Moderator: Redaktörer
misc100 skrev:Hej!
Såg ett tråd om rekommendationer kring förstärkare för piP så tänkte starta ett för pi60. Jag har en Denon AVR-2700 i dagsläget. Vill nog ha lite mer kräm pga måste köra på nästan högsta volym när jag tittar på film genom datorn (givetvis har jag höjt alla volymkontroller i operativsystemet och datorn till max) och har kopplat datorns ljudutgång till förstärkaren. Vad kan ni rekommendera? (Nytt som begagnat)
misc100 skrev:Hej!
Såg ett tråd om rekommendationer kring förstärkare för piP så tänkte starta ett för pi60. Jag har en Denon AVR-2700 i dagsläget. Vill nog ha lite mer kräm pga måste köra på nästan högsta volym när jag tittar på film genom datorn
perstromgren skrev:misc100 skrev:Hej!
Såg ett tråd om rekommendationer kring förstärkare för piP så tänkte starta ett för pi60. Jag har en Denon AVR-2700 i dagsläget. Vill nog ha lite mer kräm pga måste köra på nästan högsta volym när jag tittar på film genom datorn
Kan du spela tillräckligt starkt med andra källor, till exempel CD? I så fall behöver du inte mer effekt utan förstärkning av din datorsignal.
misc100 skrev:Jag kan spela tillräckligt starkt från andra källor, t o m från datorn när jag kör mp3 (samma spelare som för filmer Windows Media Player). Problemet med lågt ljud verkar gälla filmer från datorn.
misc100 skrev:Jag kan spela tillräckligt starkt från andra källor, t o m från datorn när jag kör mp3 (samma spelare som för filmer Windows Media Player). Problemet med lågt ljud verkar gälla filmer från datorn. Hur kan man förstärka datorsignalen?
misc100 skrev:Nu har jag testat med flertalet filmer. När jag lyssnar på musik tycker jag en lämplig ljudnivå är -24db. När jag tittar på film så har nivån varierat mellan -11db till -05db med majoriteten av filmerna liggande på intervallet -05 till -07db.
Jag vet inte om det är mig du syftar på, men jag kan ju förklara vad jag menar med "full volym":perstromgren skrev:"Full volym" kan ju betyda väldigt olika saker, eller hur?
---
Icke-tekniker har ofta föreställningen om att volymkontrollen visar hur mycket effekt som kommer till högtalaren. De flesta här vet att så inte är fallet, hoppas jag.
Almen skrev:perstromgren skrev:"Full volym" kan ju betyda väldigt olika saker, eller hur?
---
Icke-tekniker har ofta föreställningen om att volymkontrollen visar hur mycket effekt som kommer till högtalaren. De flesta här vet att så inte är fallet, hoppas jag.
Jag vet inte om det är mig du syftar på, men jag kan ju förklara vad jag menar med "full volym":
Den inställning på försteg/volymkontroll som vid en maxsignal från ljudkällan (0 dB) ger en spänning ut ur försteget vilken motsvarar den inspänning på slutsteget som ger en spänning ut motsvarande märkeffekten (eller uppmätt maxeffekt) i 8 ohm. [Effektivvärde på spänning och effekt.]
Almen skrev:Filmer är ofta inspelade med mycket mer dynamik än CD-skivor, så det låter helt logiskt. Jag är uppe vid full volym och nosar med dynamiskt inspelade fonogram med mina 2x250 W. Med normalinspelade CD-skivor av det mer populärkulturella slaget får jag skruva ned volymen med minst 20 dB.
Kaffekoppen skrev:Tur att Almen hann före så sparade jag några bokstäver:Almen skrev:Filmer är ofta inspelade med mycket mer dynamik än CD-skivor, så det låter helt logiskt. Jag är uppe vid full volym och nosar med dynamiskt inspelade fonogram med mina 2x250 W. Med normalinspelade CD-skivor av det mer populärkulturella slaget får jag skruva ned volymen med minst 20 dB.
IngOehman skrev:3. Om hemmabioförstärkaren är korrekt inställd (till avspelningsmediet) skall volymen stå på 0 dB om man vill höra filmen såsom den avsetts.
perstromgren skrev:IngOehman skrev:3. Om hemmabioförstärkaren är korrekt inställd (till avspelningsmediet) skall volymen stå på 0 dB om man vill höra filmen såsom den avsetts.
Coolt, jag visste inte att filmer var utstyrda med absolutnivå(*)! Hur bär man sig åt för att kalibrera nivån hemma i stugan?
*) ... men så vet jag inte så mycket om filmljud heller.
niklas skrev:perstromgren skrev:IngOehman skrev:3. Om hemmabioförstärkaren är korrekt inställd (till avspelningsmediet) skall volymen stå på 0 dB om man vill höra filmen såsom den avsetts.
Coolt, jag visste inte att filmer var utstyrda med absolutnivå(*)! Hur bär man sig åt för att kalibrera nivån hemma i stugan?
*) ... men så vet jag inte så mycket om filmljud heller.
Ja, det vekar knepigt eftersom högtalare har olika känslighet...
IngOehman skrev:3. Om hemmabioförstärkaren är korrekt inställd
perstromgren skrev: Hur bär man sig åt för att kalibrera nivån hemma i stugan?
UrSv skrev:Dvs om man ställt in stärkaren rätt och justerat nivån på varje kanal till rätt nivå, upp eller ned (vilket ju låter sig göras individuellt på biostärkare), för att kompensera för högtalarnas känslighet så gäller påståendet utan större omsvep skulle jag tro.
perstromgren skrev:perstromgren skrev: Hur bär man sig åt för att kalibrera nivån hemma i stugan?UrSv skrev:Dvs om man ställt in stärkaren rätt och justerat nivån på varje kanal till rätt nivå, upp eller ned (vilket ju låter sig göras individuellt på biostärkare), för att kompensera för högtalarnas känslighet så gäller påståendet utan större omsvep skulle jag tro.
Men, hur gör man då? Vad är rätt nivå?
UrSv skrev:Rätt nivå är den som man ska ha kalibrerat till efter de normer som finns. Mer exakt har jag ju ingen aning. Informationen finns säkert på nån THX eller filmtekniksida.
Rent tekniskt skulle jag tro att man har en standardiserad testsignal som man spelar i varje kanal och sen mäter man ljudet vid standardiserad plats och avstånd varpå man justerar varje kanal till rätt nivå. Det låter ju inte som rymdteknik direkt.
perstromgren skrev:Nej, absolut inte. Men nivån verkar inte så välkänd...
E skrev:Men när det är på tok för starkt på biografen då, vad har hänt då? Minns
en Bond-premiär som lät riktigt illa ...
Mvh E*
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster