-pi60 är bara en labbråtta som är för svåra för "vanligt folk" att få bra ljud ur. Jag känner en som köpte ett par, och kunde bara spela 10% av sin skivsamling.
Knepen är många för att få sälja, men sånt här är riktigt botten oavsett märke.
Moderator: Redaktörer
Det där med att en god återgivning får inspelningar att låta sämre än nog mest en myt.
Jag håller i varje fall inte med om det. Tvärtom faktiskt.
martinfor skrev:-pi60 är bara en labbråtta som är för svåra för "vanligt folk" att få bra ljud ur. Jag känner en som köpte ett par, och kunde bara spela 10% av sin skivsamling.
Man undrar ju så smått vad för dynga dessa personer lyssnat på för att få den uppfattnngen... Men å andra sidan är det väl inte så konstigt.. jag menar det finns ju rätt mycket skräpanläggningar.
Ju bättre en anläggning blir och ju mer olika alla skivor låter, desto bättre låter det mesta i mina öron.
silvervarg skrev:Jag vill nog hävda att analytiska anläggningar gör en hel del dåliga inspelningar/mastringar nästintill ospelbara.
Jax skrev:silvervarg skrev:Jag vill nog hävda att analytiska anläggningar gör en hel del dåliga inspelningar/mastringar nästintill ospelbara.
Det beror ju på vad det är för musik enligt min mening. Jag menar, jag kan njuta av en gammal raspig 78 med frekvensgång 200-5000Hz med en musik med enorm känsla i. Då spelar det för mig ingen roll hur analytisk en anläggning är.
Patrik_B skrev:pi60 är väl inte analytiska? Analytiska högtalare brukar låta överbetonade i diskantregistret (enligt min erfarenhet).
pi60 låter ju bara bra!
Svante skrev:Jax skrev:silvervarg skrev:Jag vill nog hävda att analytiska anläggningar gör en hel del dåliga inspelningar/mastringar nästintill ospelbara.
Det beror ju på vad det är för musik enligt min mening. Jag menar, jag kan njuta av en gammal raspig 78 med frekvensgång 200-5000Hz med en musik med enorm känsla i. Då spelar det för mig ingen roll hur analytisk en anläggning är.
Ja, medhålles om raspet. Men det finns nyare inspelningar som distar hemskt och de mår bra av lite köksradiotonkurva som tar bort det värsta kraset.
...och som sagt, i soffan vill jag gärna lyssna på nåt som låter bra, i bilen går alla skivorna lika bra (även om de alla låter sämre där).
IngOehman skrev:Om det är något jag gör så är det faktiskt det motsatta mot vad Svante beskriver - alltså att det kan förekomma att jag avstår från att spela musik som är beroende av de spektakulära kvaliteterna, i anläggningar där de skadas för illa (för det gör det ju meningslöst att lyssna på sådan musik där).
Men i huvudlyssningen avstår jag inte från några inspelningar!![]()
Jax skrev:Det beror ju på vad det är för musik enligt min mening. Jag menar, jag kan njuta av en gammal raspig 78 med frekvensgång 200-5000Hz med en musik med enorm känsla i. Då spelar det för mig ingen roll hur analytisk en anläggning är.
Jax skrev:Det beror ju på vad det är för musik enligt min mening. Jag menar, jag kan njuta av en gammal raspig 78 med frekvensgång 200-5000Hz med en musik med enorm känsla i. Då spelar det för mig ingen roll hur analytisk en anläggning är.
Dålig musik med dålig inspelning spelas med fördel inte alls oberoende av anläggning
Svante skrev:Lustigt... Alltså det finns ju inspelningar som låter så illa att man inte står ut. Skillnaden mot välljudande skivor blir ju jättestor bara man har hyfsad kvalitet på prylarna. Det är den skillnaden som får mig att välja bort de illaljudande skivorna i soffan.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster