Lite intryck i56,i64s

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Lite intryck i56,i64s

Inläggav goat76 » 2019-11-12 23:43

BellsnWhistles skrev:
goat76 skrev:Den högtalare jag har nu kan med lätthet spela upp den mest intensiva och täta musiken utan ansträngning, precis alla ljud-element går med lätthet att urskilja och höra utan att ljudbilden klappar igen. Det infinner sig en känsla av ”lugn” hur intensiv och tät musiken än må vara, precis alla ljud-element låter fullt detaljerade i ljudbilden där de ska vara och med tydlig separation.


Vad är det för högtalare du har idag goat76?


En högtalare från Skottland som inte mäter bra men som låter bra. :)

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Lite intryck i56,i64s

Inläggav DVD-ai » 2019-11-13 07:13

Jag upplever verkligen inte att i32s gröta ihop och låter dåligt på något vis, men det blir som om man rengör fönstret och kan se allting klart med i64s. :)
Och detta är oavsett ljudnivå, men skillnaden ökar ju starkare man spelar så en viss skillnad gör nog den lägre dissten, även om jag primärt tror att skillnaden har med dom andra spridnings egenskaperna att göra.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Lite intryck i56,i64s

Inläggav IngOehman » 2019-11-13 10:20

Så är det definitivt. I ett rum som passar 5-högtalarna bäst upplevs skillnaderna just som du beskriver dem, och det är ett ganska stort rum. I lite mindre rum blir det tvärtom (3-högtalare bättre) men då blir problemet med 5-högtalarna snarast att de spelar ”i huvudet”.

Varje rum ställer sina krav på högtalarna.

- - -

Nu till den lilla historien från inspelnkngsverkligheten. Jag hade spelar in och orkesterledaren ville lyssna. Jag hade satt upp ett par högtalare lite provisoriskt i aulan och vi lyssnade. Han bad mig pausa och hoppa fram några minuter, så det gjorde jag. Sen igen. Och efter ett litet tag så sträckte han sig mot pausknappen för att stänga av för det var något han ville kommentera. Men pausknappen fungerade inte, så han tryckte på den upprepade gånger. Tills han insåg vad som händt:

Stämledaren för förstaviolinerna hade tagit pinnen och repade orkestern lite.

Det var alltså ett fall där live misstogs för att vara inspelat! Det är lite udda och definitivt ovanligare än fall då inspelat misstas för att vara live. Men det visar något intressant, nämligen att live-musik inte nödvändigtvis låter så annorlunda än inspelad, när man inte vet vilket som är vilket.

När man lyssnar till live-musik och tänker ”nu’ska’vi’se...” för att bilda sig en uppfattning om hur fantastiskt bra live låter, så är man psykologiskt manipulerad på sååå många plan!

Men VET att det är live,
Men ser att det är live,
Man upplever även rummet både med öron OCH ögon...

Kort sagt - det är lätt att lyssna ”destruktivt kritiskt” när man lyssnar på återgiven musik, liksom leta efter allt man tycker sig höra som inte stämmer, som är annorlunda från live, och med en övertygelse i bakhuvudet om att live låter så mycket bättre och annorlunda, men det är inte alltid så lätt att skilja dem, när man defakto inte har facit.

Själv lyssnar jag ofta live med slutna ögon, helt enkelt för att det känns naturligt, för att de spelande musikerna inte är en del av musiken. Och gör man så, mycket och ofta, så får man en lite annan och kanske sannare bild av hur live respektive återgivet låter = stundtals häpnadsväckande lite, typ oskiljbart!

Det vill säga, det kan låta utomordentligt skiljbart också, beroende på anläggning...


Vh, iö





Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Lite intryck i56,i64s

Inläggav RogerGustavsson » 2019-11-13 11:09

Det där med att lyssna på live musik som inte är vidarebefodrad via PA-system och sluta ögonen är intressant. Den där överdrivna punktavbildningen som högtalare kan ge hemmavid verkar som bortblåst i många fall. Med ögonens hjälp tycker jag att man får en annan avbildning av det akustiska skeendet. En filmad konsert tycker jag kan ge ett helt okej intryck men det kan bli dramatiskt sämre utan bild. Hemmavid kan synintrycket av högtalare bli lite distraherande, klart bättre om det är mörkt i rummet.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Lite intryck i56,i64s

Inläggav Morello » 2019-11-13 11:22

Jag har utvecklat allergi mot så kallade "live-konserter" med PA-ljud - det är inte levande musik, utan snarast återgivning, ehuru i realtid, av sämsta tänkbara sort.

Till och med Kungliga operan håller på med sådan smörja som PA-återgivning, när man betalat dyra pengar för att se och lyssna på en opera.
(Aida, kunliga operan, februari 2018)


Vet någon, kanske Ingvar, när operan började med detta okynne?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Lite intryck i56,i64s

Inläggav goat76 » 2019-11-13 11:28

RogerGustavsson skrev:Det där med att lyssna på live musik som inte är vidarebefodrad via PA-system och sluta ögonen är intressant. Den där överdrivna punktavbildningen som högtalare kan ge hemmavid verkar som bortblåst i många fall. Med ögonens hjälp tycker jag att man får en annan avbildning av det akustiska skeendet. En filmad konsert tycker jag kan ge ett helt okej intryck men det kan bli dramatiskt sämre utan bild. Hemmavid kan synintrycket av högtalare bli lite distraherande, klart bättre om det är mörkt i rummet.


Jag håller med dig på allt det där men vill lägga till att man även känner musiken på ett annat sätt live, man får ta del av samma mikro-detaljer som är en del i den viktiga informationen som gör att musikerna själva kan spela i takt med varandra.

Golvets vibrationer är en naturlig del i musiken som vissa hifi-entusiaster tråkigt nog vill ta bort helt för att de anser att detta endast är av skadlig karaktär. Som musiker vet man att allt är viktigt för inlevelsen, de viktiga beståndsdelarna är det man hör, det man ser OCH det man känner.

Det finns dock ett ganska enkelt sätt att återfå en lagom dos av den mikro-detalj som golv-vibrationerna ger och som inte kan lagras på själva inspelningen, men detta är ett ämne för en annan tråd. :)



P.S. Det finns en döv musiker vid namn Evelyn Glennie som säkerligen skulle kunna ge en betydligt mer fördjupande förklaring på hur viktig denna detalj är för musiken och musikers förmåga till samspel.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9562
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Lite intryck i56,i64s

Inläggav sprudel » 2019-11-13 12:15

RogerGustavsson skrev:Det där med att lyssna på live musik som inte är vidarebefodrad via PA-system och sluta ögonen är intressant. Den där överdrivna punktavbildningen som högtalare kan ge hemmavid verkar som bortblåst i många fall. Med ögonens hjälp tycker jag att man får en annan avbildning av det akustiska skeendet. En filmad konsert tycker jag kan ge ett helt okej intryck men det kan bli dramatiskt sämre utan bild. Hemmavid kan synintrycket av högtalare bli lite distraherande, klart bättre om det är mörkt i rummet.


Spot On!

Många vill nog kompensera bortfallet av synintrycken med överdriven punktbildning, och andra tilltag. Det är då jag tycker det låter "HiFi" och inte som det låter i verkligheten.

Edit! Det är en av anledningarna till att jag valt en gråblå och enhetlig bakgrund bakom högtalarna, vilsamt för ögonen och mer fokus på musiken och den illusion som ges.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Lite intryck i56,i64s

Inläggav DVD-ai » 2019-11-13 12:27

IngOehman skrev:Så är det definitivt. I ett rum som passar 5-högtalarna bäst upplevs skillnaderna just som du beskriver dem, och det är ett ganska stort rum. I lite mindre rum blir det tvärtom (3-högtalare bättre) men då blir problemet med 5-högtalarna snarast att de spelar ”i huvudet”.

Varje rum ställer sina krav på högtalarna.

- - -

Nu till den lilla historien från inspelnkngsverkligheten. Jag hade spelar in och orkesterledaren ville lyssna. Jag hade satt upp ett par högtalare lite provisoriskt i aulan och vi lyssnade. Han bad mig pausa och hoppa fram några minuter, så det gjorde jag. Sen igen. Och efter ett litet tag så sträckte han sig mot pausknappen för att stänga av för det var något han ville kommentera. Men pausknappen fungerade inte, så han tryckte på den upprepade gånger. Tills han insåg vad som händt:

Stämledaren för förstaviolinerna hade tagit pinnen och repade orkestern lite.

Det var alltså ett fall där live misstogs för att vara inspelat! Det är lite udda och definitivt ovanligare än fall då inspelat misstas för att vara live. Men det visar något intressant, nämligen att live-musik inte nödvändigtvis låter så annorlunda än inspelad, när man inte vet vilket som är vilket.

När man lyssnar till live-musik och tänker ”nu’ska’vi’se...” för att bilda sig en uppfattning om hur fantastiskt bra live låter, så är man psykologiskt manipulerad på sååå många plan!

Men VET att det är live,
Men ser att det är live,
Man upplever även rummet både med öron OCH ögon...

Kort sagt - det är lätt att lyssna ”destruktivt kritiskt” när man lyssnar på återgiven musik, liksom leta efter allt man tycker sig höra som inte stämmer, som är annorlunda från live, och med en övertygelse i bakhuvudet om att live låter så mycket bättre och annorlunda, men det är inte alltid så lätt att skilja dem, när man defakto inte har facit.

Själv lyssnar jag ofta live med slutna ögon, helt enkelt för att det känns naturligt, för att de spelande musikerna inte är en del av musiken. Och gör man så, mycket och ofta, så får man en lite annan och kanske sannare bild av hur live respektive återgivet låter = stundtals häpnadsväckande lite, typ oskiljbart!

Det vill säga, det kan låta utomordentligt skiljbart också, beroende på anläggning...


Vh, iö





Vh, iö


Jo det är jag medveten om, men jag tror att vi pratar förbi varandra lite. :)
För mig så är drömmen/ ytopin att ha en återgivning som inte enbart är just ett fönster in i en händelse, utan jag vill egentligen ha en helt samstämmiga akustisk miljö runt mig.
Om det låter som om jag befann mig i en kyrka framifrån så vill jag ha den upplevelsen från övriga håll med.
Om det låter som om en trio står och jazzar i en dimmig och tät krogmiljö framifrån, då vill jag ha samma akustiska upplevelse från övriga riktningar.
Detta är naturligtvis något som inte låter sig göras med uppspelning i tvåkanal om man ej byter rum nellan olika inspelningar.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Lite intryck i56,i64s

Inläggav RogerGustavsson » 2019-11-13 12:40

goat76 skrev:Det finns en döv musiker vid namn Evelyn Glennie som säkerligen skulle kunna ge en betydligt mer fördjupande förklaring på hur viktig denna detalj är för musiken och musikers förmåga till samspel.


Har tidigare berättat att jag fick en DVD med henne för många år sedan, "Touch the sound" vill jag minnas den heter. Fast hur mycket man "känner" musiken är väldigt olika från fall till fall. En violin, flöjt eller gitarr tror jag inte ens hon känner men det är ju slagverk hon sysslar med. Hon spelar alltid utan skor och har ju varit hörande i unga år. Vi som hör tror jag är lite avtrubbade beträffande den typen av känsel. Saknar man vibrationer kan man väl sätta en skakare på lämplig plats?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Lite intryck i56,i64s

Inläggav Bill50x » 2019-11-13 19:12

DVD-ai skrev:Om det låter som om jag befann mig i en kyrka framifrån så vill jag ha den upplevelsen från övriga håll med.
Om det låter som om en trio står och jazzar i en dimmig och tät krogmiljö framifrån, då vill jag ha samma akustiska upplevelse från övriga riktningar.
Detta är naturligtvis något som inte låter sig göras med uppspelning i tvåkanal om man ej byter rum mellan olika inspelningar.

Det fungerar med två-kanal om man tittar på en musikvideo. Vår hjärna är en märklig skapelse och kan fylla i det som saknas - om den får veta vad som saknas. Och det får den om det är video till ljudet. Själv låter jag mig gärna luras och njuter av halvsunkiga youtube-videos :-)

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Lite intryck i56,i64s

Inläggav IngOehman » 2019-11-14 15:41

goat76 skrev:
RogerGustavsson skrev:Det där med att lyssna på live musik som inte är vidarebefodrad via PA-system och sluta ögonen är intressant. Den där överdrivna punktavbildningen som högtalare kan ge hemmavid verkar som bortblåst i många fall. Med ögonens hjälp tycker jag att man får en annan avbildning av det akustiska skeendet. En filmad konsert tycker jag kan ge ett helt okej intryck men det kan bli dramatiskt sämre utan bild. Hemmavid kan synintrycket av högtalare bli lite distraherande, klart bättre om det är mörkt i rummet.


Jag håller med dig på allt det där men vill lägga till att man även känner musiken på ett annat sätt live, man får ta del av samma mikro-detaljer som är en del i den viktiga informationen som gör att musikerna själva kan spela i takt med varandra.

Golvets vibrationer är en naturlig del i musiken som vissa hifi-entusiaster tråkigt nog vill ta bort helt för att de anser att detta endast är av skadlig karaktär.

Eftersom du påstår detta antar jag att du kan berätta om någon sådan? För du hittar väl inte på?

Jag har inte hört talas om någon enda med den inställningen, även om jag självklart träffat på folk som föredrar olika sorters golv. Men en viss taktilitet i golvet verkar många tycka om, så ljuden i rummet kan skapa små rörelser i golvet. Det är ju inte konstigare än att man kan gilla vibrationer i stolen/soffan man sitter i.

Men enligt sig finns alltså människor som vill ha ett golv som påminner om urberg så mycket som möjligt? Har någon sagt det till dig?

goat76 skrev:Som musiker vet man att allt är viktigt för inlevelsen, de viktiga beståndsdelarna är det man hör, det man ser OCH det man känner.

Det finns dock ett ganska enkelt sätt att återfå en lagom dos av den mikro-detalj som golv-vibrationerna ger och som inte kan lagras på själva inspelningen, men detta är ett ämne för en annan tråd. :)



P.S. Det finns en döv musiker vid namn Evelyn Glennie som säkerligen skulle kunna ge en betydligt mer fördjupande förklaring på hur viktig denna detalj är för musiken och musikers förmåga till samspel.

Hon om någon skulle INTE kunna göra det, eftersom det är den primära för henne. Hon är ju just döv.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Lite intryck i56,i64s

Inläggav goat76 » 2019-11-14 16:21

IngOehman skrev:
goat76 skrev:
goat76 skrev:Som musiker vet man att allt är viktigt för inlevelsen, de viktiga beståndsdelarna är det man hör, det man ser OCH det man känner.

Det finns dock ett ganska enkelt sätt att återfå en lagom dos av den mikro-detalj som golv-vibrationerna ger och som inte kan lagras på själva inspelningen, men detta är ett ämne för en annan tråd. :)



P.S. Det finns en döv musiker vid namn Evelyn Glennie som säkerligen skulle kunna ge en betydligt mer fördjupande förklaring på hur viktig denna detalj är för musiken och musikers förmåga till samspel.

Hon om någon skulle INTE kunna göra det, eftersom det är den primära för henne. Hon är ju just döv.


Vh, iö


Hon om någon är nog verkligen rätt person att kunna berätta för de allra flesta hörande människor vilken vikt alla dessa mikro-detaljer vad gäller golv-vibratoner har som ledtrådar för musiker i sitt musicerande, just för att det är den viktigaste ledtråden/parametern för henne.

Jag skulle även vilja påstå att de golv-vibrationer som de akustiska ljudvågorna ger kommer aningen för sent för att ge musikern den nödvändiga informationen han/hon behöver för bästa möjliga tajming.
Jag har egen erfarenhet av att både spela med andra och gjort egna inspelningar där endast ljudet har varit enda ledtråden för tajming. Det är ofantligt mycket svårare att hålla takten utan att man känner de övriga instrumentens närvara vad gäller vibrationer. En annan viktig ledtråd är såklart synintrycket men det kommer långt efter på tredjeplats efter det man hör och det man känner.


Ingvar, jag vill bara fortsätta den här diskussionen med dig om vi kan hålla den på mattan så att säga. :)

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Lite intryck i56,i64s

Inläggav IngOehman » 2019-11-14 16:50

Det är helt upp till dig.

Du kan börja med att svara på vad det är för människor du talar om som inte vill ha några vibrationer i golvet. Jag synar ditt påstående, eftersom jag tror det är en bluff. Visa att jag har fel!

- - -

Är själv cellist med hundratals inspelningar bakom mig. Det du skriver om stackelns kommunikation med golvet är fel.

Du har ännu mera fel om farten på vågor som går i golv. Det är i huvudsak böjvågor och inte solidvågor. De rör sig långsamt jämfört med ljudvågorna och VÄLDIGT långsamt jämfört med ljuset. Därtill är de ofta rätt så smutsade av resonanser (vilket inte är et problem i sig, men det gör den svåranvända för det du hävdar man kan ha dem till.

Den kritiska faktorn i mycken populärmusik sett ur ett rytmiskt perspektiv är att inte batterist och basist sitter för långt ifrån varandra - vilket har med ljudhastigheten i luft att göra. Eftersom det är noga kartlagt så vet man att hörintrycket är väsentligt viktigare än synintrycket (du har rätt i detta) men golvvibrationer kommer sist i listan. De är synnerligen rytmiskt opålitliga. Om du inte vet/upplevt det så har jag svårt att tro dig när du hänvisar till en musikbakgrund. :?


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Lite intryck i56,i64s

Inläggav goat76 » 2019-11-14 18:52

:D

Ingvar, det där första är inte en bluff från min sida, det är snarare ett missförstånd vilket lett till ett antagande.
Du vill alltså ha vibrationer i golvet men bara de som alstras från de akustiska ljudvågorna?

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Lite intryck i56,i64s

Inläggav IngOehman » 2019-11-14 20:11

Du gör ett antagande igen. Vaddå ”alltså?

Jag har inte skrivit någonting sådant om saken. Det jag skrev kan inte rimligen tolkas som att jag vi vill det ena eller det andra.

Jag har inte blandat in mig själv överhuvudtaget. Är inte speciellt intresserad av åsikter, om de inte t ex hanteras statistiskt för att kartlägga preferenser. Sådant kan ha ett värde. Så länge de som tar del av dem förstår vad preferenser betyder och vilka slutsatser man kan, eller inte kan, dra från sådan information.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Lite intryck i56,i64s

Inläggav goat76 » 2019-11-14 20:21

Är golv-vibrationer som uppstår av ljudvågor objektivt bra eller inte?

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Lite intryck i56,i64s

Inläggav goat76 » 2019-11-16 01:34

IngOehman skrev:Är själv cellist med hundratals inspelningar bakom mig. Det du skriver om stackelns kommunikation med golvet är fel.


Det jag har skrivit om stackeln, vadå?

Utveckla gärna.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Lite intryck i56,i64s

Inläggav IngOehman » 2019-11-16 02:54

DVD-ai skrev:
IngOehman skrev:Så är det definitivt. I ett rum som passar 5-högtalarna bäst upplevs skillnaderna just som du beskriver dem, och det är ett ganska stort rum. I lite mindre rum blir det tvärtom (3-högtalare bättre) men då blir problemet med 5-högtalarna snarast att de spelar ”i huvudet”.

Varje rum ställer sina krav på högtalarna.

- - -

Nu till den lilla historien från inspelnkngsverkligheten. Jag hade spelar in och orkesterledaren ville lyssna. Jag hade satt upp ett par högtalare lite provisoriskt i aulan och vi lyssnade. Han bad mig pausa och hoppa fram några minuter, så det gjorde jag. Sen igen. Och efter ett litet tag så sträckte han sig mot pausknappen för att stänga av för det var något han ville kommentera. Men pausknappen fungerade inte, så han tryckte på den upprepade gånger. Tills han insåg vad som händt:

Stämledaren för förstaviolinerna hade tagit pinnen och repade orkestern lite.

Det var alltså ett fall där live misstogs för att vara inspelat! Det är lite udda och definitivt ovanligare än fall då inspelat misstas för att vara live. Men det visar något intressant, nämligen att live-musik inte nödvändigtvis låter så annorlunda än inspelad, när man inte vet vilket som är vilket.

När man lyssnar till live-musik och tänker ”nu’ska’vi’se...” för att bilda sig en uppfattning om hur fantastiskt bra live låter, så är man psykologiskt manipulerad på sååå många plan!

Men VET att det är live,
Men ser att det är live,
Man upplever även rummet både med öron OCH ögon...

Kort sagt - det är lätt att lyssna ”destruktivt kritiskt” när man lyssnar på återgiven musik, liksom leta efter allt man tycker sig höra som inte stämmer, som är annorlunda från live, och med en övertygelse i bakhuvudet om att live låter så mycket bättre och annorlunda, men det är inte alltid så lätt att skilja dem, när man defakto inte har facit.

Själv lyssnar jag ofta live med slutna ögon, helt enkelt för att det känns naturligt, för att de spelande musikerna inte är en del av musiken. Och gör man så, mycket och ofta, så får man en lite annan och kanske sannare bild av hur live respektive återgivet låter = stundtals häpnadsväckande lite, typ oskiljbart!

Det vill säga, det kan låta utomordentligt skiljbart också, beroende på anläggning...


Vh, iö


Jo det är jag medveten om, men jag tror att vi pratar förbi varandra lite. :)
För mig så är drömmen/ ytopin att ha en återgivning som inte enbart är just ett fönster in i en händelse, utan jag vill egentligen ha en helt samstämmiga akustisk miljö runt mig.
Om det låter som om jag befann mig i en kyrka framifrån så vill jag ha den upplevelsen från övriga håll med.
Om det låter som om en trio står och jazzar i en dimmig och tät krogmiljö framifrån, då vill jag ha samma akustiska upplevelse från övriga riktningar.
Detta är naturligtvis något som inte låter sig göras med uppspelning i tvåkanal om man ej byter rum nellan olika inspelningar.

Njae... om man vill befria sig (i hög grad) från den egna logen så kan man ta ett (mer eller mindre) stort steg i den riktningen genom att avkoda de stereofoniska inspelningarna man har ambiofoniskt. Hur bra det blir beror på, och det beror på mycket. Men om inspelningarna tillåter (vilket oftast är vanligast om de är endera coincidenta (stereomikrofon eller panorerade)) så kan det bli avsevärt mycket mera som att vara där ”hela vägen rundt”.

Å andra sidan kan man få oavsedda effekter också. Den som gjort inspelningen kan ju inte veta något om din ambiofonidekoder.

Men för att sammanfatta - vill man öppna mera än en rejäl ladugårdsdörr framåt in till musikhändelsen med sina stereofoniska inspelningar så bör man kanske överväga ambiofoni?

Det är lätt åstadkombart. Skrev en artikel för några år sedan (i MoLt, på den tiden som sådana artiklar fanns där) om hur man kan bygga sig en ambiofonidekoder enkelt själv.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Lite intryck i56,i64s

Inläggav Belker » 2019-11-16 11:02

Jag fattar inte varför fler inte döljer högtalarna bakom ljudtransparent tyg. Om ni nu menar allvar med att syftet med stereon primärt är att ge en illusion av en ljudhändelse. Eller blundar ni alltid när ni lyssnar? Eller kan det vara att högtalarna är lite för dyra för att döljas? Handske kastad!

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Lite intryck i56,i64s

Inläggav goat76 » 2019-11-16 11:08

Belker skrev:Handske kastad!


:lol:

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Lite intryck i56,i64s

Inläggav IngOehman » 2019-11-16 11:09

Inte så provocerande, bara klokt!

Ljudtransparent draperi framför högtalarna kan öka känslan av verklighet dramatiskt, genom att inte låta (det ”falska”) synintrycket störa/sabba. Har nog ritat åtminstone 20 sådana rum, och förstås många flera biografer - där duken är framför högtalarna.

Själv har jag den senare lösningen, men lyssnar annars gärna i mörker även när duken inte är nere. Det är nästan lika bra som att ha ett ljudtransparent draperi. Jag blundar oftast - även live. Tycker att synintrycket av en orkester faktiskt stör direktkontakten med musiken (musikens inre, det den kommunicerar) nästan lika illa som det av högtalare.

Men självklart inte på riktigt samma sätt. Orkesterns kan ju vara imponerande stor och sådär, och på så vis berika intrycket. Men som sagt - den (människorna som spelar) konkurrerar med själva musiken.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57176
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Lite intryck i56,i64s

Inläggav Nattlorden » 2019-11-16 11:39

Belker skrev:Jag fattar inte varför fler inte döljer högtalarna bakom ljudtransparent tyg. Om ni nu menar allvar med att syftet med stereon primärt är att ge en illusion av en ljudhändelse. Eller blundar ni alltid när ni lyssnar? Eller kan det vara att högtalarna är lite för dyra för att döljas? Handske kastad!


Jag har det så i bion... duk + draperier. Frestelsen att lokalisera ljud till högtalarposition.... eller snarare att sitta och tänka på om det gör det eller inte försvinner helt...

I mitt fall är det synd, för högtalarna är så vackra... men omvänt... gör man så så kan man sluta bry sig över utseende/finish
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Lite intryck i56,i64s

Inläggav Belker » 2019-11-16 11:51

Nattlorden skrev:
Belker skrev:Jag fattar inte varför fler inte döljer högtalarna bakom ljudtransparent tyg. Om ni nu menar allvar med att syftet med stereon primärt är att ge en illusion av en ljudhändelse. Eller blundar ni alltid när ni lyssnar? Eller kan det vara att högtalarna är lite för dyra för att döljas? Handske kastad!


Jag har det så i bion... duk + draperier. Frestelsen att lokalisera ljud till högtalarposition.... eller snarare att sitta och tänka på om det gör det eller inte försvinner helt...

I mitt fall är det synd, för högtalarna är så vackra... men omvänt... gör man så så kan man sluta bry sig över utseende/finish

Nej, det kräver närmast självutplånande disciplin att gömma sina käraste ägodelar. Jag är ju inte ointresserad av hur saker ser ut, och jag har lagt alldeles för mycket tid på finishen på mina högtalare, men det är ändå värt att gömma dem när man inser vinsten.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Lite intryck i56,i64s

Inläggav goat76 » 2019-11-16 12:35

Belker skrev:
Nattlorden skrev:
Belker skrev:Jag fattar inte varför fler inte döljer högtalarna bakom ljudtransparent tyg. Om ni nu menar allvar med att syftet med stereon primärt är att ge en illusion av en ljudhändelse. Eller blundar ni alltid när ni lyssnar? Eller kan det vara att högtalarna är lite för dyra för att döljas? Handske kastad!


Jag har det så i bion... duk + draperier. Frestelsen att lokalisera ljud till högtalarposition.... eller snarare att sitta och tänka på om det gör det eller inte försvinner helt...

I mitt fall är det synd, för högtalarna är så vackra... men omvänt... gör man så så kan man sluta bry sig över utseende/finish

Nej, det kräver närmast självutplånande disciplin att gömma sina käraste ägodelar. Jag är ju inte ointresserad av hur saker ser ut, och jag har lagt alldeles för mycket tid på finishen på mina högtalare, men det är ändå värt att gömma dem när man inser vinsten.


Jag förstår vad ni säger och har tidigare upplevt problemet, men bara med högtalare som presterar bäst eller bör vara invinklade mot lyssnaren. Andelen direktstrålande ljud blir såpass dominant att ljudkällans position blir väldigt tydlig.

Det är inte ett lika störande/märkbart problem med högtalare som ska stå riktade rakt fram och jag misstänker att problemet inte heller märks av med högtalare från Carlsson i speciellt stor utsträckning.
Gömma högtalaren bakom drapperi-tricket behövs därmed inte.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Lite intryck i56,i64s

Inläggav DVD-ai » 2019-11-16 12:58

Jag tycker att det enda sättet att verkligen maximera upplevelsen är att inte se högtalarna och detta oavsett vilka högtalare vi pratar om. :)
Jag har idéer om att ev spänna upp ett mycket ljudtransparent tyg framför högtalarna och hela framväggen egentligen, men det tar emot en aning av flera olika orsaker.
Den största är faktiskt att jag tycker det skulle se lite tråkigt it med en slät vägg där framme faktiskt... :roll:
Men det finns ungefär lika mycket som talar för som det finns som talar emot, så vi får se vart det landar i slutänden.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Lite intryck i56,i64s

Inläggav goat76 » 2019-11-16 13:47

DVD-ai skrev:Jag tycker att det enda sättet att verkligen maximera upplevelsen är att inte se högtalarna och detta oavsett vilka högtalare vi pratar om. :)


Verkligen, vilka högtalare är det har du har god erfarenhet av och lyssnat på fullt koncentrerat (exempelvis i ensamhet) som inte vinklats in mot lyssnaren i sweetspot, där du upplevt högtalarna som två väldigt tydligt utstrålande ljudkällor?

Av egen erfarenhet så kan jag säga att en icke invinklad högtalare noga uppställd i ett rum från sweetspot-position kan betraktas som nästan lika icke störande (som tydlig ljudkälla betraktat) som soffan, bordet eller skåpet. Högtalaren är nästan bara en möbel i mängden, med betoning på nästan. Hundraprocentigt är det inte men så pass mindre tydligt att det inte uppfattas lika tydligt som ett problem.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Lite intryck i56,i64s

Inläggav DVD-ai » 2019-11-16 14:06

goat76 skrev:
DVD-ai skrev:Jag tycker att det enda sättet att verkligen maximera upplevelsen är att inte se högtalarna och detta oavsett vilka högtalare vi pratar om. :)


Verkligen, vilka högtalare är det har du har god erfarenhet av och lyssnat på fullt koncentrerat (exempelvis i ensamhet) som inte vinklats in mot lyssnaren i sweetspot, där du upplevt högtalarna som två väldigt tydligt utstrålande ljudkällor?

Av egen erfarenhet så kan jag säga att en icke invinklad högtalare noga uppställd i ett rum från sweetspot-position kan betraktas som nästan lika icke störande (som tydlig ljudkälla betraktat) som soffan, bordet eller skåpet. Högtalaren är nästan bara en möbel i mängden, med betoning på nästan. Hundraprocentigt är det inte men så pass mindre tydligt att det inte uppfattas lika tydligt som ett problem.


Oj, ja det har varit någon topp modeller från Dali, B&W, Dynaudio, MBLs 3st största golvare, Meridians 2 största golvare och en handfull till mindre exklusiva modeller som jag fått möjligheten att lyssna till mycket ingående och i egen takt.
Utöver dessa så är där ett häng till som har varit på mässa eller under omständigheter som inte varit lika rofyllda :)
Jag kan inte påstå att jag tyckt någon av dom varit bättre när dom riktats rakt fram än när dom varit invinklade, MBL är undantaget så dom ju är i det närmaste rundstrålande.
En liten parantes doc är att jag ofta uppleva kala och dåligt dämpade rum som ”mildrande” vad gäller placeringen av högtalarna samt läkande när det kommer till sammanhållningen av ljudbilden vid avlyssning från sidan.
Men samtidigt så ställer detta till ljudet för mycket ur andra avseenden, tonalitet och naturlighet i presentationen osv... lider hårt och det är inget jag har lust att välja bort.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Lite intryck i56,i64s

Inläggav goat76 » 2019-11-16 14:47

DVD-ai skrev:
goat76 skrev:
DVD-ai skrev:Jag tycker att det enda sättet att verkligen maximera upplevelsen är att inte se högtalarna och detta oavsett vilka högtalare vi pratar om. :)


Verkligen, vilka högtalare är det har du har god erfarenhet av och lyssnat på fullt koncentrerat (exempelvis i ensamhet) som inte vinklats in mot lyssnaren i sweetspot, där du upplevt högtalarna som två väldigt tydligt utstrålande ljudkällor?

Av egen erfarenhet så kan jag säga att en icke invinklad högtalare noga uppställd i ett rum från sweetspot-position kan betraktas som nästan lika icke störande (som tydlig ljudkälla betraktat) som soffan, bordet eller skåpet. Högtalaren är nästan bara en möbel i mängden, med betoning på nästan. Hundraprocentigt är det inte men så pass mindre tydligt att det inte uppfattas lika tydligt som ett problem.


Oj, ja det har varit någon topp modeller från Dali, B&W, Dynaudio, MBLs 3st största golvare, Meridians 2 största golvare och en handfull till mindre exklusiva modeller som jag fått möjligheten att lyssna till mycket ingående och i egen takt.
Utöver dessa så är där ett häng till som har varit på mässa eller under omständigheter som inte varit lika rofyllda :)
Jag kan inte påstå att jag tyckt någon av dom varit bättre när dom riktats rakt fram än när dom varit invinklade, MBL är undantaget så dom ju är i det närmaste rundstrålande.
En liten parantes doc är att jag ofta uppleva kala och dåligt dämpade rum som ”mildrande” vad gäller placeringen av högtalarna samt läkande när det kommer till sammanhållningen av ljudbilden vid avlyssning från sidan.
Men samtidigt så ställer detta till ljudet för mycket ur andra avseenden, tonalitet och naturlighet i presentationen osv... lider hårt och det är inget jag har lust att välja bort.


David, jag är inte det minsta tveksam till att du har stor erfarenhet av flertalet högtalare men du räknar här upp endast en massa högtalare som i regel ska stå invinklade för att fungera som bäst.
Jag pratar om högtalare där det inte råder någon tveksamhet mot att de ska stå i princip rakt framåt eller på sin höjd lätt invinklade beroende på mellanrummet mellan dem.

Dessa typer av högtalare kan precis som alla andra typer av högtalare vara behäftade med andra diverse fel eller ej, men just på den här punkten att inte ge en så tydligt punkt på vart exakt högtalaren står och vart ifrån ljudet kommer ifrån är mycket mindre störande, vilket gör att man inte vinner lika mycket på att gömma högtalaren bakom ett draperi eller blunda.

Ur andra "synpunkter" så kan man såklart sväva iväg i inlevelsen av musiken bättre om man blundar, vilket kan lura sinnet en aning att man är på plats och lyssnar på musiken framförd live, vilket ett draperi framför högtalarna med vidöppna ögon knappast hjälper till med.

Det jag frågade dig var om du har erfarenhet av högtalare som tydligt presterar allra bäst utan invinkling eller på annat sätt inte har ett lika riktat direktljud? :)

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Lite intryck i56,i64s

Inläggav DVD-ai » 2019-11-16 14:54

goat76 skrev:
DVD-ai skrev:
goat76 skrev:
Verkligen, vilka högtalare är det har du har god erfarenhet av och lyssnat på fullt koncentrerat (exempelvis i ensamhet) som inte vinklats in mot lyssnaren i sweetspot, där du upplevt högtalarna som två väldigt tydligt utstrålande ljudkällor?

Av egen erfarenhet så kan jag säga att en icke invinklad högtalare noga uppställd i ett rum från sweetspot-position kan betraktas som nästan lika icke störande (som tydlig ljudkälla betraktat) som soffan, bordet eller skåpet. Högtalaren är nästan bara en möbel i mängden, med betoning på nästan. Hundraprocentigt är det inte men så pass mindre tydligt att det inte uppfattas lika tydligt som ett problem.


Oj, ja det har varit någon topp modeller från Dali, B&W, Dynaudio, MBLs 3st största golvare, Meridians 2 största golvare och en handfull till mindre exklusiva modeller som jag fått möjligheten att lyssna till mycket ingående och i egen takt.
Utöver dessa så är där ett häng till som har varit på mässa eller under omständigheter som inte varit lika rofyllda :)
Jag kan inte påstå att jag tyckt någon av dom varit bättre när dom riktats rakt fram än när dom varit invinklade, MBL är undantaget så dom ju är i det närmaste rundstrålande.
En liten parantes doc är att jag ofta uppleva kala och dåligt dämpade rum som ”mildrande” vad gäller placeringen av högtalarna samt läkande när det kommer till sammanhållningen av ljudbilden vid avlyssning från sidan.
Men samtidigt så ställer detta till ljudet för mycket ur andra avseenden, tonalitet och naturlighet i presentationen osv... lider hårt och det är inget jag har lust att välja bort.


David, jag är inte det minsta tveksam till att du har stor erfarenhet av flertalet högtalare men du räknar här upp endast en massa högtalare som i regel ska stå invinklade för att fungera som bäst.
Jag pratar om högtalare där det inte råder någon tveksamhet mot att de ska stå i princip rakt framåt eller på sin höjd lätt invinklade beroende på mellanrummet mellan dem.

Dessa typer av högtalare kan precis som alla andra typer av högtalare vara behäftade med andra diverse fel eller ej, men just på den här punkten att inte ge en så tydligt punkt på vart exakt högtalaren står och vart ifrån ljudet kommer ifrån är mycket mindre störande, vilket gör att man inte vinner lika mycket på att gömma högtalaren bakom ett draperi eller blunda.

Ur andra "synpunkter" så kan man såklart sväva iväg i inlevelsen av musiken bättre om man blundar, vilket kan lura sinnet en aning att man är på plats och lyssnar på musiken framförd live, vilket ett draperi framför högtalarna med vidöppna ögon knappast hjälper till med.

Det jag frågade dig var om du har erfarenhet av högtalare som tydligt presterar allra bäst utan invinkling eller på annat sätt inte har ett lika riktat direktljud? :)


Jag vet bara att bla Dali och B&W är duktiga på att ställa sina högtalare riktade rakt fram :)
Jag har som sagt aldrig varit med om en högtalare som presterat bättre riktad rakt fram än om den är invecklad, men jag är öppen för att möjligheten finns att sådana högtalare finns.
För inte är det så att jag på något vis har lyssnat till alla högtalare där ute... :D
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Lite intryck i56,i64s

Inläggav music4ever » 2019-11-16 21:46

Jag föredrar att kunna mörklägga rummet så jag inget ser än ha något tyg över högtalarna.

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster