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-02-14 16:16

Almen skrev:
Word!

Tryffelskalan måste väl i rimlighetens namn ha mer med hur en inspelad röst eller akustisk gitarr låter, än rak frekvenskurva ned till 16 Hz?

Morgan skrev:Är man basnarkoman så finns det inga genvägar till det perfekta välljudet, liksom.
Nä, men då har vi olika definition på "välljud", men det visste vi nog? Eller hur var det du sade; minst +2 dB i basen? ;)

Ha! +2dB... vad är väl det.

Har en polare (hopaps han inte läser det här ;) ) som har tunat in sitt sytem med extrem nogranhet för att erhålla en peak på 20dB i basen!!!

Är helt allvarlig, nivån vid 20Hz är 0dB och allt över 100Hz ligger hyggligt runt 0dB men så har vi den där peaken på 20dB centrerad vid 45Hz sisådär. Han tycker det låter mycket bättre än ett linjärt system med en svag bashöjning. Det ska smälla i bröstet liksom... även om Lisa Ekdal framför ett solonummer med sin spröda röst och en Parlor gitarr.

Satteliter med två stycken bredbandar på 3-4" parat med 4st 12"XLS med slavbasar som har för liten massa. Basarna är kopplade paralellt med 5-10 meter "sytråd" till ipod förstärkaren.

Han e skitnöjd å jag hajjar noll, zero, nada!

/Peter

8O :? 8O :) :D :lol: :lol: :lol:

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-02-14 17:24

:)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-02-14 17:28

Piotr skrev:Ha! +2dB... vad är väl det.

Morgan verkar ju riktigt nyanserad i jämförelse. :D

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2007-02-14 20:18

jag kör också lite för fett
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
Tumme

Inläggav Tumme » 2007-02-15 21:02

Frågor?

Eftersom pi60s och i14 med X2 moduler är mest lika varandra om man skall jämföra fullregister och toppsystem så undrar jag om man tex tar.

pi60s + 2x100w i optimalt rum.

i14 + X2 + CR80s + 4x100w i optimalt rum.

Samma förstärkare används. kommer man att höra att i14 systemet har lägre distorsion även på lägre volym?. Eller går det inte att höra?.

Och vad händer om man skulle byta ut förstärkaren till pi60s till en kraftigare tex 2x300w blir det någon skillnad.

Hur stark behöver man spela för att man skall höra/märka av distorsionen?

Thomas

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-02-15 23:02

Man kommer att höra skillnad om man brassar på material med mycket lågfrekvensinfo.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
IngOehman

Re: Vilken kombination når högst på "Tryffelskalan"

Inläggav IngOehman » 2007-02-16 18:45

Morgan skrev:Givet att man har idealiska akustiska villkor för respektive modell/kombination - vilken Ino-konfiguration når högst på tryffelskalan?

Frågan är förrädiskt enkelt ställd. Har Ingvar själv någon uppfattning i frågan, utöver de uttalanden som görs i manifestet?

Det där är en klurig fråga, helt klart, och som du antyder är till synes korta och enkla frågor ofta de som kräver de längsta svaren. :wink:

På grund av att tryffelskalan bara kan appliceras när man har en testmiljö som mätmikrofonen (som används) och öronen (som används vid normal lyssning) uppfattar ungefär likartat blir frågan komplex, eftersom tryffelfaktorn som man kan dela ut till en högtalare, inte inkluderar dess förmåga att undertrycka rummets dåliga tillskott, bara deras "närintegration" med rummet (läs: Reflexioner från golv och vägg bakom högtalaren).

Det betyder att den testmiljö i vilke tryffelvärdet kan kartäggas är en, vars reflexioner i huvudsak kommer från samma riktningar som högtalarna själva (ungefär). Kort sagt - man kan i princip bara utvärdera högtalarnas förmåga att hantera klang och dynamik i "ljudbildspresentationen", men inte deras förmåga att "inte skadas av lyssningsrummet fjärra reflexioner". :(

Därför får pi60s (HP-filtrerad) och i56 ungefär samma resultat på tryffelskalan med tre meters testavstånd.

I ett verkligt rum med värre förutsättningar än tryffeltestmiljön, kan öronen fortfarande undertrycka reflexterade ljud från rummet i god omfattning - så länge som de är tillräckligt måttliga, kommer från lämpliga riktningar och är svaga nog.

Men: pi60s och i56 påverkas olika därvidlag!

I ett litet rum där man tvingas sitta för nära högtalarna drabbas i56 illa (geometrisk distorsion av högtalarnas form - i "vidvinkligt perspektiv" vid närlyssning får de felaktig akustisk form, vilket påverkar båda pulssvar och klang), medan pi60s drabbas högst måttligt.

I stora (och svåra) rum händer det motsatta - i56 triumferar med sin förmåga att höras över rummet, och det större lyssningsavståndet eliminerar den geometriska form-distorsionen. :P

Jag ser helst att man använder i56 med större lyssningsavstånd än 4 meter - om de verkligen skall kunna glänsa.

Således: I alla icke-perfekta rum är det viktigt att minnas att den totala tyffelfaktorn (även om den med dagens tekonologi inte kan mätas noggrannt i verkliga rum) blir väsentligt lägre än den som gäller för högtalarna som enskildheter. Företrädet när i56 brukas är att rummets tryffelbegränsande egenskaper tonas ned. :P Det är en värdefull egenskap primärt när rummet är så stort att det hade varit ett problem med t ex pi60.

Glädjande nog är så stora rum fördelaktiga ur andra aspekter - så även om man kan säga att ett par i56 egentligen bara är klart bättre än pi60s när lyssningsavståndet är så stort att rummet börjar bli ett problem - så har totalresultatet förutsättningar att bli klart bättre än med pi60s i ett mindre rum!

De glesa reflexerna i det större rummet är ju i sig en tillgång - om man bara kan bekämpa den större mängden reflexioner (rumsradie/rumsdiagonal minskar ju) som det större rummet ger. Med i56 (eller i64s eller i68es) elimineras den enda potentiella nackdelen med det större rummet och dito lyssningsavstånd, och endast fördelerna med det större rummet kvarstår. :P

Morgan skrev:(Jag har egentligen en hel hög frågor relaterade till tryffelskalan. Vilken högtalare tillverkad av annan än Ino når högst på tryffelskalan, under idealiska akustiska villkor, av de som hittills testats - och hur högt når den? Är det B&W 801 i den gamla versionen och någonstans kring 75-80, kanske?)

Det känns konstigt att deklarera resultat från andra tillverkares högtalare så här officiellt :? , men jag kan bekräfta att B&W tillhör de som klarat sig allra bäst bland "icke-Ino-högtalare", och att det är precis den modell du nämner som klarat sig bäst. Dock kom den först 1980 (då med sluten låda) och den version jag funnit låta bäst är den sista som gjordes med 12" stort baselement i basreflexkabinett. Jag vet inte vilket år det var, men jag skulle gissa på att det var någon gång på 90-talet.

Misstänker att du kanske slog fel på tangentordet med avseende på årtalet? :wink:

Med samma uppställning som jag använder för pi60 m fl Ino-högtalare presterar dock inte B&W-högtalarna optimalt tryffelmässigt (om man inte gillar en rätt överdriven bas och konstiga färgningar i en stor del av mellanregisterområdet) även om de ändå får väsentligt höge poäng än de flesta andra högtalare. Men mera friplacerade (1,5 meter från högtalarväggen om jag minns rätt) fick de bättre siffror på tryffelskalan - bättre än några andra icke-Inohögtalare jag stött på. Mer än så säger jag helst inte, men jag skall förstås påminna om att dessa tryffeltester är en väsentlig del av utvecklingsarbetet med alla Ino-högtalare - så det är inte så märkligt att de brillierar i den diciplinen. :wink:

(Jag hoppas ingen anser att det betyder att resultatet är helt ointressant dock - för jag gör dem ju av ett skäl - nämligen att det är min uppfattning att det är en synnerligen relevant test / ett väldigt bra sätt att bilda sig en relevant uppfattning om hur högtalaren faktiskt presterar (för örat) i den närmiljö den kommer att hamna.)

Morgan skrev:Följande dialog utspelades en gång:
IngOehman skrev:Jag kan ju orimligen göra några prisvärdhetsbedömningar av dem [pi60 vs pi60s], men jag kan berätta om några tryffel-studier jag gjort.
[...]
Resultatet var att i en jag tror det var 87 öron stark grupp (44 hjärnor) gavs pi60s i snitt 97 på den subjektiva tryffelskalan (3 m och semifritt fält skall tilläggas, i övrigt F/E-lyssningsuppställning). Den vanliga pi60 fick i snitt 94 på samma skala. Den upplevda skillnaden, renderande dessa avgivna "betyg" är inte stora - 94 mot 97.

Mr_Ekan skrev:* Kommer något av dina esoteriska toppsystem tillsammans med exv Z-4 upp i 98%?

IngOehman skrev:Kanske, men nog inte. Det är dock väldigt svårt att undersöka eftersom de triumferar mest på långa lyssningsavstånd (eller i klangiga rum), således att de inte degraderas. Men på tre meter (som är mitt standardtestavstånd vid tryffeltesterna) har de (frånsett ljudtyckskapaciteten och den lägre distorsionen) inte några signifikanta företräden framför pi60s (är min uppfattning, och även tryffelutslaget).

I själva verket är det i mycket bra rum först på över 4 meter som de större systemen (i56s och uppåt) signifikant klarar sig bättre än de mindre systemen (pi60s, i28s, i32z och i34es). Jag bortser då förstås ifrån de oomtvisteliga ljudtycks- och distorsionsfördelarna som förstås finns i alla sammanhang.

I ett stort och svårt rum är de (främst i56s, i64z och i68es) fullständigt överlägsna pi60s dock (är rummet inte alls bra gäller detta även på rätt korta lyssningsavstånd), men främst beroende på att total-systemet "pi60s+det dåliga rummet" ju inte kommer i närheten av några 97% under sådana förutsättningar.*

Vid ett annat tillfälle skrev Ingvar så här:

IngOehman skrev:Jag avstår ifrån att komma med egna uppfattningar i frågan, men kan meddela att de av oberoende lyssnare i blindtester givits 84, 94, 97 resp 97 (piP, pi60, pi60s resp i56s*) på tryffelskalan.

HUr mycket är det egentligen värt med den lägre distorsionen från systemen med två (i28, i32s, i34es) respektive fyra (i56, i64s, i68es) boomerelement jämfört med modellerna med bara ett boomerelement (i14, i16s) eller med bara ett stackars litet element som tvingas spela djupbas (pi60, pi60s, pi60es)? Ett delat system med basmoduler och toppar innebär lägre dist och bättre kontroll över basens utbredning i rummet. Ger sådant utslag på tryffelskalan redan vid låg volym?

Nej, i princip inte. I sammanhanget (med de nivåer jag använder) är det en nästan (men förstås inte helt) försumbar faktor. Jag spelar alltid på en nivå >10 dB under den där distorsionen blir en dominerande faktor (vilket man märker på att tryffelfaktorn ändras till det sämre vid nämnd nivå).

Morgan skrev:Själv tycker jag mig ha upplevt, efter att ha lyssnat på en hel del stora system med toppar och basmoduler och många mindre med bara pi60(s), att de större systemen är mer "mjuka" i klangen redan på ganska moderata volymer. Jag misstänker att det är någon sorts distorsion som är lägre. Är det ren inbillning?

Svårt att svara på för mig, men jag tror att det är e, möjligen två, andra faktorer som i varje fall dominerat uppkomsten av den kvaliteten du nämner, nämligen först och främst rummets storlek.

I rum som är tillräckligt stora uppstår alltid (givet förnuftigt hanterade akustikåtgäder) ett oerhört lugn. Reflexionerna kommer tillräckligt glest för att vi skall kunna höra genom dem, utan minsta ansträngning.

Jag kan inte utesluta att även distorsionen är en faktor, men jag tror att det om det inte beror på rummens storlek i sig, är troligare att det kan handlar om att delade system alltid kan ges en optimal klangbalansering även i rum som inte "vill" klinga neutralt naturligt.

Är inte i28 med pY2 mer välljudande än pi60 ensamma redan på låg volym, tack vare lägre dist? Är inte i32s och pZ2 mer välljudande än pi60s redan på låg volym?

Njae... Inte vid låg volym, det skulle jag inte vilja hålla med om, men det beror förstås på vad man menar med låg volym... Visst kommer distorsionen för det mesta (dock mest vi låga frekvenser) att ge sig tillkänna långt innan man når den maximala ljudtrycksförmåga. Tror inte det är så långt ifrån sanningen att säga att det ofta är 10 dB mellan maxnivå och där distorsionen ger sig tillkänna klart märkbart, men att jag som nämnts ligger mer än 10 dB ytterligare ned när tryffeltesterna görs.

Morgan skrev:Många grubblerier, och jag misstänker att Johan Lindroos nickar instämmande. "I basen kan man aldrig ha för mycket kapacitet", eller hur det nu var? Jag antar att det handlar om överkapacitet överlag?

Det där "i basen kan man aldrig få för mycket förmåga" är ju något jag har ältat i över 30 år - så det är en inställning jag står för i allra högsta grad.

Men det är ju en kostnads- och möbleringsfråga också. För många i varje fall. Dessutom är det ett påstående som även om det är sant, inte per atomatik det viktigaste man har att tänka på.

Sett ur distorsionssynvinkel är det definitivt sant att kapacitet alltid är nyttigt - men det finns ju andra viktiga saker när man spelar musik. Inget bör försummas, och jag måste ju erkänna att jag för 95% av det musiklyssnandet jag ägnar mig år klara mig utmärkt väl med de pi60s jag har hemma, och då menar jag inte att det "duger" - utan att jag inte är missnöjd med någonting överhuvudtaget. :P Jag har dock ett bra lyssningsrum därhemma (trots att det är för smalt (< 4 meter brett) och har betong i alla riktningar), så det hjälper för nöjdheten.

För den resterande 5% musiklyssning skulle jag vilja ha mera förmåga dock, och det är ju rätt många hundra fonogram det också... Å andra sidan finns det ju grannar att tänka på också när man som jag bor i lägenhet. :?

För 80% av den musiklyssning jag ägnar mig åt fungerar förresten piP så bra att jag skulle vara utmärkt tillfreds med dem - om inte möjlighet till större system fanns! 8)

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2007-02-16 23:22

Tack Ingvar för ett uttömmande och tydligt svar på mina grubblerier.

Jag hade inte råkat slinta på tangentbordet och skriva fel "årtal" till B&W 801, förresten. Siffran 75-80 var en gissning om vilket tryffelvärde modellen kommit upp i.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-02-16 23:24

Aha!

Det kan (vill rättare sagt) jag ju inte svara på (i enlighet med vad jag skrev) isåfall. :wink:

Din gissning är inte så dum kan jag säga dock.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2007-02-19 21:11

Högst på tryffelskalan bör väl ett system spelandes i ett rum akustiskt
anpassad till just det systemet nå? :)

Alltså om man inte gjort några som helst kompromisser vad gäller rummet...
eller systemet som spelar i det :twisted:
Inga anknytningar

Nästa

Återgå till Wänner af Ino