Att gjuta baffeln till pi60 i plast

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
lasselite

Att gjuta baffeln till pi60 i plast

Inläggav lasselite » 2007-10-05 22:47

Jag grejar lite med båt, och har ramlat på det fantastiska materialet plast, med diverse fyllnadsmaterial.

Det är tämligen enkelt att bygga en gjutform för att göra baffeln (inklusive portmynning och försänkningar till element) till exvis pi60, något jag förstått inte är bara enkelt att snickra ihop.

Egenskaperna på materialet går att styra mer eller mindre valfritt. Även ytan går att göra med fantastisk variationsrikedom (ingjutna stenar, snäckskal, filterkomponenter, kolfiber, gelcoat osv)

Sen kanske man kan göra själva lådan tämligen lättsnickrad?

Det brukas bemötas som "feltänk", men jag kan ändå inte låta bli att fundera på hur man kan göra en "fantastisk" produkt tillgänglig för fler. Utan att försaka kvalitet, och prisvärdhet.
En vanlig kille med ett vanligt jobb i en vanlig stad, med en ovanligt snygg tjej

Användarvisningsbild
oa51

Inläggav oa51 » 2007-10-06 11:42

Sonab- klassikerna från 70- talet har ju baffel av plast.... :)

Användarvisningsbild
Patrik_B

Inläggav Patrik_B » 2007-10-06 14:27

Nu har jag dålig koll på plaster och hur dom beter sig. Men är inte ett möjligt problem att få kontroll över resonanserna i materialet?

Eller är så att man har större möjligheter att styra egenskaperna just pga av att man gjuter det. (Tänk så lätt att gjuta in "gummimattan" som finns i pi60s eller lite extra glasfibertrådar på vissa delar av baffeln eller gjuta in en betongplatta i botten för extra tyngd eller bara gjuta lådan i genomskinlig plast.)
Mvh
Patrik Berglund

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2007-10-06 14:54

Precis! Med olika fyllnadsmaterial kan du styra egenskaperna hos baffeln. Du kan dessutom, som du föreslår, få olika egenskaper på olika områden av baffeln.

Dessutom tror jag det kan bli jävligt snyggt med en fanerad låda, och en baffel i kolfiber, eller kevlar. Mumma! Ni minns väl StefanA;s byggen.
En vanlig kille med ett vanligt jobb i en vanlig stad, med en ovanligt snygg tjej

Användarvisningsbild
Patrik_B

Inläggav Patrik_B » 2007-10-06 18:06

lasselite skrev:Dessutom tror jag det kan bli jävligt snyggt med en fanerad låda, och en baffel i kolfiber, eller kevlar. Mumma! Ni minns väl StefanA;s byggen.

Jaså? Själv vill jag ha mina pi60 i duschdraperifinish, dvs genomskinlig plast med ingjutna snäckor och sjöstjärnor!
Mvh
Patrik Berglund

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2007-10-06 18:22

Själv vill jag ha mina pi60 i duschdraperifinish, dvs genomskinlig plast med ingjutna snäckor och sjöstjärnor!

Jaa! Och med belysning i, så slipper man tänka på det med i hören. :wink:

Vilken disco-hit det skulle bli...jisses. 8O

Mvh Björn//
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2007-10-06 19:09

Självklart ska ni få både sjöstjärnor och ingjuten led-belysning. Jag ska bara kolla med IÖ så det inte att ger perifera svängningsresonanser i optimalfas... :wink:

Nää, men visst får tanken fart på fantasin.

Edit: För billig kabel måste gjort att datan tappade ett par ord när jag postade :wink:
Senast redigerad av lasselite 2007-10-06 21:24, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2007-10-06 19:41

Att gjuta saker till högtalare är intressant, speciellt om man vill bygga många. Jag kanske skulle göra ett försök till nästa diy-högtalare jag skall bygga.... :)

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2007-10-06 21:28

Ja, det är lite "produktifieringstankar" som finns. Men också utökade möjligheter map utseende.

Skulle vara intressant att höra vad konstruktörn själv har för funderingar... :)

Användarvisningsbild
Patrik_B

Inläggav Patrik_B » 2007-10-07 09:44

Jag misstänker att det inte är intressant för så små serier som pi60. Kostnaden för formen blir nog för hög och dessutom så blir arbetet (och kostnaden) för stor när det är aktuellt att göra förändringar i formen.

piP däremot verkar ju produceras i ett ganska stort antal så där kanske det är mer rimligt.

Den stora nackdelen är väl att IÖ kommer bli lite "mjuk i roten" om han ska hålla på och blanda epoxy och glasfiber så fort han skall göra en prototyp... :lol:
Mvh
Patrik Berglund

Användarvisningsbild
Zipp

Inläggav Zipp » 2007-10-07 20:45

Man blir inte seg i kolan av epoxy. Det är styrenet som inte är bra för dom små grå.

Användarvisningsbild
Patrik_B

Inläggav Patrik_B » 2007-10-07 20:52

Zipp skrev:Man blir inte seg i kolan av epoxy. Det är styrenet som inte är bra för dom små grå.

Åfan, så fick man lära sig något nytt idag också...
Mvh
Patrik Berglund

Användarvisningsbild
sky_eye
Kunglig Ljudtekniker

Inläggav sky_eye » 2007-10-07 21:19

Tvärtom!!!
Epoxy är fan så mycket skadligare än styren. Dessutom luktar det inte lika jävligt, så det är lätt hänt att man skyddar sig sämre.

\\Sky

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2007-10-07 21:31

Nja, nu va d ju inte d d skull handla om. Men jag har också för mig att epoxin är rätt snäll. Men när den härdat, och man ska borra eller slipa i materialet, är det tokfarligt.

Hur som, så är det styren jag tänker mig. Billigare och inte lika känsligt när man jobbar med det.

Användarvisningsbild
sky_eye
Kunglig Ljudtekniker

Inläggav sky_eye » 2007-10-07 22:29

Nej, en gång till. När Epoxy är härdat är det snällt, innan är det tokfarligt. Mycket viktigt att blanda bas/härdare exakt. Int skvätta i lite extra härdare för att snabba på!

Styrenplast är snällt när det är härdat och orört, men dammet är illa när man slipar/sågar/borrar.

Jo, styrenplast är mycket enklare att jobba med. Det lönar sig sällan för en lekman att krångla med kolfiber/Epoxy. Visst kan man göra smäckrare saker, men det ligger rätt mycket beräkningar bakom för att det skall bli riktigt rätt.

Man skall inte använda polyester till kolfiber, ej heller epoxy till vanligt glasfiber. Vävarna är behandlade för att passa respektive bindmedel.

\\Sky

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2007-10-07 23:00

OK, jag litar mer på dig än mig. Bra att få veta hur det ligger till, så man inte skadar sig i onödan :)

Användarvisningsbild
sky_eye
Kunglig Ljudtekniker

Inläggav sky_eye » 2007-10-07 23:38

Jag tror att jag lät lite stöddig och mästrande. Det var absolut inte min mening, men jag blir lite rädd när jag läser sån't där.
Räkna med att allt som blir starkt och bra är giftigt som fan!
Visst finns det lågstyrenpolyester, tex, men det betyder bara att det är lite mindre tokfarligt. Inte att det är safe att handskas med.

Här finns en massa nyttig info: http://www.fiber.info.se/

\\SKy

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2007-10-08 00:26

Inga problem :D tänk om någon gått på vad jag sa istället för att skydda sig mot det som verkligen är farligt.

Visst är det ett märkligt samband mellan bra funktion och farliga kemikalier. Undrar vad det kommer sig?

Hahah, din länk hade jag redan på favoriter :D Toppensida

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2007-10-08 01:13

Mmm. Sektionschefen på mitt jobb meckade med epoxy en gång i sin ungdom och blev duktigt allergisk mot i stort sett alla pollensorter...
...perspektiv...

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2007-10-08 14:00

sky_eye skrev:Nej, en gång till. När Epoxy är härdat är det snällt, innan är det tokfarligt.

Lösningmedelsfri lågmolykylär epoxy är inte "tokfarlig" om nu någon trodde det. Inte heller "giftig" för den delen men kan lukta lite unket. Bara för att något är bra betyder det inte automatiskt att det är giftigt. Ofta betyder det dock att man måste handha det med största nogrannhet för att tillgodogöra sig hela potentialen vilket stämmer med:

sky_eye skrev:Mycket viktigt att blanda bas/härdare exakt. Inte skvätta i lite extra härdare för att snabba på!

Däremot är lågmolekylär epoxy allergiframkallande även om känsligheten varierar på samma sätt som känsligheten mot sol varierar. Allergin är livslång. Man skall absolut inte ta i ohärdad lågmolekylär epoxy med bara fingrarna utan dubbla tunna gummihandskar anbefalls, gärna med byte av handskar var 15-20 minut.

Högmolekylär epoxy är sällan allergiframkallande (namnet högmolekylär avser dock medelmolekylvikten så de kan finnas lågmolekylär epoxy även i den som kallas "högmolekylär") men måste blandas upp med starka (aromatiska och flyktiga) lösningsmedel för att vara flytande vid rumstemperatur. Den blandningen är inte nyttig men det är inte epoxyn som står för farligheten utan lösningsmedeln som används för att minska viskositeten. Denna typ finns ofta i "epoxyfärg" vilket säkert har bidragit till epoxyn rykte.

/D

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2007-10-08 14:14

Att göra bara baffeln i plast verkar väl underligt. T.ex. så försvårar man ytbehandlingsarbetet om man blandar material.

Om det är mycket lönsamt att gjuta baffeln så borde det vara rimligt att gjuta resten av lådan också. Kanske gjuta lådan i 2 delar så går det tokfort att monera ihop den. Eller gjuta allt i ett stycke om det går bra praktiskt.

Eftersom initiala kostnaden blir stor vid gjutning etc samt beräkning av helt nya materialtyper så är nog inte någon Ino produkt speciellt lämpad. Möjligen den nya mini-högtalaren eftersom den endast skall finnas i en färg. Om man då kan gjuta lådan i genomfärgad plast så slipper man helt ytbehandlingen samt att repor på lådan knappt kommer att synas. En klart trevlig finess på en "rese-högtalare".

Andra tillverkare som har stora volymer borde ha mer att vinna på att tillverka i plast, men trots det gör de inte det. Troligen pga att riktigt billiga högtalare tillverkas med tunna usla plast-chassin. Om en produkt blir förknippad/jämförd med billiga skräpprodukter så tappar man snabbt anseende och klassas som en billighetsprodukt.
Dvs även om ljudegenskaperna bibehålls så kommer produkten troligen bli tvungen att säjlas billigare vilket totalt ger en minskad vinst för tillverkaren.

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2007-10-09 00:54

plast,.... hm jag funderade förut på om man kan pressa MDF i andra former än skivor. Om man (nån firma) kanske kunde fylla en form med MDF-massa och göra låda på en gång. Förmodligen är det väl praktiskt ogenomförbart. Bara en tanke ! (flera år gammal)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-10-09 07:33

Pinnick skrev:plast,.... hm jag funderade förut på om man kan pressa MDF i andra former än skivor. Om man (nån firma) kanske kunde fylla en form med MDF-massa och göra låda på en gång. Förmodligen är det väl praktiskt ogenomförbart. Bara en tanke ! (flera år gammal)

Det verktyget blir kanske inte speciellt billigt? Vid stora serier skulle det kanske gå.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2007-10-09 15:46

Vart köper ni epoxy, finns det transparent?
Senast redigerad av Alexi 2007-10-09 18:23, redigerad totalt 1 gång.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-10-09 15:53

Det knöliga med plast och epoxy är ju glasfibern. Den skall vara rätt dimension och mängd, och där kan det brista i kvaliteten vid tillverkningen.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2007-10-09 16:59

kan man plasta ihop båtar och räjserbilar kan väl inte en liten lådda vara nåt problems
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2007-10-09 18:32

Någon som har tipps å sidor man kan läsa mer om gjutning med epoxy?
Vilken klassning det ska vara på masken, vilka komponenter som ger vilket resultat, recept osv.

Jag är själv väldigt sugen på att gjuta in lite saker i transparent epoxy.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-10-09 18:52

Alexi skrev:Vart köper ni epoxy, finns det transparent?

Araldit är väl epoxy? Är transparent. Ingjutningsmassa kan väl också vara transparent?

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2007-10-09 18:59

Araldit är bara ett märke som Casco. Vad jag vet gör Araldit bara lim, gör dom även epoxygjutmassa?

Användarvisningsbild
pinoccio

Inläggav pinoccio » 2007-10-09 21:15

Här har du en grymt bra säljare av grymt bra epoxy och tillbehör...
Trevliga, hjälpsamma och kunniga.

www.nilsmalmgren.se

(Det där lät nog nästan som att det är jag själv som säljer, men ICKE!)

Nästa

Återgå till Wänner af Ino