Bilder på i28 i trä?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
overture

Bilder på i28 i trä?

Inläggav overture » 2007-08-06 15:55

Någon som skulle kunna tänka sig att lägga upp bilder på i28(s) i träfanér? (den gråfärgade fågelögonlönnen(?) räknas inte, allt för esoterisk tycker jag)
De bilder som jag har hittat har varit så dåliga så jag inte kunnat bilda mig en uppfattning om hur produkten ser ut.
Allra bäst kanske vore om dessa bilder kunde dyka upp i bildtråden som är avsedd för detta i det fall det visar sig att andra än jag skulle vara intresserade av samma sak...

hepp

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2007-08-08 11:08

Kolla annars på Bamsefars i34es.
De är så lika ett par i28:or man kan komma om man ger fanken i att titta
på att de är lite djupare samt har en sluttande överdel på baksidan. :)

Mina i28:or är i högblank svart lack så det funkar kanske inte om man vill
se hur de ser ut i träfanér...
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
overture

Inläggav overture » 2007-08-08 15:03

Jepp, det har du ju rätt i Wolfie. Har tittat en del på de bilderna eftersom jag tycker det är en av de snyggast högtalare som gjorts. (utan att ge avkall på ljudet vill säga)
Dock är nog i32 för djup (med 5 cm extra + stor fot) för mitt vardagsrum. i28 däremot är ju inte djupare än mina piPs:ar med stativ.

Rent ljudmässigt skulle jag nöja mig med pi60/s men den är för visuellt skrymmande. Då är i28/i32 lite nättare och trevligare att titta på.

Jag har tyvärr inte sett ngn i28 "live" ännu så jag vet inte hur jag skulle uppleva den, inte heller hur den skulle låta i jämförelse med pi60/s/piP/s...

Skulle gärna se en i verkligheten, kanske borde fråga runt lite här...

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2007-08-09 14:41

i28 är ju inte direkt mycket "smuttare" än pi60s.

i28 är något högre o något "grundare" än pi60s.

Men formen på i28 är mycket snyggare tycker jag då 8)
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2007-08-09 20:46

i28 rules i32 är mer en svullen jänkare :lol:
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
overture

Inläggav overture » 2007-08-09 22:21

Hehe, smak är ju alltid svårt.
Problemet med pi60 är att den ser ut som ett skåp. Enkelt och minimalistiskt men i en liten lägenhet tar den mycket känslomässigt utrymme i anspråk. (lite flummigt kanske, men men)
Eftersom i28 har mindre volym + en mer komplex form tror jag att den lättare smälter in i rummet. Men jag har å andra sidan inte sett dem i verkligheten ännu....

Vi får se vad som händer. Funderar i många olika banor. Maxa piPs-systemet med lyx-elektronik (av smutthetsorsaker) eller sälja elektronik och köpa i28:or o köra med enklare förstrkare etc... (I färlägningen ett bättre val gissar jag)
Det är bara det att där jag bor nu så räcker ju faktiskt piPs MYCKET långt och extremare saker gränsar till fixering och onödighet. (säger vissa :) )

Sen undrar man ju om i28:or utan basmoduler låter lika bra som piPs. Helst ska det ju låta bättre....

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-08-10 00:06

Du ska ha basmoduler till i28or. Glöm inte det.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
overture

Inläggav overture » 2007-08-10 01:07

Max... jo jag vet ju det. Jag tror nog jag får ta det där lite i taget. Jag tänker mig dock att man skulle kunna spela med bara ett par i28 ett tag....tror du inte det? Det är liksom inte ett alternativ att ha ett par basmoduler i vardagsrummet. Måste ta lite hänsyn till min sambo och eventuella gäster :)

Well well, vi får se som sagt. Det låtar ju bra om piPs:arna så det är ju ingen brådska med något. Vore på sätt och vis skönt med ett litet väljudande snyggo-system. 95% av lyssningen sker ändå inte på koncertnivå hos mig.

Användarvisningsbild
rexq

Inläggav rexq » 2007-08-10 04:07

Om det inte är något alternativ att ha basmoduler i vardagsrummet kan jag inte fatta varför du funderar på i28, köp ett par pi60 om du vill uppgradera.

Användarvisningsbild
overture

Inläggav overture » 2007-08-10 11:52

Det är inte alla som kan köpa hela system direkt. (av olika anledningar) Min tanke är naturligtvis att ha ett par basmoduler till dem vad det lider.
Vem vet hur länge InoAudio finns kvar? Basmoduler kan man i värsta fall göra själv och delningsfilter finns det också att få tag i. Högtalare på HiFi-marknaden som är i nivå med i28 är det nog svårt eller omöjligt att hitta.

Jag ser det som ngn form av HiFi-försäkring. En investering inför framtiden. Visste jag att man kunde få tag i ett par i28:or om 3 år skulle förmodligen saken vara annorlunda. Just nu "behöver" jag inte mer ljudtryckskapacitet än vad piPs klarar.

Nåja, suktar fortfarande efter bilder.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2007-08-10 12:15

Mitt tips: Ino pr18

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
overture

Inläggav overture » 2007-08-10 15:00

Men är det verkligen roligt att lyssna på monitorer? IÖ verkar ju inte rekommendera det i manifestet i alla fall....

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2007-08-10 19:50

Jag skulle nog välja i28,(vilket jag redan gjort.)Spelar på dom utan basarna kopplade då jag sålde ett av mina slutsteg,inga problem,beroende var i rummat jag befinner mig dock.I dator hörnan låter det helt ok,på lyssningsplats kanske lite tunt.Så det beror på hur man ställer upp det hela,ingen soffskakarbas dock,som det faktiskt blev med infra x6 kopplade & då helt avslappnat med ruggigt bibehållen skärpa & lugn i alla övriga register utan någon monsterförstärkare-6*60w rotelsteg.Har haft piP det är dock nåt år sen,skulle välja i28 alla dar i veckan,särskilt om basmodul planer finns,är basmoduler uteslutet kanske piP ändå,förr eller senare vill man nog ha basar(detta kan ju gälla även om man väljer piP.)Sen kommer ju pris & leveranstid med i ekvationen,så det är inte så lätt att välja ändå.Tyvärr får jag nog vänta 1 månad eller så på mitt nya slutsteg.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-08-10 20:52

Jag har kört i28 som fullrange. Man kan trycka på med EQ för att få dom att ge mer output i djupbasen. Dom är i det avseendet inte sämre än andra "full range" högtalare i samma storlek. Dom låter dock mycket bättre när basen får skötas på annat håll.

Basarna jag körde med i början var ett par dynaudio 21W54 i ca 25 liters lådor (så små lådor kan du lätt gömma för frugan). Med dessa burkar placerade på golv dikt mot bakvägg och hörnnära gick det att spela så pass högt att jag tyckte det var mer än nog. Faktum är sådana basar räcker om du inte har krav på ganska extrema ljudtryck vid låga frekvenser (= nedåt 20 Hz).
INOs 8"are klarar biffen galant! Börja med 2 lådor, skaffa fler senare.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
overture

Inläggav overture » 2007-08-10 23:50

Ah, så ska det låta Max! Nu blev jag inspirerad!

För övrigt sitter jag just och njuter av mina piPs. Asså, de låter ju så oförskämt bra. Tweakar lite med vin iofs :)

Återgå till Wänner af Ino