>>> piP "bättre" än piPs? <<<

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Hetsporren
Spolar Kröken!

>>> piP "bättre" än piPs? <<<

Inläggav Hetsporren » 2007-05-27 15:45

Okej, här kommer en brandfackla modell olympiska elden... I mitt rum (och med min förstärkare) så påstår jag att mina piPs inte kommer upp i återgivningen jag minns från mike34's piP (som jag ju lånade några dagar)! Jag har lurat på detta några veckor och efter att idag noggrant ha lyssnat på Infected Mushroom's Avratz, både digitalt via dvd-spelaren samt analogt via cd-spelaren (lät exakt lika), så är jag säker på min sak: Med piP fick jag klart lägre basfladder än med piPs och frågan är då given; Hur i hela friden kan detta komma sig? Är det så att mina piPs fortfarande inte är inspelade eller låter verkligen piP annorlunda/bättre är piPs? Vore intressant att höra någon teori från er som verkligen jämfört dessa bägge modeller...

Användarvisningsbild
wayfarer

Inläggav wayfarer » 2007-05-27 15:50

Hur länge har du spelat på dina piPs? Inspelningstiden i alla fall för min pi60 var rätt lång, helt klart i området hundra timmar.
Magnus Westerlund

Zatoichi: Even with my eyes wide open, I can't see a thing

Användarvisningsbild
Bamsefar

Re: >>> piP "bättre" än piPs? <<<

Inläggav Bamsefar » 2007-05-27 15:57

Hetsporren skrev:Med piP fick jag klart lägre basfladder än med piPs...

lägre basfladder = ? Vad menar du, att de pumpar mera luft, mindre luft, går djupare eller vad ?
Best Regards
Bamsefar

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-05-27 16:43

Att de gick djupare. Dessutom pumpade de mer luft, det var så att det
blåste på benen. Så är det inte nu... Har väl spelat dem ca 100-150h.

Användarvisningsbild
Amit
Cellofan

Inläggav Amit » 2007-05-27 17:06

Svårt att kommentera tycker jag.

Hypotes 1 måste bli "placebo" eller så. Vad jag förstår har det gått mer än några sekunder mellan jämförelserna du har gjort?

Hypotes 2 (med utångspunkt i att den upplevda skillnaden speglar en verklig skillnad) blir då att placering av högtalare/lyssnare/möbler etc. påverkar basåtergivningen.

Hypotes 3 (med samma utångspunkt hypotes 2) skulle då bli att antingen piP eller piPs är defekta.

Hypotes 4 (vild spekulation!) Programmaterial/spelare/förstärkare åstadkommer tillsammans med högtalarna distorsion som i piP förnims som "basrik" signal, men som den distorsionsfriare piPs återger mer naturlig
t, och subjektivt basfattigare.

Hypotes 5, några av ovanstående hypotser i kombination med varandra.

Helt idiotiskt av mig att gissa såhär kanske, men jag kunde tydligen inte låta bli :?

Amit

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-05-27 17:15

Bra gissningar, vilka fick mig att fundera på om skillnaden (för den finns, definitivt!) kan bero på placeringen? Nu står ju piPs tämligen tätt ihop på TV-bänken (40 cm) medan piP stod bredare isär på stativ (50 cm). Jag kan ju alltid testa med mina stativ oxå men har faktiskt svårt tro att det skulle göra sån skillnad i de lägsta frekvenserna, kan ju förstås ha fel...

Användarvisningsbild
micke5721

Inläggav micke5721 » 2007-05-27 17:19

Stod de bredare isär så bör de ha kommit närmare rummets hörn och det skulle ju kunna förklara skillnaden, kanske :wink:

VH Micke

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2007-05-27 18:19

Enligt uppgift ska väl piPs gå 1 Hz djupare så det lär ju inte förklara det hela. Sen har du spelat ganska mycket säger du, har du spelat väldigt svagt eller även lite starkare?

Jag tror nog mest på placering eller att du "minns fel". Tycker mig själv kunna förstärka mina minnen med tiden :oops:
Class only looks like arrogance from below.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-05-27 18:55

Nej, jag har inte spelat speciellt starkt förstås. Men jag vidhåller att skillnaden är tveklös, jag minns tydligt hur basen lät (och kändes) just i denna låt.

Magnusjohansson

Inläggav Magnusjohansson » 2007-05-27 20:24

Hjärnan på människor har tyvärr inte ett sådant minne att jämförelsen blir meningsfull utan att låna dit pip'sen igen och jämföra direkt efter varandra med exakt samma förutsättningar mm. Jag har gått på så många jämförelser med tid emellan där jag tyckt mig vara 100% säker på min sak men det har visat sig mycket sällan stämma.

Kanske har du lyssnat på andra anläggningar i mellanperioden och då har dessutom dina preferenser ändrats.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-05-27 20:29

Kan vi lämna det där snacket nu och istället försöka komma närmare en förklaring?

Funderar på om piP och piPs är exakt samma last för förstärkaren..?

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2007-05-27 21:31

Min bestämda uppfattning är att signaturmodellen både spelar djupare, högre och mer kontrollerat i just basområdet. Detta efter en direkt jämförelse hos Ingenjören. Det var hela anledningen till att jag köpte just S-modellen. Det var inte direkt någon subtil skillnad heller.

Jag tror att rum, tid och humör spelat dig ett spratt. Det är med all säkerhet förklaringen. 8)

Användarvisningsbild
americantabloid

Inläggav americantabloid » 2007-05-27 22:29

Skall inte piPs ha en renare basåtergivning och vanliga piP ha lite "fetare" återgivning?

Kanske därav intrycken?

At som äger piP, men har ej hört piPs.

Användarvisningsbild
martinfor

Inläggav martinfor » 2007-05-27 22:39

piPs låter klart bättre i alla register, speciellt vid högre volym. Det du beskriver tror jag hänger ihop med placering. Har kört mina i olika höjder och de verkar vara ganska känsliga placeringsmässigt.

Användarvisningsbild
martinfor

Inläggav martinfor » 2007-05-27 22:40

piPs låter klart bättre i alla register, speciellt vid högre volym. Det du beskriver tror jag hänger ihop med placering. Har kört mina i olika höjder och de verkar vara ganska känsliga placeringsmässigt.

Användarvisningsbild
TomasF

Inläggav TomasF » 2007-05-27 22:47

Hemma lyssnar jag oftast svagt och mina piPs var inte alls inspelade efter 100 timmar. Men med några utspridda timmar på riktigt start nivå så "lossnade det". /Tomas F.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-05-28 04:18

Tack! Inspelningstid och/eller placering verkar vara det som ställer till.
Ska låta dem gå mer och högre och dessutom plocka fram stativen...

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2007-05-28 09:37

Helt subjektivt så tyckte jag att mina (då) nya piP lät riktigt dåligt, betydligt sämre än de högtalare jag hade innan. Efter en tid så vände allt och jag upplevde att piP spelade på en helt annan nivå än de tidigare högtalarna. Kan ha berott på inspelning, som blev rätt lång, eftersom jag inte hann spela så mycket. Så mitt tips är att avvakta försäljning en tid, och poppa så mycket du kan! :)

Eftersom jag har problem med placeringen (och små barn som är nyfikna på ALLT) så har jag flera gånger frågat mig om jag kanske borde ha andra högtalare. Men, eftersom piP är så enkelt att lyfta fram och tillbaka (från vardagsplaceringen ovanpå bokhylla till stativ vid finlyssning) så har jag behållit dem. Tror att jag hade hittat andra saker att irritera mig på om jag hitta nya, mer praktiska, högtalare.

/en john

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-05-28 09:48

Hetsporren skrev:Tack! Inspelningstid och/eller placering verkar vara det som ställer till.
Ska låta dem gå mer och högre och dessutom plocka fram stativen...
Ja, det här är definitivt skälen.

I västa fall har du fasvänt någon av dina piPs, men det tyckte jag mig itne märka av hos dig :oops:

Märk väl att Mickes piPar (antar att du jämförde med dem) har motionerats riktigt ordentligt....

För övrigt kan jag inte hålla med alla som påtalar en milsvidd skillnad mellan systemen, om man inte spelar riktigt starkt för då övergår piP till en hårdare karaktär lite tidigare.

Det skulle vara kul med en BT mellan piP och piPs. Skulle nog förvåna en och annan... mig själv med kanske.

Användarvisningsbild
Amit
Cellofan

Inläggav Amit » 2007-05-28 09:56

Hetsporren skrev:Kan vi lämna det där snacket nu och istället försöka komma närmare en förklaring?

Funderar på om piP och piPs är exakt samma last för förstärkaren..?

Nja, det är nog ett väldigt viktigt snack, detta med minnet av en upplevelse. Hela vittnespsykologin (ett stor ämne) bygger ju på att man har upptäckt att minnet är konstruerande. Det betyder inte att du har fel, bara att det är himla lurigt att veta något, med enbart minnet av en upplevelse som referens.

Skulle vara intressant att se vad en direkt jämförelse (helst blind) gav för resultat.

Data för högtalarna ger vid handen att de är identiska, så när som på att piP är specad med en tonkurva -3dB/typ.linj: 34 - 21 000 Hz / ±2,5 dB
och piPs: 33 - 21 000 Hz / ±2,5 dB.
Ja och så skiljer ju högsta ljudtryck och rekommenderad förstärkareffekt också förståss.
Men känsligheten är densamma:
piP 87 dB-2,83 V
piPs 87 dB-2,83 V

Om, vilket jag inte betvivlar, Ingenjörns uppgifter är trovärdiga, så
kan inte skillnaden i din upplevelse bero på högtalarna (enbart). Jag sätter en spänn på kombinationen placering-subektiv upplevelse (med reservation för trasiga/felaktigt ihopsatta högtalare).

Amit

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2007-05-28 10:05

Hej Hetis, nu vill du ju inte kanske veta vad just JAG tycker men om du kan tänka dig att läsa nedanstående har du iallafall mina intryck (har ägt både piP och piPs och haft dem hemma samtidigt dessutom):

Skillnaden är inte markant eller dramatisk: piP är ju klart kapabel och räcker till för de allra flesta i normalstora rum. Med marginal vill jag påstå.

Med piPs flyttar man tröskeln uppåt lite, man kan spela lite starkare innan man pressar dem. De som du har spelar inte skjortan av piP, de låter ju lika, men de låter mindre ansträngda vid lite högre än normal lyssningsvolym.

Vill man spela RIKTIGT högt så satsar man på pi60, där jag är nu - och riktigt nöjd. Däremot saknar jag piPs... ...men av andra skäl.

Vad gäller ditt rum så håller jag med de flesta föregående talare, du har ett par riktigt bra högtalare i piPs och ger du dig till tåls med lite mer tid så kanske de "släpper" efter "break-in" och låter mer som du vill ha det. För mig var det skillnad före och efter inspelning vilket iofs gällt alla NYA högtalare jag haft.

Om de inte gör det är det bara att byta till annat - men inte neråt till vanliga piP isåfall.

En liten varning för pi60 är ju att de gräver djupare och har du problem med basbummel kanske det blir ännu värre i ditt rum än med piPs.

Mvh Henrik, som inte menade att vara dryg.

(Götet var trevligt, gott Kaffe ;) )
Inaktiv

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-05-28 10:08

Porten blåser (avlösningsvirvlar, typ rökpuffar) när den blir överstyrd.
Huruvida porten blir överstyrd tidigare eller senare om baselementet blir överstyrt vid lägre nivå kan bero på flera olika saker.
piPs är avstämd vid en (aning) annan frekvens än piP, vilket kan påverka om en viss ton i ett visst musikstycke ger full portresonans eller överstyrning i ena eller andra porten.
Inte så lätt att dra några slutsatser.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Amit
Cellofan

Inläggav Amit » 2007-05-28 10:19

paa skrev:piPs är avstämd vid en (aning) annan frekvens än piP, vilket kan påverka om en viss ton i ett visst musikstycke ger full portresonans eller överstyrning i ena eller andra porten.

Ok, jag backar ett steg - och inser att jag inte visste bättre. Det kan uppenbarligen vara så att högtalarna, på grund av sin konstruktion, med samma signal, på rimliga nivåer, kan låta väsentligt olika i basregistret.

:oops:

Amit

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-05-28 10:34

Det håller inte jag för troligt

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-05-28 10:35

Amit skrev:
paa skrev:piPs är avstämd vid en (aning) annan frekvens än piP, vilket kan påverka om en viss ton i ett visst musikstycke ger full portresonans eller överstyrning i ena eller andra porten.

Ok, jag backar ett steg - och inser att jag inte visste bättre. Det kan uppenbarligen vara så att högtalarna, på grund av sin konstruktion, med samma signal, på rimliga nivåer, kan låta väsentligt olika i basregistret.

:oops:

Amit

Jag ifrågasätter i och för sig inte alls att minnet är ett problem när man skall jämföra en sak idag som man kommit på att man skall fokusera på, med en sak från igår eller längre tillbaka som man kanske upplevde med en annan utgångspunkt.
Men, jag menar som jag skrev att det skulle ändå kunna vara skillnad på enskilda toner runt portavstämningsfrekvensen just för att den är så smalbandig och lite olika avstämd.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Amit
Cellofan

Inläggav Amit » 2007-05-28 10:43

paa skrev:Men, jag menar som jag skrev att det skulle ändå kunna vara skillnad på enskilda toner runt portavstämningsfrekvensen just för att den är så smalbandig och lite olika avstämd.

Ok, jag är med. Får jag då undra om du tror att denna skillnad är så stor att den skulle kunna förklara den stora skillnad som Hetsporren har upplevt? Eller är skillanden mer "akademisk", d.v.s. upptäckbar om man lyssnar efter den, men svår att detektera vid normal lyssning?

Amit

P.S. Gillar inte detta egentligen, eftersom det inte är någon reda i referenserna alls längre. Jag menar hur stor är en "stor" skillnad? Och är den lika "stor" för alla personer? Och kan inte en "liten" skillnad upplevas som "stor"?
Men jag frågar i alla fall, i hopp om att få veta lite hur du tänker, och kanske lära mig nåt. Kan ju vara kul :-) D.S.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-05-28 11:10

Amit skrev:P.S. Gillar inte detta egentligen, eftersom det inte är någon reda i referenserna alls längre. Jag menar hur stor är en "stor" skillnad? Och är den lika "stor" för alla personer? Och kan inte en "liten" skillnad upplevas som "stor"?
Men jag frågar i alla fall, i hopp om att få veta lite hur du tänker, och kanske lära mig nåt. Kan ju vara kul :-) D.S.

Mitt första inlägg avslutade jag med: "inte så lätt att dra några slutsatser", vilket verkar vara i linje med ditt senaste inlägg.
piPs går enligt iö ner ca en Hz lägre i frekvens bl.a med hjälp av en annan portavstämning.
En Hz skillnad tror jag absolut märks om man hittar exakt på portens avstämningsfrekvens, eller ligger en Hz snett med en baston. Men, alla väntar väl på att iö reder ut detta nu.
Numera pensionär.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-05-28 13:26

Tack alla! Har inte mycket att tillägga i nuläget men är väldigt tacksam att tråden tagit sig och att samtliga inlägg (sen mitt senaste) är av seriös karaktär; jag läser, funderar och lär...

Maarten

Inläggav Maarten » 2007-05-28 21:27

PLACERING!

(Om du nu skiljde sig för piP och piPs)

En högtalare designad för 'väggstöd' blir enligt min erfarenhet och tankesätt mer känslig map basrespons. Alltså mer känslig för olika placeringar.

Sedan har ju flera varit inne på ljudminne etc och de är förstås 'alltid' relevanta faktorer.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-05-29 00:11

Amit skrev:P.S. Gillar inte detta egentligen, eftersom det inte är någon reda i referenserna alls längre. Jag menar hur stor är en "stor" skillnad? Och är den lika "stor" för alla personer? Och kan inte en "liten" skillnad upplevas som "stor"?

Nä, det som behövs är sk ankarstimuli, tex en uppsättning filer med olika mycket bashöjning. Då har man nåt att jämföra med.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Nästa

Återgå till Wänner af Ino