ino + bladelius ?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
overture

ino + bladelius ?

Inläggav overture » 2007-05-23 19:08

Hej, jag är en så'n där som läser och lurar i forumets periferi utan att säga så mycket men ibland så tar nyfikenheten över och man bara måste fråga något.
Jag sitter för närvarande på en Bladelius Thor2 som jag låter utgöra kraften till ett par Sonus Faber Grand Piano Home och som ljudkälla använder jag en Arcam cd73 alt. en Apple Powerbook.
Jag vet väl om att SFGPH anses färgade och är säkert inte helt sunt konstruerade då de är (hos mig) väldigt svårplacerade och har en väl smal "sweet spot". Det låter emellertid trevligt i mina öron då jag inte har så mycket att jämföra med.

Nåväl, över till frågan:

Hur är det då med Bladelius elektronik? Skulle den passa till Ino Audios högtalare eller finns det problem? Är det någon som har erfarenhet av kombinationer Ino <-> Bladelius ?

I mina nattliga fantasier så låter det det alldeles förträffligt med kombinationen Thor2 och pi60 ;)

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2007-05-23 19:25

overture: har använt piP med Amplifix, med hyfsat resultat. Lät lite "rå" om man ska klaga, men då jämför jag med Electrocompaniet som är dess raka motsats. Amplifixen: järngrepp om basen men lite "rå" i ljudet. Electrocompaniet: svampig bas men fantastisk på röster/övriga registret. Sedan blev det Primare I30 - riktigt trevlig. På senare år har jag dock kört med Meridians lite tyngre och känner ingen anledning att byta.

På det stora hela har det varit väldigt lite skillnad mellan lite dyrare förstärkare för mig, undantagen är Amplifix/Electrocompaniet där skillnaden varit högst påtaglig.

Mellan Primare I30 och Denon 2105 var vi flera som inte kunde särskilja dem ljudmässigt. Meridian är väl inte heller lätt att urskilja men den gör ingenting dåligt om man säger så. Lagom med kraft och ingen egen ljudkaraktärstillförsel.
;)

Mvh Henrik
Inaktiv

Användarvisningsbild
americantabloid

Inläggav americantabloid » 2007-05-23 19:54

Jag gick från SF Electa Amator -> pi60s. Går inte att jämföra.

Min stereopolare gick från SF Grand Piano -> pi60.

Ingen av ångrade oss.

Med vänlig hälsning
at

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2007-05-23 20:21

Jag har kört Grendel med Pip och i28. Pip fungerade bättre med både Krell FPB-300 och Rotel 1090. Den lite tillpiffade toppen hos Grendel kombinerat med tämligen obehandlat rum blev lite ljust och påträngade. Lite råhet som Pingvin skiver, stämde bra även här.
i28 fungerade det klart bättre med. Tyckte att den kombinationen lät kanon faktiskt. Går att spåra lite vass/råhet där också på höga volymer och komplex musik, men vid lugna tongångar låter det mycket imponerande tycker jag.

Användarvisningsbild
overture

Inläggav overture » 2007-05-23 22:49

Ja, det låter ju som det är värt att pröva då i alla fall.
Steg ett för mig borde dock vara att lyssna på pi60 eller liknande hos någon vänlig själ eller konstruktören själv (som säkerligen också är en vänlig själ :) )

Sen vet jag inte hur Thor2 låter i förhållande till Thor (1), Amplifix eller Grendel men jag ska inte låta det vara en problempunkt.
Jag ville mest höra att ingen direkt rekommenderade att hålla sig undan från Bladelius av olika skäl...

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-05-24 07:42

overture skrev:Ja, det låter ju som det är värt att pröva då i alla fall.
Steg ett för mig borde dock vara att lyssna på pi60 eller liknande hos någon vänlig själ eller konstruktören själv (som säkerligen också är en vänlig själ :) )

Sen vet jag inte hur Thor2 låter i förhållande till Thor (1), Amplifix eller Grendel men jag ska inte låta det vara en problempunkt.
Jag ville mest höra att ingen direkt rekommenderade att hålla sig undan från Bladelius av olika skäl...

Det har väl funnits andra skäl till att hålla sig ifrån Bladelius? Har framkommit från flera håll att support inte står högt på deras dagordning....

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-05-24 08:26

Sant, utlovade uppgraderingar som aldrig kom är ju ett trist kapitel.

MEn nu är det ju inget köpråd, han har ju redan utrustningen, och då är det nog bara att prova!

Är du det minsta osäker, så fråga om du får ta med din utrustning på en demo och låt dina egna öron avgöra.

Själv tror jag inte elektroniken skall vara så avgörande, men vissa nyansskillnader kan det ju alltid finnas.

Användarvisningsbild
overture

Inläggav overture » 2007-05-24 10:33

Ja, nu är det ju så som Kaffekoppen säger, jag har redan utrustningen så det är väl inte så myket at orda om egentligen. Men man vill ju alltid älta detta med prylar. På något sätt en del av charmen.
Jag trodde inte att förstärkare kunde ha så speciellt olika karaktär men i jämföreslse med den förstärkare jag hade tidigare så är det i mitt system en väldig skillnad. Kan iofs handla om att att den Arcam a80 (65W ) jag hade tidigare var i klenaste laget för mina ändamål.
Vad det gäller support på Bladelius har jag inte själv varit i behov av något sådant och dessutom tror jag att jag hara missat diskussionerna om problem med densamma.

Hur som helst, det kanske inte är något mening att teoritisera mer runt detta men jag tackar er alla för att ni tar er tid att svara.

Har förövrigt redan sammetsgardiner, stor matta från ege och kontorsabsorbenter på plats :)

Btw, är det någon som har koll på vad en pi60 betingar i form av färdigbyggd låda + egen montering för tillfället och den ungefärliga vänte/byggtiden ? (Har läst de gamla manifesten som finns på nätet, men har alltså ibte aktuell info)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-05-24 12:41

Monteringssatser, per lista 2007-4.

pi60 MDF 19 900:-
pi60 industrilack 22 900:-

Leveranstid har jag ingen aning. Det är bara att fråga Öhman, så kan han också säga att han inte har en aning. ;)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
wayfarer

Inläggav wayfarer » 2007-05-24 13:45

Riktigt kort leveranstid är väl 3 månader. Rå MDF kan kanske gå lite fortare. Men lackade lådor verkar ligga på 3-6 månader men kan ta något längre beronde på hur mycket semester lackeraren skall ha. Fanerade ligger bortom 2 år.
Magnus Westerlund

Zatoichi: Even with my eyes wide open, I can't see a thing

Användarvisningsbild
overture

Inläggav overture » 2007-05-24 14:30

Ojdå, det var lång tid att vänta på de fanerade. Förståeligt i sammanhanget men ändock lång tid absolut mätt...
Om man ska vänta så länge kan det ju vara idé att tänka igenom vad det är man vill uppnå och vad man tror sig kunna sitta nöjd med som (mer eller mindre) slutgiltigt system... Ja det är inte lätt ;)

Steg ett är väl ändå att se(!) hur Ino Audios högtalare låter...

Magnusjohansson

Inläggav Magnusjohansson » 2007-05-24 15:35

overture skrev:Ojdå, det var lång tid att vänta på de fanerade. Förståeligt i sammanhanget men ändock lång tid absolut mätt...
Om man ska vänta så länge kan det ju vara idé att tänka igenom vad det är man vill uppnå och vad man tror sig kunna sitta nöjd med som (mer eller mindre) slutgiltigt system... Ja det är inte lätt ;)

Fanera finns det ju många som kan. Så köp i MDF och låt vilken träfaneringsmänniska som helst fixa det. Så är problemet löst.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2007-05-24 17:14

Magnusjohansson skrev:
overture skrev:Ojdå, det var lång tid att vänta på de fanerade. Förståeligt i sammanhanget men ändock lång tid absolut mätt...

Fanera finns det ju många som kan. Så köp i MDF och låt vilken träfaneringsmänniska som helst fixa det. Så är problemet löst.

Kanske inte vilken som helst... :wink:
Mundus Vult Decipi

Magnusjohansson

Inläggav Magnusjohansson » 2007-05-24 17:20

i skrev:
Magnusjohansson skrev:

Kanske inte vilken som helst... :wink:

Nä, men för en som jobbar med sådan så är en pi60 ett relativt enkelt jobb. Med stora plana ytor, mycket lite trixande mot vad det kan vara. Kan man nog hitta någon vettig i princip var man än bor.

Användarvisningsbild
overture

Inläggav overture » 2007-05-24 17:33

Magnus, det hara du ju helt rätt i! Tänkte på något bakvänt sätt att fanering av mdf-låda skulle innebära att jag själv stod och pressade med strykjärn och svångrem i duschen...

Jaha, jag bor i Linköping. Någon som vet om det finns någon vettig fanérare där/här eller i närheten...

När man ändå är inne på tankegångarna, finns det någon i Linköping som sitter på ett par pi60 eller liknande och har lust att förevisa?

Användarvisningsbild
misc100

Inläggav misc100 » 2007-05-24 17:58

Sitter just nu med pi60 i MDF och överväger att lämna in till lackning eller t o m fanera själv(!). Jag har gjort en hel del tester med fanér från Bauhaus med väldigt gott resultat, nästan så jag vågar på att göra det själv. Skicka mig ett pm så får du mitt mobilnummer så kan vi prata lite om det. Dessutom skulle det vara intressant att få veta hur mycket en proffs fanerar skulle kosta.

seppuku

Inläggav seppuku » 2007-05-24 18:08

Skulle definitivt satsa på ett par i rå mdf om jag beställde nu. Har väntat sedan december på mitt par som ska bli matt-svarta, det börjar bli lite plågsamt nu... Men det är iofs värt väntetiden.

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2007-05-24 18:08

pi60 är INTE lätta att fanéra snyggt.

Krävs inte bara hyfsat kunnande utan lite talang vad gäller matchning av ådring/riktning av bitarna på fasningen och hyllan etc. Inget jag rekommenderar om man bara fanérat plana ytor utan fasade kanter.
Inaktiv

andy48

Inläggav andy48 » 2007-05-25 10:41

Om du funderar på att låta något proffs fanera åt dig så kanske du skall kolla upp det innan du bestämmer dig.

Bor i Göteborg och har åkt runt/ringt runt för att försöka hitta någon som vill fanera ett par piP-lådor. Alla bara skakar på huvudet. För mycket jobb för så lite, svårt att få bra, för mycket att göra osv. En liten firma kunde ev göra det till hösten för ca 2000:- st!

Har givatvis inte kollat med alla men jag ger nog upp, får bli Lennart på Måleriakuten i stället. Eller finns det någon som känner till någon.....

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2007-05-25 11:33

andy48 skrev:Bor i Göteborg och har åkt runt/ringt runt för att försöka hitta någon som vill fanera ett par piP-lådor. Alla bara skakar på huvudet. För mycket jobb för så lite, svårt att få bra, för mycket att göra osv. En liten firma kunde ev göra det till hösten för ca 2000:- st!

Samma lika i Stockholm! Vill man inte göra det själv så får man pröjsa en rejäl summa för att få det gjort verkar det som!

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
overture

Inläggav overture » 2007-05-25 18:42

Ok, det är alltså lite bökigt att få tag i någon som fanérar. Det var ju synd.
Hur är det med lackning då?
Jag har sett att det funnits ett flertal trådar om detta i forumet förut men eftersom jag inte har ngt garage/hobbyutrymme så känns det som att lämna iväg för lackning är bästa alternativet.
Är det någon som lämnat iväg för lackning i Linköping (eller i närheten ) och fått fint resultat? Tips?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-05-25 20:57

pingvinlakrits skrev:pi60 är INTE lätta att fanéra snyggt.

Var idag och hämtade en bordsskiva efter omfanéring. Gick på 1000 kr för två sidor. Med tanke på hur en pi60 ser ut vågar jag knappt tänka på vad de skulle kosta att fanéra.....

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-05-25 21:00

Bladelius >Ino>träslag??? :?
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
overture

Inläggav overture » 2007-05-26 00:09

Hehe, ja så kan det gå... det blir fanérarforum av det hela :)

apropå allt och inget: Jag har försökt skicka PM men de ligger i "utkorgen". Innebär det att de inte är skickade eller vad är det som händer? Ska de kontrolleras av någon eller är det bara jag som missförstår det hela? Har inte skickat PM på kanske ett halvår och sist var det inga problem så...

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2007-05-26 00:17

overture skrev:Hehe, ja så kan det gå... det blir fanérarforum av det hela :)

apropå allt och inget: Jag har försökt skicka PM men de ligger i "utkorgen". Innebär det att de inte är skickade eller vad är det som händer? Ska de kontrolleras av någon eller är det bara jag som missförstår det hela? Har inte skickat PM på kanske ett halvår och sist var det inga problem så...

I utkorgen = mottagaren har inte läst det ännu.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2007-05-26 00:21

overture, vad jag förstår är det hög kvalitet på fanérarbetet på Ino:s högtalarare. Och med tanke på det fina fanérsortimentet kanske det kan vara värt att vänta på ? :P

(Tror inte det är något problem att sälja dom om du skulle ångra dig...)
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Bubben

Inläggav Bubben » 2007-05-26 09:34

overture skrev:Ok, det är alltså lite bökigt att få tag i någon som fanérar. Det var ju synd.
Hur är det med lackning då?
Jag har sett att det funnits ett flertal trådar om detta i forumet förut men eftersom jag inte har ngt garage/hobbyutrymme så känns det som att lämna iväg för lackning är bästa alternativet.
Är det någon som lämnat iväg för lackning i Linköping (eller i närheten ) och fått fint resultat? Tips?

Finns en firma i Ljungsbro som jag anlitade till ett par pi60, Custompaint. Jag är ganska petig med resultatet, men blev mycket nöjd...kostar dock en slant, men vilket handarbete gör inte det?

Användarvisningsbild
wayfarer

Inläggav wayfarer » 2007-05-26 11:12

Att lämna in dem för lackning är betydligt lättare. Men det beror lite på vilken blankhet man är ut efter. Matt eller halvblank kan köksmålarna fixa utan problem. Skall man ha en högblank lack så är det lite svårare att hitta någon. De flesta billackare är inte villiga att jobba med trä, men det verkar finnas en del som är villiga att ge sig på det. Sedan finns det en del som arbetar med högblankt på trä. Problemet brukar vara hur lång kötid och hur mycket de skall ha betalt. En köklackare är billigast och troligen snabbast.
Magnus Westerlund

Zatoichi: Even with my eyes wide open, I can't see a thing

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2007-05-26 12:36

overture skrev:Hur är det med lackning då?
På lackade lådor så brukar man efter en tid kunna se var skarvarna i trä materialet är. Trät rör på sig lite. Jag vet inte hur detta är på INO lackade lådor. För en DIY som jag så är ju detta ett känt problem :(
Beroende på hur lådan är gjord så kan problemet vara större eller mindre.
Detta slipper man på fanerade lådor.

Mina lådor är lackade av en billackare. Den undre/stora lådan har skarvarna inte kommit fram på, men det har det på den övre (syndes från början, efter lack).

Om du inte blir nöjd med en lackning, så går det ju att slipa ner och göra om. Ska det bli bra så tar det sin tid = dyrt, och det kanske ändå inte blir till belåtenhet.

PS. Mina baslådor (stora!) är bara rollade några gånger med väggfärg. Då färgen är matt och ojämn så syns skarvar och skavanker lite mindre.

//Michael

Användarvisningsbild
verdad

Inläggav verdad » 2007-05-27 00:59

Jag tycker att du skulle försöka med en gitarrbyggare. De brukar vara väldigt duktiga på att lacka. det var någon som frågade om det fanns i Linköpingstrakten och det finns en duktig gitarrbyggare, Arres eller om det ska vara Ares vet ej. Har för mig han heter Robban Sahlén eller något.
Det skulle jag pröva.

Nästa

Återgå till Wänner af Ino