ja men då vare uppgraderingsdax

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
philip

ja men då vare uppgraderingsdax

Inläggav philip » 2007-06-19 16:37

Hej i solen, Jag har idag beställt uppgraderingssatsen till mina PI60s -96:or.

Jag tror nog att jag ska klara av att löda ihop delningsfiltret men jag behöver hjälp med urfräsningen av hålen (jag hade 1:a i träslöjd - för er som är under 29år så betyder det IG), är det någon här på forumet som befinner sig i göteborgstrakten som vill hjälpa mig med detta (mot ersättning) eller någon som kan tipsa om vart man vänder sig för dyl arbeten i gbg?

//Philip

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2007-06-19 21:37

Jag har en ELU överhandsfräs som kanske funkar för ändamålet, men
" ... behöver hjälp med urfräsningen av hålen... " -Vad betyder det i klartext?

Bor inte så långt bort från dig, ersättning behövs inte.

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2007-06-20 16:30

Adhoc skrev:Jag har en ELU överhandsfräs som kanske funkar för ändamålet, men
" ... behöver hjälp med urfräsningen av hålen... " -Vad betyder det i klartext?

Bor inte så långt bort från dig, ersättning behövs inte.

Hej Adhoc, bodde inte du vid mig ungefär, vid svingeln? Eller blandar jag ihop dig?
PI60 står i studion, Quadro ska hem till studio B.

I vilket fall, tack för erbjudandet! jag är som sagt inte så bevandrad i trä överhuvudtaget, jag ska erkänna att jag inte vet vad en fräs är... men jag tippar på att det är något som kan såga runda hål att stoppa element i, ja du förstår min nivå...

//Philip

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2007-06-20 21:11

Jag tror diskanthålet skall fräsas upp någon millimeter, i övrigt ska det bara vara att klappa dit dem.

Om Adhoc har t ex en Dremel med sliptrumman på så fixar den det, fräsen klarar ju det förstås men det är såpass lite som behöver naggas av i kanten så en Dremel räcker fint.

Merkurius på forumet här sålde för övrigt ett par basstöd Bs60, dessutom bor han i dina krokar - kolla upp om han har kvar dem.

Mvh Henrik
Inaktiv

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2007-06-20 22:44

philip, minnet är intakt. :) Bor i Olskroken, nära till Svingeln alltså. Har även en Dremel med sliptrumma om det handlar om någon enstaka millimeter i avverkning. Stor som en lödpenna, så det jobbet borde du klara själv även med en 1:a i slöjd.

(Fräs på 5-åringsnivå :wink: ; frässtål = pinne som det sitter en vass kniv på och som snurrar fort som fan, 14-26 000 rpm. Fräs = maskinen med motor som man sätter fast frässtålet i. Användning: Bearbetning av kanter och ytor (oftast i trä eller plast) som man vill ha en tjusig form på, -rundningen av köksbänkskivans kant, den 45°-iga fasningen av kanten på dina pi60s, golv- och fönsterlister etc. Utseendet på knivseggen bestämmer geometriska formen på avverkningen från träbiten.)

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2007-06-20 23:37

Adhoc: bra sammanfattning, oavsett ålder. ;)
Inaktiv

Återgå till Wänner af Ino