pi60 enligt Ljudmakarn

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
martinfor

pi60 enligt Ljudmakarn

Inläggav martinfor » 2007-11-12 18:07

Är bara tvungen att citera en seriös? Hifihandlare :-)

-pi60 är bara en labbråtta som är för svåra för "vanligt folk" att få bra ljud ur. Jag känner en som köpte ett par, och kunde bara spela 10% av sin skivsamling.

Knepen är många för att få sälja, men sånt här är riktigt botten oavsett märke.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-11-12 18:16

Deras urval är alltså en person... med minst 10 skivor? 8O

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-11-12 18:17

Nåja, det måste ju vara tillåtat att ha en uppfattning.

Han kanske har rätt. De är kanske inte för "vanligt folk"? Bara för särskilt folk! 8) :P

Lite speciell skall man nog helst vara i varje fall.

Fast det där med 10% förvånar mig. Jag kan ju spela alla fonogram jag har, och bra
låter de också. Tycker jag.

Det där med att en god återgivning får inspelningar att låta sämre än nog mest en myt.
Jag håller i varje fall inte med om det. Tvärtom faktiskt.

Även om man hör både det som är bra och det som är fel bättre och bättre ju bättre
man återger en musiksignal, så tycker jag att allting blir mera logiskt och lätttillängligt
när det är välåtergivet. Och nästan alltid mycket mera oansträngt och avslappnat.

Seriekopplade multiplicerade fel är helt enkelt värre än enkla, tycker jag.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-11-12 18:22

Ja, riktigt lurigt är det att högtalaren lyckades hindra avspelning av 90% av skivorna.

Vad är det för knep du använt för det Ingvar?? 8O

Är det mastade skivor med mindre än 10db headroom som högtalaren vägrar avspelning på? 8) :lol:

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-11-12 18:31

Det där med att en god återgivning får inspelningar att låta sämre än nog mest en myt.
Jag håller i varje fall inte med om det. Tvärtom faktiskt.

Jag kan inte fatta hur denna myt och (i mitt tycke) missuppfattning kan vara så enormt utspridd och vanlig.

Ofta kan man ju höra/läsa typ; "nä jag vill inte ha det för rent och analytiskt.. det blir så jobbigt att lyssna på i längden och bara ett fåtal skivor låter bra i en sån rigg".

Man undrar ju så smått vad för dynga dessa personer lyssnat på för att få den uppfattnngen... Men å andra sidan är det väl inte så konstigt.. jag menar det finns ju rätt mycket skräpanläggningar.

Ju bättre en anläggning blir och ju mer olika alla skivor låter, desto bättre låter det mesta i mina öron.

/Peter

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2007-11-12 19:18

Då sålde han bara högtalare som dålde hur inspelningen egentligen lät?
eller kanske som klarade av att fixa till falsksång och ostämda instrument ;-)
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2007-11-12 19:20

seriös ljudhandlare??????????den var rolig den
snarare får vi väl hoppas att han tog t-banan till jobbet så att han inte körde påvärkad till sitt jobb :cry:
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2007-11-12 19:30

Jag har flera erfarenheter och anekdoter om Ljudmakaren...

1) En av säljarna står och skryter över sin Ferrari och hur snabb den är på Nordslingan (Tyskland, en racerbana eller motorväg med biltull som det är rent juridiskt, men i praktiken en racerbana i en riktning och drygt 22 km om jag minns rätt - tar en bra bil runt 8 minuter att köra runt i alla fall), fast ägaren dvs säljaren har aldrig själv kört bilen utan det har han "proffs" till....

2) I samband med att jag en gång i tiden var intresserad av en Meridian G68 processor, till mina då beställda i64or, så fick just Ino Audio och i synnerhet Ingvar Öhman mycket lovord. Stick i stäv med vad första inlägget alltså visar....

3) Jag beställde en kabellist, den kom aldrig och efter många samtal så framkom det att "jo den har jag inte beställt än, vill sälja av mitt nuvarande lager innan jag beställer något nytt". Never mind att den jag ville ha var specialbeställning redan i första läget....

Sedan kan man ju också nämna att dom inte gillar att man prutar: "Det är direkt oseriöst" - men det är det ju också att begära 85% av nypriset på flera år gamla saker........
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Re: pi60 enligt Ljudmakarn

Inläggav Jax » 2007-11-12 20:59

martinfor skrev:-pi60 är bara en labbråtta som är för svåra för "vanligt folk" att få bra ljud ur. Jag känner en som köpte ett par, och kunde bara spela 10% av sin skivsamling.

Då kan man ju verkligen fråga sig vad det är för skivor som inte går att spela med pi60. Masonitskivor?

