Lacka Pips, hur gör man?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Magnusjohansson

Lacka Pips, hur gör man?

Inläggav Magnusjohansson » 2007-03-04 18:35

Har just köpt ett par Pips, tänkte lacka dom svarta, och gärna blanka. Är dock ingen lackexpert. Går det att lacka med billack direkt på MDF'en? Eller måste man förbehandla med nått för att få en fin yta. Finishen är ju faktiskt ganska bra även om man kanske skall ta ett varv med 5 sandpapper :) innan man sätter igång.

Eller har ni som fått den fina ytan laggt på faner eller nått först, eller har ni sprutspacklat, eller hur har ni gjort helt enkelt?

Dela gärna med er av erfarenheter.

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2007-03-04 19:00

Du hittar jättemånga trådar om du söker på lack/lacka/lackering/lackning här på forumet.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-03-04 19:14

MDF suger åt sig färg som galet så det blir många lager billack innan du får någon finish. Försegla ytan med ett lacklager först, gärna primer. Ta det tunnt om du använder pensel och låt det torka ordentligt. Träet kommer resa sig och kräver sedan nedslipning.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-03-04 19:17

Vad är Pips? :o

Menar du kanske piPs? :wink:

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2007-03-04 22:58, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-03-04 19:18

IngOehman skrev:Vad är Pips?

De högtalare Persson spelar på? Pips asså. 8)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Magnusjohansson

Inläggav Magnusjohansson » 2007-03-05 10:26

Jo, det var piPs jag menade :) . Har sökt en del på forumet. Men har ändå svårt att hitta konkreta tips från folk som lyckats med lackningen. Mest en massa om hur man borde göra osv. Borde finnas någon färg man kan ta innan lacken för att förhindra att träet suger åt sig så mycket lack.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-05 10:52

Det tipset fick du högre upp i den är tråden ;)

Det torde vara bättre att ställa frågan på DIY-delen eftersom svaren är generella för alla MDF-lådor. Här kommer ett antal tips som funkar med piP eftersom de är små:

a) Lägg lådan i ugnen och baka den i 60 grader i 5 timmar med ugnluckan öppen. Det avfuktar materialet och gör att det krymper mindre senare vilket är positivt för att motverka skarvsprickor.

b) Lacka insidan med klarlack. Det hindrar fuktvandringar in och ur materialet senare vilket är positivt för att motverka skarvsprickor. Överkurs lägger målarfog efter insidan på lådan vid de punkter där sidostycken möts.

c) Spackla alla skarvar med tvåkomponentsspackel - INTE vanligt snickerispackel. Slipa fint.

d) Försegla lådan med lack/primer för att det inte skall gå hutlöst med färg sedan. Välj en lack och en primer som fungerar med varandra.

e) Färgen kommer orsaka resningar i skivmaterialet. Slipa efter grundning med grundfärg och efter första och tredje lagret färg. Lacka med tunna lager. Slipa mellan lacklagren med allt finare papper.

f) Önskar du en blankare yta så lägg på klarlack efter, så många lager du önskar. Slipa extremt lätt mellan varje lager. Var EXTREMT noga med att låta det torka ordentligt mellan slipningarna/lagren.

g) Respektera torktider och ventilationskrav!

h) Slipning skall ske med allt finare papper. ALLT dina fingertoppar känner kommer synas...
Senast redigerad av Kaffekoppen 2007-03-05 12:34, redigerad totalt 1 gång.

Magnusjohansson

Inläggav Magnusjohansson » 2007-03-05 11:41

Tack så mycket för denna info. Låter som en väl genomtänkt plan. Jag skall följa denna så blir det säkert bra.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-05 12:34

Lycka till :)

Ugnsluckan behöver inte vara helt öppen, det räcker om det glipar längst upp. Lacka insidan och prima utsida så fort du kan efter "bakningen".
Senast redigerad av Kaffekoppen 2007-03-05 12:36, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-03-05 12:36

Ett litet tips. Sprayfärg dammar nåt hemskt!!!
Drog på lite färg på mina skarvar sådär i förbifarten och tänkte inte alls på att golvet skulle bli dammigt :cry:
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Xenod

Inläggav Xenod » 2007-03-05 20:31

Svinbra tips Kaffekoppen!

Har du några tips till mig som redan målat lite slarvigt med matt svart färg och nu vill byta till en riktigt fin finish?

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-03-05 20:35

Xenod skrev:Svinbra tips Kaffekoppen!

Har du några tips till mig som redan målat lite slarvigt med matt svart färg och nu vill byta till en riktigt fin finish?

spruta på sprayspackel å slipa sen lackera igen

Användarvisningsbild
americantabloid

Inläggav americantabloid » 2007-03-05 21:12

Haakan_W skrev:
Xenod skrev:Svinbra tips Kaffekoppen!

spruta på sprayspackel å slipa sen lackera igen

Tack för tipset Haakan W, är också i färd med att ge mina en finare finish...

Med vänlig hälning
at

Användarvisningsbild
Xenod

Inläggav Xenod » 2007-03-05 21:16

Tack Haakan!

Kan man skita i att torka dem i ugn när de stått inne i ett år?

Blir det någon fördel för mig om jag målar insidan oxå?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-05 22:18

De kommer fortfarande att variera med luftfuktigheten i rummet. Att de förvarats inomhus ett år är iof bättre än rakt ifrån brägården.

Om du behöver baka dem i ugn. Absolut inte, det är ju överkurs för dem som verkligen inte tycker det är kul att se skivskarvarna. Alla andra behöver inte bryr sig om det.

Om du behöver lacka insidan? Inte alls. Det är överkurs av samma anledning som ovan.

De flesta lackar inte insidan (mer än möjligtvis svart just där man ser in genom basreflexporten) eller bakar dem i ugn.

Skall man lägga på en billack eller lägger ner stor möda på sin lackering ser jag dock ingen anledning till att spara in på så simpla moment, men det är en personlig reflektion.

Mina egna piP är placerade i en bokhylla och det snålades på ovanstående moment och således är skivskarvarna fullt synliga nu efter ett halvår. De moment jag redovisade ovan är inga garantier, men det minimerar så gott det går uppkomsten av synliga skarvar.

JeLe

Inläggav JeLe » 2007-03-05 22:25

Ge instruktionerna till en billackerare!
Själv gick jag till Lennart i gbg, som så många andra har gjort.
Han "totalsågade" billack, han anväder möbellack trots att han är en billackerare. Mina blev sidenmattsvarta, glastal 25, som kan putsas upp till "pianolack"! :D (Men mycket jobbigt)

500kr gick det på. Svart eller vitt? Ja jag sa att jag ville ha svart sedan gjorde han nog en egen tolkning av det! :wink:
Faktiskt.se=mobbarforum
Tack för kaffet och adjö.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-05 22:32

De flesta billackerare vill inte lacka MDF just på grund av ovan. Gör man underarbetet själv och sprutspacklar lådan innan blir det dock ingen skillnad mellan att lacka en plåtlåda och en MDF-låda. Man bör ju veta att ingen kan garantera att inte skivskarvarna kommer fram.

Vill man vara absolut säker på att inga skarvar skall komma fram får man fanera lådan först!

Det finns många lyckade exempel på billackerade lådor här på forumet.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-03-05 23:34

Bild

Det här funkade bra på mina basmoduler av MDF, vi får väl se hur skarvarna blir om nåt år, men det kommer säkert ändå att synas, det brukar det alltid göra, om inte skarvarna är gerade, är det nån som vet hur det är med piP på den punkten?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-06 11:30

Inte gerade.

Men jag har gjort MDF-lådor med massa vinklingar utan gerering som jag "bakat" och lackat invändigt utan att skarvarna framträtt efteråt.

Det där sprutspacklet är okej..

Bara man tar sig tid...och är noggrann går det mesta. DIY har ju fördelen att vi inte räknar in arbetstiden :)

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2007-04-10 17:56

jag är nog beredd att hålla med vissa här i tråden. välj inte billack (har jobbat i ett måleri i 10år+) man måste lägga ner mycket mer förarbete för att det ska bli bra, om det fastnar damm/skit i färgen innan den hunnit yttorka så syns det bra, skarvar/skavanker syns mycket bättre.
enklast är att lacka i vanlig möbel/luck/dörrfärg typ 25-30glans. det är jätteförlåtande. först grundar man lådorna sen slipar av med 180-240korn.
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2007-04-10 18:22

Kaffekoppen skrev:a) Lägg lådan i ugnen och baka den i 60 grader i 5 timmar med ugnluckan öppen. Det avfuktar materialet och gör att det krymper mindre senare vilket är positivt för att motverka skarvsprickor.

Vilka trevliga kemikalier frigörs då? :? Klart, man kan ju öppna fönstret
och/eller fly bostaden ...

Gissar att det inte luktar kanelbullar i alla fall ...

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
rexq

Inläggav rexq » 2007-04-10 18:57

E skrev:Vilka trevliga kemikalier frigörs då? :? Klart, man kan ju öppna fönstret

Mvh E*

Du är så känslig E*, andas in några djupa andetag och häng med på en underbar resa. Varför tror du piP är så populära här på forumet? 8)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-10 19:31

E skrev:
Kaffekoppen skrev:a) Lägg lådan i ugnen och baka den i 60 grader i 5 timmar med ugnluckan öppen. Det avfuktar materialet och gör att det krymper mindre senare vilket är positivt för att motverka skarvsprickor.

Vilka trevliga kemikalier frigörs då? :? Klart, man kan ju öppna fönstret

Mvh E*
Du får väl lägga en kanelpinne i ugnn så luktar det godare :) Det luktar nämligen inte direkt alls..och iallafall jag har ventilation i köket.

60 grader fortskyndar bara processen att minska fukthalten i materialet och släpper inte mer bindmedel för det.

Vad tror du skulle frigöras?

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2007-04-11 11:59

Kaffekoppen skrev:b) Lacka insidan med klarlack. Det hindrar fuktvandringar in och ur materialet senare vilket är positivt för att motverka skarvsprickor. Överkurs lägger målarfog efter insidan på lådan vid de punkter där sidostycken möts.

Jag skulle använda en svart lack invändigt. Detta för att få lite mera bas samt öka svärtan mellan tonerna! Rent teoretiskt handlar det om att närma sig det strålningsfenomen som kalls svartkroppsstrålning på insidan av lådan för att öka absorptionen av brus och höja den interna dämpningen av infraljudsdisonanser i lådan! Begreppet är välkänt inom fysiken och bestäms genom Stefan-Boltzmans lag om energistrålningsmängd från en svartkropp. Svartkroppsstrålning är en typ av reflexion där all, mot materialet, infallande energi absorberas av materialet i sig. Jag har själv testat detta och resultatet var påfallande samt idel positivt och efter en tids laborerande kom jag fram till att resultatet var idel positivt (utan några tidförskjutningsproblem i frekvensspektrat som annars är så vanligt i enlighet med Einsteins speciella relativitetsteori) om man nyttjade matt svart färg precis innanför basreflexporten i bakkant av lådan, samt på utsidan av lådan undertill (här gärna med en högre glansfaktor), se de bifogade bilderna. Det medför också att man inte ser bakväggen genom basreflexröret när ljuset ligger lite dumt på högtalaren.

Gifur 1: Undersida med halvblank färg.
Figur 2: Inuti piP lådan, rakt bakom basreflexporten, med ett första testlager mattare svart färg.

[slrt]
admin

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-11 12:04

Jag tror också bastonerna blir mer markanta om man inte ser MDF-skivan genom basreflextonerna 8)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-04-11 13:18

Slartibartfast skrev:... infraljudsdisonanser ...
Nja, infraljudsdissonanser skall det nog vara, för att vara helt korrekt! :wink:
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2007-04-13 15:24

paa skrev:
Slartibartfast skrev:... infraljudsdisonanser ...
Nja, infraljudsdissonanser skall det nog vara, för att vara helt korrekt! :wink:

Oh, förlåt.. :oops: :D

[slrt]
admin

Återgå till Wänner af Ino