Infra Y

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nicke

Infra Y

Inläggav Nicke » 2007-04-28 11:26

Tjena.

Undrar om någon har lite koll på Ingvars Infra Y,man är ju liksom lite sugen : )

Mvh Nicke

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2007-04-28 15:32

Ur manifestet:

/Baselement: 2 st 25,2 cm
Impedans: 10 ohm (eller 5/20 ohm i mono) 8-90 Hz
Placering: Hörn med omnejd (¼ rumsmått) om max två används. Annars även andra placeringar.
Kontinuerlig effekt: 500 W (2*250 W)
Känslighet (ensam Y): 95,5 dB-2,83 V (¼ sfär)
Rek.först.eff: 2 * 300 W
Frekvensomfång-1dB*: 16 - 200 Hz (-3 dB @ 14 Hz)
Deln.fre./Branthet: Elektroniskt delning >30 dB/oktav. Kontakta oss för närmare information
Högsta ljudtryck (Y-2) >15,5Hz: >124 dB i rum, kontinuerligt (180+180 W) s-versionen omställbar för 128 dB >22 Hz.
Dimension(b*h*d, cm): 2st 50*66*52, 38 kg/st (version standard) 50*68,1*52, 40 kg/st (version signatur)
Finish: Valfritt (diverse fanér & lacker
)/
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
olof

Inläggav olof » 2007-04-28 17:25

Fast det du saxat ur manifestet gäller inte infra Y utan profundus Y
ett bra rum!

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2007-04-28 18:37

Sorry!!! :oops:
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2007-04-29 17:59

Lär väl fungera som Infra X fast ännu bättre liksom... :D

Infra X har du väl hört?
Infra Y lär ju spela med lägre distorsion, kan spela starkare och gå djupare

Lär nog vara ett kanonsystem :D
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-04-29 18:45

nackdelen är att du behöver väl lite mer än dubbelt så många för samma kapacitet under säg kanske 30hz

Användarvisningsbild
rexq

Inläggav rexq » 2007-04-29 19:01

Och fördelen är att man kan köra testsignaler på 5 Hz genom anläggningen? :)

Användarvisningsbild
olof

Inläggav olof » 2007-04-30 00:46

Du har en poäng där!

Alla ni som har hört både profundus och infra, hur uppfattas de där extra 7hz i undre gränsfrekvens som fysikläraren alltid sa att man inte kunde höra?
ett bra rum!

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2007-04-30 17:10

Hitta en skiva i din skivsamling som har någon info som dom hade menat att skulle ligga där och du tycker det är värt dom pengarna för att plocka fram. Det extra trycket man får med porade lådor tycker jag är mycket viktigare.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2007-04-30 17:45

Smaken är som baken, delad.

Jag tar hellre ett Infra-system som jag personligen upplever som mera komplett. Dvs jag sakar hellre ljudtryck till jämnhet i de riktigt låga frekvenserna - det går helt enkelt inte att jämföra ;)

Infra-Y har ett betydligt mera kompetent element i W121, med markant bättre prestanda - men i en Infra installation i ens hem tror jag det igentligen inte spelar någon roll om det är X eller Y. Det har nog mera att göra med ens egna vetskap, eller "feel-good" som konstruktören av Infra-systemen ibland dristar sig till att kalla vissa parametrar i konstruktionerna ;)
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
olof

Inläggav olof » 2007-04-30 19:17

Jag tänker mest på att en vanlig profundus X redan den tangerar tröskeln för vad som är hörbart frekvensmässigt alternativt vad som finns på mina skivor och ser därför inte riktigt någon poäng med infra annat än just den där "feel-good" parametern du nämnde. Missförstå mig rätt, jag tycker det är kul när folk gör "all out assaults" men tycker ändå att intresset verkar något överdrivet för ett system som så pass mycket ineffektivare pris/prestandamässigt, fast vem är jag bedömma det....
ett bra rum!

Maarten

Inläggav Maarten » 2007-05-01 00:24

Bamsefar skrev:...
Infra-Y har ett betydligt mera kompetent element i W121, med markant bättre prestanda - men i en Infra installation i ens hem tror jag det igentligen inte spelar någon roll om det är X eller Y. Det har nog mera att göra med ens egna vetskap, eller "feel-good" som konstruktören av Infra-systemen ibland dristar sig till att kalla vissa parametrar i konstruktionerna ;)

Tänker likadant.

Olof ...men tycker ändå att intresset verkar något överdrivet för ett system som så pass mycket ineffektivare pris/prestandamässigt, fast vem är jag bedömma det....

Fast lura dig inte av siffrorna vid 20 Hz. :wink: I praktiken tror jag inte att skillnaden är så stor till de portade lådornas fördel (max ljudtryck) som siffrorna säger, förutom känslighet då.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2007-05-01 08:00

En annan fördel med Infra lådorna är ju att grupplöptiden är avsevärt
lägre än för dito Profundus låda.
Iof är den i Profundus lådorna såpass låg att det knappast är märkbart...
men ändå i Infra är den betydligt lägre :)
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
Nicke

Inläggav Nicke » 2007-05-04 19:25

Personligen tror jag inte jag blir "nöjd" förräns jag har ett bassystem jag mår fysikt dåligt av vid måttliga nivåer,finns ju även nu Infra-Z men dom var ju inte gratis : )

Tänker nu lite framåt då jag bor i lägenhet ,men visst vore det skoj om man var sur på grannen o släppa av en tex 8hz ton i svep på repeat som skakar om saker o ting,själv går man ut o fikar : )

Mvh Nicke

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2007-05-05 23:04

Köp dig då ett Infra Z-12 system eller dyl :)

Om inte annat så mår du kanske dåligt av prislappen? :lol:
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
wayfarer

Inläggav wayfarer » 2007-05-08 14:49

Ja, ett Infra Z-12 gör nog att man mår dåligt, båda på prislappen (220000 kr) och mängden bas som kan produceras. Ett Infra Z-12 är väl dock helt klart en komponent i ett Inos värsting system. Det går ju inte att vara värre än:

Frontar: i68es
Center: i32s
Surround: 10 st A2
Basmoduler: Infra Z-12
Delningsfilter: CR80es

Även som byggsats så kostar ju det här systemet ca 600000 kr utan några avancerad ytbehandlingar. Vilket är en del pengar. Men man kanske har mer glädje av detta än en hyfsad sportbil.

Som Infra X-6 ägar så kan jag bara konstatera att i lägenhet så klarar man sig bra med dem. Det går mycket bra att spela högkvalitativ vränkningsvolymer med dem.
Magnus Westerlund

Zatoichi: Even with my eyes wide open, I can't see a thing

Magnusjohansson

Inläggav Magnusjohansson » 2007-05-08 17:41

Nu har jag inte hört nått system i denna enorma storlek som man väll ändå får kalla dessa system som här diskuteras. Därför vet jag ju egentligen inte.

Men jag undrar i alla fall vad man använder dom till egentligen? ni som har dessa gigantsysyem sitter ni och lyssnar på musik i de enorma ljudtryck dom är kapabla av att leverera? Eller blir det så mycket bättre även på lägre nivåer, eller är det känslan av att kunna spela så högt som man vill åt?

Personligen så blir jag orolig för min hörsel när jag lyssnat på musik i diverse anläggning i som jag anser "för hög volym" fast jag är ifs lite hypokondrisk :)

Innan jag hittat detta forum samt Ino så trodde jag inte det fanns anläggningar avsett för privat bruk i denna storlek att köpa över huvud taget. Man blir mer och mer häpen av vilka system som vissa har där hemma 8O Man måste säga att det är fascinerande. Som Att ha Infra X-6 i en lägenhet, man lixom bara tänker "skojar han eller" Visst är det häftigt, men endå :o

PS.. de där infra har väll slutna lådor. Måste man inte ha en brutal massa effekt för att då någon fart få dessa?
Senast redigerad av Magnusjohansson 2007-05-08 17:58, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2007-05-08 17:57

Jag kan bara uttala mig om Infra-6X och det systemet kan iofs spela högt, men det jag gillade var att det spelade så grymt rent, och djupt ned i frekvens. Att höra/läsa folk som försöker beskriva: "Min nya subwoofer från Velodyne DD-serien är så himla bra, man verkligen känner smällarna från DVD-filmerna i magen" är i direkt jämförelse inte i närheten av vad Infra-6X systemet är kapabelt till. Ett Infrasystem kan flytta så mycket luft rent fysiskt redan på låga nivåer varför man (jag?) kommer närmare musikeninspelningen. Nice helt enkelt.

Men jag erkänner också att "feel good" känslan av att ha ett system som är kapabelt så det räcker till och alltid har headroom så det sjunger om det är minst lika bra ;)
Best Regards
Bamsefar

Magnusjohansson

Inläggav Magnusjohansson » 2007-05-08 18:03

Ja.... Att det är bättre än allt annat kommersiellt som finns att köpa samt typ allt annat som finns råder det nog inga tveksamheter om, det är givetvis enormt fina grejer. Så på det viset tycker jag inte det är kostigt.

Användarvisningsbild
wayfarer

Inläggav wayfarer » 2007-05-08 23:47

Som jag sagt tidigare så är Infra X-6 i en lägenhet overkill sett från maxkapacitet. Men som bamsefar säger så spelar det så otroligt rent och välartikulerat att även vid rimligare höga nivåer så som 85-90 dB i peak. Så därför är det ett mycket trevligt system att ha. Men visst är det lite löjligt att ha ett bas system som kostar lika mycket som resten av högtalarna, frontar + surrounder. Det finns ju också en tillfredställelse med att veta att den kan spela precis så låga frekvenser som behövs, och en hel del till.

Självklart har Infra system slutna lådor, det behövs ju för att få lägsta möjliga avrullning neråt i frekvens. Ger ju också möjlighet till den extremt låga grupplöptiden. När det gäller effekt så, visst kan det vara bra med lite effekt, men jag har inget vansinigt steg till dem. En Rotel RB-1080 på 2x200 watt räcker mycket väl till för de volymer jag överhuvudtaget spelat på. Dessutom finns det ju gott om klass D steg som har låg prislapp men ändå är tillräckligt bra och starka för att driva basmoduler.

Även IÖ säger ju att det vettiga köpet är Profundus X-2 i stället för Infra X-6.
Magnus Westerlund

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2007-05-09 12:19

Flera basar ger bättre koppling till rummet, eller hur man nu skall uttrycka det. En bas ger ofta en orolig frekvensgång beroende på rummet. Genom att ha flera på olika ställen så kan man jämna ut rummets påverkan och få mindre toppar och dalar i frekvensgången...bättre ljud.

Jag tror att detta är en förklaring till varför man har så många basar och kanske inte att man kan spela så mycket starkare.

// En som sitter med 8st 12tummare.

edit: Kanske bäst att förtydliga en sak. Baserat på vad jag skrev, tråd rubrik och forumdel, så kan man tro att jag sitter med häftiga INO basmoduler. Så är inte fallet, utan jag får nöja mig med NHT-1259or.
Senast redigerad av Michael 2007-05-09 13:48, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
wayfarer

Inläggav wayfarer » 2007-05-09 13:34

Mich skrev:Flera basar ger bättre koppling till rummet, eller hur man nu skall uttrycka det. En bas ger ofta en orolig frekvensgång beroende på rummet. Genom att ha flera på olika ställen så kan man jämna ut rummets påverkan och få mindre toppar och dalar i frekvensgången...bättre ljud.

Jag tror att detta är en förklaring till varför man har så många basar och kanske inte att man kan spela så mycket starkare.

// En som sitter med 8st 12tummare.

Ja, det var definitivt en av anledningarna till att jag skaffade Infra X-6. Alternativet jag funderade över var Profundus X-4. För att just få flera lådor och vissa möjligheter att minska rumsberondet. Dock fungerar det inte tillräckligt bra. Mitt rum är helt enkelt för styggt.
Magnus Westerlund

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2007-05-09 13:46

Hur ser ditt rum ut, wayfarer...?
Brist på väggar eller för hårda väggar?

Användarvisningsbild
wayfarer

Inläggav wayfarer » 2007-05-10 11:46

KarlXII skrev: Hur ser ditt rum ut, wayfarer...?
Brist på väggar eller för hårda väggar?

Du kan ju titta på min presentationstråd för bilder. Tyvärr ingen ritning där.

Jag har ett rum som har ett burspråk. Så väggen där frontarna står vid är 5 m lång. Avståndet mellan väggen vid frontarna och väggen bakom lyssning position är 4,5 m. Sedan i halvan av rummet som innehåller lyssningpositionen så är det 4,2 m mellan vägarna på höger och vänster sida om lyssningposition. Detta resulterar i att jag har ett antal moder som ligger nästan på varndra. Så jag har problem vide 35, 40-42, samt 70 med större resonaser. Sedan har jag också problem med utsläckning runt 50 Hz. Detta ses rätt bra i graferna på sida 5 i min presentation.

Mitt andra problem är att väggen till höger om lyssningsplats är otroligt dålig. Det är en gipsvägg med en blandad plåt och träreglar som inte är fast monterad mot taket utan bara sitter i 6-7 bultar över ett 2 cm gap bakom taklisten. Väggen bakom lyssningposition är en gipsvägg men dock lägenhetskiljande så den är helt klart bättre. Väggen bakom högtalarna är bra då den är betong och bärande. Även väggen till vänster är bra då den är ytterväggen.
Magnus Westerlund

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2007-05-10 12:48

Läste din presentationssida nu.
Jobbiga problem - speciellt i lägenhet, man börjar ju inte härja med strukturella detaljer såsom VÄGGAR utan viss tveksamhet...:(

Vad är planen?

Användarvisningsbild
wayfarer

Inläggav wayfarer » 2007-05-10 13:13

KarlXII skrev:Läste din presentationssida nu.
Jobbiga problem - speciellt i lägenhet, man börjar ju inte härja med strukturella detaljer såsom VÄGGAR utan viss tveksamhet...:(

Vad är planen?

Jag kommer nog genomföra IÖs förslag på att regla om väggen samt bygga spaltabsorbent. Men det är ju en del jobb. Dock skall jag nog börja med att test att åtgärda andra dimensionen. Där behövs ju bara en del gullfiber och lite arbete. Då får jag ju reda på om det är tillräckligt eller om jag måste göra ytterligare saker även för den väggen.
Magnus Westerlund

Användarvisningsbild
Nicke

Inläggav Nicke » 2008-12-19 11:29

Så där ja,nu är Infra modulerna (Y-6) injusterade o klara av herr Öhman,tycker själv det blev rackarns finnemang o sitter helnöjd,funkar så bra med I56òrna,vet inte riktigt vad jag skall skriva till dom som intresserade,ni får väl fråga.men det här är sjukt bra :wink:

Tack så mycket Ingvar för dessa konstruktioner :D

Mvh Nicke

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-12-19 14:45

Kan väl nämna att jag, med tanke på den halvöppna planlösningen (ett stort hål precis bredvid bassystemet) där basarna alltså måste sätta nästan hela lägenheten i tryck vid de ultralåga frekvenserna, blev glad över att notera att nivån inte ens hade börjat droppa vid 10 Hz. :)

(Det var spikrakt hela oktaven under 20 Hz, alltså ned till 10 Hz, vilket var den lägsta frekvens vi hade tillgänglig att titta på.)

Nästa gång får jag ta med mätutrustning för att kunna mäta även under 10 Hz...

I normalfallet så begränsas den undre gränsfrekvensen av normala gipsväggars elasticitet och otäthet samt lägenhetsinnerdörrars otätheter, vilket brukar betyda att det är svårt att komma ned långt under 5 Hz, men i detta fall är det ju ytterdörren som sätter gränsen, tillsammans med en lägenhet med nästan helt oeftergivliga betongväggar. Kanske går systemet hos NackaNicke djupare än något infra-system jag installerat tidigare?

Eventuella mätningar i framtiden får utvisa.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Nicke

Inläggav Nicke » 2008-12-19 17:46

Nästa år Ingvar så få vi ta en en sådan mätning,den ser jag fram emot,men nu skall jag bara njuta av systemet :wink:

Mvh Nicke

Användarvisningsbild
wayfarer

Inläggav wayfarer » 2008-12-21 12:27

Gratulerar Nicke, spela nu inte så att du blir vräkt bara. Jag kan verkligen förstå att du kan luta dig tillbaka och bara njuta.
Magnus Westerlund

Nästa

Återgå till Wänner af Ino