Märkligt. Jag har inte en enda skiva hemma som inte går att spela. Eller jo, någon med sunkig kvalitét har jag men den låter lika sunkig med hörlurar...

/Jax som är lätt ironisk
- Militant slacker

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2007-11-12 21:01

Man undrar ju så smått vad för dynga dessa personer lyssnat på för att få den uppfattnngen... Men å andra sidan är det väl inte så konstigt.. jag menar det finns ju rätt mycket skräpanläggningar.

Ju bättre en anläggning blir och ju mer olika alla skivor låter, desto bättre låter det mesta i mina öron.

Jag vill nog hävda att analytiska anläggningar gör en hel del dåliga inspelningar/mastringar nästintill ospelbara. Visserligen låter det underligt att en person skulle ha 90% av sin skivsamling av så usla inspelningar.
Vinsten med en analytisk anläggning är att bra inspelningar låter så mycket bättre.

Dessutom går det att åtgärda "problemet" på dåliga inspelningar på flera sätt. Ett är att ha en usel anläggning också där man kan lysna på de dåliga inspelningarna eller så kan man nog med en eq göra dem hyfsat lyssningsbara i den analytiska anläggningen. De kommer förståss låta uselt ljudkvalitetsmässigt hur man än gör, men de kan bli njutningsbara i alla fall.

Personligen så vill jag definitivt ha en analytisk anläggning eftersom den gör 90% av mycket mer njutbara. Övriga 10% kan jag spela på andra ställen, tex i bilen.

Hifi-handlarens inställning i grundposten låter sällsamt osympatisk. Bättre att låta bli att snacka skit om andras varor och istället visa hur bra ens egna varor är.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-11-12 21:26

Ja, jag kommer på mig själv med att hellre spela de illaljudande skivorna på de ställen där jag har sämre återgivning.

Inte för att de låter bättre där, utan för att när jag sitter där med den taskiga återgivningen så spelar det inte så stor roll om skivan låter bra, och de där som låter illa var det ju ett tag sen jag spelade.

Typ.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2007-11-12 21:31

silvervarg skrev:Jag vill nog hävda att analytiska anläggningar gör en hel del dåliga inspelningar/mastringar nästintill ospelbara.

Det beror ju på vad det är för musik enligt min mening. Jag menar, jag kan njuta av en gammal raspig 78 med frekvensgång 200-5000Hz med en musik med enorm känsla i. Då spelar det för mig ingen roll hur analytisk en anläggning är.

Dålig musik med dålig inspelning spelas med fördel inte alls oberoende av anläggning 8)
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-11-12 21:55

Jax skrev:
silvervarg skrev:Jag vill nog hävda att analytiska anläggningar gör en hel del dåliga inspelningar/mastringar nästintill ospelbara.

Det beror ju på vad det är för musik enligt min mening. Jag menar, jag kan njuta av en gammal raspig 78 med frekvensgång 200-5000Hz med en musik med enorm känsla i. Då spelar det för mig ingen roll hur analytisk en anläggning är.

Ja, medhålles om raspet. Men det finns nyare inspelningar som distar hemskt och de mår bra av lite köksradiotonkurva som tar bort det värsta kraset.

...och som sagt, i soffan vill jag gärna lyssna på nåt som låter bra, i bilen går alla skivorna lika bra (även om de alla låter sämre där).
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
martinfor

;

Inläggav martinfor » 2007-11-12 22:06

Ha ha ha fast nu kommer det bästa citatet från den seriöse hifihandlaren, det här är nästan för bra för att vara sant :-)

- Kunden bör sätta ihop sina pi60 själv, för Ingvar Öhman använder vissa delar fån IKEA.

IOF jag har inget emot IKEA, snarare tvärtom. Men en seriös säljare som litar på sina produkter, behöver inte snacka skit om sina konkurrenter, och i detta fall även om tredje person.

Nä i den här branschen finns det allt för mycket bilskojare.

Användarvisningsbild
Patrik_B

Inläggav Patrik_B » 2007-11-12 23:14

pi60 är väl inte analytiska? Analytiska högtalare brukar låta överbetonade i diskantregistret (enligt min erfarenhet).

pi60 låter ju bara bra!
Mvh
Patrik Berglund

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-11-12 23:26

Ljudmakarn -> Bluffmakarn

Om säljaren måste snacka skit om konkuraneter luktar det som att dom egna proukterna inte rikgit håller måttet. Läge att byta. Affär alltså, och gå någon annanstans.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2007-11-12 23:37

Inte för att jag varit där allt för ofta så måste jag ändå säga att de alltid varit trevliga mot mig. Därutöver aldrig pratat skit om någon annan tillverkare eller ens gjort antydan till detsamma!

Trist är det när det händer hur som helst!

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-11-12 23:46

Patrik_B skrev:pi60 är väl inte analytiska? Analytiska högtalare brukar låta överbetonade i diskantregistret (enligt min erfarenhet).

pi60 låter ju bara bra!

Precis det misstaget som jag nämnde ovan. En högtalare om låter överbetonad i diskanten är ju höjd i diskanten eller har kraftig dist däruppe. Den är alltså färgande och därmed inte analytisk i min mening.

Analytisk = transparent = ofärgad = låg distortion = neutral = skitbra!! :D

Pi60 låter ju apbra tack vara jämn frekvensgång och låg dist och är i min mening absolut inte "överanalytisk" eller "analytisk" såsom vissa som missförstått det hela använder uttrycket.

/Peter

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-11-12 23:59

Jag kan ju av naturliga skäl inte säga något specifikt om pi60 annat än vad som varit min ambition, och den stämmer bra med Piotrs beskrivning av hur de beter sig.

Håller dock helt med Piotr om hur de högtalare brukar låta, som ofta beskrivs som analytiska. Jag skulle aldrig kalla de högtalare som låter som sådana gör, för analytiska dock. Skulle snarare säga att de är skräniga och jobbiga att lyssna med, och med sådana är det definitivt få fonogram i samlingen som blir lyssnngsbara.

I sanning högupplösta högtalare låter närmast som det motsatta, alltså visar att de flesta fonogram faktiskt låter mera mjukt, öppet och levande än man skulle tro. Som fonogrammet. Bättre än så blir det ju aldrig, men det kan vara väldigt bra det.

Vh, iö

Användarvisningsbild
jeppe

Inläggav jeppe » 2007-11-13 01:00

Undrar om det var samma herre som sa till mig att:

"Ska du ha något som slår piP så får du gå över 40.000kr." ?

Troligen inte..

Har för mig att han föreslog någon större BC Acoustique modell.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-11-13 09:14

Hur som helst skall man nog inte belasta själva affären 'Ljudmakaren',
för det som en person där har sagt och/eller tycker, som det där med
att pi60 inte möjliggör spelande av mer än 10% av ens skivor.

Dels kan ju andra som jobbar där ha andra uppfattningar, å dessutom
är det ju inte "fel" att tycka som han gjorde. På sin höjd förvånande. (I
varje fall för mig.)

Fast jag känner ju dessutom inte till vilka skivor han har och åsyftade.
Hade jag gjort det kanske jag skulle säga att det inte går att spela mer
än 1 % av dem - på någon anläggning. :wink:

Svante skrev:
Jax skrev:

Ja, medhålles om raspet. Men det finns nyare inspelningar som distar hemskt och de mår bra av lite köksradiotonkurva som tar bort det värsta kraset.

...och som sagt, i soffan vill jag gärna lyssna på nåt som låter bra, i bilen går alla skivorna lika bra (även om de alla låter sämre där).

Jag håller med Jax.

Vill för övrigt lyssna på den musik jag gillar oavsett var jag befinner mig någonstans. Spelar 78-varvare i bästa lyssningsrummet väldigt ofta faktiskt. :P

Nice!

Tycker det är en intressant inställning att välja att prioritera ned musiken gentemot ljudkvaliteten i vardagsrummet. Det vill säga att inte spela vissa fonogram där av ljudkvalitetskäl. Men det visar ju att vi alla är olika.

Jag tycker allting blir bättre i min bästa anläggning, även om ljudkvalitetsaspekterna förstås växer mest där. Musiken är ju bra överallt.

Om det är något jag gör så är det faktiskt det motsatta mot vad Svante beskriver - alltså att det kan förekomma att jag avstår från att spela musik som är beroende av de spektakulära kvaliteterna, i anläggningar där de skadas för illa (för det gör det ju meningslöst att lyssna på sådan musik där).

Men i huvudlyssningen avstår jag inte från några inspelningar! :P

Vh, iö

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2007-11-13 16:37

Jag avstår från att lyssna på musik jag inte tycker om. :wink:

Oavsett plats...

(fast ibland kan man ju inte undvika tråkig musik, t.ex. i en klädaffär (eller på en HiFi-butik om man glömt ta med sig egen musik))
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Ericson

Inläggav Ericson » 2007-11-13 21:52

Jaha, så enligt denne man tillhör jag inte mängden "vanligt folk" då! Kan ju tas som en komplimang eller en förolämpning...
Allt jag har spelat på mina pi60, låter bra faktiskt, i alla fall i mina öron. Kanske borde jag säga, så bra som jag i överhuvudtaget kan hoppas (96kbit mp3 brukar ju tendera till taskigt ljud på de flesta ljudåterskapare).
Tackar konstruktören till denna HIFI-komponent för detta!

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2007-11-13 22:36

Alltså, nu tycker jag att ni resonerar lite knasigt :? Ni har ju inte en susning om hur lyssningsrum såg ut, eller några andra omständigheter heller, för den delen.

Första gången jag hörde pi60 (kände inte alls till dem då) så tyckte jag att de lät rent ut sagt illa! Eller, jag, inte alls bra i alla fall. Överanalytiskt, hårt, tunt och omusikaliskt. Spelade med en 208:a, Embla-försteg och den sony xa-20 som jag skulle köpa (som i sog låter otroligt varm, med den moddning som gjorts). Rummet, med väggar av betong, var knappt möblerat, ingenting på väggarna och ingenting på golvet (vad jag minns). Jag skulle tro att det var anledningen. Ljudet gick i alla fall inte att känna igen när jag besökte källaren i Lahäll, eller gick att jämföra med mina piP.

Så, jag tror att Ljudmakarens kund (kompis?) hade rätt i sin upplevelse. Och fel i sak.

/en john som just köpt ett par skitdåliga hörlurar

Ericson

Inläggav Ericson » 2007-11-13 22:45

Jag fattade det som att en säljare yppade orden som citerades i öppningen av tråden...
en säljare till en kund, till å med.
I så fall är det väl säljaren som borde reservera sig, för rumsakustik mm.?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-11-13 23:31

IngOehman skrev:Om det är något jag gör så är det faktiskt det motsatta mot vad Svante beskriver - alltså att det kan förekomma att jag avstår från att spela musik som är beroende av de spektakulära kvaliteterna, i anläggningar där de skadas för illa (för det gör det ju meningslöst att lyssna på sådan musik där).

Men i huvudlyssningen avstår jag inte från några inspelningar! :P

Lustigt... Alltså det finns ju inspelningar som låter så illa att man inte står ut. Skillnaden mot välljudande skivor blir ju jättestor bara man har hyfsad kvalitet på prylarna. Det är den skillnaden som får mig att välja bort de illaljudande skivorna i soffan.

I bilen eller vid andra tillfällen blir inte den skillnaden så stor, vilket skiftar prioriteringen bort från ljudkvalitet och mot musikaliskt innehåll.

Kanske har jag ett kortare ljudminne än du. Kanske är jag mer mottaglig för den omedelbara skillnaden mellan skivorna, medan du är mer "absolutkalibrerad", om du förstår vad jag menar?

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2007-11-14 05:21

Lite sen kommentar kanske, men:

Jax skrev:Det beror ju på vad det är för musik enligt min mening. Jag menar, jag kan njuta av en gammal raspig 78 med frekvensgång 200-5000Hz med en musik med enorm känsla i. Då spelar det för mig ingen roll hur analytisk en anläggning är.

Det är rätt lustigt, hur man omedvetet filtrerar bort sus-o-brus, då man lyssnar till en gammal inspelning som är "musikaliskt intressant." Dessutom är det ofta frapperande, hur mycket "äkta" rumsinformation som kan förmedlas av gamla en-mikinspelningar!
--
Edit: Upphovsman till citat.
Senast redigerad av MacBruce 2007-11-14 09:56, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2007-11-14 09:14

Vill bara påpeka att det var jag som skrev ovanstående, inte IÖ :)

Jax skrev:Det beror ju på vad det är för musik enligt min mening. Jag menar, jag kan njuta av en gammal raspig 78 med frekvensgång 200-5000Hz med en musik med enorm känsla i. Då spelar det för mig ingen roll hur analytisk en anläggning är.

Dålig musik med dålig inspelning spelas med fördel inte alls oberoende av anläggning 8)
- Militant slacker

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2007-11-14 09:55

Jax skrev:Vill bara påpeka att det var jag som skrev ovanstående, inte IÖ :)

Hoppsan! Jag missade det. (Det var rätt mycket att städa.) Ber om ursäkt!
--

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2007-11-14 19:35

Svante skrev:Lustigt... Alltså det finns ju inspelningar som låter så illa att man inte står ut. Skillnaden mot välljudande skivor blir ju jättestor bara man har hyfsad kvalitet på prylarna. Det är den skillnaden som får mig att välja bort de illaljudande skivorna i soffan.

Än så länge har jag inte hittat någon metallplatta (döds/black) som låter så bra att den är med på den övre skalan av kvaliteten i min samling. Jag lyssnar ändå en hel del på metall. :)

[slrt]
admin

Nästa

Återgå till Wänner af Ino