piPs nästan färdigmonterade

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
overture

piPs nästan färdigmonterade

Inläggav overture » 2007-07-21 19:57

Inte för att speciellt många kommer att tycka att det är intressant...Men ändå måste jag säga att jag precis gjort färdigt komponentmontering och lödning av mina nyinköpta piPs i svartask. (Och därmed är lite lätt upphetsad) Har provspelat elementen utanför lådan och det lät ju så jag gissar att det inte blivit fel :)

Efter lite skönt forumhäng valde jag att limma fast komponenterna med kontaktlim (istället för pl400 som jag tyckte lät som overkill. Såhär i efterhand känner jag mig dock oroad...). Lött har jag gjort med en 20W ERSA lödpenna + 60/40 lödtenn. Gick "bra" tror jag. Vet inte riktigt vad en kallödning är eller vad det leder till för problem... ;)
Glömde att köpa krympslang så jag får efterisolera en del av ledarna med vanlig eltejp.

Imorgon kommer jag att montera fast hela åbäket i lådan och börja spela via min Bladelius Thor 2. I och med det kommer jag även få veta om det är en ok kombo. Spännande.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: piPs nästan färdigmonterade

Inläggav paa » 2007-07-21 21:21

overture skrev: Lött har jag gjort med en 20W ERSA lödpenna + 60/40 lödtenn. Gick "bra" tror jag. Vet inte riktigt vad en kallödning är eller vad det leder till för problem... ;)
Man tar bara lite tenn på lödkolvens spets så den ger bra värmeöverföring mot ledarna och värmer ledaren och lägger tennet mot den upphettade ledaren, och inte på lödkolven för att försöka "spackla" fast tennet. Om lödtennet liksom väter ordentligt och "kryper" längs båda ledarna som ska lödas ihop så är allt säkert o.k., men om tennet lägger sig som en "bulle" utan att flyta ut riktigt runt och längs ledarna så har man ganska säkert problem med att lödningens ytor oxideras och lossnar.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
overture

Inläggav overture » 2007-07-22 11:14

Tack paa, då vet jag att jag har lött på rätt sätt. Skönt. Nu sitter jag bara här och väntar på att Clas Ohlson ska öppna för dagen så jag kan få tag i lite isoleringstejp....

Användarvisningsbild
overture

Inläggav overture » 2007-07-22 18:13

Såja, då var de klara!
lyssnar nu...Oj oj... Trollbunden! Jag är ju inte den första att säga det men gosse vad de spelar de små burkarna. Bättre bas än mina gamla SF Grand Piano Home. Bättre holografi etc etc. Bättre helt enkelt (i mina öron). Och det är oinspelat!
Var lite nervös att jag skulle montera fel men det verkar ju ha gått vägen.

Det roligaste var nog att min flickvän spontant reagerade med "shit vilken bas" och snart sa: "De där är ju bättre än dom stora vi hade förut"
Ja, så är det helt enkelt. Ännu en nöjd InoAudio-kund... Allt man säger känns ju så kliché men det är väl så man reagerar helt enkelt.

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2007-07-22 19:07

Ojdå, ännu en skalp av piP - Sonus Faber Grand Piano.

Vad kostade de nya?

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2007-07-22 19:09

Ge dem några dar, de blir bättre inspelade. :)
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
blixten_no1

Inläggav blixten_no1 » 2007-07-22 19:36

kollade upp o dom e väl inte grattis :P

36000 dyra :s

har du sålt dom elle ska du sälja dom? menar om du säljer som då borde du ju nääästan få pengar till pi60 ;)

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2007-07-22 20:05

Ojdå!

Dyr-skalp med andra ord :)

Användarvisningsbild
overture

Inläggav overture » 2007-07-22 20:06

SFGPH är en utgången modell (kostade från början över 30k). Jag köpte dem nya, men demade 2005 för ca 23k. Såldes nyligen till en lycklig filur för 15k.
Asså, de var på intet sätt dåliga. Betydligt trevligare än tex Audiovectors och Kefs flesta modeller (i samma prisnivå) som jag jämförde med innan det köpet.

Det är bara det att Ino är i särklass. :)

Största skälet till att det blev piPs är att de är gjorda för att placeras nära vägg och att de gick att få på direkten. Ville även testa om jag var "man nog" att bygga ihop högtalare från byggsats...
Om det blir aktuellt med större pjäser så vill jag fundera på om det är "bang for the buck" a la pi60 som gäller eller om jag borde satsa på "the system to end all other systems" direkt om ni hajar. Dessutom bor jag inte så stort så jag vet inte om det är sunt/rationellt att satsa på större grejor. Asså, det låter ju grymt, är det inte bissart att vilja har mer? Lite pryltokeri istället för att fokusera på musiken?
Well....Man kanske inte hänger på dessa forum för att man är rationell och rimlig i sitt hifiintresse ;)

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-07-22 20:29

Klart du skall satsa på pi60, de är fantastiskt bra! 8)

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2007-07-22 20:41

Well....Man kanske inte hänger på dessa forum för att man är rationell och rimlig i sitt hifiintresse

Jag hänger här (och ingenannanstans (hifi)) för att jag anser att detta forumet är relativt rationellt och rimligt högt tekniskt hög kompetens. 8) :wink:

Användarvisningsbild
overture

Inläggav overture » 2007-07-22 20:55

Jepp, det är i alla fall oftast logik här :)
Men sen kan man ju fundera på om det överhuvud taget är vettigt att lägga större delen av sin inkomst på att alstra ljud....Finns det verkligen inget som är lite mer....givande? Kan man inte låta något bara vara "good enough" och sedan gå vidare med sitt liv? Resa till intressanta resmål? Spara ihop till något "vuxet"?
Eh, va fan!, jag vet inte ... kommer inte på mycket som kan vara viktigare än bra musikåtergivning :)
Leker bara lite djävulens advokat här och försöker tänka så som de gör som klagar på mitt intresse och tycker jag borde lägga pengarna på annat.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-07-22 21:35

Jo, du borde resa iväg och gå på en konsert i Rom med den där du älskar :)

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2007-07-22 22:52

Kan man inte låta något bara vara "good enough" och sedan gå vidare med sitt liv? Resa till intressanta resmål? Spara ihop till något "vuxet"?

Fast folk lägger rätt mycket krut på sina hobbies, nästan oavsett vad det är.

Grismannen

Inläggav Grismannen » 2007-07-22 23:43

Folk fattar inte vad det handlar om när man förklarar att man har HiFi som ett intresse. Dom fattar inte förens man jämför med något dom är intresserade av. T.ex en polare sa till mig då jag köpte mina piP: "Va ska du ha nya högtalare till du har ju redan ett par, dom duger väll" Då frågade jag honom varför han köpt dyra höghastighetsdäck+fälgar till sin bil då han lika gärna kunde köpa däck och fälgar som även dom är runda på skroten. Då fattade han. :twisted:

Sen hör ju till saken den att hans däck och fälgar är faan så mycket dyrare än mina piP med stativ. När jag påpekade det fattade han ännu mer. 8)

Användarvisningsbild
SirAnselm

Inläggav SirAnselm » 2007-07-23 13:27

Lite intressant det där med flickvänner... Min sambo har inget musikintresse överhuvudtaget, lyssnar hon på musik så är det för att jag satt på musik. Den största fördelen hon ser med mina piPs gentemot mina gamla golvare är att de är små och diskreta. Men hon sa en grej som jag tycker passar in rätt bra och det var att piPs:arna var lätta och behagliga att lyssna på, hon blev liksom inte trött i öronen som hon kunde bli av de andra.

Jaa, jag tyckte nog att för att vara totalt ointresserad, utan att ha egentligen försökt lyssnat, så träffade hon ganska bra i sin beskrivning :)

Återgå till Wänner af Ino