Lite intryck i56,i64s

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Lite intryck i56,i64s

Inläggav DVD-ai » 2019-05-05 16:36

Min och många andras erfarenhet är att 4m fungerar alldeles utmärkt i alla fall, i56, i64s och i68es presenterar allihopa ett mycket behagligt ljudsceneri, deras presentation har tidigare inte alltid övertygad men det har vuxit på mig till at jag idag helt klart uppskattar 5högtalarna. :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Lite intryck i56,i64s

Inläggav philipbtz » 2019-05-05 16:51

DVD-ai skrev:Min och många andras erfarenhet är att 4m fungerar alldeles utmärkt i alla fall, i56, i64s och i68es presenterar allihopa ett mycket behagligt ljudsceneri, deras presentation har tidigare inte alltid övertygad men det har vuxit på mig till at jag idag helt klart uppskattar 5högtalarna. :)


Som sagt det var min erfarenhet också men undra vad som händer vid längre avstånd? :)

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Lite intryck i56,i64s

Inläggav music4ever » 2019-05-05 19:03

Antagligen så blir det bättre. Jag kan tyvärr inte få längre avstånd än 425 cm, det är vad som gäller.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Lite intryck i56,i64s

Inläggav Morello » 2019-05-05 19:56

Vilket avstånd rekommenderar Ingvar för pi60?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig
 
Inlägg: 7533
Blev medlem: 2003-08-17
Ort: Ulm, Tüskland

Re: Lite intryck i56,i64s

Inläggav Rydberg » 2019-05-05 20:27

Morello skrev:Vilket avstånd rekommenderar Ingvar för pi60?

Närgräns för högklassig lyssning, i optimalt rum:
Ino piP / piPs / iP / iPs = 0,7 meter (idealavstånd = 2 - 4 meter)
Ino pi60 / pi60s / i14 / i16s = 2 meter (idealavstånd = 3 - 6 meter)
Ino i28 / i32s / i34es = 2,5 meter (idealavstånd = 3,5 - 7 meter)
Ino i56 / i64s / i68es = 4 meter (idealavstånd = 5 - 10 meter*).
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Lite intryck i56,i64s

Inläggav DVD-ai » 2019-05-13 17:27

Det verkar råda någon sorts konsensus om att i56/i64s ändå på närgränsen (4m) tenderar till att presterar bättre än i28/ i32s på samma avstånd.
Jag har för övrigt liknande upplevelser :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Alexi
 
Inlägg: 16537
Blev medlem: 2003-03-19
Ort: Stockholm

Re: Lite intryck i56,i64s

Inläggav Alexi » 2019-05-13 20:23

DVD-ai skrev:Det verkar råda någon sorts konsensus om att i56/i64s ändå på närgränsen (4m) tenderar till att presterar bättre än i28/ i32s på samma avstånd.
Jag har för övrigt liknande upplevelser :)

Det har gått över 11 år sedan jag skrev i tråden första gången. Hört många fler Ino system under åren, men jag står fast vid att jag föredrar de mindre. Bäst jämförelse fick jag hemma hos Komorok när jag kunde sitta i sweetspot och någon switchade d-option åt mig. Det är två helt olika sätt att presentera musik på. Antingen gillar man det ena bättre eller det andra. Så jag håller inte med om att det skulle råda koncensus kring att de är bättre. Alla andra Ino system låter väldigt lika, men inte dessa så jag skulle mer kalla dem en nisch än de bästa.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Lite intryck i56,i64s

Inläggav music4ever » 2019-05-14 02:47

DVD-ai skrev:Det verkar råda någon sorts konsensus om att i56/i64s ändå på närgränsen (4m) tenderar till att presterar bättre än i28/ i32s på samma avstånd.
Jag har för övrigt liknande upplevelser :)

Fördelen med i56/i64s över i32s är väl fler än nackdelarna när man närmar sig 4 meter. Sen så ger de större en annorlunda ljudbild som man antingen föredrar eller ej.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Lite intryck i56,i64s

Inläggav Nattlorden » 2019-05-14 07:36

Alexi skrev:
DVD-ai skrev:Det verkar råda någon sorts konsensus om att i56/i64s ändå på närgränsen (4m) tenderar till att presterar bättre än i28/ i32s på samma avstånd.
Jag har för övrigt liknande upplevelser :)

Det har gått över 11 år sedan jag skrev i tråden första gången. Hört många fler Ino system under åren, men jag står fast vid att jag föredrar de mindre. Bäst jämförelse fick jag hemma hos Komorok när jag kunde sitta i sweetspot och någon switchade d-option åt mig. Det är två helt olika sätt att presentera musik på. Antingen gillar man det ena bättre eller det andra. Så jag håller inte med om att det skulle råda koncensus kring att de är bättre. Alla andra Ino system låter väldigt lika, men inte dessa så jag skulle mer kalla dem en nisch än de bästa.


Låter som d-optionen är "helt nödvändig" då. Hade nästan varit trevlig med en fjärrstyrd omkoppling då också.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Lite intryck i56,i64s

Inläggav Morello » 2019-05-14 08:21

Alexi skrev: . Alla andra Ino system låter väldigt lika, men inte dessa så jag skulle mer kalla dem en nisch än de bästa.


Både jag och nej vill jag påstå - pip avviker i mina öron (och i mikrofon) samtidigt som de finare systemen låter konsekvent.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Alexi
 
Inlägg: 16537
Blev medlem: 2003-03-19
Ort: Stockholm

Re: Lite intryck i56,i64s

Inläggav Alexi » 2019-05-14 20:22

Morello skrev:
Alexi skrev: . Alla andra Ino system låter väldigt lika, men inte dessa så jag skulle mer kalla dem en nisch än de bästa.


Både jag och nej vill jag påstå - pip avviker i mina öron (och i mikrofon) samtidigt som de finare systemen låter konsekvent.

Helt rätt, glömde också bort de gamla modellerna tex pr18, PA-serien osv.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Lite intryck i56,i64s

Inläggav DVD-ai » 2019-05-15 19:57

Ja jag har alltid upplevt "små ino" (piP mfl) som avvikande men så även i56/i64s dock på helt annat vis.
Det är ingen självklarhet att man föredrar i64s framför i32s :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Lite intryck i56,i64s

Inläggav Nattlorden » 2019-05-15 20:11

DVD-ai skrev:Ja jag har alltid upplevt "små ino" (piP mfl) som avvikande men så även i56/i64s dock på helt annat vis.
Det är ingen självklarhet att man föredrar i64s framför i32s :)


Tror inte ni lyssnar ofta nog på andra högtalare om ni tycker piP är speciellt avvikande... de är inte mer avvikande än att man går från ett rum med i32s, eller pi60s-s tilll piP och inte upplever några klangolika skillnader beroende på tiden det tar mellan anläggningarna.

Att de sprider och målar annan ljudbild - ja.... fast då vinner nästan piP i så fall. 8) :mrgreen:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Lite intryck i56,i64s

Inläggav music4ever » 2019-05-16 01:20

i32s är tyvärr för begränsad i SPL-förmåga för jag ska anse den är "perfekt". Sen så har jag inte lyssnat jätteofta på de stora systemen, men när jag gjort det så har jag gillat det de presterar.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Lite intryck i56,i64s

Inläggav DVD-ai » 2019-05-16 07:23

Nattlorden skrev:
DVD-ai skrev:Ja jag har alltid upplevt "små ino" (piP mfl) som avvikande men så även i56/i64s dock på helt annat vis.
Det är ingen självklarhet att man föredrar i64s framför i32s :)


Tror inte ni lyssnar ofta nog på andra högtalare om ni tycker piP är speciellt avvikande... de är inte mer avvikande än att man går från ett rum med i32s, eller pi60s-s tilll piP och inte upplever några klangolika skillnader beroende på tiden det tar mellan anläggningarna.

Att de sprider och målar annan ljudbild - ja.... fast då vinner nästan piP i så fall. 8) :mrgreen:


Jag syftar nu naturligtvis relativt övriga Ino modeller helt utan att väga in alla andra högtalare på jorden, att andra högtalare kan låta markant mer olikt ”stor ino” är väll mer en självklarhet pga olika koncept osv... :)

Jag personligen tycker att piP är en bra högtalare, den är precis tillräckligt bra för att man ska vilja ha den till skillnad från det absolut mesta jag hört på marknaden oavsett prisklass...
Men därifrån är steget markant till pi60 som väcker helt andra känslor än att ”bara vilja ha den”, jag ska inte gå in på några detaljer här för det kan hända att dom bryter mot etablerade normer... :lol:

Sedan är det mindre skillnader mellan pi60 och hela vägen upp till i32s, men mellan i32s och upp till i56 eller i64s så är steget stort i form av skillnad, inte nödvändigtvis enbart positivt för alla individer.
För mig är skillnaden positiv, och den är stor :)



music4ever skrev:i32s är tyvärr för begränsad i SPL-förmåga för jag ska anse den är "perfekt". Sen så har jag inte lyssnat jätteofta på de stora systemen, men när jag gjort det så har jag gillat det de presterar.


Ja i32s är inte jätte svår att spela till sin gräns, det är svårare men dock inte jätte svårt med i64s heller, detta även om i64s har upplevts vara tillfyllest på ett annat vis än i32s dom gånger jag lyssnat.
Men vad behöver man/kvinna/hen/den/det ?
Ja det vet man kanske bäst själv, om man har fått lyssna massor och på olika anläggningar, jag har en ganska tydlig bild av vad jag behöver vs vad som går att uppbringa, och i sluten också vad jag vill ha (inte absolut samma sak) så jag är nöjd över att veta vart jag ska lägga krutet.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Lite intryck i56,i64s

Inläggav Kraniet » 2019-05-16 10:09

Fan vad högt ni spelar alltså. Jag har aldrig varit i närheten av att maxa mina 7" midbasar. :)
Tror jag oftast ligger på en medelnivå runt 70 dB med toppar runt 90 dB på lyssningsplats :oops:

edit: i32s spelar 124 dB, i64s 130 dB (118 och 124 på lyssningsplats?). Spelar ni verkligen så högt?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Lite intryck i56,i64s

Inläggav music4ever » 2019-05-16 11:56

Med rätt musik så blir det ganska fort lätt att inse det går få renare återgivning. Sen så påverkar det att jag har säkringar, innan de kunde jag spela starkare.

Användarvisningsbild
Stranne
 
Inlägg: 3045
Blev medlem: 2005-01-17
Ort: Smögen

Re: Lite intryck i56,i64s

Inläggav Stranne » 2019-05-16 12:02

Kraniet skrev:Fan vad högt ni spelar alltså. Jag har aldrig varit i närheten av att maxa mina 7" midbasar. :)
Tror jag oftast ligger på en medelnivå runt 70 dB med toppar runt 90 dB på lyssningsplats :oops:

edit: i32s spelar 124 dB, i64s 130 dB (118 och 124 på lyssningsplats?). Spelar ni verkligen så högt?

Nu spelar jag iofs med i16s i ett ganska litet rum, men med rätt material är det ju väldigt roligt att dra på ordentligt så länge det låter bra. Låter det fortfarande bra när man spelar ytterligare starkare så vill man ju gärna höja lite till och lite till. Det är rätt kul att spela såpass starkt som rätt material ibland tillåter... Jag kan tänka mig att det är exakt samma sak, fast kanske ännu tydligare med de större systemen att det låter såpass bra på ritkigt starka nivåer att man bara vill fortsätta höja.
Nu är det väldigt sällan nu för tiden jag själv spelar såpass starkt att jag inte tål mer, men rätt vad det är så är man ensam hemma en lördagkväll med två bärs för mycket under västen. Då är det lätt hänt! :lol:

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Lite intryck i56,i64s

Inläggav Morello » 2019-05-16 12:10

DVD, jag hänger inte med på hur du resonerar.
Steget från pi60 till i28/32 jämte lämpligt bas-system är ju gigantiskt jämfört med steget (om 6dB) från i28/32 till i56/64 med avseende på framför allt kapacitet.


Sedan undrar jag lite vad ni spisar för fonogram som tarvar sådan kapacitet som i56/64 besitter - givet normalstora salonger om 30-60 m2). Är det enstaka demospår eller sitter ni i flera timmar och lyssnar på sådan nivå? Nyfiken!

Jag delar ju iofs min enda B88s vid 250 Hz vilket naturligtvis gör den avsevärt mindre ansatt än om man delar vid 80 Hz.


Music4ever, ba å fimpa sekringarna! :)
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Lite intryck i56,i64s

Inläggav DVD-ai » 2019-05-16 12:35

Morello skrev:DVD, jag hänger inte med på hur du resonerar.
Steget från pi60 till i28/32 jämte lämpligt bas-system är ju gigantiskt jämfört med steget (om 6dB) från i28/32 till i56/64 med avseende på framför allt kapacitet.


Sedan undrar jag lite vad ni spisar för fonogram som tarvar sådan kapacitet som i56/64 besitter - givet normalstora salonger om 30-60 m2). Är det enstaka demospår eller sitter ni i flera timmar och lyssnar på sådan nivå? Nyfiken!

Jag delar ju iofs min enda B88s vid 250 Hz vilket naturligtvis gör den avsevärt mindre ansatt än om man delar vid 80 Hz.


Music4ever, ba å fimpa sekringarna! :)


Jag pratar inte om ljudtryck alls just nu när jag pratar om stora steg mellan modeller.
Enbart om andra egenskaper :)

Gällande ljudtryck så räcker i32s till allt jag behöver, men inte ens i64s räcker till exakt allt jag kan tänkas vilja.
Så man får resonera fram en "lagom lösning" någonstans.

Just nu i lägenhetså är ej kapaciteten på i32s någon svag länk alls... :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Lite intryck i56,i64s

Inläggav Morello » 2019-05-16 12:56

Är det vertikal riktverkan du söker med i56/64?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Lite intryck i56,i64s

Inläggav DVD-ai » 2019-05-16 18:36

Morello skrev:Är det vertikal riktverkan du söker med i56/64?


Ja det är absolut en av egenskaperna som gör presentationen av ljudbilden en annan, men sedan tro jag det ligger även i ytterligare lägre distorsion och eventuellt fler saker !?
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Lite intryck i56,i64s

Inläggav DVD-ai » 2019-05-18 16:35

Alexi skrev:
DVD-ai skrev:Det verkar råda någon sorts konsensus om att i56/i64s ändå på närgränsen (4m) tenderar till att presterar bättre än i28/ i32s på samma avstånd.
Jag har för övrigt liknande upplevelser :)

Det har gått över 11 år sedan jag skrev i tråden första gången. Hört många fler Ino system under åren, men jag står fast vid att jag föredrar de mindre. Bäst jämförelse fick jag hemma hos Komorok när jag kunde sitta i sweetspot och någon switchade d-option åt mig. Det är två helt olika sätt att presentera musik på. Antingen gillar man det ena bättre eller det andra. Så jag håller inte med om att det skulle råda koncensus kring att de är bättre. Alla andra Ino system låter väldigt lika, men inte dessa så jag skulle mer kalla dem en nisch än de bästa.


Jag har tidigare haft uppfattningen att jag föredrar i28/i32s framför i56/i64s men den uppfattningen har ruckats på efter lyssningar hos Komorok och hos Palle.
Det finns en sådan enkelhet och fritt svävande känsla i ljudbilden med i64s och i68es och det uppskattar jag mycket, jag har aldrig upplvet någon annan modell prestera detta på samma sätt. :)

Koncensus var kanske fel ordval i sammanhanget, men bland dom dom gillar presentationen på 5systemen så verkar man anse att dom vid 4m presterar bättre än vad i32s gör på samma avstånd. :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Lite intryck i56,i64s

Inläggav DVD-ai » 2019-05-18 16:42

Kraniet skrev:Fan vad högt ni spelar alltså. Jag har aldrig varit i närheten av att maxa mina 7" midbasar. :)
Tror jag oftast ligger på en medelnivå runt 70 dB med toppar runt 90 dB på lyssningsplats :oops:

edit: i32s spelar 124 dB, i64s 130 dB (118 och 124 på lyssningsplats?). Spelar ni verkligen så högt?


Vad har du själv för toppar ? :)
Ino signatur har typ >8” men <9” basar eller något i den stilen har jag för mig.

Hemma hos mig är det väldigt vanligt att medelnivån ligger på mellan 70-85dB och då går allting naturligtvis på tomgång, exakt som jag vill ha det :)
Men jag har inga problem att under rätt omständigheter få suget att spela starkt nog att i32s skulle få det svettig...
Nu i lägenhet så händer det inte pga grannar, men i kommande hus så blir förutsättningarna helt andra och jag vet att i32s kommer att få jobba mycket hårdare när suget tar över :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Lite intryck i56,i64s

Inläggav Nattlorden » 2019-05-18 17:49

Kraniet skrev:Fan vad högt ni spelar alltså. Jag har aldrig varit i närheten av att maxa mina 7" midbasar. :)
Tror jag oftast ligger på en medelnivå runt 70 dB med toppar runt 90 dB på lyssningsplats :oops:

edit: i32s spelar 124 dB, i64s 130 dB (118 och 124 på lyssningsplats?). Spelar ni verkligen så högt?


Om du spelar material med 20dB dynamik... så är du nere på 98dB för i32s....... svar ja - det händer även om det är i överkant.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Lite intryck i56,i64s

Inläggav Kraniet » 2019-05-18 20:39

DVD-ai skrev:
Kraniet skrev:Fan vad högt ni spelar alltså. Jag har aldrig varit i närheten av att maxa mina 7" midbasar. :)
Tror jag oftast ligger på en medelnivå runt 70 dB med toppar runt 90 dB på lyssningsplats :oops:

edit: i32s spelar 124 dB, i64s 130 dB (118 och 124 på lyssningsplats?). Spelar ni verkligen så högt?


Vad har du själv för toppar ? :)
Ino signatur har typ >8” men <9” basar eller något i den stilen har jag för mig.

Hemma hos mig är det väldigt vanligt att medelnivån ligger på mellan 70-85dB och då går allting naturligtvis på tomgång, exakt som jag vill ha det :)
Men jag har inga problem att under rätt omständigheter få suget att spela starkt nog att i32s skulle få det svettig...
Nu i lägenhet så händer det inte pga grannar, men i kommande hus så blir förutsättningarna helt andra och jag vet att i32s kommer att få jobba mycket hårdare när suget tar över :)


jag har en enkel Wavecor 7" bas i mina frontar. Samma som i OA51.N fast åttaohmsvarianten.
Mina lådor sitter ju på väggen så det motsvarar väl kanske två 7" i basen då.
Men jag har ju funderat på att öka på det. Mest för känslan som blir med mer konarea.

Delar med 3e ordn bw vid 80 Hz. Basarna är två kortslagiga (7mm) 15tum i slutna lådor. Vid actionfilmeffekter klarar väl mig just på gränsen för vad de mäktar med. Basarna alltså.

edit: enligt basta så ger de två midbasarna 98 dB@1m vid ett konutslag på 1mm vilket alltså borde bli ca 92 på lyssningsplats. Dvs minst ca 6 dB headroom på min normala peaknivå.
Baslådorna mäktar med ca 108 dB@1m över 20 Hz

edit2: inte för att jag har något emot de som vill spela högre. Tycker det är intressant bara. Volymen på min marantz står sällan högre än 55 :)
Mvh
Magnus

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Lite intryck i56,i64s

Inläggav Tangband » 2019-05-18 21:38

Aha, :) Kraniet, det där 7 tums wavecoreelementet är riktigt bra, väldigt låg dist. Visste inte det var nästan samma som i oa51 N .

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Lite intryck i56,i64s

Inläggav DVD-ai » 2019-05-19 09:32

Kraniet skrev:
DVD-ai skrev:
Kraniet skrev:Fan vad högt ni spelar alltså. Jag har aldrig varit i närheten av att maxa mina 7" midbasar. :)
Tror jag oftast ligger på en medelnivå runt 70 dB med toppar runt 90 dB på lyssningsplats :oops:

edit: i32s spelar 124 dB, i64s 130 dB (118 och 124 på lyssningsplats?). Spelar ni verkligen så högt?


