Ajajaj... Missljud från ena piP:n.

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5114
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Ajajaj... Missljud från ena piP:n.

Inläggav genstruktur » 2023-08-20 14:42

sammel skrev:Om det är läckande nån stans så kan man ju köra en låg ton
kring 25 hz då kommer det att va ganska lätt
att identifiera läckstället, närfladderljudetkommer så är det ensamt
I det frekvensområdet.


Ja det kanske inte är någon dum idé att försöka med en tongenerator att få fram missljudet. Det går att gör i REW väl? Det är alltid vid bas missljudet kommer. Låter som ett fladder.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
sammel
 
Inlägg: 2050
Blev medlem: 2013-11-17
Ort: Oskarshamn

Re: Ajajaj... Missljud från ena piP:n.

Inläggav sammel » 2023-08-20 14:51

genstruktur skrev:
sammel skrev:Om det är läckande nån stans så kan man ju köra en låg ton
kring 25 hz då kommer det att va ganska lätt
att identifiera läckstället, närfladderljudetkommer så är det ensamt
I det frekvensområdet.


Ja det kanske inte är någon dum idé att försöka med en tongenerator att få fram missljudet. Det går att gör i REW väl? Det är alltid vid bas missljudet kommer. Låter som ett fladder.


Det finns i rew under Tools menyn tror jag det är.
Bilagor
F10B21B2-0BBE-4036-B8A1-79441FAE9D0A.jpeg
1
F10B21B2-0BBE-4036-B8A1-79441FAE9D0A.jpeg (92.5 KiB) Visad 3184 gånger
Min anläggning Nätverksspelare - Azur 851N. DSP - OpenDRC-DA8. Slutsteg CVA 535. A800.
XLI 2500. Hembyggda högtalare med SB acustic, Satori o BMS element
https://freesound.org/home/

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5114
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Ajajaj... Missljud från ena piP:n.

Inläggav genstruktur » 2023-08-20 16:01

sammel skrev:
genstruktur skrev:
sammel skrev:Om det är läckande nån stans så kan man ju köra en låg ton
kring 25 hz då kommer det att va ganska lätt
att identifiera läckstället, närfladderljudetkommer så är det ensamt
I det frekvensområdet.


Ja det kanske inte är någon dum idé att försöka med en tongenerator att få fram missljudet. Det går att gör i REW väl? Det är alltid vid bas missljudet kommer. Låter som ett fladder.


Det finns i rew under Tools menyn tror jag det är.


Perfekt! Skall testa. Tack för hjälpen :)
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5114
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Ajajaj... Missljud från ena piP:n.

Inläggav genstruktur » 2023-09-08 12:47

sammel skrev:
genstruktur skrev:
sammel skrev:Om det är läckande nån stans så kan man ju köra en låg ton
kring 25 hz då kommer det att va ganska lätt
att identifiera läckstället, närfladderljudetkommer så är det ensamt
I det frekvensområdet.


Ja det kanske inte är någon dum idé att försöka med en tongenerator att få fram missljudet. Det går att gör i REW väl? Det är alltid vid bas missljudet kommer. Låter som ett fladder.


Det finns i rew under Tools menyn tror jag det är.


Testade nu. Allt från 22-80hz. Hör inget missljud tycker jag. Växlade till den andra pi60 med som jag alltid tycker låter bra men upplever att högtalarna låter lika. Det mest dramatiska var att min radiator började vibrera men det är inte det ljudet jag hört från pi60. Kunde tydligt höra att det var radiatorn som lät. Igår när jag lyssnade musik spelade jag Trentemöller och låten The very last resort. Låter verkligen som något ligger emot Woofern och vibrerar i takt med basen. Sänker jag lite försvinner missljudet. Missljudet finns både på cd och Spotify. Men jag har ju öppnat pi60 nog 3-4 gånger och lagt kablar enligt monteringsanvisning från IÖ. Förstår inte vart någon kabel skulle kunna ligga emot. Har ju bytt woofers med.

Visst jag är medveten om att alla högtalare har begränsningar men jag förstår verkligen inte hur de i så fall alltid skulle visa sig i samma högtalare. När IÖ var här mätte han också på högtalarna och sa att det såg bra ut. Men vid den tidpunkten hade jag inte hört missljudet.

Sonen petade ju in några leksaker i högtalarna när han var liten men har tagit ur de. Dammsög också ur högtalarna i botten och där jag kom åt när jag målade om dem. Kände också med handen runt skumgummiklossen för att se om jag kunde känna någon leksak som klämts fast mellan låda och skumgummi men icke.

Båda frontarna står på 0 i receivern och borde väl då får samma signal.

Trycker jag in Woofern för hand hör jag inget skrap eller missljud. Gjorde jag inte på de gamla woofers heller som jag bytte.

Lite synd att man bor så långt ifrån Stockholm och IÖ ibland. Hade varit enklare att bara åkt dit med högtalarna än att ringa och försöka felsöka på så sätt.

Har fortfarande inte fått terminaler till pi60 så de är inte bytta än men verkar väl kanske inte så troligt längre att det är det som spökar :cry: . Lite uppgiven måste jag erkänna.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22714
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Ajajaj... Missljud från ena piP:n.

Inläggav RogerGustavsson » 2023-09-08 13:44

Brukar inte Ino använda rätt vanliga terminaler, typ sådana som HifiKit har?

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5114
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Ajajaj... Missljud från ena piP:n.

Inläggav genstruktur » 2023-09-08 13:52

RogerGustavsson skrev:Brukar inte Ino använda rätt vanliga terminaler, typ sådana som HifiKit har?



Minns inte riktigt om jag frågade iö just om de och HiFi kit. Men basportar till bs60 classic var slut hos IÖ och de frågade jag då om det fanns på HiFi kit och har för mig att svaret var nej. Jag väntar på portar och terminaler från IÖ.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22714
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Ajajaj... Missljud från ena piP:n.

Inläggav RogerGustavsson » 2023-09-08 14:07

Tidigare använde IÖ en del från Intertechnik: https://www.intertechnik.com/home/581478,en

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5114
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Ajajaj... Missljud från ena piP:n.

Inläggav genstruktur » 2023-09-08 14:10

RogerGustavsson skrev:Tidigare använde IÖ en del från Intertechnik: https://www.intertechnik.com/home/581478,en


Tack! Har ringt iö sista dagarna en del men inte lyckats nå honom. Hoppas att basportarna är i lager snart igen så jag kan få allt. Upptäckte ju lite sprickor i terminalen till ena pi60 och bs60. Samt att ytterdelen av ena porten sprack på bs60 när jag skulle skruva ihop dem.

Frun blev inte ett dugg förvånad då hon menar att jag skruvar allt på tok för hårt :D


För övrigt skall du ha stort tack Roger då du var avgörande för att jag skulle få nya woofers till pi60!!! :D
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11894
Blev medlem: 2008-07-01

Re: Ajajaj... Missljud från ena piP:n.

Inläggav sportbilsentusiasten » 2023-09-09 00:20

Testat att byta polaritet och även byta H till V högtalare?

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5114
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Ajajaj... Missljud från ena piP:n.

Inläggav genstruktur » 2023-09-09 00:34

sportbilsentusiasten skrev:Testat att byta polaritet och även byta H till V högtalare?


H och V har jag skiftat med gamla boomers och då följde missljudet med högtalaren. Men kan väl inte skada att prova igen.

Skifta polaritet har jag inte gjort. Vill minnas att jag kollade flera gånger att jag kopplade rätt när jag satte på knivbananerna. Men det är ju ett par år sedan och ingen garanti för att det blev rätt. Gräver ogärna fram all kabel. Enklaste sättet att kolla är med batteri kanske?
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5114
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Ajajaj... Missljud från ena piP:n.

Inläggav genstruktur » 2023-09-09 20:19

I något form av blint raseri monterade jag ur elementen och tog ur skumgummiklossen. Inga leksaker i. Noterade inget direkt fel med mina begränsade kunskaper. Smältlimmade kablar och filterplattan för "säkerhets skull" eller vad man skall säga. Smällde ihop allt igen......... missljudet var kvar.

Efter det spelade jag med bara den felande pi60 inkopplad. Bytte fas, kabel direkt i terminal utan knivbanan. Drog en helt ny kabel direkt från slutsteget. Anslöt högtalarkabeln på både R och L på slusteget Bytte rca kablar, skiftade rca kablar vid slutsteget med samma resultat. Spelade bara med den andra pi60 som jag tycker låter bra och jag tycker inte de låter samma. Det skallrar ur ena...gah, blir fan inte klok på det :(


IÖ verkar nu i alla fall ha fått rören till basportarna till bs60 så nu kan jag byta de och terminaler snart. Men känns just nu mest som kosmetiska åtgärder då jag inte tror det löser mitt problem.
Senast redigerad av genstruktur 2023-09-09 21:17, redigerad totalt 1 gång.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5114
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Ajajaj... Missljud från ena piP:n.

Inläggav genstruktur » 2023-09-09 21:16

IÖ sa att filtret såg rätt ut på bilden jag tog och skickade till honom. Men han har svårt att hjälpa mig mer på distans tyvärr.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9639
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Ajajaj... Missljud från ena piP:n.

Inläggav Johan_Lindroos » 2023-09-10 20:30

Jag har varit med om element där anslutningstrådarna som går till talspolen har varit för långa. Vid stora konutslag kan man då höra ett smattrande/rasslande ljud. Detta vara andra element än från Ino Audio. Nu är det inte säkert att det är problemet i dina högtalare, men det kan vara värt att du tar en titt. Element tillverkas mycket för hand och ibland kan det bli fel av den mänskliga faktorn.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5114
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Ajajaj... Missljud från ena piP:n.

Inläggav genstruktur » 2023-09-10 20:47

Johan_Lindroos skrev:Jag har varit med om element där anslutningstrådarna som går till talspolen har varit för långa. Vid stora konutslag kan man då höra ett smattrande/rasslande ljud. Detta vara andra element än från Ino Audio. Nu är det inte säkert att det är problemet i dina högtalare, men det kan vara värt att du tar en titt. Element tillverkas mycket för hand och ibland kan det bli fel av den mänskliga faktorn.


Tack för tips! Jag har ju dock redan bytt ut bommers en gång och får för mig att det skulle vara osannolikt att det är exakt samma fel även på det nya elementet. I bara ena högtalaren. Jag tror jag skall avvakta det nya terminalerna och rören till bs60 och montera dessa. Är missljudet kvar även då skall jag nog prova och se om jag kan replikera ljudet med rew. Lyckades ju inte sist men körde bara 22-80hz. Det kanske ligger högre upp i Hz? Eller lägre?

Finns det någon vänlig själ runt omkring Göteborg/Kungälv som känner sig väl bevandrad i felsökning och villig att hjälpa till, hör av er via pm! :)
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5114
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Ajajaj... Missljud från ena piP:n.

Inläggav genstruktur » 2023-09-11 13:43

Griper efter halmstrån....

Skickade ju bilden på filtret till IÖ och han sa att det såg rätt ut. När jag googlar bilder på filter till Ino Audio är alltid spolen upprullad runt en plast rulle. Men icke på mina. Det där "benet" som går över spolen och är fastlödd i kabeln, benet borde ju tryckas an spolen när man sätter i klossen och kunna ligga och vibrerar mot spolen? Eller gör det inget?

Filter från internet:
Screenshot_2023-09-11-13-11-26-300_com.android.chrome.jpg
Screenshot_2023-09-11-13-11-26-300_com.android.chrome.jpg (652.07 KiB) Visad 2857 gånger


Mitt filter(ursäkta bildkvaliteten):
IMG_20230911_130656_NaXPixuG3C.jpeg
IMG_20230911_130656_NaXPixuG3C.jpeg (520.38 KiB) Visad 2857 gånger
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9602
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Ajajaj... Missljud från ena piP:n.

Inläggav sprudel » 2023-09-11 14:45

Prova att täta sprickan i den trasiga terminalen. Alternativt håll något lättrörligt intill den när du spelar och kolla om det rör sig av luftdraget.
Tunt papper eller liknande borde funka.

Bra album att testa pianomusik, njutbart också. Keith Jarrett i Paris. :)

http://open.qobuz.com/album/0004228391732
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22714
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Ajajaj... Missljud från ena piP:n.

Inläggav RogerGustavsson » 2023-09-11 14:50

Spolar utan stomme bör inte var ett problem om de är "bakade" (lindningarna ihopklibbade vid tillverkning). Du kan ju fästa det du kallar "benet" om det skallrar. Spolarna och kondensatorerna är väl ordentlig fästa på underlaget?

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5114
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Ajajaj... Missljud från ena piP:n.

Inläggav genstruktur » 2023-09-11 14:51

sprudel skrev:Prova att täta sprickan i den trasiga terminalen. Alternativt håll något lättrörligt intill den när du spelar och kolla om det rör sig av luftdraget.
Tunt papper eller liknande borde funka.

Bra album att testa pianomusik, njutbart också. Keith Jarrett i Paris. :)

http://open.qobuz.com/album/0004228391732


När jag målade om högtalarna och märkte att terminalen var sprucken la jag en limsträng i sprickan. Har försökt känna med handen där när jag spelat men inte märkt något. Men absolut går att göra igen så klart.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5114
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Ajajaj... Missljud från ena piP:n.

Inläggav genstruktur » 2023-09-11 14:54

RogerGustavsson skrev:Spolar utan stomme bör inte var ett problem om de är "bakade" (lindningarna ihopklibbade vid tillverkning). Du kan ju fästa det du kallar "benet" om det skallrar. Spolarna och kondensatorerna är väl ordentlig fästa på underlaget?


