Pioneer VSX-1014 till mina piPs

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
SirAnselm

Pioneer VSX-1014 till mina piPs

Inläggav SirAnselm » 2007-05-23 08:08

Hallå!

Idag har jag ett Vincent SP-331 kopplat till min Pioneer VSX-1014. Det steget drev tidigare mina Infinity Beta 50 som jag nu bytt ut mot ett par piPs. Jag har lite lösa funderingar på att längre fram bygga på med ett par profundusP-2. Min fråga är då om jag skulle klara mig med min Pioneer? Den går ju att koppla om så att de två "extra" bakkanalerna kan användas till att biampa istället, skulle de orka driva ett par profundus?

Anledningen till att jag frågar är att jag funderar på att sälja både slutsteg och projektor och köpa tv istället :)

Användarvisningsbild
wayfarer

Inläggav wayfarer » 2007-05-23 11:06

Det är lite oklart hur du har tänkt att koppla. Problemet brukar vara delningsfilteret och hur man kan koppla filtretsutgång till slutstegen, antingen i receivern eller i något externt. I de flesta fall kan man ju inte använda receiverns steg för att förstärka per-out för sub utan det måste göra externt. Därför hamnar man i en situation där man driver frontarna med de interna steget och basarna med ett fristående. Om du tänkt använda ett INO delningsfilter är det ju tveksamt om du kan använda receivern till annat än försteg. Få receivers har ju ingångar som går direkt till slutstegen. Och att koppla två varv genom volymkontrol etc fungerar ju inte.
Magnus Westerlund

Zatoichi: Even with my eyes wide open, I can't see a thing

BengtO

Inläggav BengtO » 2007-05-23 11:18

Du kan ju förmodligen koppla preout-filter-in om du kan dela aktivt.

Borde väl fonk? Optimalt vet jag inte då effekten i recievers ofta är lite överdriven, dessutom måste du ju se till att du kör samma signal på de utgångar du använder..

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-05-23 12:12

Pioneer VSX-1014 verkar ha Pre Out och Multi Channel In. Frågan är något "sitter i vägen" på de sistnämnda? Annars borde det väl gå att lägga ett filter mellan några ut- och ingångar?

Användarvisningsbild
SirAnselm

Inläggav SirAnselm » 2007-05-23 13:56

RogerGustavsson skrev:Pioneer VSX-1014 verkar ha Pre Out och Multi Channel In. Frågan är något "sitter i vägen" på de sistnämnda? Annars borde det väl gå att lägga ett filter mellan några ut- och ingångar?

Hm, ja det är ju en bra fråga... Hursomhelst kanske det är lite onödigt att ha ett sånt vincentsteg bara för ett par profundus? Då kanske man kan köpa ett billigare effektsteg? När det väl blir dags menar jag... Jaja, ska nog börja med att köra piPs:arna med 1014 och se om det blir bra...

Användarvisningsbild
wayfarer

Inläggav wayfarer » 2007-05-23 14:55

RogerGustavsson skrev:Pioneer VSX-1014 verkar ha Pre Out och Multi Channel In. Frågan är något "sitter i vägen" på de sistnämnda? Annars borde det väl gå att lägga ett filter mellan några ut- och ingångar?

På Multi Channel input så finns det åtminstone en volymkontroll. Det kan också finnas viss "bass-management" för att utföra delningsfiltrering och om mixning av dessa, men det är inte säkert. Då denna funktion förväntas utföras i källan i dessa fall.

Det man saknar på förstärkarna är ju power amp in så man skulle kunna välja fritt vad man använder slutstegen i receivern till.
Magnus Westerlund

Användarvisningsbild
regent8

Inläggav regent8 » 2007-05-25 17:38

Hej
Jag funderar över samma problem. Jag vill få ett 6.2 system att fungera via en så enkel uppsättning som möjligt. Center kommer jag inte att använda utan 2 frontar, 4 ambienshötalare och 2st Pp2.

Det jag tycker mig skulle fungera vore att ta
signalerna för de olika kanalerna (pre-out) och låta de gå in i effektstegen
och då kunna låta en (eller två om man nu har två basar) kanal ta vägen förbi ett delningsfilter (eller ännu hellre att det fanns ett tillräckligt bra inbyggt filter i försteget).

Detta skall då fungera både för multikanal, eller två-kanal.

Är det en utopi att få ihop det i en receiver, eller kombo?

/Lars
Senast redigerad av regent8 2007-05-27 11:53, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
wayfarer

Inläggav wayfarer » 2007-05-26 11:03

Det är väl bara NAD som jag har hört som har de nödvändiga power amp in ingångarna i receivern. Annars är det väl bara tre lösningar som fungerar.

1. Använder receiverns inbyggda delningsfilter. Normalt alldeles för flacka för att uppfylla IÖs rekommendationer om 30dB/oktav. Men då får man köra frontarna på receiverns förstärkare och basarna på ett externt slutsteg.

2. Använda receivern inbyggda delningfilter. Sedan använder man två externa slutsteg. Ett för basarna och ett för frontarna. Detta är ju valet om man vill ha något bättre att driva frontarna men ännu inte har råd att köpa externt delningfilter.

3. Använda ett externt delningsfilter så som cr80(s/es). Använda receivern bara som volymkontrol och ingångsväljare för frontarna.

Kan ju också påpeka att endast den tredje lösningen har möjlighet att driva basarna i stereo om man är intresserad av detta. Men att använda en receiver för att driva bakkanalerna är inget dåligt val. I alla fall om inte planerar att lägga ut riktigt mycket pengar. De flesta hemmabioförstegen är ju rätt dyra. Och då behöver man ju ytterligare slutsteg för 4 eller 5 kanaler om man skall köra 6 eller 7 kanaligt.

Jag kan väl personligen konstatera att när jag byter ut min receiver om ett tag (för att få något med HDMI switching och uncompressed över HDMI kapacitet) så blir det nog ett hemmabioförsteg och fler slutsteg.
Magnus Westerlund

Användarvisningsbild
regent8

Inläggav regent8 » 2007-05-27 11:53

Tack för denna förklaring. Det innebär att IÖs filter är det som gäller för att få det så allround som möjligt dvs både stereo o multikanal.
Det är det han troligen anser vara bäst kvalitetsmässigt, dvs att få så brant kurva som möjligt + annat viktigt.

Användarvisningsbild
micke5721

Inläggav micke5721 » 2007-05-27 14:23

IÖ:s filter är det optimala till basmodulerna från Ino Audio. Personligen tror jag inte att det är många som skulle bli besvikna om de bara använder det inbyggda filtret som finns i hemmabioförstärkaren. :)

Användarvisningsbild
regent8

Inläggav regent8 » 2007-05-28 14:24

micke5721 skrev:IÖ:s filter är det optimala till basmodulerna från Ino Audio. Personligen tror jag inte att det är många som skulle bli besvikna om de bara använder det inbyggda filtret som finns i hemmabioförstärkaren. :)

Förvisso. Dock verkar det svårt att få till det för både stereo samt multikanal vis dessa inbyggda filter.
Och då blir externa filtera aktuella (aktiva eller passiva) och då blir det svårt att argumentera för annat än Ingvars egna.

mvh Lars

Återgå till Wänner af Ino