Montering av piP

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
lundstrm

Montering av piP

Inläggav lundstrm » 2007-10-23 20:42

Hej allesammans!

Har läst en hel del på forumet under ett par års tid utan att registrera mig. Men nu har en fråga dykt upp som jag inte kunnat hitta svar på i någon av de andra trådarna :) Har efter nått års velande äntligen slagit till på ett par piP i monteringssats och har en liten undran angående monteringen.

IÖ berättade att diskanten skall monteras med de två benen nedåt, och vad jag kunnat läsa så är det inte enbart av estetiska skäl. Nu är det så att mina diskanter är lite olika "roterade" i sina "fästen", dvs trots att två av benen är nedåtriktade på bägge högtalarna så sitter själva elementet olika roterade. Jag undrar därför om det spelar någon roll hur diskanterna sitter i fästet ?

Mvh Erik

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2007-10-23 20:59

Välkommen till det "förlovade" landet - host.... host....

En bild vore trevligt, för att klargöra vad du igentligen menar :)
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
lundstrm

Inläggav lundstrm » 2007-10-23 21:14

Hehe jag förstår det.. Har tyvärr inte tid just nu. Men diskanten består ju av två delar, dels själva elementen och så själva fästet som är en plastbit med skruvhålen. Om man vrider elementen så kan man frigöra dessa från plastbiten eller rotera elementet i plastbiten. Och mina elementet är olika roterade i sina plastbitar/fästen.

Hoppas det hjälpte något, får ordna med en lämpligare förklaring senare i annat fall.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2007-10-23 21:44

Eeeehhh.....

Menar du alltså att du vrider dina element i själva fästet ? Det skall du inte göra...
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2007-10-23 21:58

Han menar nog att lödöronen sitter vertikalt på ena elementet och horizontellt på andra. Om det spelar någon roll vet jag inte... men konstruktören vet nog. :)

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2007-10-23 22:29

På diskanterna så märker IÖ ut vad som är upp genom att titta noggrannt på riktningen på fibrerna i membranet. Som jag förstod det var det bara detta som var viktigt.
Jag gissar att det har att göra med att få mer spridning horisontellt än vertikalt.

På baselementen tror jag inte att det finns något motsvarande om riktning eftersom de har helt annat material i konen.

mike34

Inläggav mike34 » 2007-10-23 22:37

Efter att ha pratat med Ingvar om just detta så fick jag reda på att det är små spridningsvariationer, men det är skillnad och diskanten ska vändas enligt ritning. Att membranet står för den spridningsskillnaden eller om det är de tre benen har jag inte fått helt klart, men jag antar att det är det senare.
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Användarvisningsbild
lundstrm

Inläggav lundstrm » 2007-10-23 23:11

Alla verkar ha uppfattat problemet mer eller mindre rätt i alla fall.

Nolimitsoya: precis, lödöronen sitter varken horisontellt eller vertikalt utan är lite vridna, dvs diskanten är vriden något i fästet. Och det är olika vridning på de två diskanterna.

Silvervarg: Diskanterna har en grön märkning i mitten som med lite vilja kan tolkas som nån typ av markör på vad som skall vara upp. Är det detta du pratar om ?

Mike34: Om det är benen som står för själva spridningen så är det inga problem i mitt fall. Men det är just det jag är osäker på, dvs är det elementet/membranet som står för de varierande spridningarna horisontellt och vertikalt eller är det bara plastbiten/hållaren med de tre benen?

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2007-10-24 02:52

Silvervarg pratar om pi60diskanterna. piPdiskanterna är av plastfilm och har fiber öht. :)

mike34

Inläggav mike34 » 2007-10-24 10:42

Ok, nu blir jag osäker själv här. Markeringen där bak på diskanten vet jag finns där, men jag visste inte om/ har inte observerat att det skulle va nån markering av riktning. Har inte heller reflekterat över aqtt man kan vrida diskantelementet runt i fästet, utan jag har vid montering endast gått efter de tre benen som stöder "mittpluppen".

Kanske dags att titta igenom monteringsanvisningarna igen ?
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Användarvisningsbild
lundstrm

Inläggav lundstrm » 2007-10-24 14:15

Mike 34: Precis det jag är osäker på. Har kikat igenom instruktionerna men inte hittat nån mer info än att två av benen skall vara nedåt så att säga. Kikar man på diskantelementet så tycker jag det ser helt homogent ut, dvs inget som tyder på att det skall monteras åt nåt särskilt håll. Så det kanske är så enkelt att det är själva benen som står för spridningen.

Användarvisningsbild
verdad

Inläggav verdad » 2007-10-24 16:40

På mina piPs sitter de tre "så kallade" benen "En klockan 12"
"En tjugo över" och en "tjugo i".
Vet inte om det är detta du menar men så sitter mina diskanter i alla fall. :)

Användarvisningsbild
Zipp

Inläggav Zipp » 2007-10-24 17:08

På piP är det bara benen som bestämmer riktningen men på pi60 så bestäms riktningen av hur "fibrerna" ligger.

Användarvisningsbild
lundstrm

Inläggav lundstrm » 2007-10-24 17:37

Zipp skrev:På piP är det bara benen som bestämmer riktningen men på pi60 så bestäms riktningen av hur "fibrerna" ligger.

Kanon! tack för infon Zipp. Kan man sluta oroa sig :)

Användarvisningsbild
lundstrm

Inläggav lundstrm » 2007-10-24 23:11

Har ytterligare en snabb fråga. Nojig som man är så har jag sett att motstånden till delningsfiltren inte ser likadana ut som de jag sett på diverse byggbilder. De motstånd jag har är gröna och runda med texten "2R2 5% 5w" på sig. En snabb check med multimetern säger mellan 2.5 och 2.6 ohm för samtliga motstånd. Om någon kunde bekräfta att dessa är rätt så vore det bra. Dom sitter med pl400 nu så jag hoppas allt på det :)

UPDATE: verkar som att multimetern är lite bråkig. Nya mätningar så ligger det på 2.2-2.1 ohm så det verkar vara rätt ändå

UPDATE igen: Vet inte vilka mätningar jag ska lita på riktigt.. i princip alla mätningar visar på ~2.5 ohm. Så återigen om nån kunde bekräfta att de gröna motstånden är rätt så skulle det vara bra.

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2007-10-25 00:55

Bygg å sluta bekymmra dig. ;)

En resistor är enkel att byta om det skulle behövas.
Skulle du vilja se ut dummare än vad du är, eller vara dummare än du ser ut?

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2007-10-25 07:56

lundstrm skrev:Har ytterligare en snabb fråga. Nojig som man är så har jag sett att motstånden till delningsfiltren inte ser likadana ut som de jag sett på diverse byggbilder. De motstånd jag har är gröna och runda med texten "2R2 5% 5w" på sig. En snabb check med multimetern säger mellan 2.5 och 2.6 ohm för samtliga motstånd. Om någon kunde bekräfta att dessa är rätt så vore det bra. Dom sitter med pl400 nu så jag hoppas allt på det :)

UPDATE: verkar som att multimetern är lite bråkig. Nya mätningar så ligger det på 2.2-2.1 ohm så det verkar vara rätt ändå

UPDATE igen: Vet inte vilka mätningar jag ska lita på riktigt.. i princip alla mätningar visar på ~2.5 ohm. Så återigen om nån kunde bekräfta att de gröna motstånden är rätt så skulle det vara bra.

Vad säger byggbeskrivningen (filter-ritningen) att det ska va för resistans
på motstånden?
Det är nämligen den som är viktigast, inte vad som står på motstånden i
sig själva (2R2 betyder ju 2,2 ohm 5% betyder +-5% tolerans, alltså kan
motståndet ligga mellan 2,09 och 2,31 ohm). 5% tolerans är förmodligen
gått och väl inom piP filtrets godkända toleranser.

Att du mäter 2,5 ohm kan också bero på att du får kanske 0,2 ohms
motstånd genom kablarna du använder för mätningen.

Tips. mät först vilken resistans du får genom kablarna och subtrahera
det värdet från det du får när du mäter på motstånden.

Om du inte har en "nollnings" funktion på multimetern då som du nollar
medan du mäter på kablarna enbart.
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-10-25 07:59

IÖ brukar väl matcha två motstånd med multimeter? Så gjorde han när jag hämtade mina piP i monteringssats.

Användarvisningsbild
lundstrm

Inläggav lundstrm » 2007-10-25 16:32

Wolfie: Det verkar vara precis som du sa. Kablarna verkar ge mellan 0.3-0.4 ohms resistans. Gör man som du säger och subtraherar detta från de uppmätta värdena så landar man precis på 2.2ohm vilket ritningen föreskriver. Om man bara kunde sluta oroa sig så mkt för allt så hade man väl varit klar nu :)

Användarvisningsbild
micke5721

Inläggav micke5721 » 2007-10-26 05:24

Undra hur många högtalare det är på markande som har matchade filterkomponenet i den här prisklassen 8)

Jag kommer ihåg att jag blev väldigt förvånad, men glad då jag såg att IÖ mätte upp komponenterna till mina pi60 :)

Att han även tar sig tiden att göra detta på de billigaste högtalara i sitt sortiment anser jag vara helt fantastiskt.

VH Micke

Användarvisningsbild
Conny

Inläggav Conny » 2008-01-13 15:48

Hej!

Lånar tråden för en monteringsfråga om piP.

Jag undrar över basreflexrören, skall dessa tätas mot kabinettet?

Kan inte hitta någon information om det någonstans. Såg att Kaffekoppen hade lindat eltejp runt och tryckt in röret (för fastsättning) om jag minns rätt, men inget om tätningen.

Conny

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-01-13 15:58

Röränden måste täta mot fronten på lådan. Vanligen limmar man rören med något lim, jag använder ofta kontaktlim. Klurigheten är att inte få ut lim utanför portkanten så det syns på utsidan, men efter några rör så lär man sig hur mycket lim som är lagom ..... :)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Conny

Inläggav Conny » 2008-01-13 18:00

Då tror jag att jag testar med PL 200 (svart) på mina piP i svart ask.

Tack Phon för svaret!

Conny

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2008-01-13 18:20

Fick du inte med byggbeskrivningen?
Där står kontaktlim, limmas vått, men PL-400 funkar säkert lika bra, men kanske svårare om man skulle vilja lossa röret senare (omlackering etc).

Användarvisningsbild
Conny

Inläggav Conny » 2008-01-13 18:49

Jodå, men trodde det gällde att foga ihop de två rören till ett. Men IÖ kanske även menar monteringen mot kabinettet.

PL-400 är ju vitt, har änvänt PL-200 till terminaler på andra högtalare förut. Mindre risk att "spill" blir synligt när det är svart.

Conny

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-01-14 00:10

Aha, jag menade monteringen mot kabinettet, där blir det ofta kontaktlim, och vått som påpekades.

Att limma ihop rörstumparna med PL200 verkar vara lite overkill, men det gör ju inte något att de sitter bra ihop. :)

Det går med kontaktlim där också, själv tycker jag Tangit är bättre. Sådant man limmar PVC-rör med, till avlopp o dyl.

Användarvisningsbild
Conny

Inläggav Conny » 2008-01-14 01:03

Undrar om det inte blev syftningsfel nu....??

Jag har limmat ihop rören med kontaktlim, det är tätningen mot kabinettet som jag tänker ha PL-200 till.

Conny

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-01-14 11:08

Bara det blir tätt. :)

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2008-01-16 22:19

lundstrm skrev:UPDATE: verkar som att multimetern är lite bråkig. Nya mätningar så ligger det på 2.2-2.1 ohm så det verkar vara rätt ändå

Såg den här frågan nu först.

Fick samma huvudbry som du när jag kontrollmätte motstånden, men det ligger till som så, att så låga motståndsvärden som det här handlar om, går inte att mäta exakt med en vanlig volt/ohmmätare, det blir olika varje gång man försöker.
Har byggt en hel del i mina dagar, men aldrig använt motstånd med så smått värde.

Ringde Ingvar, som förklarade problematiken och att motstånden han levererar är noga kontrollmätta av honom själv, han blev nästan förnärmad. :wink:

Återgå till Wänner af Ino