Vad har du själv för toppar ? :)
Ino signatur har typ >8” men <9” basar eller något i den stilen har jag för mig.

Hemma hos mig är det väldigt vanligt att medelnivån ligger på mellan 70-85dB och då går allting naturligtvis på tomgång, exakt som jag vill ha det :)
Men jag har inga problem att under rätt omständigheter få suget att spela starkt nog att i32s skulle få det svettig...
Nu i lägenhet så händer det inte pga grannar, men i kommande hus så blir förutsättningarna helt andra och jag vet att i32s kommer att få jobba mycket hårdare när suget tar över :)


jag har en enkel Wavecor 7" bas i mina frontar. Samma som i OA51.N fast åttaohmsvarianten.
Mina lådor sitter ju på väggen så det motsvarar väl kanske två 7" i basen då.
Men jag har ju funderat på att öka på det. Mest för känslan som blir med mer konarea.

Delar med 3e ordn bw vid 80 Hz. Basarna är två kortslagiga (7mm) 15tum i slutna lådor. Vid actionfilmeffekter klarar väl mig just på gränsen för vad de mäktar med. Basarna alltså.

edit: enligt basta så ger de två midbasarna 98 dB@1m vid ett konutslag på 1mm vilket alltså borde bli ca 92 på lyssningsplats. Dvs minst ca 6 dB headroom på min normala peaknivå.
Baslådorna mäktar med ca 108 dB@1m över 20 Hz

edit2: inte för att jag har något emot de som vill spela högre. Tycker det är intressant bara. Volymen på min marantz står sällan högre än 55 :)


All right! :)

Jo nu mins jag, jag har sett några bilder för länge sedan på denna setupp tror jag, dom blev snygga dina burkar :D

Ja men vist är det trevlig med headroom, jag tycker inte att man kan få för mycket, men sedan är det upp till var och en att resonera kring sitt behov...
Det enda jag kan rekommendera där är att lyssna runt på många olika anläggningar och i olika rum innan du fattar något beslut om vad för prylar och uppställning du tänker att du ska ha.
Ju mer bakgrund och erfarenhet du skaffar dig ju troligare är det ju att du blir nöjd med resultatet :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
David_A
 
Inlägg: 1333
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Lite intryck i56,i64s

Inläggav David_A » 2019-05-28 21:00

Kul att se denna tråden fått liv igen!

Tyvärr har det inte hänt så mycket mer här än några till fastspikade Aco paneler.
Jo ett Emotiva XPR-5 till bakkanalerna och några AD/DA omvandlare. Tyvärr så gav ett startrelä(antagligen) upp i ett 1090, så XPR-5 har fått driva hela basriggen ett tag. Men det har fungerat helt ok faktiskt.

Har inte kört D-option på ett tag faktiskt. Det blir liksom helt enkelt mindre rumsinverkan, och mindre dist speciellt när man spelar lite högre.
Får man bara till lite avstånd, och inte snålar på bredd och invinkling så blir det ganska uppenbart hur det är tänkt att fungera.
Likväl så är jag också jätteförtjust i i16s och i32s iom att dom liksom tycks fungera fint nästan vart som helst :)
Men... det är en ganska stor skillnad hemma hos kompisen med px-4 och i16s och hos mig. Man kommer liksom inte
ifrån att det är en helt bisarr skillnad i ljudtryckskapacitet :lol:

Dessvärre så måste nog min rigg byta husse..
Pga förändrade omständigheter så kommer jag att dela av huset i två lägenheter. Även om jag minskar ner systemet så kommer det helt enkelt att bli trångt iom att nuvarande rum
ska inrymma fler saker än bara stereon. För att inte tala om relationen till den tilltänkta grannen...
Så om någon är intresserad så är dom välkommen att höra av sig!

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Lite intryck i56,i64s

Inläggav music4ever » 2019-05-28 23:13

David, PM skickat. 8)

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster