Finns diskant till pi60s med beteckningen Ino-T11mx

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Zipp

Finns diskant till pi60s med beteckningen Ino-T11mx

Inläggav Zipp » 2007-09-01 19:18

Jag har nyligen köpt en monteringssats av pi60s och fick diskanter med beteckningen Ino-T11m, men i prislistan står det att pi60s diskant ska heta Ino-T11mx. Jag ringde till IÖ som då informerade mig att det inte fanns några diskanter med utmärkt beteckning med x på slutet. Informationen jag fick var att det är identiska drivers i diskanterna mellan pi60 och pi60s och att det enda som skiljer dessa åt är monteringsplattan (samt manuell selektering).

Tittar man i manifestet så står det konstigt nog:

"Även om det inte finns knappt en endaste komponent gemensam mellan pi60 och pi60s (i princip bara vissa delar i diskantelementet är samma)"

Av denna text får man intrycket av att det endast är ett fåtal delar i diskanterna som är lika jämfört med informationen att

"allt är lika förutom monteringsplattan"

Är det någon som vet hur det egentligen ligger till med diskanterna till pi60s?

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2007-09-01 20:14

Det kanske är så att diskanterna inte innehåller så himla många delar - då blir det ju en tolkningsfråga egentligen. :?

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2007-09-02 00:38

Manifestet du har kanske avser pi60 tidigare än den senaste modellen som kom för inte så länge sedan?

Numera har tydligen pi60 och pi60s rätt mkt gemensamt.
Skulle du vilja se ut dummare än vad du är, eller vara dummare än du ser ut?

Användarvisningsbild
Zipp

Inläggav Zipp » 2007-09-02 09:49

Manifestet du har kanske avser pi60 tidigare än den senaste modellen som kom för inte så länge sedan?

Texten är från senaste manifestet från 2007-8.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2007-09-02 12:33

Zipp skrev:

Texten är från senaste manifestet från 2007-8.

Ingvar kanske har missat att uppdatera texten. Mina pi60s-diskanter heter inte heller mx men var väldigt hårt matchade (som jag även fick verifierat i en mätning).
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2007-09-02 12:53

Sedan 2006, då vanliga pi60 uppdaterades till nuvarande specifiaktion, så finns enbart en typ av diskant. Den skiljer sig på några mindre små detaljer mellan pi60 / pi60s och es-varianterna. Det som skiljer mellan pi60 och pi60s är idag frontplattan (6 skruvhål på signaturversionen, istf 3 som på vanliga pi60), och evnt en liten detalj på baksidan av hela elementet (bakplattan) - dock inget annat såvitt jag vet. När man sedan tittar på es-varianterna så tillkommer hårdare selektering, och från 2007 även en specialtillverkning där diskanterna är om möjligt ännu mera jämt tillverkade (ja det skiljer mellan ett par es-diskanter från 2006 resp 2007).
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-09-02 15:11

Stämmer. (Nästan i varje fall...*)

T11mx skiljer sig estetiskt genom att frontplattan har 6 skruvhål.

Etiketten står det T11m på, precis som är fallet för de drivers som används till pi60 (trots att de är av en annan konstruktion).

Att det jag valt att märka även den nya drivern med T11m beror på att den nya såsmåningom kommer att användas BÅDE i pi60s och i pi60 (med olika selektion dock).

Vill man veta om en diskant är en T11m eller en T11mx tittar man alltså på frontplattan. Den har 3 hål om det är en T11m och fler än så (4-6 st) om det är en T11mx. Eventuellt skulle jag kunna rita på det där X:et på etiketten på alla mx-drivers vid den ursprungliga selektionsmätningen, men då blir det svårare att daungrejda dem, om det visar sig behövas efter kontrollmätning på den färdigassemblade diskanten.

Svengelska är härligt!

Vh, iö

- - - - -

*Fast den driver som används i pi60 idag är faktiskt helt annorlunda inuti än den som används i pi60s. Utanpå ser de dock likadana ut, inklusive att etiketten säger T11m. Den drivern används dock INTE f n i några diskanter som heter T11mx, det vill säga som f n har sex skruvhål.

Komplicerat är det...
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-09-02 16:25

IngOehman skrev:Stämmer. (Nästan i varje fall...*)

Etiketten står det T11m på, precis som är fallet för de drivers som används till pi60 (trots att de är av en annan konstruktion).

Att det jag valt att märka även den nya drivern med T11m beror på att den nya såsmåningom kommer att användas BÅDE i pi60s och i pi60 (med olika selektion dock).

Vill man veta om en diskant är en T11m eller en T11mx tittar man alltså på frontplattan. Den har 3 hål om det är en T11m och fler än så (4-6 st) om det är en T11mx. Eventuellt skulle jag kunna rita på det där X:et på etiketten på alla mx-drivers vid den ursprungliga selektionsmätningen, men då blir det svårare att daungrejda dem, om det visar sig behövas efter kontrollmätning på den färdigassemblade diskanten.

Svengelska är härligt!

Vh, iö

- - - - -

*Fast den driver som används i pi60 idag är faktiskt helt annorlunda inuti än den som används i pi60s. Utanpå ser de dock likadana ut, inklusive att etiketten säger T11m. Den drivern används dock INTE f n i några diskanter som heter T11mx, det vill säga som f n har sex skruvhål.

Komplicerat är det...

Uuuh... där knottrar sig mina gamla produktchefsnerver...

Samma beteckning trots olika versioner tenderar att bli ganska stökigt med åren.

Been there...

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-09-02 16:46

Inte alls, de sitter ju i olika lådtyper ;)

Användarvisningsbild
Zipp

Inläggav Zipp » 2007-09-03 19:41

Lite förvirrat blev det, men skönt att man nu vet hur det ligger till :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-09-04 02:10

Lust skrev:Uuuh... där knottrar sig mina gamla produktchefsnerver...

Samma beteckning trots olika versioner tenderar att bli ganska stökigt med åren.

Been there...

Det är inget problem. Inte värre än att pi60 heter samma sak som de gjort i flera årtionden nu, trots att de förfinats genom åren (dock har de faktiskt inte hetat pi60 sedan 1978, som man skulle kunna tro, för de hade inget namn alls de första åren! :o ).

Den senare versionen av diskanten är ju en ny version av samma gamla T11m bara, även om en hel del delar är nya i den. Prestanda är dock praktiskt taget oförändrad.

X-tillägget däremot är en klassningsfråga.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2011-02-03 11:50

IngOehman skrev:Stämmer. (Nästan i varje fall...*)

Svengelska är härligt!

Vh, iö

- - - - -

Komplicerat är det...

Stämmer det här fortfarande för de diskanter som sitter i signatursystemen?
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-02-03 12:43

Spännande :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Återgå till Wänner af Ino