Förstärkare för pi60

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
misc100

Förstärkare för pi60

Inläggav misc100 » 2007-07-30 11:17

Hej!
Såg ett tråd om rekommendationer kring förstärkare för piP så tänkte starta ett för pi60. Jag har en Denon AVR-2700 i dagsläget. Vill nog ha lite mer kräm pga måste köra på nästan högsta volym när jag tittar på film genom datorn (givetvis har jag höjt alla volymkontroller i operativsystemet och datorn till max) och har kopplat datorns ljudutgång till förstärkaren. Vad kan ni rekommendera? (Nytt som begagnat)

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2007-07-30 11:42

Rotel tycker jag.Bryston om du vill ha det bästa men väldigt dyrt.
vh Raimo.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Re: Förstärkare för pi60

Inläggav Haakan_W » 2007-07-30 11:51

misc100 skrev:Hej!
Såg ett tråd om rekommendationer kring förstärkare för piP så tänkte starta ett för pi60. Jag har en Denon AVR-2700 i dagsläget. Vill nog ha lite mer kräm pga måste köra på nästan högsta volym när jag tittar på film genom datorn (givetvis har jag höjt alla volymkontroller i operativsystemet och datorn till max) och har kopplat datorns ljudutgång till förstärkaren. Vad kan ni rekommendera? (Nytt som begagnat)

rotel rb-1090 och ett bryston försteg då har du en kanonanläggning....men känner du för att lägga en 10-15k till så köper du 14b sst (bryston)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-07-30 11:54

Ett beggat Bryston 4BST (ca 10-15 000:-) är min rekommendation. Funkar skitbra. :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-07-30 12:02

Såg ett tråd om rekommendationer kring förstärkare för piP så tänkte starta ett för pi60. Jag har en Denon AVR-2700 i dagsläget. Vill nog ha lite mer kräm pga måste köra på nästan högsta volym när jag tittar på film genom datorn

Kan du spela tillräckligt starkt med andra källor, till exempel CD? I så fall behöver du inte mer effekt utan förstärkning av din datorsignal.
... tycker jag!

Per

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-07-30 15:43

Budgetalternativ finns i min signatur...

Magnusjohansson

Inläggav Magnusjohansson » 2007-07-30 15:54

Har en Denon 2106, funkar kanon till både mina piPs och mina pi60. Lånade hem ett Rotel RB-1090 för ett tag sedan och använde min 2106 som förförstärkare, hörde ingen skildnad så jag lämna tillbaks steget. Jag spelar dock aldrig jättehögt så kanske kan ett vältränat öra höra skildnad när man plockar mer effekt. Jag har även ett NAD216 som jag testat köra fråntarna med. Där hörde jag möjligen en skildnad i att ljudet blev lite basigare. Men ytterst lite i så fall.

Jag kan säga att jag generellt sätt när jag testat olika förstärkare hit och dit har väldiga problem med att höra någon skildnad jag kan vara helt säker på. Behöver ju dock inte betyda att det inte är någon skildnad. Kanske är det jag som är okännslig. Men skildnade på olika högtalare har jag sällan eller aldrig problem med att höra skildnad på. Men självklart vill man ha nått som man vet kan svara upp till prestandan pi60 kan erbjuda. Men enligt min erfarenhet behöver det inte vara jättedyra saker.
Fan av Ino audio och DIY..

Användarvisningsbild
misc100

Inläggav misc100 » 2007-07-31 09:09

Jag kan spela tillräckligt starkt från andra källor, t o m från datorn när jag kör mp3 (samma spelare som för filmer Windows Media Player). Problemet med lågt ljud verkar gälla filmer från datorn. Hur kan man förstärka datorsignalen?

perstromgren skrev:
Såg ett tråd om rekommendationer kring förstärkare för piP så tänkte starta ett för pi60. Jag har en Denon AVR-2700 i dagsläget. Vill nog ha lite mer kräm pga måste köra på nästan högsta volym när jag tittar på film genom datorn

Kan du spela tillräckligt starkt med andra källor, till exempel CD? I så fall behöver du inte mer effekt utan förstärkning av din datorsignal.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-07-31 09:18

misc100 skrev:Jag kan spela tillräckligt starkt från andra källor, t o m från datorn när jag kör mp3 (samma spelare som för filmer Windows Media Player). Problemet med lågt ljud verkar gälla filmer från datorn.

Då är det nog antingen fel på mediat (filmerna) eller uppspelaren...

Prova ladda hem någon annan filmuppspelare.

Detta låter INTE som ett skäl att köpa mer förstärkare - detta är ett mjukvaruproblem.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-07-31 09:21

misc100 skrev:Jag kan spela tillräckligt starkt från andra källor, t o m från datorn när jag kör mp3 (samma spelare som för filmer Windows Media Player). Problemet med lågt ljud verkar gälla filmer från datorn. Hur kan man förstärka datorsignalen?

Åtminstone min burk har flera volymkontroller. Line ut, wave och någon till som jag har glömt. Finns kanske en egen för CD också.
Kolla det först!
Förstärker signalen från datorn gör du med en förstärkare, men eftersom det fungerar med andra källor och inte med film, skulle jag tippa på att det är något tekniskt fel där.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Amit
Cellofan

Inläggav Amit » 2007-07-31 09:37

Låter lite mystiskt tycker jag. Kan du spela så starkt som du vill från andra källor än film (vilket du borde kunna - öronbedövande i ett normalstort rum skulle jag gissa...) så tror jag att byta förstärkare är en onödig och dyr lösning på problemet.
Jag skulle bränna en film på DVD och spela den i en DVD-spelare för att kolla om det blir skillnad på ljudnivån då.
En förklaring kan vara att ljudnivån på det andra materialet är dynamikbegränsat eller att genren på den musik du lyssnar på har högre genomsnittsnivå än filmljudet, som typiskt bör vara lägre än musik i vilket fall som helst. Hur mycket renässansmusik lyssnar du t.ex. på? Hur mycket speed metal ;-)

Själv kopplar jag alla ljudsignaler jag vill använda (DVD, dator, video etc.) först till en mixer så får jag ut precis det jag vill ha på den nivån jag vill ha det... men det är jag det :-)

Amit

Användarvisningsbild
misc100

Inläggav misc100 » 2007-07-31 16:34

Nu har jag testat med flertalet filmer. När jag lyssnar på musik tycker jag en lämplig ljudnivå är -24db. När jag tittar på film så har nivån varierat mellan -11db till -05db med majoriteten av filmerna liggande på intervallet -05 till -07db.

Jag har pillat med datorns, operativsystemets, spelarens, och decoderns volymkontroller men får inte ut mer volym.

Sedan kopplad jag in en annan bärbar dator och det blev t o m sämre. Samma musik ville jag spela -18db och filmer -3db.

P.S jag är inte döv och kommer inte bli vräkt från lägenheten på dessa nivåer ;)

EDIT: Har även prövat med annan spelare, VLC, och samma ljudnivåer krävdes.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-07-31 16:42

Filmer är ofta inspelade med mycket mer dynamik än CD-skivor, så det låter helt logiskt. Jag är uppe vid full volym och nosar med dynamiskt inspelade fonogram med mina 2x250 W. Med normalinspelade CD-skivor av det mer populärkulturella slaget får jag skruva ned volymen med minst 20 dB.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-07-31 17:03

"Full volym" kan ju betyda väldigt olika saker, eller hur?

Hur stark signal som kommer till högtalaren beror på tre saker:

1. Signalstyrkan från källan.
2. Förstärkning i försteget vid helt öppen volymkontroll.
3. Förstärkning i slutsteget.

Normalt finns tillräcklig förstärkning i försteget för att alltid kunna styra ut slutsteget till klippning även med ganska svag insignal, men så verkar inte fallet här.

Icke-tekniker har ofta föreställningen om att volymkontrollen visar hur mycket effekt som kommer till högtalaren. De flesta här vet att så inte är fallet, hoppas jag.

PS. Det som misc100 syftar med "mer kräm" i första posten är alltså punkt 2 eller 3 ovan, inte mer effekt. DS
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
wayfarer

Inläggav wayfarer » 2007-07-31 17:53

Tycker du verkar ha rätt nivåskillnad mellan film och CD. Spelar man en relativt ny och hårt komprimerad CD och jämför det med Film så vill jag nog också vrida upp ca 16 dB för att få rätt upplevelsen. Du får nog acceptera att du får vrida upp försteget mot 0 dB. Förresten, visst går Denons reciver till +10 eller mer?

Har du provat att kalibrera ljudnivån i hemmabiosteget så att du får ut de tänkta 105dB (frontar) i max ljudtryck i lyssningsposition när volymkontrollen står på 0? Med testtoner så skall man ju normalt ha 75dB i ljudmätaren med den inställningen. Dock finns det ju vissa som mäter in på 85dB i stället. Då skulle du kunna jämföra mellan inbyggda testtonen samt en kalibreringsskiva (DVE eller AVIA).
Magnus Westerlund

Zatoichi: Even with my eyes wide open, I can't see a thing

Användarvisningsbild
bosco

Inläggav bosco » 2007-07-31 18:18

misc100 skrev:Nu har jag testat med flertalet filmer. När jag lyssnar på musik tycker jag en lämplig ljudnivå är -24db. När jag tittar på film så har nivån varierat mellan -11db till -05db med majoriteten av filmerna liggande på intervallet -05 till -07db.

Som de andra redan skrivit är det helt normalt.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-08-01 08:34

perstromgren skrev:"Full volym" kan ju betyda väldigt olika saker, eller hur?
---
Icke-tekniker har ofta föreställningen om att volymkontrollen visar hur mycket effekt som kommer till högtalaren. De flesta här vet att så inte är fallet, hoppas jag.
Jag vet inte om det är mig du syftar på, men jag kan ju förklara vad jag menar med "full volym":

Den inställning på försteg/volymkontroll som vid en maxsignal från ljudkällan (0 dB) ger en spänning ut ur försteget vilken motsvarar den inspänning på slutsteget som ger en spänning ut motsvarande märkeffekten (eller uppmätt maxeffekt) i 8 ohm. [Effektivvärde på spänning och effekt.]

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-08-01 08:54

Almen skrev:
perstromgren skrev:"Full volym" kan ju betyda väldigt olika saker, eller hur?
---

Jag vet inte om det är mig du syftar på, men jag kan ju förklara vad jag menar med "full volym":

Den inställning på försteg/volymkontroll som vid en maxsignal från ljudkällan (0 dB) ger en spänning ut ur försteget vilken motsvarar den inspänning på slutsteget som ger en spänning ut motsvarande märkeffekten (eller uppmätt maxeffekt) i 8 ohm. [Effektivvärde på spänning och effekt.]

Då är vi överens. Nej, det var givetvis inte dig jag syftade på, jag uttryckte mig klumpigt, bara.
... tycker jag!

Per

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-08-01 10:26

Tur att Almen hann före så sparade jag några bokstäver:

Almen skrev:Filmer är ofta inspelade med mycket mer dynamik än CD-skivor, så det låter helt logiskt. Jag är uppe vid full volym och nosar med dynamiskt inspelade fonogram med mina 2x250 W. Med normalinspelade CD-skivor av det mer populärkulturella slaget får jag skruva ned volymen med minst 20 dB.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-08-01 11:25

Kaffekoppen skrev:Tur att Almen hann före så sparade jag några bokstäver:

Almen skrev:Filmer är ofta inspelade med mycket mer dynamik än CD-skivor, så det låter helt logiskt. Jag är uppe vid full volym och nosar med dynamiskt inspelade fonogram med mina 2x250 W. Med normalinspelade CD-skivor av det mer populärkulturella slaget får jag skruva ned volymen med minst 20 dB.

Innebär detta att misc100 faktiskt behöver mer effekt? Att han kanske alltså lyssnar med en nivå som innebär klippgräns i topparna?

Jag lyssnar inte på film så aktivt att jag använder dessa nivåer, så jag har ingen egen erfarenhet.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-08-01 17:42

1. Ja, filmljudet är nästan alltid oerhört oskadad jämfört med listmusik. Det betyder att dynamiken är stor och medelnivån således liten (för att dynamiken skall få plats).

2. Dessutom är inte alls alla filmer fullt utstyrda! Det beror på att det ingår i filmstandarden att man kodar absolut nivå. En film som skall vara svag läggs på svag nivå, medan en som skall vara högljudd läggs på en högra nivå!

3. Om hemmabioförstärkaren är korrekt inställd (till avspelningsmediet) skall volymen stå på 0 dB om man vill höra filmen såsom den avsetts.

4. Ju högre upp på volympotentiometern (eller vad för volyminställningsteknik som nu används) man kommer, desto bättre är det för det mesta! Idealiskt står således volymen i botten när man spelar så starkt som man maximalt spelar*.

Vh, iö

- - - - -

*Detta gäller alla passiva volympotentiometrar och i ännu högre grad s.k. digitala volymkontroller, alltså sådana som räknar om musiksignalen till olika nivå före DACen.

Dock är det sagt med viss reservation eftersom det finns aktiva analoga (analgt eller digitalt styrda) volymkontroller som inte låter bättre och bättre ju mera pådraget det är. Nästan inga låter maximalt bra vid riktigt försiktiga pådrag dock, så även i de fallen skall man tacksamt ta emot en gain i kedjan som medger ordentliga volympådrag! :P
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-08-01 21:13

IngOehman skrev:3. Om hemmabioförstärkaren är korrekt inställd (till avspelningsmediet) skall volymen stå på 0 dB om man vill höra filmen såsom den avsetts.

Coolt, jag visste inte att filmer var utstyrda med absolutnivå(*)! Hur bär man sig åt för att kalibrera nivån hemma i stugan?

*) ... men så vet jag inte så mycket om filmljud heller.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2007-08-02 04:06

perstromgren skrev:
IngOehman skrev:3. Om hemmabioförstärkaren är korrekt inställd (till avspelningsmediet) skall volymen stå på 0 dB om man vill höra filmen såsom den avsetts.

Coolt, jag visste inte att filmer var utstyrda med absolutnivå(*)! Hur bär man sig åt för att kalibrera nivån hemma i stugan?

Ja, det vekar knepigt eftersom högtalare har olika känslighet... :?

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2007-08-02 08:37

niklas skrev:
perstromgren skrev:

Ja, det vekar knepigt eftersom högtalare har olika känslighet... :?

Jag tror rottweilerns kärna står att finna i följande:
IngOehman skrev:3. Om hemmabioförstärkaren är korrekt inställd

Dvs om man ställt in stärkaren rätt och justerat nivån på varje kanal till rätt nivå, upp eller ned (vilket ju låter sig göras individuellt på biostärkare), för att kompensera för högtalarnas känslighet så gäller påståendet utan större omsvep skulle jag tro.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-08-02 08:54

perstromgren skrev: Hur bär man sig åt för att kalibrera nivån hemma i stugan?

UrSv skrev:Dvs om man ställt in stärkaren rätt och justerat nivån på varje kanal till rätt nivå, upp eller ned (vilket ju låter sig göras individuellt på biostärkare), för att kompensera för högtalarnas känslighet så gäller påståendet utan större omsvep skulle jag tro.

Men, hur gör man då? Vad är rätt nivå?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2007-08-02 09:02

perstromgren skrev:
perstromgren skrev: Hur bär man sig åt för att kalibrera nivån hemma i stugan?

UrSv skrev:Dvs om man ställt in stärkaren rätt och justerat nivån på varje kanal till rätt nivå, upp eller ned (vilket ju låter sig göras individuellt på biostärkare), för att kompensera för högtalarnas känslighet så gäller påståendet utan större omsvep skulle jag tro.

Men, hur gör man då? Vad är rätt nivå?

Rätt nivå är den som man ska ha kalibrerat till efter de normer som finns. Mer exakt har jag ju ingen aning. Informationen finns säkert på nån THX eller filmtekniksida.

Rent tekniskt skulle jag tro att man har en standardiserad testsignal som man spelar i varje kanal och sen mäter man ljudet vid standardiserad plats och avstånd varpå man justerar varje kanal till rätt nivå. Det låter ju inte som rymdteknik direkt.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-08-02 09:06

UrSv skrev:Rätt nivå är den som man ska ha kalibrerat till efter de normer som finns. Mer exakt har jag ju ingen aning. Informationen finns säkert på nån THX eller filmtekniksida.

Rent tekniskt skulle jag tro att man har en standardiserad testsignal som man spelar i varje kanal och sen mäter man ljudet vid standardiserad plats och avstånd varpå man justerar varje kanal till rätt nivå. Det låter ju inte som rymdteknik direkt.

Nej, absolut inte. Men nivån verkar inte så välkänd...
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2007-08-02 09:22

perstromgren skrev:Nej, absolut inte. Men nivån verkar inte så välkänd...

Hittade ett helt gäng med referenser på Google till -31 dBFS så helt okänt kan det inte vara.

Sen är ju frågan hur många som tänker på det och faktiskt gör det. Tanken har aldrig föresvävat mig och jag lever nog gott med relativ nivå snarare än absolut kalibrerad nivå. Som jag ser det är det ju bara siffran på displayen som ändras för jag tittar ju den nivå som passar mig och omgivningen vid varje tillfälle oavsett vad som står på displayen.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2007-08-02 09:43

Men när det är på tok för starkt på biografen då, vad har hänt då? Minns
en Bond-premiär som lät riktigt illa ...

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-08-02 10:06

E skrev:Men när det är på tok för starkt på biografen då, vad har hänt då? Minns
en Bond-premiär som lät riktigt illa ...

Mvh E*

É det THX-specat så finns det tre varianter.
1. Antingen spelade de högre än vad de skull.
2. Regissören hade specat en nivå som biografen inte klarade av.
3. Något var sönder.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Nästa

Återgå till Wänner af Ino