Jag kan inte terminologin, det vet jag :D .

Jag vet inte om "benet" skallrar. Det var mest bara att jag noterade att det inte såg likadant på andra filter utan att de hade stomme som du skriver. Som sagt, jag griper lite efter halmstrån här :)
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9639
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Ajajaj... Missljud från ena piP:n.

Inläggav Johan_Lindroos » 2023-09-11 15:38

Om den förtennta ledaren med tiden rör på sig kan den skrapa upp lacken på spolen så att spolen kortsluts mer eller mindre beroende på var på spolen det sker (högtalaren fungerar förstås ändå, fast fel på filterfunktionen). Du skulle kunna sätta en sträng med smältlim under ledaren så blir det vare sig risk för skrammel eller kortslutning.

Annat halmstrå:
Du kan även sätta något klegg under filtrets masonitplatta innan du skruvar dit den så att den inte kan skallra. Jag tror iofs inte att detta är ett reellt problem, men kan vara värt att undersöka i alla fall.

För övrigt är inte smältlim långtidsstabilt. Komponenter brukar lossna med tiden. Därför brukar jag råda till att använda PL400 istället. Annars kan du dra några buntband runt spolar och genom masoniten så sitter de bättre.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22714
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Ajajaj... Missljud från ena piP:n.

Inläggav RogerGustavsson » 2023-09-11 16:36

Johan_Lindroos skrev:Annars kan du dra några buntband runt spolar och genom masoniten så sitter de bättre.


Typexempel med buntband:

Bild

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5114
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Ajajaj... Missljud från ena piP:n.

Inläggav genstruktur » 2023-09-11 16:42

Johan_Lindroos skrev:Om den förtennta ledaren med tiden rör på sig kan den skrapa upp lacken på spolen så att spolen kortsluts mer eller mindre beroende på var på spolen det sker (högtalaren fungerar förstås ändå, fast fel på filterfunktionen). Du skulle kunna sätta en sträng med smältlim under ledaren så blir det vare sig risk för skrammel eller kortslutning.

Annat halmstrå:
Du kan även sätta något klegg under filtrets masonitplatta innan du skruvar dit den så att den inte kan skallra. Jag tror iofs inte att detta är ett reellt problem, men kan vara värt att undersöka i alla fall.

För övrigt är inte smältlim långtidsstabilt. Komponenter brukar lossna med tiden. Därför brukar jag råda till att använda PL400 istället. Annars kan du dra några buntband runt spolar och genom masoniten så sitter de bättre.


Filterplattan limmade jag fast denna gång. Den andra lite mindre spolen hade lossnat något så jag smältlimmade den. Trodde nog saken skulle vara biff där, men som så många gånger förr gick jag bet.

Smältlim under ledaren skall jag ordna nästa gång jag öppnar högtalaren. Buntband är det nog tyvärr försent för eftersom jag limmade filterplattan nu :|

Tack för tips!
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5114
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Ajajaj... Missljud från ena piP:n.

Inläggav genstruktur » 2023-09-11 16:44

RogerGustavsson skrev:
Johan_Lindroos skrev:Annars kan du dra några buntband runt spolar och genom masoniten så sitter de bättre.


Typexempel med buntband:

[ Bild ]


Ser ut som smältlim på den bilden vid "benet" till lödning väl?
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9639
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Ajajaj... Missljud från ena piP:n.

Inläggav Johan_Lindroos » 2023-09-11 16:54

genstruktur skrev:
Johan_Lindroos skrev:Om den förtennta ledaren med tiden rör på sig kan den skrapa upp lacken på spolen så att spolen kortsluts mer eller mindre beroende på var på spolen det sker (högtalaren fungerar förstås ändå, fast fel på filterfunktionen). Du skulle kunna sätta en sträng med smältlim under ledaren så blir det vare sig risk för skrammel eller kortslutning.

Annat halmstrå:
Du kan även sätta något klegg under filtrets masonitplatta innan du skruvar dit den så att den inte kan skallra. Jag tror iofs inte att detta är ett reellt problem, men kan vara värt att undersöka i alla fall.

För övrigt är inte smältlim långtidsstabilt. Komponenter brukar lossna med tiden. Därför brukar jag råda till att använda PL400 istället. Annars kan du dra några buntband runt spolar och genom masoniten så sitter de bättre.


Filterplattan limmade jag fast denna gång. Den andra lite mindre spolen hade lossnat något så jag smältlimmade den. Trodde nog saken skulle vara biff där, men som så många gånger förr gick jag bet.

Smältlim under ledaren skall jag ordna nästa gång jag öppnar högtalaren. Buntband är det nog tyvärr försent för eftersom jag limmade filterplattan nu :|

Tack för tips!


Det är därför man inte ska limma dit filtret. :wink:
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5114
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Ajajaj... Missljud från ena piP:n.

Inläggav genstruktur » 2023-09-11 17:14

Johan_Lindroos skrev:
genstruktur skrev:
Johan_Lindroos skrev:Om den förtennta ledaren med tiden rör på sig kan den skrapa upp lacken på spolen så att spolen kortsluts mer eller mindre beroende på var på spolen det sker (högtalaren fungerar förstås ändå, fast fel på filterfunktionen). Du skulle kunna sätta en sträng med smältlim under ledaren så blir det vare sig risk för skrammel eller kortslutning.

Annat halmstrå:
Du kan även sätta något klegg under filtrets masonitplatta innan du skruvar dit den så att den inte kan skallra. Jag tror iofs inte att detta är ett reellt problem, men kan vara värt att undersöka i alla fall.

För övrigt är inte smältlim långtidsstabilt. Komponenter brukar lossna med tiden. Därför brukar jag råda till att använda PL400 istället. Annars kan du dra några buntband runt spolar och genom masoniten så sitter de bättre.


Filterplattan limmade jag fast denna gång. Den andra lite mindre spolen hade lossnat något så jag smältlimmade den. Trodde nog saken skulle vara biff där, men som så många gånger förr gick jag bet.

Smältlim under ledaren skall jag ordna nästa gång jag öppnar högtalaren. Buntband är det nog tyvärr försent för eftersom jag limmade filterplattan nu :|

Tack för tips!


Det är därför man inte ska limma dit filtret. :wink:


Tack för informationen :)
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22714
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Ajajaj... Missljud från ena piP:n.

Inläggav RogerGustavsson » 2023-09-11 17:35

genstruktur skrev:
RogerGustavsson skrev:
Johan_Lindroos skrev:Annars kan du dra några buntband runt spolar och genom masoniten så sitter de bättre.


Typexempel med buntband:

[ Bild ]


Ser ut som smältlim på den bilden vid "benet" till lödning väl?


Det är smältlim för att inte spolen ska rullas upp. Det är för övrigt filtren till pK piPs kompis som jag lödde ihop 2010.

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5114
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Ajajaj... Missljud från ena piP:n.

Inläggav genstruktur » 2023-09-11 18:19

RogerGustavsson skrev:
genstruktur skrev:
RogerGustavsson skrev:
Typexempel med buntband:

[ Bild ]


Ser ut som smältlim på den bilden vid "benet" till lödning väl?


Det är smältlim för att inte spolen ska rullas upp. Det är för övrigt filtren till pK piPs kompis som jag lödde ihop 2010.


Såg stiligt ut! Jag får väl medge att det inte är jag som lött filtren, men är inte säkert det sett bättre ut ändå :)
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5114
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Ajajaj... Missljud från ena piP:n.

Inläggav genstruktur » 2023-09-28 23:24

Nu är basportarna bytta i bs60. Var nog bra då säkert hälften av skruvhålen var kassa i dessa. Smulades sönder när jag tog loss dem. Alla terminaler är bytta, pi60+bs60, det var nog bara en som var ok, resten hade någon spricka i sig de med. Osäker om, hur, detta påverkade dock. Skruvade i allt lite försiktigare denna gång. Frun klagar på att jag drar åt allt så hårt, hon har nog en poäng :D .

Skall testa med mina favvospår vid tillfälle men nu behöver jag sova :)
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Ajajaj... Missljud från ena piP:n.

Inläggav DVD-ai » 2023-09-29 08:12

Ja man ska bara dra dessa delar sådär "lagom" och inte mer, plasten blir dessutom bräckligare med åldern vilket inte är en positiv egenskap...
Så har man dragit för hårt från början så kan problemet smyga sig på några år senare, lurigt ! :)


Hoppas att detta löser dina problem :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5114
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Ajajaj... Missljud från ena piP:n.

Inläggav genstruktur » 2023-09-29 09:48

DVD-ai skrev:Ja man ska bara dra dessa delar sådär "lagom" och inte mer, plasten blir dessutom bräckligare med åldern vilket inte är en positiv egenskap...
Så har man dragit för hårt från början så kan problemet smyga sig på några år senare, lurigt ! :)


Hoppas att detta löser dina problem :)


Jag höll min insexmejsel med fingertopparna bara så jag inte skulle frestas att ta i för hårt :D

Tack! Vågar nästan inte testa om detta avhjälpte mitt problem och bli besviken återigen. Men skam den som ger sig!
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster