Moderator: Redaktörer
Alexi skrev:om vi byter ut ordet störa, till påverka och eftersom det inte är av estetiska skäl den finns där. Så är det positiv påverkan.
Konstruktören berättar och demonsterar på sin demo om vad det är den gör.
Svante skrev:Diffraktionen i hyllans framkant är av samma kaliber som diffraktionen i baffelns överkant om än inte identisk, och kan tas med i konstruktionen.
Svante skrev:Mm...
Man kan dela upp effekten av hyllan i tre delar.
<snip>
phon skrev:Svante skrev:Mm...
Man kan dela upp effekten av hyllan i tre delar.
<snip>
Man kan nog dela upp den i minst en del till.
Hyllan (-s djup) gör att det går att placera diskanten där den sitter, ett villkor för att få ihop vågcentrum på de båda elementen.
perstromgren skrev:Men...
Det lär ju vara viktigt att inte montera diskantelement bakifrån i baffeln och gärna ha akustisk dämpning a la LS3/5A runt diskantelementet. pi60 verkar i mina ögon bryta mot båda dessa principer. Jag inser fuller väl att konstruktionen fungerar som avsett, men jag vill veta vad jag missförstått.
Fast om hyllans djup ingår i ekvationen, och det gör den, så blir den bara optimal på ett fast / bestämt lyssningsavstånd
Nu hänger jag inte riktigt med. Diskanten är inte monterad bakifrån på pi60. Leta fram en bild (finns på detta forum) och kolla.perstromgren skrev:Det lär ju vara viktigt att inte montera diskantelement bakifrån i baffeln och gärna ha akustisk dämpning a la LS3/5A runt diskantelementet. pi60 verkar i mina ögon bryta mot båda dessa principer. Jag inser fuller väl att konstruktionen fungerar som avsett, men jag vill veta vad jag missförstått.
Mich skrev:Nu hänger jag inte riktigt med. Diskanten är inte monterad bakifrån på pi60.
Mich skrev:Hittade en bild på denna högtalare och den har tydligen baffeln en bit in i sidorna, så det blir en ram/kant runt baffeln. Detta för att montera en tygfront. En sådan kant brukar inte vara så bra för ljudet.
grannilsson skrev:Hallå !
Altså för att sammanställa hyllans funktion (utan att gå in idetalj på vad den gör, det kan bara IÖ själv göra)
perstromgren skrev:Varför kan bara IÖ själv göra det? Är det så komplicerat?
perstromgren Skrev:
Varför kan bara IÖ själv göra det? Är det så komplicerat?
perstromgren skrev:
Varför kan bara IÖ själv göra det? Är det så komplicerat?
Nattlorden skrev:
Förhoppningsvis inte... annars sitter vi brunt till om något allvarligt skulle hända Ingvar....
Nattlorden skrev:perstromgren skrev:Varför kan bara IÖ själv göra det? Är det så komplicerat?
Förhoppningsvis inte... annars sitter vi brunt till om något allvarligt skulle hända Ingvar....
Morello skrev:En plausibel förklaring är att hyllan finns där för att vågfrontens radie när den lämnar diskantelementet skall hinna växa och därmed sammanfalla med ljudvågen från baselementet.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster