Intresserad av piP

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
henke

Intresserad av piP

Inläggav henke » 2007-04-06 01:50

Hej

Sökte mig till detta forumet på grund av att jag behöver provlyssna ett par Ino audio piP i skåne. Vad jag har hört är dessa väldigt neutrala och det är vad söker just nu, efter att ha vacklat mellan olika ljudideal har jag insett att det är enklare att låta musikerna bestämma hur musiken ska låta. Det som hörs i studion vill jag höra här hemma helt enkelt!

Skulle också vara kul om någon kan tipsa mig om en förstärkar / cd kombination, har hört att denons surround receivrar ska vara neutrala? Gäller det deras cd-spelare också?

Jag är tacksam för all hjälp i frågan. Vill absolut inte köpa grisen i säcken. :)

MVH

/Henrik

Användarvisningsbild
steelth

Re: Intresserad av piP

Inläggav steelth » 2007-04-06 02:04

henke skrev:Hej

Sökte mig till detta forumet på grund av att jag behöver provlyssna ett par Ino audio piP i skåne. Vad jag har hört är dessa väldigt neutrala och det är vad söker just nu, efter att ha vacklat mellan olika ljudideal har jag insett att det är enklare att låta musikerna bestämma hur musiken ska låta. Det som hörs i studion vill jag höra här hemma helt enkelt!

Skulle också vara kul om någon kan tipsa mig om en förstärkar / cd kombination, har hört att denons surround receivrar ska vara neutrala? Gäller det deras cd-spelare också?
/Henrik

Kloka tankar :)

Som billig transparent cd-spelare kan Pioneer 575 nämnas. Som ren bonus är den en dvd-spelare som tar dvd-audio och sacd också :o Kostade 2.000 kr ny och brukar ligga kring tusenlappen begagnad.

JeLe

Inläggav JeLe » 2007-04-06 09:39

Jag är tacksam för all hjälp i frågan. Vill absolut inte köpa grisen i säcken. :)

MVH

/Henrik

Är du bara ute efter att lyssna på musik så duger en Denon DM33.
Eller satsa på en Denon 1907, köp från tyskland kostar som lägst 3600kr.
:)
Faktiskt.se=mobbarforum
Tack för kaffet och adjö.

Användarvisningsbild
henke

Inläggav henke » 2007-04-06 11:18

JeLe skrev:

MVH

/Henrik

Är du bara ute efter att lyssna på musik så duger en Denon DM33.
Eller satsa på en Denon 1907, köp från tyskland kostar som lägst 3600kr.

Saken är den att om en surroundreceiver för en nätt summa runt 4000 räcker för att få ut större delen av potentialen ur piparna så tackar jag ju inte nej till flexibiliteten som kommer med en sådan receiver. :)

Hur låter Denon's cdspelare, är dom neutrala eller är det bättre i sånna fall att leta upp den här pioneer dvdn?

JeLe

Inläggav JeLe » 2007-04-06 11:48

Varför cd-spelare? Köp vilken dvd som helst. Koppla den digitalt och analogt till receivern och växla mellan dvd:ns dac och den i receivern för att undersöka om du hör någon skillnad. pioneers modeller som är rekommenderade av lts m fl säljs inte längre. De nya är väl ok de med antar jag.
Faktiskt.se=mobbarforum

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-06 11:58

OT: skaffar du en DVD, oavsett fabrikat så kontrollera om du kan leva med starttiden och ev ljud från apparaten med.

JeLe

Inläggav JeLe » 2007-04-06 12:03

Kaffekoppen skrev:OT: skaffar du en DVD, oavsett fabrikat så kontrollera om du kan leva med starttiden och ev ljud från apparaten med.

Precis det glömde jag säga, håller med kaffekoppen!
Finns en del dvd-spelare som laddar fort dock, men tysta från missljud från släden/mekaniken är svårare att finna.
Faktiskt.se=mobbarforum

Användarvisningsbild
henke

Inläggav henke » 2007-04-06 21:23

Tror inte jag lider av trögstartade dvdspelare faktiskt, ljudet är det viktigaste för mig. Det jag frågar mig är om en dvdspelare man hittar för 1000 spänn begagnad och en surround receiver för en nätt summa verkligen gör piPen rättvisa. Senast jag var i en hifibutik köpte min kompis en 1m högtalarkabel 500kr. Snacka om kontrast :D

Ifrågasätter inte era tips. men det hade vart kul om någon vill förklara vad som ligger bakom dem, är elektroniken så bra idag att man inte behöver satsa mer pengar?

Är skönt om det är så, man vill ju inte betala mer än nödvändigt! :)

JeLe

Inläggav JeLe » 2007-04-06 23:43

henke skrev:Det jag frågar mig är om en dvdspelare man hittar för 1000 spänn begagnad och en surround receiver för en nätt summa verkligen gör piPen rättvisa.

Svar: JA

P.S
Så som din kompis gjorde, dvs köpte en kabel för 500kr gjorde jag också för några år sedan. Men sedan jag har börjat läsa faktiskt.se har jag kommit till annan insikt. Faktiskt.se har sparat mig massor av tusenlappar, det kan jag lova.

Sök lite på kablar mm i sökfunktionen här, även på dvd-spelare mm
Besök gärna www.lts.a.se och läs om kablar mm. Mycket lärorikt.
Till slut kanske du också spar en massa pengar som jag har gjort!

:mrgreen:

D.S
Faktiskt.se=mobbarforum

Användarvisningsbild
henke

Inläggav henke » 2007-04-07 20:35

JeLe skrev:
henke skrev:Det jag frågar mig är om en dvdspelare man hittar för 1000 spänn begagnad och en surround receiver för en nätt summa verkligen gör piPen rättvisa.

Svar: JA

P.S
Så som din kompis gjorde, dvs köpte en kabel för 500kr gjorde jag också för några år sedan. Men sedan jag har börjat läsa faktiskt.se har jag kommit till annan insikt. Faktiskt.se har sparat mig massor av tusenlappar, det kan jag lova.

Sök lite på kablar mm i sökfunktionen här, även på dvd-spelare mm
Besök gärna www.lts.a.se och läs om kablar mm. Mycket lärorikt.
Till slut kanske du också spar en massa pengar som jag har gjort!

:mrgreen:

D.S

Har dyra kablar själv också, man tänker väl lite att "så begränsar de i alla fall inte anläggningen". Ganska dumt egentligen men köpt är köpt. Nu väntar jag bara på en vänlig skånsk själ med ett par piP.

Har tittat lite på LTS sida, trevlig läsning där. Blev sugen på att bygga deras högtalarkablar mest för skojs skull, men det blir lite dyrt att köpa alla verktyg. Tycker det råder en sund inställning både där och på detta forumet, är dock inte så påläst på den tekniska biten av ljudåtergivning så ibland blir man lite förvirrad. Å andra sidan finns det ju inget man inte kan läsa sig till. :)

Vart ska man maila om man vill ha kontakt med Ino direkt? Kan vara bra att veta vilka olika möjligheter det finns om man bestämmer sig för ett par piP.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-07 20:51

Sök ;)

Mail funkar förövrigt ruggigt dåligt. Föreslår telefonkontakt.

Vad det gäller kablar så titta på Naqrefs profil gär, eller direkt på http://www.naqref.com för en enkel och billig kabel. Så billig att man kan skaffa sig den bara för att testa..gjord på vanlig EKK strömkabel.

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2007-04-07 23:55

verkar bara vara signalkablar?
och en tusenlapp är väl inte "billigt" om man bara ska den för att testa

Användarvisningsbild
henke

Inläggav henke » 2007-04-08 00:26

boyafraid skrev:verkar bara vara signalkablar?
och en tusenlapp är väl inte "billigt" om man bara ska den för att testa

Tror han menar de högtalarkablarna som ligger under DIY delen av Nagrefs sida, materialet till dom kostar 98:-/10m från biltema. Får man väl kalla ett bra pris! :)

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2007-04-08 00:32

aha, det missade jag
fattade iofs inte riktigt vad själva "diy"-grejen var heller, att fläta den sista decimetern?
får skylla på mild grad av berusning :oops:

JeLe

Inläggav JeLe » 2007-04-08 08:28

boyafraid skrev:fattade iofs inte riktigt vad själva "diy"-grejen var heller, att fläta den sista decimetern?:oops:

fläta? Nej det är korskoppling det handlar om dvs så här
+ -
- +
istället för så här
- -
+ +
alltså tänk dig ett tvärsnitt av kabeln så är det så ledarna ska kopplas. Om du undrar varför så sök. HAr snackats mycket om här. :wink:
Faktiskt.se=mobbarforum

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-08 10:41

boyafraid skrev:aha, det missade jag
fattade iofs inte riktigt vad själva "diy"-grejen var heller, att fläta den sista decimetern?
får skylla på mild grad av berusning :oops:
För enkelt :)

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2007-04-08 14:40

JeLe skrev:fläta? Nej det är korskoppling det handlar om

ja, det är ju fortfarande bara att fläta ihop sista biten?

JeLe

Inläggav JeLe » 2007-04-09 12:51

boyafraid skrev:
JeLe skrev:fläta? Nej det är korskoppling det handlar om

ja, det är ju fortfarande bara att fläta ihop sista biten?

Glöm det där med fläta, man tvinnar bara ihop de två plusledarna och sedan de två minusledarna för att sedan löda på ett par bananer på respektive plus och minus. Är det fortfarande oklart? :roll:
Faktiskt.se=mobbarforum

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-09 13:18

Bild

En bild säger mer än 1000 ord...

JeLe

Inläggav JeLe » 2007-04-09 13:27

Nu har vi gjort piP-tråden till en kabeltråd! :wink:
Faktiskt.se=mobbarforum

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-09 15:19

Det är en av tillverkaren rekommenderad kabel till piP ;)

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2007-04-09 15:52

JeLe skrev:Glöm det där med fläta, man tvinnar bara

ja, oj vilken skillnad :roll:

Användarvisningsbild
steelth

Inläggav steelth » 2007-04-09 16:08

Nu har jag slagit in mina piP i wellpapp och maskeringstejp för transport. Hoppas att de kommer låta lika bra hemma hos mig som där de blev demade.

Förutsatt att man har de nära bakväggen, finns det något annat rumsmässigt som skulle kunna göra att de låter krassligt?

ett trevande försök att vända tillbaka tråden till topic

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-09 17:00

Matta på golv och dämpad bakvägg är de "obligatoriska" inslagen. Resten är beroende på rum..

Användarvisningsbild
henke

Inläggav henke » 2007-04-09 18:34

Tänkte höra lite med er om akustik också, jag har lutande väggar både bakom soffan och bakom högtalarna. Båda sidorna av rummet alltså, ser ut såhär www.minhembio.com/wickerman . Finns det något relativt enkelt och billigt sätt för mig att bättra akustiken förutom att dämpa bakom högtalarna?

Letar också efter ett bra "lödset", med kolv och hela köret. Tänkte nämligen löda ihop sånna där kablar nagref har på sin sida med ett par fina bananer och sen ska man ju lödda filterna på eventuella piP. Kanske kan vara bra med möjligheten att ställa värmen också? Lödkolven med tillbehör ska helst inte vara för dyr :>

Användarvisningsbild
mos

Uppföljningsfråga?

Inläggav mos » 2007-04-10 21:23

Jag ville knyta an till tråden på toppen, hittade du någon med piP eller piPs i Skåne?

Jag funderar på ett par piPs och kan provlyssna i Skåne, Blekinge eller Småland. Någon som vill dema? (jag kan ev ta med mig lite försteg och slutsteg för testning ihop med piP :-)

/Magnus i Blekinge
pi60s, Nuprime, piPs, piP, pr18. Adcom, Denon, Sony, Raumfeld.

Användarvisningsbild
Rullake

Inläggav Rullake » 2007-04-11 08:25

henke skrev:
Letar också efter ett bra "lödset", med kolv och hela köret. Tänkte nämligen löda ihop sånna där kablar nagref har på sin sida med ett par fina bananer och sen ska man ju lödda filterna på eventuella piP. Kanske kan vara bra med möjligheten att ställa värmen också? Lödkolven med tillbehör ska helst inte vara för dyr :>

Är också intresserad av ett bra och prisvärt lödset. Hoppas någon kan ge ett tips?

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2007-04-11 11:19

Rullake skrev:
henke skrev:

Är också intresserad av ett bra och prisvärt lödset. Hoppas någon kan ge ett tips?

Man kan göra det snyggare än EKK-originalfinish med bara ack så lite arbete! Jag har testat ett antal olika bananer till mina EKK-skapelser, och insett att de bästa är antingen de som Ino Audio säljer (dock är de "fula som stryk" i standard audiofilbemärkelse) eller den som var med i ett gruppköp för en tid sedan (liknande den som Svalander säljer fast med annan isolering). Jag skulle också tro att den variant som "kläms fast" (shrinkas kanske är den korrekta benämningen?) över kabeln med högt tryck skulle kunna fungera superbra, om det görs på rätt sätt och man inte fixar kabelbrott. Elfa tillsammans med exempelvis Clas Olson kan erbjuda i det närmaste allt man behöver för att bygga snygga kablar. Problemet är mer prisbilden: Det är ack så mycket dyrare än vad man kan tro...

Bild
Mina EKK, aka F&S-K1, med de banankontakter som Ingvar säljer.

[slrt]
admin

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2007-04-11 11:26

Slarti,

Det där ser ut som kabelstrumpor från Elfa! Hur skulle du karaktärisera deras glansighet - hög eller låg? Jag behöver gömma några vita sladdstumpar i mitt nya mattsvarta tak (glans 7-10 enligt färgburken) i något och krympslang är alldeles för ljusreflekterande. Skulle dessa kabelstrumpor fungera mot mattsvart tak, tror du?

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
micke5721

Inläggav micke5721 » 2007-04-11 11:27

steelth skrev:Som billig transparent cd-spelare kan Pioneer 575 nämnas.

Hur vet du att den är transparent?

VH Micke

Nästa

Återgå till Wänner af Ino