PIPs..vad hände med ljudbilden?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
meshuggener

PIPs..vad hände med ljudbilden?

Inläggav meshuggener » 2007-08-31 14:52

Hej
Är helt ny på forumet och snickrade ihop mina pips igår kväll.

Idag har jag prövat lite olika varianter på uppställning från dämpad bakvägg med högtalarna nära den, sedan längre ifrån väggen utan dämpning ingen större skillnad(ljudbild)

Mitt första intryck är som följer
Spelar otroligt rent och klart
luftigt och skönt ljud som aldrig förr!!

Men var är ljudbilden?
Spisade på lisa ekdalh, som vana kommer tex rösten mellan högtalarna nu är rösten ur dom båda samtidigt och "målar" inte upp någon direkt bild utan känns platt samt tråkig.
Är det så det ska vara?

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-08-31 14:56

Låter som fasfel.

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2007-08-31 16:55

Invinklingen då, vad har du för vinkel?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-08-31 17:12

Hetsporren skrev:Låter som fasfel.

Instämmer. Kolla det externa kablaget först, att du har plus och minus rätt. Därefter kollar du det interna. Sedan bör det fungera.

/ B

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-08-31 17:13

Bill50x skrev:

Instämmer. Kolla det externa kablaget först, att du har plus och minus rätt. Därefter kollar du det interna. Sedan bör det fungera.

/ B
Fråga Merkurius om det, han har koll.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-08-31 17:44

Almen skrev:
Bill50x skrev:

Han är i Budapest...

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-08-31 17:47

Hetsporren skrev:
Almen skrev:
Bill50x skrev:

Han är i Budapest...
Jo, jag vet. Skojade litet, bara. Dels var han den som först hörde att ena piP:en hos Lautbrigade var felinkopplad, dels blev hans egen pi60s felkopplad på något mystiskt sätt härom dagen...

:D
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
meshuggener

Inläggav meshuggener » 2007-08-31 17:54

Tackar för svar!!

Jag titta på ritningen 100ggr så det känns som det inte är fel i lådan, är det fel i lådan är det samma fel på båda då jag gjorde dem sida vid sida.
+ rätt -rätt utanför

kan man testa att vända det externa kablaget? och se?

Tex
en av dom har fas fel, vänder jag det externa "fel" och det låter resulterar i att det låter rätt.

Har testat med rak placering till mycket invriden(rakt mot mig och ännu mera innåt)

Har kört med ikea mattor som är 70cm i diameter som är just bakom samt mattor på golvet underhögtalarna. Dom står på ca 50cm höjd

Man har hört att placeringen spelar roll så det var jag beredd på men ljudbilden borde väl inte försvinna om man har fel placering?

tack för svar

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-08-31 17:56

meshuggener skrev:kan man testa att vända det externa kablaget? och se?

Tex
en av dom har fas fel, vänder jag det externa "fel" och det låter resulterar i att det låter rätt.
Japp!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-08-31 17:58

Almen skrev:

Tex
Japp!

Jo, men om det bara är en av basarna som är felfasade och inte diskanten eller tvärt om så löser det inte problemet.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-08-31 18:19

paa skrev:
Almen skrev:

Tex
Japp!

Jo, men om det bara är en av basarna som är felfasade och inte diskanten eller tvärt om så löser det inte problemet.
Ah ja, så klart!

Kolla kablarna mellan filter och element noga, det är lätt att sno ett varv extra och komma fel.

Tillagt: Fast snor man ett varv så gör det ju inget. :oops: Ett halvt varv, då! (Så slipper någon annan kommentera det.) :)
Senast redigerad av Almen 2007-08-31 19:06, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
meshuggener

Inläggav meshuggener » 2007-08-31 18:40

Jag vände på det externa kablaget till den ena högtalaren, nu har jag min ljudbild!! måste ha vänt kabel på terminalpanelen till den.

Det låter oförskämt bra just nu:)

Tack så mycket för hjälpen alla!!!

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-08-31 18:44

:D

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-08-31 18:58

:P :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-08-31 20:19

:) :D Bild
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-08-31 20:38

Har jag berättat den här..?

Lurade med polarn till Reference Audio när det var dags för han att köpa ny stereo för försäkringspengar efter inbrott och stöld av hans gamla rigg.

Blidde ganska så värsting Harman processor samt surroundslutsteg samt ett par Dynaudio Contour 1.1.

Väl hemma hos min vän och uppkopplandes den nya riggen så beslöt jag mig för att skämta lite aprillo och kopplade ena burken med vänd fas. Oh det lät ju skitbra tyckte han.. och vi fortsatte med att spisa skivor och att dricka oss fulla. Ut på bykrogen och sen dröjde det en vecka (eller var det två..) tills jag kom på besök igen.

Grejen var den att jag hade helt glömt bort det hela men kom på det när vi började lyssna. "Nu ska vi göra en skoj sak" sa jag och gick bakom ena burken och vände rätt... blev ju lite bättre liksom och polarn blev liksom både glad och arg på samma gång.. :mrgreen:

Nu var högtalarna långt isär och långt från lyssningplatsen så skillnaden var inte extrem men naturligtvis påtaglig. .)

/Peter

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-08-31 21:35

Ja ;) :P :lol:

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2007-09-01 09:11

Samma hände min & Hetsporrens polare när han hade lånat mina Blue Heaven jag själv hade på lån.
(synligt test B.H.vs Supra ply, behöll supra & en rejäl bunte pengar...)

När jag kom till honom & skulle skruva loss dom såg jag att han felfasat ena sidan! Kabeln är ju bred & platt. Inte så lätt att få snyggt bakom.
Kopplade mellan ett par golvare Audiovector & ett Nad 206. Polskruvarna ligger väl spegelvända på Nad har jag för migg? det var anledningen att det blev felfasat :wink:

Lät ju inte dåligt innan men väldigt mycket bas, typ dubbelbas. Som att följa en tennismatch i extrem highspeed, he hee.

Pinsamt efter att han haft kablarna hela helgen 8)

//JB
- THE DEAD END -
http://www.minhembio.com/användarnamn
Kan man inte mäta det kan man heller inte höra det, skillnaden alltså!

Återgå till Wänner af Ino