Lite intryck i56,i64s

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
David_A
 
Inlägg: 1333
Blev medlem: 2003-08-04

Lite intryck i56,i64s

Inläggav David_A » 2007-09-20 12:12

Tänkte skriva lite om mina intryck hitills angående Ino i56 och i64s.
Har tidigare varit mycket nöjd ägare till ett par Ino i28 under några år, men så i våras dök ett tillfälle på ett par i56 upp. Att vänta på saker och ting har aldrig varit min starka sida, så det var nog tur eftersom det antagligen inte blivit av att beställa annars.
Några månader senare dök ytterligare ett tillfälle upp på ett par i64s, som jag inte heller kunde motstå. Vips så stod jag där med två kompetenta system.

Att jämföra i28 och i56/i64s rätt av med samma placering som tidigare fungerade inte så bra blev jag snabbt varse. i28 fungerar tämligen bra oavsett hur man ställer upp dessa. i56/i64s kräver istället att få stå bredare isär, speciellt om man ska tumma på rekommenderade lyssningsavståndet. Annars får speciellt mittfokus för stora proportioner tycker jag.
Detta är dock den första högtalaren som jag upplevt verkligen klarar av att måla upp en ljudbild med 100%igt fokus överallt, även om bredden mellan högtalarna tom blir större än lyssningsavståndet. 3m eller strax över i lyssningsavstånd har faktiskt fungerat mycket bra, så länge bredden mellan högtalarna inte blir för liten. När detta väl är gjort så presenteras en precision i ljudbilden som jag hitills aldrig upplevt här hemma. Alla placeringar över hela bredden sitter precis där dom ska, och ändrar inte karaktär vare sig tonalt eller höjdmässigt. Att rummets bidrag minskar med i56/i64s ökade direktivitet tycks vara av godo här, speciellt hos mig där inte rummet är 100% perfekt.
Sitter man närmare än 3.5m så kan också vissa nackdelar med denna skillnad i spridning mot dom mindre modellerna märkas av. Trots större precision med i56 kan jag uppleva en lite mera energirik topp, eller lite luftigare ljudbild med i28 på kortare lyssningsavstånd. Hemma hos mig tror jag att detta lite mera ”luftiga” beteende har mycket att göra med takreflexen, som minskar med i56/i64s. Dessa skillnader tappar dock betydelse och kan snarast istället upplevas som nackdelar så fort volymen stiger lite. Faktum är att redan på tämligen moderata nivåer så spelar i56/i64s mera avslappnat och oansträngt. Högtalarna är på intet sätt förlåtande eller maskerande, men deras obesvärade och distorsionsfria spelstil gör det lättare än någonsin att fastna timtals i musiken oavsett volym och kvalitet på skivor. Ska man skriva det i målade ord så måste det bli att oavsett hur jävlig inspelningen än är så förblir högtalarna helt oprovocerade. Är det jävlar anamma på skivan så blir det det med besked, men det skär aldrig ihop och blir ansträngt. Detta är ord som vanligen missbrukas flitigt i hifipressen tycker jag, men här känns det verkligen som en befogad beskrivning.
Själv skulle jag nog alltså inte automatiskt välja bort i56/i64s bara för att lyssningsavståndet blir lite kort. Hellre då en D-option inbyggd så är man på den säkra sidan oavsett rum och ljudtryck. Från 3.5m och däröver i lyssningsavstånd blir snabbt i56/i64s bara ännu bättre kandidater. Runt 4m finns det inga punkter där jag kan tycka att i28 fungerar bättre hemma hos mig.

Måste väl också skriva lite mer om detta med ljudtrycksförmåga...
i28 räcker långt, mycket långt jämfört med allt annat som vanligen klassas som hifi eller highend. Trots detta så är det inte svårt att konstatera i56/i64s akterseglar dessa i detta hänseende. i56 och då speciellt i64s tycks liksom inte ha något slut bara du har effektresurserna. Man blir nästan rädd ibland, eftersom det känns så ovant att kunna uppleva dessa absurda ljudtryck hemma i vardagsrummet utan att något ger upp och går sönder. Även i64s kopplade som i32s(d-option) blir frånåkta här av i56 kan jag lova. Ska man ge sig på att ta ord som konsertnivåer i mun, så är det här en mera rättvisande beskrivning än någonsin inom hifi och highend segmentet.

Summa summarum: Jag är så nöjd man kan bli och älskar även utseendet på dessa fantastiska högtalare. Även om dom mindre systemen kanske ligger ännu bättre till pris/prestandamässigt, så tror jag de flesta lyssnare kan finna fördelar i dessa två stora toppsystem. Beauty and the beast på en gång. Jag har svårt att tro att jag personligen någonsin kommer att hitta något system som kan kombinera dessa på alla sätt unika prestanda.
Jag lyfter på hatten till ingenjör Öhman som gett oss möjligheten att uppleva detta för överkomliga pengar dessutom.
Nu ska jag bara bygga på bassystemet lite för att få samma headroom där. Vem sa att lite overkill inte är kul?

Användarvisningsbild
screen
interlaced
 
Inlägg: 5044
Blev medlem: 2005-01-30
Ort: Sveriges varmaste plats!

Inläggav screen » 2007-09-20 12:31

Även i64s kopplade som i32s(d-option) blir frånåkta här av i56 kan jag lova.


Hej David_A ,

Det var en trevlig och målande berättelse och visar starkt vart slutmålet är för en i det närmaste möjlig realistisk återgivning.

Grattis !

Nu till det quotade, är inte i64s utformade likvärdigt i56?
Jag förstår inte riktigt hur du menar här, det verkar som om i64s+i32s blir frånåkta av i56:orna, stämmer det att det var så du menade?

Mvh Björn//
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
rexq
 
Inlägg: 1292
Blev medlem: 2003-07-29

Inläggav rexq » 2007-09-20 12:47

Han menar i64s med d-option, alltså att dom översta elementen är urkopplade så det blir en i32s med trähatt.

Trevligt inlägg David, man blir sugen.
Senast redigerad av rexq 2007-09-20 12:51, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
screen
interlaced
 
Inlägg: 5044
Blev medlem: 2005-01-30
Ort: Sveriges varmaste plats!

Inläggav screen » 2007-09-20 12:51

Aha...tack rexq! :)

Mvh Björn//
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
David_A
 
Inlägg: 1333
Blev medlem: 2003-08-04

Inläggav David_A » 2007-09-20 12:52

Precis så menar jag. i32s har större effektålighet än i28, men trots detta kommer dom till korta mot i56 i just avseendet ljudtrycksförmåga.

Användarvisningsbild
Merkurius
 
Inlägg: 1743
Blev medlem: 2003-08-04
Ort: Göteborg

Inläggav Merkurius » 2007-09-20 13:15

Skitkul att du är nöjd :D När får vi i Göteborgsgänget komma å provlyssna? :P

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad
 
Inlägg: 14734
Blev medlem: 2003-11-18

Inläggav profbd » 2007-09-20 14:35

var det nödvändigt att skriva det där david nu kan inte jag sova på nätterna längre :cry:
fast jag fick ju en anledning till att spändera lite pengar :wink:
den lille djävulen jag har på min högra axel gör sig hörd nu
:det finns värre viskar han :wink:
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar
 
Inlägg: 6890
Blev medlem: 2007-08-12

Inläggav Britt-Gunnar » 2007-09-20 15:59

hej intressant läsning, skulle vara roligt med en lite bilder :P
mvh Carl

Användarvisningsbild
Alexi
 
Inlägg: 16537
Blev medlem: 2003-03-19
Ort: Stockholm

Inläggav Alexi » 2007-09-20 16:49

Hur upplever du hörlurseffekten när du går från i32s till i64s?
Har tyvärr aldrig lyssnat på någon av dom största på riktigt stora avstånd och har därför alltid själv lidit av hörlurseffekten när jag lyssnat.

Edit, eller är de, det du menar med:
Sitter man närmare än 3.5m så kan också vissa nackdelar med denna skillnad i spridning mot dom mindre modellerna märkas av.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Nicke
 
Inlägg: 1289
Blev medlem: 2006-11-15
Ort: Hudik

Inläggav Nicke » 2007-09-20 17:06

Sitter o lyssnar just nu på mina piano svarta I56òr,håller med David dom låter bra : ) spelar även bra med bas fast dom rullar av vid 49Hz

Mvh Nicke

Användarvisningsbild
guldfisk
 
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2005-10-11
Ort: Stockholm

Inläggav guldfisk » 2007-09-20 19:55

David_A: Hur starkt brukar du spela i dB?
...perspektiv...

Användarvisningsbild
David_A
 
Inlägg: 1333
Blev medlem: 2003-08-04

Inläggav David_A » 2007-09-20 21:39

Jag brukar spela tämligen stark ibland. Jag bor i hus med lyssningsrum i källaren, så det är inga större problem.

När det gäller hörlurseffekten om man beskriver det så, tycker jag det inträffar på korta avstånd och dålig bredd mellan högtalarna. Just bredden är det stora kruxet tycker jag.
Får man bara isär högtalarna så får röster odyl rätt proproptioner, även om storleken på hela ljudbilden kanske blir lite större än vad som man är van med. Behöver dock inte vara negativt tycker jag. Dock kan djupet på speciellt mittfokus och röster få en mera fastspikad karaktär, istället för det lite mera friflytande luftiga presentationen som i32s/i28 återger på korta avstånd. Litegrann som att det står en högtalare och spelar centerkanal. Detta avtar snabbt hemma hos mig så fort 3.5m passeras.
Alexi, på vilka lyssningsavstånd har du hört dom?

Ska bygga om lite basmoduler, men efter det tar jag gärna emot besök för dom som är intresserade av att lyssna.

Användarvisningsbild
David_A
 
Inlägg: 1333
Blev medlem: 2003-08-04

Inläggav David_A » 2007-09-20 21:42

Profbd, kör du bryggade Nad208 så passar nog i56 ännu bättre :)

Jag vet av erfarenhet att det faktiskt går att elda upp ett par i28 med så mycket effekt, även om det kräver ett ganska blött fylleslag :wink:

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19053
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Inläggav Max_Headroom » 2007-09-20 22:25

David_A skrev:Profbd, kör du bryggade Nad208 så passar nog i56 ännu bättre :)

Jag vet av erfarenhet att det faktiskt går att elda upp ett par i28 med så mycket effekt, även om det kräver ett ganska blött fylleslag :wink:


Hur bär man sig åt då? Går ju knappast att vara i samma rum, även om man är skitfull. Tar man ut högtalarna på gården och poppar på?

Jag har spelat högt som fan, men verkar inte vara i närheten av att få högatlarna att ens låta pressat.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Alexi
 
Inlägg: 16537
Blev medlem: 2003-03-19
Ort: Stockholm

Inläggav Alexi » 2007-09-20 23:07

David_A skrev:Alexi, på vilka lyssningsavstånd har du hört dom?
Ända gångerna avstånden har varit >3,5m så har högtalarna varit för smalt placerade för det avståndet.

Jag vet en som eldade upp ett par i56or på en blöt fest, utomhus.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Morgan
 
Inlägg: 2607
Blev medlem: 2004-11-17
Ort: Bollebygd

Inläggav Morgan » 2007-09-20 23:29

David_A skrev:Ska bygga om lite basmoduler, men efter det tar jag gärna emot besök för dom som är intresserade av att lyssna.


Fixar du ett system med profundus Z-6 så är du värst i världen sedan, om jag förstått saken rätt? Eller finns det något värre system just nu än i32s+prof Z-4 uppställt nånstans?

Användarvisningsbild
David_A
 
Inlägg: 1333
Blev medlem: 2003-08-04

Inläggav David_A » 2007-09-21 05:39

Max headroom: Det är just det som är kruxet. Trots att i56/i64s låter renare på höga ljudtryck så säger inte heller i28s ifrån på något klassiskt sätt. Iallafall så reagerade inte jag på det 8m bort i baren :wink: . Jag märkte bara morgonen efter att ena boomern hade deformerad dammkåpa. Jag vet inte riktigt hur mycket bryggade 1090 petar ur sig i dessa laster, men det är nog ganska mycket.

Dom stereosteg som jag kört till i28(Rotel 1090, Krell FPB-300, Bladelius Grendel) har samtliga börjat dista hörbart innan högtalarna blivit ansträngda. Så visst finns det fördelar med ännu mer effekt även till i28s. Fast man ska kanske inte elda på för fullt under flera timmar om man har dessa resurser.

En bra sak som jag även utrustat i64s med är säkringar, just in case. Bara att tuta och köra 8)

Användarvisningsbild
David_A
 
Inlägg: 1333
Blev medlem: 2003-08-04

Inläggav David_A » 2007-09-21 08:54

Här är lite bilder på sötnosarna

Bild

i56




Bild

i64s, dock ganska mörk bild



Bild

Här syns strukturen i jakarandan lite bättre

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan
 
Inlägg: 9335
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: The depths of hell

Inläggav Haakan_W » 2007-09-21 08:56

i64orna är helt sinnessjukt snygga med den faneren och lacken

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Inläggav Almen » 2007-09-21 09:19

Ahh... Vilka underverk de är!

Men i56:orna är ju, helt objektivt, snyggare. :)


Ändrat: vände i min upphetsing på siffrorna.
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
David_A
 
Inlägg: 1333
Blev medlem: 2003-08-04

Inläggav David_A » 2007-09-21 13:01

Tja smaken är som baken. Jag tycker dock att i64:ornas lite djupare låda, samt något längre avfasning bak, gör att dom ser lite rejälare ut.

Jag älskar mörkare träslag, så hos mig passar Jakarandan överlägset bäst. Är väl största anledningen till att jag köpte dessa. Tur för mig att Bamsefar kom på andra tankar 8)

Användarvisningsbild
Amit
Cellofan
 
Inlägg: 1541
Blev medlem: 2005-05-10
Ort: Hammenhög!

Inläggav Amit » 2007-09-21 13:02

Ojojojojoj 8O

... men är det inte i64es du har fått till och med?

Grattis! :)

Användarvisningsbild
David_A
 
Inlägg: 1333
Blev medlem: 2003-08-04

Inläggav David_A » 2007-09-21 13:10

Nej, det blev inga -es av dessa. Tror det var diskanten och dämpmaterialet som skulle bli -es från början, men jag valde -s komponenter rakt igenom. Måste ju ha något att kunna uppgradera till i framtiden :)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Inläggav Almen » 2007-09-21 13:13

David_A skrev:Tja smaken är som baken. Jag tycker dock att i64:ornas lite djupare låda, samt något längre avfasning bak, gör att dom ser lite rejälare ut.
Jo, men det är det litet slankare jag gillar med 56:orna.

Jag älskar mörkare träslag, så hos mig passar Jakarandan överlägset bäst.
Fanéret är OK. :)
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
Bamsefar
 
Inlägg: 6270
Blev medlem: 2003-08-27

Inläggav Bamsefar » 2007-09-21 14:02

David_A skrev:Nej, det blev inga -es av dessa. Tror det var diskanten och dämpmaterialet som skulle bli -es från början, men jag valde -s komponenter rakt igenom. Måste ju ha något att kunna uppgradera till i framtiden :)


Det är korrekt, jag hade ett par es-diskanter liggandes och tänkte köra med es-dämpmatrial. Men när David övertog dessa i64s så vart det standard rakt av... Jag köpte ett par i34es istället...

För övrigt heter es varianten i68es.
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Amit
Cellofan
 
Inlägg: 1541
Blev medlem: 2005-05-10
Ort: Hammenhög!

Inläggav Amit » 2007-09-21 15:25

Bamsefar skrev:
För övrigt heter es varianten i68es.


Ja, så är det ju :oops:

Men hur är det med modellbeteckningen? Jag har för mig att siffrorna betecknar lådvolymen, är det inte så? Om i64s har samma lådor som i68es - hur hänger det då ihop?

Undrar, Amit

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Inläggav Morello » 2007-09-21 15:39

Morgan skrev:
David_A skrev:Ska bygga om lite basmoduler, men efter det tar jag gärna emot besök för dom som är intresserade av att lyssna.


