15" PA, missljud. Orsaken kanske hittad? Mod-tips?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

15" PA, missljud. Orsaken kanske hittad? Mod-tips?

Inläggav Max_Headroom » 2007-09-22 21:14

Jag har ju missljud på vissa låtar från mina baselement. Dessa låtar har nu alanyserats och har det gensamma att dom innehåller ljud runt 20Hz (programet som gör analysen visar inte lägre frekvenser än så) och det på en högnivå. Alltså, starka djupbasljud. Skaller skaller låter det i konerna, som för övrigt inte rör sig speciellt mycket så dom slår inte i botten mekaniskt.

Jag tror nu mig vara orsaken på spåren, kanske. Från terminalerna går det ju små kopparflätor, in till konen. Dessa trådar kanske har en resonansfrekvens i den här regionen och fladdrar med extra mycket vid dessa ljud. Jag har provat att peta på dom och dom kan helt klart slå i konen.
Jag ska prova en liten modefiering och höra vad som händer...

Edit: Nu har jag provat att ändra lite på dessa sladdar genom att öka massan på dom lite försiktigt. Ingen skillnad. Men när jag provspelade så provade jag att peta runt lite på ett element med lite basmuller på. Skaller skaller. Ljudet verkar komma ifrån dammkåpan. Så jag provade att sätta dit lite dörrlist(!) som dämpare... Och faktiskt.se, det blev lite bättre!

Men dammkåpen verkar lite känslig. Kan man lacka på någon klet, så dämpningen i den ökar, utan att man knasar elementets egenskaper i övrigt?

Vad säger konstruktören själv?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Återgå till Wänner af Ino