Förstärkare till piP

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Grismannen

Förstärkare till piP

Inläggav Grismannen » 2007-07-10 12:07

Hej.

Denna fråga har varit uppe ett flertal gånger förut kan jag se från vad jag läst efter sökningar här på forumet. Men mitt problem är att jag inte riktigt greppar vad som är en bra stärkare till piP. En del säger Rotel RA-02, andra Denon 2105, 2106 Pioneer finns bland förslagen, etc etc och ett förslag sa att det inte spelar någon roll bara inte förstärkaren är "hysteriskt klen" eller "vidrigt kass" så funkar vad som helst.

Blir aningen förvirrad. :?

Kan förstås förstå att det finns flertlet "godkända" förstärkare som kan driva piP men lite fräsch info skulle uppskattas.

Mvh// Matte. :)

Användarvisningsbild
SirAnselm

Re: Förstärkare till piP

Inläggav SirAnselm » 2007-07-10 12:14

Grismannen skrev:Hej.

Denna fråga har varit uppe ett flertal gånger förut kan jag se från vad jag läst efter sökningar här på forumet. Men mitt problem är att jag inte riktigt greppar vad som är en bra stärkare till piP. En del säger Rotel RA-02, andra Denon 2105, 2106 Pioneer finns bland förslagen, etc etc och ett förslag sa att det inte spelar någon roll bara inte förstärkaren är "hysteriskt klen" eller "vidrigt kass" så funkar vad som helst.

Blir aningen förvirrad. :?

Kan förstås förstå att det finns flertlet "godkända" förstärkare som kan driva piP men lite fräsch info skulle uppskattas.

Kan ju åtminstone ge lite eget tyckande och det är att jag nu kör med en Pioneer VSX1014, och jag tycker det låter väldigt bra om mina piPs! Dock så är ju 1014 en utgången modell och jag har för mig att efterföljarna inte mottagits riktigt lika bra som denna (som för övrigt finns med på rekommenderat-listan på carlssonplanet :) ).

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-07-10 12:16

Högtalare som behöver speciallustiga förstärkare ser jag som nästintill felkonstruerade.

Du kan driva piP med det mesta. Det finns inga direkt tekniskt specialicerade krav utan det handlar mer om personliga preferenser i ljud eller estetik.

Grismannen

Inläggav Grismannen » 2007-07-10 12:53

Jag ska ta och exprimentera lite med min Cambridge Azur 340 A och jämföra den med min Audion. Lite så där på kul. Ja jag tycker väll också att man borde kunna ha vilken förstärkare som helst egentligen, men som tidigare nämts i piP-färgtråden så tycker en del att en rörstärkare inte passar till piP. Jag är beredd att hålla med om att man måste kräma på mycket för att få lite högre ljud ur dom. Normal lyssningsnivå är ju inga problem.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-07-10 13:10

Märk väl att jag pratade om transistorförstärkare :oops:

När det gäller rörförstärkare kan de vilja ha en högre impedans än piP är konstruerad med. Fast.. det är inte skrivet i sten och det kan nog de med bättre kunskap om rör besvara.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2007-07-10 13:24

Jag brukar föreslå en minimalistisk variant: Ett par beggade Sentec PA-9or tillsammans med ett enkelt försteg som PRE25 eller liknande. Kan inte bli bättre, bang-for-the-buck ?
Best Regards
Bamsefar

Grismannen

Inläggav Grismannen » 2007-07-10 13:26

Ja det där med impedansen har jag också hört om i samband med rörförstärkare. Nu har jag kopplat in Cambridgen och den låter riktigt bra. Man kanske skulle kasta ut rörlådan. :P om jag byter till annan stärkare så var det transistorer jag tänkte på i första hand.

:)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-07-10 13:29

Kaffekoppen skrev:Märk väl att jag pratade om transistorförstärkare :oops:

När det gäller rörförstärkare kan de vilja ha en högre impedans än piP är konstruerad med. Fast.. det är inte skrivet i sten och det kan nog de med bättre kunskap om rör besvara.

Det är väl så att de som inte gillar rörförstärkare påstår att de inte (heller) passar till piP.
Det finns rörförstärkare med 4 ohms-utgång också, om det nu skulle behövas.
Om man tycker att rörförstärkare behövs för välbefinnandet så går väl piP att driva lika bra som andra högtalare med ungefär samma känslighet? Quad ESL57 som är gjord för rörförstärkare är väl inte mer lättdriven, t.ex?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-07-10 16:15

Varför inte en riktigt prisvärd för- och slutstegskombi, som t.ex. Rotel RC-06 & RB-06 för 8500 kr?

The RC-06 pre-amplifier is a purest design based on a symmetrical circuit board layout and short signal path routing.

The RB-06 power amplifier (70w) is the ideal partner for the RC-06 offering a high performance, high-power combination. For complete flexibility 2 RB-06’s can be bridged for a system powerhouse in excess of 180 watts / channel or bi-amped for the ultimate in refinement.

BildBild

Grismannen

Inläggav Grismannen » 2007-07-10 16:27

Hetsporren skrev:Varför inte en riktigt prisvärd för- och slutstegskombi, som t.ex. Rotel RC-06 & RB-06 för 8500 kr?

The RC-06 pre-amplifier is a purest design based on a symmetrical circuit board layout and short signal path routing.

The RB-06 power amplifier (70w) is the ideal partner for the RC-06 offering a high performance, high-power combination. For complete flexibility 2 RB-06’s can be bridged for a system powerhouse in excess of 180 watts / channel or bi-amped for the ultimate in refinement.

BildBild

Den ser ju iaf stilig ut. Och fungerar säkert utmärkt till piP. :) Men nu har jag bestämt mig för att köra vidare på min Audion ett tag till då jag tycker att den funkar fin fint.

Än så länge iaf. ;)

Jag testade ju endast att koppla piP till min Cambridge som jag använder i sovrummet och inte nån av de "vanligare" modellerna som rekommenderas till piP, men jag kan väll säga att i mina öron så kan man utan problem driva piP med en rörförstärkare t.ex en Audion Sterling som i mitt fall.

Tack för svaren. :)

Mvh// Matte.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2007-07-10 19:29

Jag bara flikar in lite.

Att en rörförstärkare vill ha högre impedanser är en gammal myt, i alla fall när det gäller sådana med utgångstransformator.

Vad de vill ha är en någorlunda jämn impedansgång, om den sedan är 1 ohm eller 32 spelar ingen roll, bara transformatorn är lindad för det.

Många högtalare har en impedanstopp nära delningsfrekvenserna. Rörförstärkare gillar inte riktigt detta även om det normalt inte är problem. Man kan komplettera högtalarna med en avstämd last så förstärkaren ser rimlig impedans vid dessa toppar.
- Militant slacker

Grismannen

Inläggav Grismannen » 2007-07-10 20:29

Jax skrev:Jag bara flikar in lite.

Att en rörförstärkare vill ha högre impedanser är en gammal myt, i alla fall när det gäller sådana med utgångstransformator.

Vad de vill ha är en någorlunda jämn impedansgång, om den sedan är 1 ohm eller 32 spelar ingen roll, bara transformatorn är lindad för det.

Många högtalare har en impedanstopp nära delningsfrekvenserna. Rörförstärkare gillar inte riktigt detta även om det normalt inte är problem. Man kan komplettera högtalarna med en avstämd last så förstärkaren ser rimlig impedans vid dessa toppar.

Bra inflikat tycker jag. :)

Jag har som sagt inga problem med impedansen. Tänk om man blev impedens. 8O

Användarvisningsbild
jari

Inläggav jari » 2007-07-14 16:58

Jag driver mina piP med Dared 40 rörwatt för tillfället utan problem.
Har bytt från Thor mk1 som mäktade med med 150 watt,
Jag föredrar absolut 40 rörwatt.
8O

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2007-07-14 17:29

Varför inte en Naim Nait!? Hur sött skulle inte det vara så att säga...

[slrt]
admin

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-07-14 18:07

Slartibartfast skrev:Varför inte en Naim Nait!? Hur sött skulle inte det vara så att säga...

Eller Naim Nait 5i?

Grismannen

Inläggav Grismannen » 2007-07-15 02:46

Eller en rörstärkare. ;)

Användarvisningsbild
razor

Inläggav razor » 2007-07-16 08:12

Använder en Vincent SV-233 till mina piP. Funkar utmärkt.
"paintus peelus, roofus leakus, in extremus!"

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-07-16 09:00

razor skrev:Använder en Vincent SV-233 till mina piP. Funkar utmärkt.

Läge att kolla in nya SV-234 då kanske? Hyllad i Stereoplay...

Användarvisningsbild
razor

Inläggav razor » 2007-07-16 19:02

Hetsporren skrev:
razor skrev:Använder en Vincent SV-233 till mina piP. Funkar utmärkt.

Läge att kolla in nya SV-234 då kanske? Hyllad i Stereoplay...

Nja, jag har inget behov av en ny förstärkare. Jag köpte SV-233 begagnad för att det var en rejäl stärkare till bra pris. Den är förmodligen inte transparent eller fulländad i övrigt, men jag klarar mig..
"paintus peelus, roofus leakus, in extremus!"

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-07-16 19:13

Menade inte att du skulle kolla in den, utan han som du rekommenderade 233 till...

Återgå till Wänner af Ino