Några kompletterande frågor kring basmoduler

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Porter

Några kompletterande frågor kring basmoduler

Inläggav Porter » 2007-09-18 14:55

Hej, jag har precis börjat sätta mig in i Ino-sortimentet och undrar nu:

1. Man kan ju specialbeställa basmoduler i andra mått än standard; är det någon som vet hur platt eller smal man kan göra en Profundus X modul?

2. vilka mått har en Infra X modul? Jag har kollat runt lite här, men har inte hittat några entydiga siffror...

3. Om man t ex använder en Velodyne SMS-1, behöver man då delningsfiltret cr80s med infra-tillsatsen?

Mvh P :)

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2007-09-18 15:47

Hmmm nu blev jag även lite nyfiken :lol:

Funderar på om man kan modifiera lådorna på mina basmoduler med?

MVH Christer
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2007-09-18 16:32

Jag "designar" mina pP själv och sedan ringer jag till IÖ för att få reda på hur jag ska placera gullfibern. Jag tycker han skrivit i manifestet att han mot en extra avgift kan skapa personliga mått på alla basmoduler, men ring och kolla för säkerhets skull!

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
wayfarer

Re: Några kompletterande frågor kring basmoduler

Inläggav wayfarer » 2007-09-19 13:38

Porter skrev:2. vilka mått har en Infra X modul? Jag har kollat runt lite här, men har inte hittat några entydiga siffror...

Infra X modulen är (ur huvudet) 28 cm bred, 42 cm djup och drygt 50 på höjden. Yttre volymen är 61 liter.

Porter skrev:3. Om man t ex använder en Velodyne SMS-1, behöver man då delningsfiltret cr80s med infra-tillsatsen?

Det beror väl på hur korrekt du vill ha det i lägre frekvenserna. Infra tillsatsen är nämligen ett filter som lyfter de riktigt låga frekvenserna, dock kan man justera både Q och Gain för att få det att bli rätt beronde på rummet. Tror att normalt så börjar det komma in runt 20-25 Hz. Så har SMS-1 möjligheten att filtrera så lågt så kanske.

Sedan är det ju alltid frågan om hur man justerar den övre delningsfrekvensen. För även där kan man i CR80s göra en del för att få rätt överlapp mellan front och bas.

Sedan kan man ju fråga sig hur sunt det är att spara in 5500 kr på filtret när man redan lägger ut 32 000 kr på Infra X-6 lådorna. Är du på jakt efter det Infra systemet ger så skall man nog se till att skaffa IÖs filter för att minimera felkällorna även i filtren.
Magnus Westerlund

Zatoichi: Even with my eyes wide open, I can't see a thing

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-09-19 16:24

ja sms-1 verkar inte vara någon höjdare om man kikar distortionsmässigt

Användarvisningsbild
Porter

Inläggav Porter » 2007-09-19 16:54

Aha, då verkar ju CR80s vara ett bättre alternativ... förstår jag det rätt att det bara behövs ett CR80s till hela uppsättningen basar?

mvh P

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-09-19 17:11

Porter skrev:Aha, då verkar ju CR80s vara ett bättre alternativ... förstår jag det rätt att det bara behövs ett CR80s till hela uppsättningen basar?

mvh P

jo mer än ett behöver du inte :)

Återgå till Wänner af Ino