Arcam och InoAudio ?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
regent8
 
Inlägg: 136
Blev medlem: 2005-02-06

Arcam och InoAudio ?

Inläggav regent8 » 2007-05-22 22:28

Hej!
har ngn erfarenhet av hur Arcams förstärkeri passar väl ihop med InoAudios högtalare?

Jag tittar fn på AVP700/P1000 som multikanalsförstärkeri, eller oxå Arcam AVR350.
Kul förvisso vore AV9/P7 men där ligger ribban på för hög monetär nivå.

mvh Lars-H

Användarvisningsbild
Bamsefar
 
Inlägg: 6270
Blev medlem: 2003-08-27

Inläggav Bamsefar » 2007-05-23 06:58

Jag är tveksam till Arcam pga deras problem med programvaran i alla deras produkter...

...men om jag nu skulle köpa en så är det AVR350, plus lösa slutsteg till fronthögtalarna. Men AVP700 (som är en AVR350 utan slutsteg, de balanserade utgångarna är bara påhängda på de vanliga utgångarna) är att ge bort pengar, lika så AV9. Tänk på att ingen av Arcams produkter går att uppgradera (jo jag vet att de skriver så och att många påstår både det ena och det andra, men verkligheten är annorlunda, om det kommer en uppgradering så är den inte 100% om ens i närheten av fungerande...).

Så titta hellre på Denon eller liknande - Arcam är överreklamerat helt enkelt.
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17897
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Inläggav Almen » 2007-05-23 08:28

Håller med. Jag och en kompis jämförde Arcam med Bryston för hans Audiovector (tvåkanals Bryston mot femkanals Arcam). Jag blev förvånad över hur stor skillnad det var till Brystonstegets fördel. Tightare bas och bättre återgivning i diskanten var det tydligaste.

Jag hade tänkt övertyga honom om att köpa Ino, men han skall börja med att byta förstärkare i stället. :)
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
Piotr
 
Inlägg: 12464
Blev medlem: 2005-02-06

Inläggav Piotr » 2007-05-23 09:53

Almen skrev:Håller med. Jag och en kompis jämförde Arcam med Bryston för hans Audiovector (tvåkanals Bryston mot femkanals Arcam). Jag blev förvånad över hur stor skillnad det var till Brystonstegets fördel. Tightare bas och bättre återgivning i diskanten var det tydligaste.

Jag hade tänkt övertyga honom om att köpa Ino, men han skall börja med att byta förstärkare i stället. :)


Speglar mina erfarenheter då vi körde polarns Arcamsteg mot mina Zapsolute. Tightare djupare bas, renare högre upplösning och mer naturlig och väldefinierad diskant från Zapsolute. Hmm, minns inte om han fortfarande lirade på sina Audiovector eller om han köpt sina Mingus och sedermera Miles då.

CD spelaren Arcam CD5+ var inte heller nå vidare jämfört med mer välkonstruerade doningar, platt livlöst och grått helt enkelt.

/Peter

Användarvisningsbild
regent8
 
Inlägg: 136
Blev medlem: 2005-02-06

Arcam o Ino

Inläggav regent8 » 2007-05-23 13:37

Tack för era svar.
Det här är inte lätt. Har inte haft tid att prova ut grejorna mot Inohögtalarna.
Det kan vara så att skillnaden mellan AVP700/P1000 och AVR350 är så små att prisskillnaden inte är värd sitt. Har dock hittat en halvt år gammal AVP700/P1000 kombo för lägre pris än en ny AVR350 (beg finns knappt ännu och de som jag hittat kostar mera än kombon).


Har gjort en sondering - på en ständigt rörlig marknad.
En bra förstärkarkombination är målet för tillfället, dert kommer nya bildformat och med dem nya ljudformat. Jag ser det långt ifrån som klart.
Bra stereoljud (CD och möjligen vinyl) blir basen men med ett gäng A1or runt väggarna kan det vara kul att spela upp filmer och konserter.

Bland det som verkar överkomligt och som jag hört låter vettigt är just Arcam. Har haft en dialog med ett antal repr för Arcam och det går att
utläsa att AVR350 i mångt o mycket är lika som AVP700.
P1000 påhängt på en AVP700 har dock mera kraft och kontroll.

Enligt leverantören för Arcam
* AVP700 är en bättre processor än AVR350.
* P1000 är en bättre och mer påkostad konstruktion än slutsteget i AVR350. Skillnaden i kraft är den minsta skillnaden. Den största skillnaden är att den förstärker signalen mer exakt än AVR350.
Om man kör kombinationen balanserad så låter den lite sämre. De balanserade anslutningarna finns där för att göra den mer kompatibel med amerikanska apparater eftersom de flesta AVP700/P1000 säljs i USA.
* Alla Arcams surroundprodukter är baserade på tekniken man utvecklade för AV8/AV9/P7. Ju billigare apparat desto fler kompromisser, men resultatet blir att Arcams receivers presterar på ett helt annat sätt än andra receivers. På samma sätt så ger den avancerade tekniken från AV9/P7 AVP700/P1000 prestanda som vanliga processorer/multikanalsslutsteg i prisklassen saknar.

--
Var inne på en Rotel 1057 (5 kanalig reciever) som fick bistånd av
NuForce Ref 9 slutsteg. Det lät bra.
Lyssnade samtidigt in en AVR350 och tyckte det lät riktigt bra, och till
en billigare peng än Rotel + NuForce.
(provade dock inte Nuforce stegen till Arcamen).

som kontrast lyssnade jag till Marantz nya SR8001 + NuForce stegen.
Ljudbilden föll helt ihop.

Förvisso lät Midgard bra på HighEnd mässan i feb.

Har funderat på en 4306 från Denon men är inte riktigt vän med utseendet.

Annars är Primare ett alternativ som jag övervägt.

Ja ni förstår hur resonemanget går

dock vll jag att det skall var bekvämt och estetiskt - grejor från samma tillverkare matchar oftast designmässigt ihop.

Användarvisningsbild
Bamsefar
 
Inlägg: 6270
Blev medlem: 2003-08-27

Inläggav Bamsefar » 2007-05-23 13:44

Yisses...

...alltså marknadsföringen kring Arcam är tokbra ;)

Lycka till, men jag tror du slänger pengarna lite i vattnet - dock det viktigaste är att DU blir nöjd - det är du som skall leva med sakerna !
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17897
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Inläggav Almen » 2007-05-23 14:03

Bland det som verkar överkomligt och som jag hört låter vettigt är just Arcam.
"hört" som i "hört en återförsäljare säga det", eller faktiskt lyssnat på en uppsättning? Men jag håller med: det är inte lätt.

Jag kan dra storyn litet mer i detalj:

Min kompis var hemma hos mig och lyssnade på pi60 drivna med Bryston 4B ST och blev litet knäckt över hur bra det lät jämfört med hemma hos honom (Audiovector kört med Arcam processor+slutsteg), inte minst med tanke på att hans prylar hade kostat nästan fyra gånger så mycket. Han ville gärna höra min stärkare driva hans högtalare.

Jag förutsatte att det skulle röra sig om storleksordningen 45% rum, 45% högtalare, och litet extra i slutsteget (Arcam var på 2x190 W, Bryston 2x250 W). Men, som sagt, jag blev förvånad över att det gjorde så mycket att byta slutsteg.
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
regent8
 
Inlägg: 136
Blev medlem: 2005-02-06

Inläggav regent8 » 2007-05-23 14:33

Än en gång tack för återkoppling.
Ja det gäller att gilla det man skaffar sig. Man skall leva med det och anse att - ifall det är dyrare - det var värt pengarna.
Almen skrev:
Bland det som verkar överkomligt och som jag hört låter vettigt är just Arcam.
"hört" som i "hört en återförsäljare säga det", eller faktiskt lyssnat på en uppsättning? Men jag håller med: det är inte lätt.


I detta fall var det att höra med egna öron.
Arcam jfrt med Nuforce, Rotel, Marantz. Förvisso inte över
Inoaudio utan AudioVector.

Dock var det min avsikt att söka hinna med att höra även annat, men
det kostar lätt mycket.

Jag har även lyssnat till Bladelius grejor (dock ej multikanal) via Respons högtalare - det lät inte illa, långt ifrån.

dock har jag skaffat mig InoAudio Ips + Pp2 + a1or.
När de är färdigmonterade, målade och uppe skall de ha förstärkeri mulitakanals (6.2)

Vore förnämligt att hitta en bra hållbar uppsättning.
beg är mig intet främmande.

En Inoit (om man nu kan klassa människor så) han har nu ett meridiansteg som låter fint.
En annan inoit har Primare SP31.7 + A30.5
Båda dessa system låter förträffligt över deras Pi60.

Flera uppslag mottages gärna. Ibland kliver man över fynd och då gäller det att vara beredd.

Lars-H

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska
 
Inlägg: 28546
Blev medlem: 2007-02-17
Ort: Himlafiket

Inläggav KarlXII » 2007-05-23 14:41

Jag törs säga att mina piPs lät fantastiskt bra med AVR 350.
Tog med dem till butik och spelade. Mycket bra kombo i mina öron...

Användarvisningsbild
wayfarer
 
Inlägg: 933
Blev medlem: 2005-10-25
Ort: Stockholm

Inläggav wayfarer » 2007-05-23 15:18

När det gäller Rotel RSX-1057 så skall man vara uppmärksam på en detalj. Det är en 7.1 kanalsförsteg med 5 inbygda slutsteg. Jag har själv en RSX-1056 som verkar kunna samma sak förutom att den saknar HDMI växeln. Så att kalla den en 5 kanals receiver är en sanning med modifikation. Jag anser att man får en excellent kombination med att lägga till ett slutsteg och driva frontarna och låte de inbyggda hantera surround och center kanaler.

Det man kan säga om de inbyggda slutstegen, i alla fall i 1056 är att det finns lite mer att hämta. Jag märkte skillnad när jag bytte till en Rotel RB-1080 jämfört med de inbyggda för frontarna. Men den är inte stor.

När jag köpte min 1056 så jämförde jag också med Arcam AVR350. Vad jag minns så var det vissa tonala skillnader mellan dem. Då jag lyssnande på olika ställen så kan jag inte riktigt jämföra de två. Kan vara så att Arcam har ett sound som lättare fångar en, men i längden inte är lika bra. Skulle vara roligt att test en hemma.
Magnus Westerlund

Zatoichi: Even with my eyes wide open, I can't see a thing

Användarvisningsbild
regent8
 
Inlägg: 136
Blev medlem: 2005-02-06

Inläggav regent8 » 2007-05-23 15:37

wayfarer skrev:När det gäller Rotel RSX-1057 så skall man vara uppmärksam på en detalj. Det är en 7.1 kanalsförsteg med 5 inbygda slutsteg. Jag har själv en RSX-1056 som verkar kunna samma sak förutom att den saknar HDMI växeln.


Just att den har en 7.1 processor gjorde mig intresserad.
om den låter bättre eller sämre än Arcam är osagt. Klart billigare är den om man inte köper slutsteg till den, annars kan det dra iväg.

(nu har Rotel nya grejor på G, där de tom kan dekoda de nya ljudformaten som används på HD-DVD o Bluray filmer).
visst är det roligt - det är alltid något nytt på G.

Lars-H

JeLe
 
Inlägg: 541
Blev medlem: 2006-10-13

Re: Arcam och InoAudio ?

Inläggav JeLe » 2007-06-02 16:47

regent8 skrev:Hej!
har ngn erfarenhet av hur Arcams förstärkeri passar väl ihop med InoAudios högtalare?

Jag tittar fn på AVP700/P1000 som multikanalsförstärkeri, eller oxå Arcam AVR350.
Kul förvisso vore AV9/P7 men där ligger ribban på för hög monetär nivå.

mvh Lars-H


Det passar alldeles utmärkt.
Kanske lite högt prissatta men ok låter det.
Fin finnish till skillnad från japan skräpet. 8)
Köp det du gillar! skit i råden på faksiskt.se, det blir bara ett jävla eko i all
oändlighet över hur förträffliga denon, pioneer, nad och rotel är.
Faktiskt.se=mobbarforum
Tack för kaffet och adjö.

Kaffekoppen
Inaktiverad
 
Inlägg: 20003
Blev medlem: 2006-01-19

Inläggav Kaffekoppen » 2007-06-02 17:16

8O

Vilket skämt till inlägg. Bortse från allt dravel och dra dina egna slutsatser.

//Magnus
som varken har NAD, Rotel eller Denon hemma

JeLe
 
Inlägg: 541
Blev medlem: 2006-10-13

Inläggav JeLe » 2007-06-02 17:43

Kaffekoppen skrev:8O

Vilket skämt till inlägg. Bortse från allt dravel och dra dina egna slutsatser.

//Magnus
som varken har NAD, Rotel eller Denon hemma

Ja visst var det. :lol:
Men arcam e bra o dyra.
Faktiskt.se=mobbarforum
Tack för kaffet och adjö.

Användarvisningsbild
Bamsefar
 
Inlägg: 6270
Blev medlem: 2003-08-27

Inläggav Bamsefar » 2007-06-02 17:47

Arcam är dyra, känsliga för störningar och har värdelös programvara i sig. Never mind allt ploppande och annat irreterande skit som dom har för sig. Junk är ett annat namn för Arcam.
Best Regards
Bamsefar

JeLe
 
Inlägg: 541
Blev medlem: 2006-10-13

Inläggav JeLe » 2007-06-02 17:52

Bamsefar skrev:Arcam är dyra, känsliga för störningar och har värdelös programvara i sig. Never mind allt ploppande och annat irreterande skit som dom har för sig. Junk är ett annat namn för Arcam.

Ok!
Då är det så.
Undra vilken programvara det är i min stereo?
Nä...bara för att jag råkar ha en arcam så ska jag inte försvara den! Säkert så som bamsefar säger. Men fin yta har de.
Bamsefar.. vilka modeller utöver den du funderade på har dessa åkommor? alla? när upptäckte du detta?



P.S
Ursäkta mitt trolliga inlägg, var på sånt humör. :oops:
D.S
Faktiskt.se=mobbarforum
Tack för kaffet och adjö.

Användarvisningsbild
Bamsefar
 
Inlägg: 6270
Blev medlem: 2003-08-27

Inläggav Bamsefar » 2007-06-02 18:17

Dv135/137/139, AV350/300 - alla lider av programbuggar som i alla fall retade mig vid kort test - framförallt DVD-spelarna.

Så dina Arcam fungerar säkert bra.

Bara det att dom uppfyller inte mina krav på pris vs prestanda.
Best Regards
Bamsefar

JeLe
 
Inlägg: 541
Blev medlem: 2006-10-13

Inläggav JeLe » 2007-06-02 18:48

Bamsefar skrev:Dv135/137/139, AV350/300 - alla lider av programbuggar som i alla fall retade mig vid kort test - framförallt DVD-spelarna.
Så dina Arcam fungerar säkert bra.
Bara det att dom uppfyller inte mina krav på pris vs prestanda.

Tack för svaret. Har bara en tvåkanalig arcam. Kommer inte köpa någon ny arcam heller. Själv köpte jag den (typ grisen i säcken) pga den hårda marknadsföringen dyrt = bra resonerade jag på den tiden. Den duger så länge till mina piP.
Faktiskt.se=mobbarforum
Tack för kaffet och adjö.

pingvinlakrits
 
Inlägg: 2225
Blev medlem: 2005-05-13

Inläggav pingvinlakrits » 2007-06-02 22:23

Alltså, inget ont om Arcam vad gäller tvåkanal. Fina grejer.

Det är det här med ny teknik (flerkanalsrelaterade lösningar) som de inte verkar ro iland. De skulle behöva rensa ut i teknikavdelningen eller köpa in beprövade och fungerande lösningar.

Av Britterna verkar ju Meridian ha stenkoll på format och omvandling, i princip allt jag hört från dem har låtit mycket bra OCH varit användarvänligt och enkelt konfigurerbart. Föredömligt.

Visst kan man tycka det är tråkigt med Denon, Pioneer 668 och de andra på forumet vanligen förekommande varianterna. Jag erkänner mig medskyldig :oops: - fast jag valde bort Denon flerkanal mot Meridian tvåkanal. Om det låter bättre? Njae. Denon är riktigt bra, men jag trivs med Meridian. Och kanske vill man vara lite egen. :roll:

Men nu har jag ju en (1) Sentec PA9 till skrivbordsbasen så man börjar känna sig som en sektmedlem lite smått. Fast så har jag ju inget att klaga på förutom att man inte har tid att leta så mycket ny musik. :?
Inaktiv

JeLe
 
Inlägg: 541
Blev medlem: 2006-10-13

Inläggav JeLe » 2007-06-02 23:04

Min kommentar om jappsprylarna var bara en trollig fälla, kk fastnade i den. Jag är en av er! 8) Också medlem i ino-sekt och dyrkar det neutrala ljudet. :wink:

P.S
Bara lite otrogen med en Arcam
D.S
Faktiskt.se=mobbarforum
Tack för kaffet och adjö.

JeLe
 
Inlägg: 541
Blev medlem: 2006-10-13

Inläggav JeLe » 2007-06-02 23:05

Åter till topic!
Jag hade köpt en Denon 1907 med något beggat rotel steg.


:)
Faktiskt.se=mobbarforum
Tack för kaffet och adjö.

Kaffekoppen
Inaktiverad
 
Inlägg: 20003
Blev medlem: 2006-01-19

Inläggav Kaffekoppen » 2007-06-03 10:29

JeLe skrev:Min kommentar om jappsprylarna var bara en trollig fälla, kk fastnade i den. Jag är en av er! 8) Också medlem i ino-sekt och dyrkar det neutrala ljudet. :wink:

P.S
Bara lite otrogen med en Arcam
D.S
Jag är bara totalt anti allt vad polarisering heter! Man köper det man är nöjd med, precis som Pingvinlakris. Jag skiter i märken och är bara ute efter prestanda.

Användarvisningsbild
regent8
 
Inlägg: 136
Blev medlem: 2005-02-06

Inläggav regent8 » 2007-06-03 21:55

Kaffekoppen skrev:
JeLe skrev:Min kommentar om jappsprylarna var bara en trollig fälla, kk fastnade i den. Jag är en av er! 8) Också medlem i ino-sekt och dyrkar det neutrala ljudet. :wink:

P.S
Bara lite otrogen med en Arcam
D.S
Jag är bara totalt anti allt vad polarisering heter! Man köper det man är nöjd med, precis som Pingvinlakris. Jag skiter i märken och är bara ute efter prestanda.


Jag är subjektiv - svårt annars.
Jag gillar känsla i prylarna - trots att jag inte alltid går på det spåret.
Missade nyligen en Arcam Solo Movie 5.1, till ett riktigt bra pris - se där
en variant som inte var uppe förut men tack vare ett lockande pris blev den helt plötslich intressant.

Jag var inne på Yamaha DSP Z9, eller Pioneer AX10i. Bestar som inte nu passar in i min värld.
Går mot enkelhet - Arcam, Naim eller inget alls.
Buggerierna är jag inte orolig för, trots allt.

Var idag o tittade på ett hus, la märke till att hela huset var fyllt med bioprylar (beolink osv). Inte toppprestanda, men ack så smidigt.

Ja det är nästan dagsform på vad som är intressant.
Ta Denon - har svårt för deras grejor trots att de gör väl ifrån sig.
Feelingen är låg.

Ja vad det blir återstår att se.

Luxor Dirigent kanske

pingvinlakrits
 
Inlägg: 2225
Blev medlem: 2005-05-13

Inläggav pingvinlakrits » 2007-06-03 22:07

Denon känns lite slätstruket - men de är ju bra. Denon 2807 reas ju just nu inför någon ny kommande modell.

Det är ju helt klart en trevligare känsla i t ex Primare, men ljudmässigt vinner man ju inget över Denon och på dvd-sidan/bildsidan tror jag att de (Primare) ligger en bit efter en hel del andra märken som kanske är mer inriktade på bild.

Meridian har ju en snygg (om man gillar designen) allt-i-ett maskin, men den kostar ju inte gratis. Men den skulle jag gärna ha som life-style-deluxe variant.
Inaktiv

pingvinlakrits
 
Inlägg: 2225
Blev medlem: 2005-05-13

Inläggav pingvinlakrits » 2007-06-03 22:11

JeLe:

Jomen, det är ju kul med kvalitet i konstruktion och känsla i reglagen. Denon ligger ju inte på topp där direkt.

Fick jag välja fritt skulle jag ha McIntosh av senare snitt, typ den anläggning som skymtade i slutet på filmen "the Departed". :D
Inaktiv

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant
 
Inlägg: 5339
Blev medlem: 2003-07-29
Ort: Magrathea

Inläggav Slartibartfast » 2007-06-04 02:23

Själv så suktar jag efter en Naim Nait modell tidig! Fan vad najs det var om jag kunde ha bara en sådan istället för mina - som nu - sex lådor plus mediamaskiner/datamanicker för musikspelning! Det kan liksom helt klart vara värt extra pengar för en anläggning man trivs med men jag är duktig på att rygga när människor säger "programeringsfel" på nya musikmaskiner...

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
regent8
 
Inlägg: 136
Blev medlem: 2005-02-06

Inläggav regent8 » 2007-07-16 05:47


Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5113
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Arcam och InoAudio ?

Inläggav genstruktur » 2017-05-24 10:51

Så här 10 år senare, är Arcam fortfarande inget att ha? :)

Här är aktuella receivers enligt prisjakt: https://www.prisjakt.nu/tillverkare.php?t=113&c=40

Vad sägs om en Arcam FMJ AVR380 till exempel: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1894553

Någon som har en Arcamreceiver och vill dela med sig av lite intryck?

/Genis
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Arcam och InoAudio ?

Inläggav Nattlorden » 2017-05-24 15:08

Hörde Arcam på mässan i Malmö ifjol och det spelade på bra då. Kör de inte klass-G/H i något steg dessutom?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5113
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Arcam och InoAudio ?

Inläggav genstruktur » 2017-05-24 17:58

Nattlorden skrev:Hörde Arcam på mässan i Malmö ifjol och det spelade på bra då. Kör de inte klass-G/H i något steg dessutom?


Kul! En reciever då?

Läser trådar och omdömen om att de har/haft problem med strulande programvara i sina receivers. Stämmer det?
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Nästa

Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster