Moderator: Redaktörer
Jag tror den ser väldigt lika ut som i14s sånär som på några mått kanske.
Almen skrev:Såga av en pi60 strax under baselementet, så har du en i14.
profbd skrev:samt att jag har ett elände med pengar som hamnar på hög Wink
Erik skrev:
För mig vore den optimala lösningen om någon skulle kunna skänka mig ett par pi60 som jag kan såga av eftersom jag inte lider av problemet med pengar på hög.
phon skrev:Erik skrev:
För mig vore den optimala lösningen om någon skulle kunna skänka mig ett par pi60 som jag kan såga av eftersom jag inte lider av problemet med pengar på hög.
Då kan jag tänka mig att överta resterna och bygga ett par pi46 av ....
Erik skrev:Avsiktlig knotterlack?
En center gissar jag.
Erik
Erik skrev:Vilka mått kan ändras på en INO-högtalare utan att man förstör de humanakustiskt anpassade egenskaperna?
Wolfie skrev:Erik skrev:Vilka mått kan ändras på en INO-högtalare utan att man förstör de humanakustiskt anpassade egenskaperna?
Jag skulle nog rekomendera att du ger fanken i att ändra några mått alls.
De ser ut som de gör utav en anledning... Design följer funktion, de är
således inte designade alls för att vara utseendemässigt snygga.
Funktionsmässigt är de grymt snygga
Baronen skrev:Varför göra en låda lika stor som pi60 men bara använda lika stor volym som i14 ? Du vinner ju bara på att använda hela volymen och då kan du ju lika gärna göra pi60 direkt.
Erik skrev:Jag sitter redan och knåpar på hur man skulle kunna bygga en toksnygg i14.
Hur lång leveranstid är det på byggsatserna helt utan låda?
Erik skrev:Vilka mått kan ändras på en INO-högtalare utan att man förstör de humanakustiskt anpassade egenskaperna?
MVH Erik
Siffrorna anger innervolymen!
Erik skrev:Tack för klarläggandet ingengör Öhman,
några dagars leveranstid, det sätter fart på kreativiteten.
Om man jämför i14 och pi60, är deras delningsfilter designade för baffel som fortsätter under baselementet resp baffel som slutar under baselementet?
För en i14 skall baffeln alltså sluta under baselementet eller är det den tillbakadragna baffeln som ställer till problem?´
Att ställa i14 på en basmodul är mao inte att rekommendera?
Jag antar att detta inte direkt är kopplat till högtalarens humanakustiska proportioner, men kan man läsa om vad det innebär någonstans?
RG skrev:Siffrorna anger innervolymen!
Ok, tack.
MVH Erik
IngOehman skrev:Jag antar att detta inte direkt är kopplat till högtalarens humanakustiska proportioner, men kan man läsa om vad det innebär någonstans?
Är osäker på vad begreppet humanakustiska betyder. Berätta, så jag kan införliva det i min egen vokabulär! Är det en synonym till psykoakustiska?
iö skrev:Krasst sett kan jag förstå dem, för mellanmodeller har inte samma förutsättningar att kunna bli riktigt bra högtalare, eftersom det bara finns ett mycket litet antal "humanakustiska proportioner"*. Dessa kan man av fysikaliska/psykoakustiska skäl inte nå i en mellanmodell.
IngOehman skrev:Humanakustik är om man (s)er på det etymologiska nämligen "läran om
ljudet i relation till människan", och där inkluderas lämpligen såväl
psykoakustiska som domestiska dimensioner. Alltså allt som har med
människan och ljudet att göra.
Användare som besöker denna kategori: juanth och 7 gäster