Toppsystem utan basmoduler?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
overture

Toppsystem utan basmoduler?

Inläggav overture » 2007-06-25 12:55

Går det att köra några av Inos toppsystem utan basmoduler med behållning? Skälet till att jag undrar är att jag med tiden hoppas att ha plats och råd med ett komplett top/bas system men undrar om det skulle kunna gå att börja med endast ett par i28 tex...
Känns ju som en omväg att först köpa pi60, sedan basar, sedan byta ut pi60 etc etc.

Någon som har åsikter? Erfarenheter?

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-06-25 13:20

Jag har kört i28s som fullrange. Kan behöva lite EQ i basen, men det beror nog också på rummet och placeringen i detta. Det går att spela rejält starkt, starkare än dom flesta högtralare som säljs som fullrange (av dom jag har hört) i samma storlek. Är musiken basrik med högt mixad och/eller djup bas så kommer det att börja låta märkligt när man drar på riktigt starkt. Troligen är det elementen som närmar sig sin mekansika begränsning. Men! Nivån är då ganska hög, jag känner inte till någon komersiell fullrange högtalar ei samma strolek som klarar samma ljudtryck på ett bättre sätt.

Kör man dom delat vid 80Hz, som jag gör nu, så kroknar jag och (troligen) förstärkaren* före högtalaren...

Ska du spela riktigt starkt så rekomenderar jag faktiskt.se något annat, med högre känslighet så du inte behöver så inihelvete kraftig förstärkare. XL-fidelity eller Stage Accompany kan nog ha något som är bättre för den som vill ha mer än 120dB på lyssningsplats, typ.
Men då tappar du ju förståss en del finlir...

*) Kör nu med NAD 218. Ska man köra högtalarna som toppar och verkligen vrida ur max ur dom så krävs en kraftigare förstärkare. Jag skulle tippa på att ett par bryggade Crown K2 (ca 1,2kW bryggad) kan få dom att krokna. Om inte proppen går före, förståss. Man får ju bara ut drygt 2kW ur väggurtaget...
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
overture

Inläggav overture » 2007-06-25 13:41

Hmm... det låter ju intressant.
Jag ser det mest som ett steg på vägen för att kunna klara av de värdsliga ting som hindrar det "perfekta ljudet" så att det finns vissa begränsningar till att börja med gör ju inte så mycket.

Ujuj...nu börjar tankarna virvla i hjärnan... Säljer jag allt jag har kanske jag kan boka en i32s...hehe :) Väljer man fanér så har man ju gott om tid att spara dessutom... frågan är ju bara hur man överlever under tiden...

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2007-06-25 14:34

Jag åker ju då i34es utan basmoduler, och har tidigare använt i28 utan basmoduler (och med Infra moduler, men det hör inte riktigt hit). Jag är nöjd med deras fullregisterprestanda, även om jag vet att det såklart blir bättre med basmoduler.

Vid en uppmätning med i28 med resp utan basmoduler så förlorade (?) jag 10dB vid lyssningsplatsen vid 20Hz. Det är massivt bättre än t.ex. Wilson Audio WATT/Puppy är kapabel till - och dom räknas ju som fullregister (fastän Wilson själva iofs medger att de igentligen kräver en basmodul, WHOW tror jag den heter).

I vilket fall, köper man i32s - och jag har erfarenhet av dom med ;) - så kan man gott leva utan basmoduler, faktiskt.

Visst är pi60(s) massivt enklare att leva med, framförallt mindre krav på förstärkeriet, men dom är mera bang-for-the-buck såklart....

overture skrev:Ujuj...nu börjar tankarna virvla i hjärnan... Säljer jag allt jag har kanske jag kan boka en i32s...hehe :) Väljer man fanér så har man ju gott om tid att spara dessutom... frågan är ju bara hur man överlever under tiden...

....så sälj allt du har, och köp ett par i32s. Kan du så skall du. Kom ihåg, du kommer att ångra dig om du inte gör det... ;)

Och glöm inte, jag tror att om du kan tänka dig Bubinga (stavning?) eller Jakaranda så får du dom redan idag - ja nästan i alla fall. Beror nog mera på om du skall montera själv eller få dom monterade av Ino Audio.
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
overture

Inläggav overture » 2007-06-25 15:23

Såpass, det låter som det är ett bättre alternativ att vad jag först trodde. Jag gillar tanken att kunna växa (hur långt som helst!) med systemet om boende etc ändras framöver. Nu sitter jag i en tvåa så det blir lite trångt med stora baslådor...

Jag måste bara passa på att fråga vad du menar när du säger att i28/32 etc kräver mer av förstärkaren än vad ett par pi60? har inte i28/32 högre verkningsgrad (92 istället för 89) eller är det när de inte körs som fullregister som de siffrorna gäller?

Hur som haver ska jag ju till Ingvar om ett par veckor för att få veta mer om allt. Spännande...

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2007-06-25 15:59

Är det någon som har koll på hur i28 utan basmoduler står sig mot Pip i basregistret?
vh Raimo.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-06-25 15:59

overture skrev:Nu sitter jag i en tvåa så det blir lite trångt med stora baslådor...

Ska du inte spela väldigt starkt behöver du inte så stora baslådor. Jag kör nu med 8"are i 25 liter netto. Baslådorna är placerade "hörn-nära".
Jag skulle vilja påstå att den bas dom presetrar är mer än 95% av behovet. Den enda bristen är om man vill spela bastung musik på väldigt hög volym. Då räcker det inte riktigt.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2007-06-25 16:37

overture skrev:Jag måste bara passa på att fråga vad du menar när du säger att i28/32 etc kräver mer av förstärkaren än vad ett par pi60? har inte i28/32 högre verkningsgrad (92 istället för 89) eller är det när de inte körs som fullregister som de siffrorna gäller?

Mja, ett topp/bassystem kräver flera förstärkare - mer burkar helt enkelt. Och ett externt delningsfilter. Det blir något mera komplexed helt enkelt.
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2007-06-25 16:39

RMA skrev:Är det någon som har koll på hur i28 utan basmoduler står sig mot Pip i basregistret?
vh Raimo.

Mja, jag vet inte om jag skulle göra den jämförelsen ens - det skiljer lite väl mycket i pris och storlek typ...

Men om jag fick välja så skulle i28 vara bäst - och piPs vara riktigt bra för vad den är.

Inget solklart svar således...
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2007-06-25 21:04

Att det finns bas, är väl ganska självklart. Basen får väl en typ av akustisk avstämming, och den rullar ju inte av omedelbart. Det borde gå att spela ganska starkt, men om man pressar elementen mycket så läre det bli just elementen som tar stryk, upphängning osv. Elementen kanske inte alls är gjorda för att arbeta linjärt i en så liten låda i de frekvenserna och kan ta stryk och förlora de fina nogranna parametrar de har från början. Man bör alltså först rådfråga Ingvar, och alltid ta det lugnt med ljudnivåerna. :wink:
NN

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-06-25 21:56

Bamsefar skrev:
RMA skrev:Är det någon som har koll på hur i28 utan basmoduler står sig mot Pip i basregistret?
vh Raimo.

Mja, jag vet inte om jag skulle göra den jämförelsen ens - det skiljer lite väl mycket i pris och storlek typ...

Men om jag fick välja så skulle i28 vara bäst - och piPs vara riktigt bra för vad den är.

jag tycker det är solklart att det känns som om pip gräver djupare...

dom slutna modellerna faller ju flackare vilket gör att dom känns lite slankare i karaktären...men jag skulle förstås ändå välja i28

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2007-06-25 22:26

Haakan_W skrev:
Bamsefar skrev:
vh Raimo.

jag tycker det är solklart att det känns som om pip gräver djupare...

dom slutna modellerna faller ju flackare vilket gör att dom känns lite slankare i karaktären...men jag skulle förstås ändå välja i28

piP kanske "gräver" djupare i mätfallet ;) men i verkligheten så föredrar jag i så fall den spridning som diskanten i i28orna har före piP diskanten alla dagar i veckan ;)
Best Regards
Bamsefar

daja

Inläggav daja » 2007-06-26 09:21

Jag tycker den gode herr Öhman ska utveckla en pi28 modell som ser ut som i28 eller hellre i32 och som är tänkt att vara en fullregisterhögtalare. Mest för att fomen på dem är så tilltalade :) Kolla bara på bansefars i32es! Mumma!
99 cd-p - 99 - piP

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2007-06-26 09:29

daja skrev:Mest för att fomen på dem är så tilltalade :)

Tänk, det har jag också önskat, vid flera tillfällen. Igentligen vill jag äga ett par i28/i32s/i34es med en integrerad Infra-X i varje låda... Men jag fick nej på det :( Jag tycker ju att det finns ett outnyttjat utrymme längst ned i dessa lådor som man kan gömma en lite (?) basmodul i...

daja skrev:Kolla bara på bansefars i32es! Mumma!