Fixar du ett system med profundus Z-6 så är du värst i världen sedan, om jag förstått saken rätt? Eller finns det något värre system just nu än i32s+prof Z-4 uppställt nånstans?


Definieras systemets prestanda av högtalarna allena? :)
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2007-09-21 15:40

Morgan (/Morello):

De största kompletta Ino-systemen som finns i världen just nu är faktiskt:
1. Ino i64s + Prof.Z-2 (typ III = dagens), [NW]
2. Ino i56 + Prof.Z-4 (typ I = 90-tals), [GS]*
2. Ino r56 + Prof.Z-4 (typ I = 90-tals), [SB]
2. Ino i56 + Prof.Y-4 (typ II =dagens), [TN]
3. Ino i56 + Infra.Z->6 (typ II = ~2000), [MS]
3. Ino i56 + Infra.Z->6 (typ II = ~2000), [LR]
3. Ino i32s + Prof.Z-4 (typ II = ~2000), [PP]
4. Ino i28 + Prof.Z-4 (typ II = ~2000), [PL]
5. Ino ccpc-4 + Prof.X-8, [CJ]
6. Ino ccpc-2 + Prof.Y-4, [MB]

(Några av de ovantående finns i flera upplagor, och säkert har jag glömt några dessutom som borde vara med i toppen av listan. Dessutom kan jag missta mig och minnas för få basmoduler hos dem som har Infra-systemen, därav den där >...)

Samt ett antal i56 + Prof.Z-2(typ I)/Prof.Y-4(dagens) och i32s + Prof.Y-4 och i28 + Prof.Y-4

Därtill några i28 + Prof.Y-2 och massor av i28 + Prof.X-4 (ett litet sött system som trots allt är MYCKET kapabelt redan det...).

[Bokstäverna inom hakparentes är initialer bara för mitt minne.]


Men... De Z-4 som är från 90-talet är knappt ljudtrycks- och distorsionskompatibla med dagens Y-4, medan de från 2000 är det drygt.
. Kontentan av detta är att man faktiskt hamnar på delat "värst" redan med i64s + Prof.Y-4 (som är ljudtryckskompatibla med Z-2). Och vill man vara garanterat värst i världen så räcker faktiskt i64s + Prof.Y-6. Fast vill man ha mariginal så väljer man kanske i64s + Prof.Z-4. 8)

--------

Amit:

Njae...

Siffrorna som i förekommande fall är med i modellbeteckningen är en approximation bara. Det kan skilja många liter mot verkligheten. Man bör se det som ett namn mest, även om det ger en ledtråd om ungefärliga storleken.

Kan dock nämna att den akustiska volymen* hos i68es faktiskt är större än den i i64s. Det beror på skillnaden i dämpmaterial.


Vh, iö

- - - - -

*Som definieras baklänges ur kompliansen, till skillnad från den mekaniska volymen som definieras av måtten.


PS. Fantastiskt intressant redogörelse där, av David_A, i trådens första inlägg - speciellt för mig! :P

Det finns ju inte mig veterligt någon annan än jag själv annars, som har ordentlig erfarenhet av alla dessa tre största Ino-system (om vi bortser ifrån i68es, som det ju bara finns några få exemplar på jordklotet av).
Senast redigerad av IngOehman 2007-09-22 20:23, redigerad totalt 8 gånger.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
David_A
 
Inlägg: 1333
Blev medlem: 2003-08-04

Inläggav David_A » 2007-09-22 06:44

Kontentan av detta är att man faktiskt hamnar på delat "värst" redan med i64s + profY-4 (som är ljudtryckskompatibla med Z-2). Och vill man vara garanterat värst i världen så räcker faktiskt i64s + profY-6. Fast vill man ha mariginal så väljer man kanske i64s + profZ-4.


Då kanske man hamnar på toplistan då med i64s+pX-12?

Kanske borde byta element så man hamnar på y-12 på en gång, för att vara på den säkra sidan 8)

Användarvisningsbild
Bamsefar
 
Inlägg: 6270
Blev medlem: 2003-08-27

Inläggav Bamsefar » 2007-09-22 09:17

Hmmm... Inget Infra bassystem på listan ?
Best Regards
Bamsefar

Nästa

Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster