blivit lite sugen på ett par piP

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
nattdimma

blivit lite sugen på ett par piP

Inläggav nattdimma » 2007-02-22 22:59

Tjenare alla, var ett tag sedan jag orkade försöka få bra ljud hemma så just nu står grannens gamla proson högtalare här. Problemet är att de låter så dåligt så ja sitter hellre framför datorn med mitt lilla harman kardon system och lyssnar, haha!

Jag har läst massvis om denna lilla högtalaren piP nu ialf.

Har också läst att man ska ha dem nära bakväggen samt även ha den dämpad.

Självklart så har jag ju 2 fönster precis där högtalarna skall så. (har alltid otur med sånt)

Såhär ser det ut ialf:

Bild

Är piP helt att glömma för min del eller?
Eller hur skulle det vara att bygga absorbenter och gömma bakom gardinerna?

Eller ska jag helt enkelt satsa på en annan högtalare?

En sak till! kommer ett classic 8.0b steg räcka hyffsat bra till ett par piP?[[/img]

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2007-02-22 23:16

Det ska kunna gå bra.
Jag har själv haft fönster + absorbent gömda bak gardiner bakom piP - det har funkat finfint.

Gardinerna bör vara rimligt genomsläppliga, typ kanske lite glesa i tyget. Är de lätta att blåsa igenom så ska de kanske kunna funka hyfsat - ungefär som dina på bilden. ;)

Dock ser dina högtalare ut att sitta lite brett isär? Undanskuffade längst ut i hörnen är inte så bra kanske. Hur långt ifrån sitter du?

piP kan du ju placera klart bättre i ditt rum som det ser ut, du har ju djupa fönsternischer så jag tror inte heller du får speciellt stora problem med dina fönster och placering av piP.

De ska ju stå på 40<50cm höjd - inte högre. Helst 50cm pga spridningsegenskaperna bl a.
Inaktiv

Användarvisningsbild
nattdimma

Inläggav nattdimma » 2007-02-23 00:49

Tackar för svaret, jo nu står högtalarna undanskuffade för att ja orkar inte se dom :D

Jag tänkte väl egentligen lite mer på att högtalaren kan ju inte stå hur nära väggen somhelst pga att det är element på bägge sidor med!

Men jag antar att det kommer låta klart bättre än de här förskräckliga prosonburkarna i vilket fall.

Hur är det med Classic Steget tror du?

iofs ska ja byta till 2 kanalare om ett tag ändå

mvh/sebastian

Användarvisningsbild
RichardJ

Inläggav RichardJ » 2007-02-23 01:44

Hade tidigare piP emot fönster med dämpare bakom och ganska rediga gardiner men efter ett samtal till Öhman flyttade jag om helt för att ha dem emot en vägg och vilken skillnad. Fönster bakom piP rekommenderas inte varesig man har dämpare och tyg eller ej. Enligt mig dvs.

Användarvisningsbild
nattdimma

Inläggav nattdimma » 2007-02-23 19:55

Nej, det får inte att mublera om heller. och jag vägrar inte sitta i en bil till stockholm för att köpa dem, tar för mkt tid.

Suck, :( har typ inte råd med något dyrare heller. just nu

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-02-23 19:59

En piP på varje sida om TV, på stativ.

Det blir iallafall inte sämre med den lösningen än med någon annan högtalare i den storlkeksordningen. Matta på golvet hjälper till.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-02-23 20:05

Köp ett par Black Diamond v2 istället, kostar 4300 kr och låter BRA!

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-02-23 20:13

Njae, köp inte de där. De är skräp.*

En sak jag tänker på varje gång jag ser din bild är hur förskräckligt dåliga förutsättningar du ger din anuvarande högtalare. De står precis så som de skall stå om de skall låta sämst...

* Har inte en aning om hur de låter.

Tycker däremot förslaget att lyssna på flera högtalare är förnuftigt.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-02-23 20:16

Kaffekoppen skrev:Njae, köp inte de där. De är skräp.*

En sak jag tänker på varje gång jag ser din bild är hur förskräckligt dåliga förutsättningar du ger din anuvarande högtalare. De står precis så som de skall stå om de skall låta sämst...

Vem var detta adresserat till? Utveckla gärna dessutom! :wink:
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2007-02-23 20:26

Om man vill ha ett par piP (eller Pip, beroende på hur man känner sig) bara för att man "känner sig lite sugen" är väl inte riktigt vad konstruktören uppskattar. Jag själv vill inte annat än att komma och hälsa på hos honom någon gång, men avstår än så länge av respekt för hans önskan att om man kan nöja sig med andra högtalare så bör man göra det. Själv är jag alldeles för "rookie" för att veta vad jag vill, så jag får väl hoppas att han fortfarande gör högtalare om 30 år, eller så.

Å andra sidan så måste ju alla få göra som de vill, så om du vill ha hanses grunkor så köp för Mats skull!

/Rookie, som antar saker och lägger ord i andras munnar(förlåt!).

Ps. Har börjat spara till Pi-666 som inte existerar ännu, men om 30 år kanske...

Pps(som snubben själv! :oops: ). Allmän hjärnsmälta. 1,5 månaders spetälska(elak "förkylning").

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2007-02-23 22:04

piP är en billig, riktigt billig för vad man får, och i de flesta fall dessutom en riktigt bra lösning.

Orkar du inte sätta dig i bilen och åka och plocka upp ett par är det bara att beklaga.

Tror dock inte du blir väsentligt lyckligare av att köpa ett par på chans på nätet och få dem hemskickade - och oavsett vad du ska köpa måste du ju ta dig någonstans - så vad är problemet? Våga satsa lite vetja! :wink:

Jag håller med Kaffekoppen om att piP under dina förhållanden trots allt kommer ge dig mer fawooomph än många andra högtalare.

Men jag tänker inte tjata. Alternativ är Quad 11L begagnade, trevliga men gräver inte lika djupt som piP och placeringsproblemet kvarstår förstås.

:roll:
Inaktiv

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-02-23 23:11

Nefilim skrev:
Kaffekoppen skrev:Njae, köp inte de där. De är skräp.*

Vem var detta adresserat till? Utveckla gärna dessutom! :wink:
Läs i kronologisk ordning. Det gör jag. Då behöver man inte citera inlägget ovan, det faller sig rätt naturligt att det är en respons på det som sas innan ;)

Användarvisningsbild
IndyLeMans

Inläggav IndyLeMans » 2007-02-24 12:17

pingvinlakrits skrev:De ska ju stå på 40<50cm höjd - inte högre. Helst 50cm pga spridningsegenskaperna bl a.

Vad får det för konsekvens om de hamnar högre, runt 70cm?

Förtydligande:
Stående på en lång 70cm hög sideboardsliknande möbel, alltså inte på stativ. Jag antar att det också påverkar i fel riktning.
Hoppas inte trådskaparen misstycker om detta lilla trådlån...

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-02-24 13:10

8O
Senast redigerad av Hetsporren 2007-02-25 11:07, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
d_anders

Inläggav d_anders » 2007-02-24 14:06

En del är måna om att spara på utrymmet i trådarna, så det gäller att läsa det finstilta.

Användarvisningsbild
nattdimma

Inläggav nattdimma » 2007-02-24 16:05

Jo, jag vill gärna chansa, jag har ju aldrig hört dem. men tror dom skulle passa mig.

Så ja får väl åka till sthlm nån dag. haha

Användarvisningsbild
nattdimma

Inläggav nattdimma » 2007-02-24 16:15

angående hur högtalarna står nu,. tja ja fick dessa gratis av grannen jag mår dåligt av dem så dom står faktiskt bara där, ja spelar aldrig ens på dom

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2007-02-25 10:16

IndyLemans: vid korrekt placering (höjdled) så är bl a diskantåtergivningen (spridningsegenskaper) anpassad för spannet ca 74cm upp till ca 2m (dvs sittande och stående lyssnings-öronhöjd).

Står de högre upp än 40<50cm (± sd fot) så förskjuts ju det uppåt och 70cm är på tok för högt och diskantens mycket goda spridningsegenskaper går förlorade.
Inaktiv

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-02-25 11:07

d_anders skrev:En del är måna om att spara på utrymmet i trådarna, så det gäller att läsa det finstilta.

Okej, efter att ha förstorat texten i Word klarnade det:
Kaffekoppen skrev:* Har inte en aning om hur de låter.

Användarvisningsbild
IndyLeMans

Inläggav IndyLeMans » 2007-02-25 11:16

(OT)
Tack Pingvinlakrits för infon!
Mina piP står just nu (tillfälligt...) ännu lite högre på 87 cm höjd :oops: Jag tycker mig uppleva en förbättring när jag står upp jämfört när jag sitter ner, men har inte själv kunnat sätta fingret på orsaken.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2007-02-25 22:24

Mina piPS sitter just nu 256 cm över golvet och verkar trivas tämligen förträffligt där.
Jag har provat att ha dem på alla möjliga ställen i mitt högtalarooptimerade hus, men det funkar klart bäst där de gamla högtalarna satt. Ett bra ställe som IÖ föreslog var i bokhyllan på en gavelvägg - 50 cm under taket, placerade upp- och ner. Det funkade faktiskt bra på halvdistans, men på lyssningsposition fanns det bara reflexer kvar.

Visserligen tappar jag djupbasen, men jag ger lite stöd med en subwoofer som kompensation. Stereobilden och djupperspektivet är fantastiskt, ehuru lite högt.

Men vad gör man. :( Nästa hus jag bygger kommer at ha ett dedikerat mediarum. Utan kompromisser.

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2007-02-25 23:48

jag fick också vända upponer på ett par Pip hemma hos en kompis som inte kunde placera dom under 1m högt. Fungerade faktiskt mycket bra!

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2007-02-26 09:21

Ja, det är så sant, glömde faktiskt nämna möjligheten att vända på steken...
:oops:
...vilket jag själv gjort hos min bror som har mina gamla piP.

Iofs ligger de nu på ett hyllplan - på sidan. :?

Men det funkar... :wink:
Inaktiv

Användarvisningsbild
IndyLeMans

Inläggav IndyLeMans » 2007-02-26 09:41

Provade ett annat grepp igår och pallade upp högtalarna under bakkanten så ett de pekade ner lite mot golvet. Högtalarna hamnade uppskattningsvis 40-50 cm under fotnivå när deras undersidor extrapolerades mot lyssningsplats. Jag tyckte mig faktiskt uppleva en förbättring, och det borde väl funka i teorin också?
Det såg i mitt tycke rätt fräsigt ut också, lite som om man plockat den översta delen från i56 8)

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2007-02-26 15:49

Bild

Så här sitter de alltså nu.
Kanske de piPs i [s]världen[/s]Sverige med bäst utsikt? :?

Frågan är om jag skulle tjäna något på att ha dem upp och ner?
Jag antar att man väljer håll med utgångspunkt i att basreflexröret ska vara närmast den reflekterande ytan (bara min teori), och då skulle det inte spela någon roll när de hänger fritt?

Eller?

Användarvisningsbild
nattdimma

Inläggav nattdimma » 2007-02-26 18:40

typiskt, det blir bannemig 90mil tur och retur till stockholm för mig, det är ganska segt :(

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2007-02-26 18:44

nattdimma skrev:typiskt, det blir bannemig 90mil tur och retur till stockholm för mig, det är ganska segt :(

Tur du har som bor nästgårds. Sist jag hämtade var det 440 mil ToR...

Återgå till Wänner af Ino