Hupp - dubbelfel :lol:

bansefar vet jag inte vem det är ;)

Och ett par i34es om jag får be :)
Best Regards
Bamsefar

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2007-06-26 09:50

en pr18 som såg ut som i28 har jag flera gånger funderat på. från att hört pr18 så borde en sån modell blir ruskigt bra. om inte annat en väldigt snygg och rätt "lagom" hemmahögtalare.
problemen med att göra fullrange av i28/32/34 är väl att lådvolymen helt enkelt är för liten?

det jag hört av Tanks i28 så tyckte jag nog det saknades en hel del bas. och då har jag ändå haft stativare som rullat vid 70hz förut. Tyckte det var väldigt tydligt att i28 är ett toppsystem.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2007-06-26 10:10

Kraniet skrev:det jag hört av Tanks i28 så tyckte jag nog det saknades en hel del bas. och då har jag ändå haft stativare som rullat vid 70hz förut. Tyckte det var väldigt tydligt att i28 är ett toppsystem.

Mjaha ?

Det jag VET är att i28 i mitt gamla rum tappade 10dB vid 20Hz - det är inte mycket och markant mindre än vad dina stativare som rullade av vid 70Hz (vad klarade dom vid 20Hz ?).

Jag säger inte att du har fel, utan noterar mera att det avviker från min egna erfarenhet av just i28.
Best Regards
Bamsefar

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2007-06-26 10:15

Bamsefar skrev:
Mjaha ?

Det jag VET är att i28 i mitt gamla rum tappade 10dB vid 20Hz - det är inte mycket och markant mindre än vad dina stativare som rullade av vid 70Hz (vad klarade dom vid 20Hz ?).

Jag säger inte att du har fel, utan noterar mera att det avviker från min egna erfarenhet av just i28.

ja jag blev rätt förvånad själv måste jag säga. Men skulle jag se till helhetsljud så skulle jag nog föredra pip istället för i28 utan basdel. Så länge man inte tänkt skaffa basdelar vill säga, då jag nog skulle kunna stå ut med i28 också :wink:

edit: dom där andra stativarna var Linn Tukan men dom räknas ju inte :wink:
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2007-06-26 10:23

Kraniet skrev:Linn

Förklarar hela saker (dom är hissade i basen - inte raka som jag jämför mot, öhh ?)
Best Regards
Bamsefar

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2007-06-26 10:27

Bamsefar skrev:
Kraniet skrev:Linn

Förklarar hela saker (dom är hissade i basen - inte raka som jag jämför mot, öhh ?)

precis. :) men fortfarande så tycker jag pip eller pr18 ger bättre totalupplevelse än ensamma i28.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-06-26 11:05

Bamsefar skrev:
daja skrev:Mest för att fomen på dem är så tilltalade :)

Tänk, det har jag också önskat, vid flera tillfällen. Igentligen vill jag äga ett par i28/i32s/i34es med en integrerad Infra-X i varje låda... Men jag fick nej på det :( Jag tycker ju att det finns ett outnyttjat utrymme längst ned i dessa lådor som man kan gömma en lite (?) basmodul i...

Bygg en egen. Man kan göra utrymmet nedtill på lådan större, bakåt, och samma mått på baffeln och övre delen av lådan.
i32s - lådorna är ju mycket snyggare än i28ans. Den där fasningen på baksidan gör väldigt mycket för utseendet, åt rätt håll.

Nödlösning: Ställen infra-X modul bakom resp högtalare. Då syns den inte så mycket.

För egen del håller jag på och klurar på en front för i28orna, som skall vara lätt att ta av och på, hyggligt transparent ljudmässigt och möjlig att antingen få tillverkad själv eller tillverkad åt sig för en rimlig kostand (det senare kan man nog glömma här i Norge där dom flesta hantverkare verkar vara slackers, jag får väl försöka få tag i någon polack eller ryss, dom verkar mera pigga).

Användarvisningsbild
overture

Inläggav overture » 2007-06-26 13:24

Jag gjorde en liten 3D skiss på hur jag skulle kunna tänka mig att placera toppar och basar. Här har jag stoppat in små baslådor i min specialgjorda bänk. Vill dock inte upplåta bänken till att bestå av 2 basar och en mellanlåda för elektronik.
Vad tror ni? Kan man göra så? Stoppa in basmodulerna i skåp och sedan täcka med högtalartyg?
Jag ser ytterligare problem med att basarna i det här fallet inte heller blir placerade i närheten av hörnet utan mer i mitten.

Obs att lådor etc är approximativa. rumsbredden och fönstrens placering är dock rätt. I verkligheten har jag sammetsgardiner mellan och vid sidorna om fönstren...
Bild

Användarvisningsbild
Claes7

Inläggav Claes7 » 2007-06-26 17:34

Varför inte skruva upp baslådorna i taket om du nu har platsbrist? Tror det kan se ganska fränt ut.

Användarvisningsbild
peh61

Inläggav peh61 » 2007-06-26 19:17

Har nu äntligen bestämmt mig för i32 och velar mellan fanererna hittar inga bra bilder på jakaranda resp bubinga om någon har någon bild på Inos jakaranda resp. bubinga får ni gärna maila till peh61@hotmail.com vill ha den som är mörkast av dessa.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2007-06-26 20:28

Ebony Macassar kanske du skulle överväga också

Bild
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
peh61

Inläggav peh61 » 2007-06-26 20:55

Nu är det så att Ino har 2 st i32 på lager en bubinga och en jakaranda så därav frågestälningen hade jag valt fritt hade det blivit antik ek.

Användarvisningsbild
overture

Inläggav overture » 2007-06-26 21:49

Du kan ju inte köpa någon av dem utan att först åka dit så du får väl bestämma dig på plats. Bubingan lär ju vara en hel del billigare och förmodligen mindre flammig så jag chansar på att du tar den... ;)

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2007-06-26 22:03

peh61 skrev:Har nu äntligen bestämmt mig för i32 och velar mellan fanererna hittar inga bra bilder på jakaranda resp bubinga om någon har någon bild på Inos jakaranda resp. bubinga får ni gärna maila till peh61@hotmail.com vill ha den som är mörkast av dessa.

Jakarandan, all the way.
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
peh61

Inläggav peh61 » 2007-06-26 22:54

Hittade följade text i en gammal tråd här på forumet
"Jacaranda:
Finns i en mängd olika färger och strukturer, från ljusgul till svartlila. Från tropiska Sydamerika kommer den gråbruna, vackert tecknade riojacarandan, även den ljusgulbruna jacaranda-envaca, röd jacaranda med insprängda olika färger. Mexikansk jacaranda kallas cocobolo. Ostindisk jacaranda växer i Indien och på Stilla havets öar, är till färgen övervägande mörklila med vacker jämn randning i mörkare ton. Kännetecknande för är en svag kryddlukt. Har fast, hård yta, tungt"

Frågan är vilken nyans Inos är? Ett foto på någon högtalare hade varit kanon

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2007-06-26 23:10

overture skrev:Jag gjorde en liten 3D skiss på hur jag skulle kunna tänka mig att placera toppar och basar. Här har jag stoppat in små baslådor i min specialgjorda bänk. Vill dock inte upplåta bänken till att bestå av 2 basar och en mellanlåda för elektronik.
Vad tror ni? Kan man göra så? Stoppa in basmodulerna i skåp och sedan täcka med högtalartyg?
Jag ser ytterligare problem med att basarna i det här fallet inte heller blir placerade i närheten av hörnet utan mer i mitten.

Obs att lådor etc är approximativa. rumsbredden och fönstrens placering är dock rätt. I verkligheten har jag sammetsgardiner mellan och vid sidorna om fönstren...
Bild

Du skulle ju lätt få plats med en baslåda i varje hörn. Du tar två sådanna 8" i varje låda, varje element kräver 17 Liter slutet, det blir 32 liter per låda, du gör en hörnformad låda. Bygg dom lika höga som dina frontar ! Sätt dom bakom en garding typ.

4st 8", det räcker långt !
NN

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2007-06-26 23:25

peh61 skrev:Frågan är vilken nyans Inos är? Ett foto på någon högtalare hade varit kanon

Något i stil med detta (VARNING grymt stor bild på 4MB):
http://user.faktiskt.io/Bamsefar/InoAudio/InoBurkar_017.JPG
Best Regards
Bamsefar

Nästa

Återgå till Wänner af Ino