IngOehman skrev:bakerman22 skrev:subjektivisten skrev:bakerman22 skrev:Så du menar att den enda skillnaden mellan i56 och i32s är ett par decibel i ljudtryckskapacitet ?
Jag trodde helt ärligt att du var mer insatt än så...
Nej, det säger jag inte men eftersom vi talade om ökat ljudtryck och du ansåg 3 dB var både lite och dyrt så gjorde jag en jämförelse.
Vad var det egentligen du jämförde då ?
Som att säja att skillnaden mellan en BMW och en Volvo är 30 km/h.
Varför då köpa en BMW för 400k när man kan få en Volvo för 200k ?
Jag vet ju att du läst manifestet minst en miljon gånger, så du borde ju veta vad som skiljer mer än dom där 2 decibelen...
Minst sagt märklig jämförelse...
Men om en volvo gör 220 km/h och en BMW gör 250 km/h är inte skill-
naden 3 dB, det är bara en dryg dB (om man utgår ufrån liknande kaross-
former och ett kvadratiskt förhållande mellan hastighet och luftmotstånd).
Om en bil gick 41,2 procent snabbare än en annan i övrigt likaden, är skill-
naden 3 dB. Typ 200 km/h kontra 283 km/h.
Och det är en skillnad som jag nog tycker motiverar dubbla prisiet, om allt
annat som behöver vara det, är avpassat för att klara den större hastig-
heten.
Korst sagt - jag förstår inte varför det skulle vara något märkvärdigt att
man kan behöva betala ungefär det dubbla för de hifi-apparater som har
den dubbla effektförmågan, och i övrigt är lika eller har de egenskaper som
behövs för att hantera det och passa för applikationen.
Vh, iö
Det där är kanske lite aningens förenklat. I o m att luftmotståndet ökar med kvadraten på hastigheten så ökar effektten som krävs med kubiken på hastigheten och eftersom dB begreppet berör energi och effektstorheter så är det rimligen det man ska utgå ifrån.
3dB mer än 200km/h blir då ungefär 252km/h.