Moderator: Redaktörer
Hetsporren skrev:Med piP fick jag klart lägre basfladder än med piPs...
Ja, det här är definitivt skälen.Hetsporren skrev:Tack! Inspelningstid och/eller placering verkar vara det som ställer till.
Ska låta dem gå mer och högre och dessutom plocka fram stativen...
Hetsporren skrev:Kan vi lämna det där snacket nu och istället försöka komma närmare en förklaring?
Funderar på om piP och piPs är exakt samma last för förstärkaren..?
paa skrev:piPs är avstämd vid en (aning) annan frekvens än piP, vilket kan påverka om en viss ton i ett visst musikstycke ger full portresonans eller överstyrning i ena eller andra porten.
Inte så lätt att dra några slutsatser.
Amit skrev:paa skrev:piPs är avstämd vid en (aning) annan frekvens än piP, vilket kan påverka om en viss ton i ett visst musikstycke ger full portresonans eller överstyrning i ena eller andra porten.
Inte så lätt att dra några slutsatser.
Ok, jag backar ett steg - och inser att jag inte visste bättre. Det kan uppenbarligen vara så att högtalarna, på grund av sin konstruktion, med samma signal, på rimliga nivåer, kan låta väsentligt olika i basregistret.
![]()
Amit
paa skrev:Men, jag menar som jag skrev att det skulle ändå kunna vara skillnad på enskilda toner runt portavstämningsfrekvensen just för att den är så smalbandig och lite olika avstämd.
Amit skrev:P.S. Gillar inte detta egentligen, eftersom det inte är någon reda i referenserna alls längre. Jag menar hur stor är en "stor" skillnad? Och är den lika "stor" för alla personer? Och kan inte en "liten" skillnad upplevas som "stor"?
Men jag frågar i alla fall, i hopp om att få veta lite hur du tänker, och kanske lära mig nåt. Kan ju vara kulD.S.
Amit skrev:P.S. Gillar inte detta egentligen, eftersom det inte är någon reda i referenserna alls längre. Jag menar hur stor är en "stor" skillnad? Och är den lika "stor" för alla personer? Och kan inte en "liten" skillnad upplevas som "stor"?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster