Internkablage piP EKU(A)

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
TygelBy

Internkablage piP EKU(A)

Inläggav TygelBy » 2007-06-07 22:48

Jag behöver löda om mina filter till piP. När jag monterade ner högtalarna för att bättra på finishen så lossnade smältlimmet och komponenterna från baselementet. Kablarna blev bockade hit och dit och lossnade de också.
När jag nu skall löda om dom så vill jag gärna göra det med nytt kablage (är lite rädd att det gamla skall gå av då det bockats så grovt/mycket).

Är det bara att köpa vanlig EKU på ClasOhlson? Vad är det för skillnad på denna och Elfas EKUA?

Är det viktigt att få längderna exakt eller kan jag bara mäta de gamla kablarna så att de blir ungefär lika långa? (Vad är det annars för längder som skall användas?)

/TygelBy

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2007-06-07 23:15

Hej, den som heter EKUA är förtent / förtennad har jag för mig. Eller var det tvärtom? :oops: Ena varianten är det iallfall.

Bägge ska väl fungera utmärkt i vilket fall som helst.

Längden ska vara så kort som möjligt. Dock ska den räcka fram. ;)
Sedan är det ju inte fel om de är lika långa i bägge burkarna.
Inaktiv

Användarvisningsbild
TygelBy

Inläggav TygelBy » 2007-06-07 23:20

pingvinlakrits skrev:Hej, den som heter EKUA är förtent / förtennad har jag för mig. Eller var det tvärtom? :oops: Ena varianten är det iallfall.

Bägge ska väl fungera utmärkt i vilket fall som helst.

Längden ska vara så kort som möjligt. Dock ska den räcka fram. ;)
Sedan är det ju inte fel om de är lika långa i bägge burkarna.

Ok, så kort som möjligt men lika långa i båda högtalarna. Det lät inte så komplicerat, det skall jag nog fixa (är inget lödproffs precis).

Tackar!

/TygelBy

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-06-08 00:11

och håll reda på polariteten på högtalarna och på kablarna. :)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2007-06-08 13:01

och så en sak till att tänka på...

Morello skrev:EKUA är utmärkt i lådor, men man måste vara uppmärksam när man skalar kabel; en liten brottanvisning och tråden går lätt av.
Citat från: Internkablage till baslådor?

IngOehman skrev:HUPP!!! 8O

Tips:

Skala under INGA OMSTÄNDIGHETER MED KABELSKALARE ELLER MED MORAKNIV!

Sådana metoder skadar nästan garanterat koppartråden således att den får en repa som blir en brottsanvisning. Testa efter skalning om det går att medelst vickning böja av kabeln. Om det går på ett rimligt antal vickningar (mindre än 20) så är den skadad. Är ledaren oskadad så går den inte av - ens efter 100 vickningar! Koppar är mycket segt :P , bara man inte repar ytan. :?

Rätt metod är att skala antingen med tänderna (bäst om man behärskar tekniken) eller med en vanlig sidavbitartång, som då INTE får penetrera isoleringen. Den skall knipa lite lagom i isoleringen bara, och sedan sliter man loss den bit isolering som skall bort, med hjälp av tången. Övning ger färdighet! 8)

Vh, iö
Citat från: pi60 färdigmonterade

PS. Var tvungen att editera i ett citat ovan. Ber om ursäkt för detta, men det gick inte att posta annars. Bytte ut ett mindre än tecken mot texten mindre än.

//Michael

Användarvisningsbild
guru

Inläggav guru » 2007-06-08 13:10

Vad är anledningen till att internkablarna ska vara så korta som möjligt ?

Användarvisningsbild
TygelBy

Inläggav TygelBy » 2007-06-08 14:40

Tack för alla fina tips! Jag skall ha dom i åtanke när jag löder om filterna ikväll.

Det blev vanlig EKU ifrån ClasOhlson. Resultatet presenteras i min bildtråd i DIY-delen när jag är färdig.

/TygelBy

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-06-08 16:20

guru skrev:Vad är anledningen till att internkablarna ska vara så korta som möjligt ?
Hålls de bara under nån meter så är peverkan rätt låg, men ju längre de är ju mer kommer de att agera som ett motstånd i serie med högtalaren med uppenbarlig påverkan.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2007-06-09 11:52

Ju längre de är desto större risk att de kommer ligga mot något annat (t.ex. lådan) och vibrera, med missljud som följd.

//Michael

Återgå till Wänner af Ino