Moderator: Redaktörer
Zipp skrev:Svante, har du koll på vilken periodtid som IÖ använder för sin sin2-puls?
Zipp skrev:Problemet med rumsekona kan man väl komma undan om man bara använder sig av någon eller några halvperioder av fyrkantvågen?
IngOehman skrev:Att använda mätsignaler som fyrkantvågor eller dirac-pulser eller liknande signaler med oändlig bandbredd, är inte optimalt.#
<snip>
#Fast det beror förstås vad man vill visa. Vill man studera förstärkares tendenser till instabilitet i olika reaktiva laster är fyrkantvåg en utmärkt signal att använda.
IngOehman skrev:*Jag har en sådan PCM-version av den, och om någon som kan sådant (alltså vet hur man gör nedladdningsbar fil av den) har lust att tillgängliggöra den här på faktiskt som en fil, är det bara att säga till (070 - 523 32 32).
IngOehman skrev:En sak förbryllar mig...
Kan du förklara varför du inte får första notchen
vid 10 kHz, trots att du ställt in en pulslängd om
prexis 200 us?![]()
Vh, iö
Zipp skrev:Har någon sett eller själv mätt upp detta för pi60s?
Svante skrev:IngOehman skrev:En sak förbryllar mig...
prexis 200 us?![]()
Vh, iö
Det beror på att Tone avrundar pulsens längd till hela sampel. Under rutan med tiden ser man den verkliga tiden som man får: 0,2083 ms eller tio sampel.
Ingvar Skrev:
Jag har en sådan PCM-version av den , och om någon som kan sådant (alltså vet hur man gör nedladdningsbar fil av den) har lust att tillgängliggöra den här på faktiskt som en fil, är det bara att säga till (070 - 523 32 32).
BertilAlving skrev:Svante skrev:IngOehman skrev:En sak förbryllar mig...
prexis 200 us?![]()
Vh, iö
Det beror på att Tone avrundar pulsens längd till hela sampel. Under rutan med tiden ser man den verkliga tiden som man får: 0,2083 ms eller tio sampel.
Så är det när man använder digital utrustning inom mätteknik, man blir begränsad till de variabelvärden som digitaltekniken dikterar (om man inte har oändligt hög samplingsfrekvens förståss, och dito bitdjup).
grannilsson skrev:Ingvar Skrev:
Jag har en sådan PCM-version av den , och om någon som kan sådant (alltså vet hur man gör nedladdningsbar fil av den) har lust att tillgängliggöra den här på faktiskt som en fil, är det bara att säga till (070 - 523 32 32).
Jag tror att jag har den någon stans, jag vet att den var tillgänglig en natt, då Morellos högtalare behövde den,för att testas i hans konstruktionsarbete, undra om det inte var du Ingvar som levererade den till honom mitt i natten
är det Ok att lägga ut den här, om jag lyckas.
Vh Göran Nilsson
Ps. Ino_02sin2.wav tor jag den heter
lilltroll skrev:Hehe
Ja att fönstra rätt är inte lätt.
Öhman, om jag vänder på frågeställningen. Om du tar kvoten mellan den oredigerade pulsen samt den redigerade för varje samle, hur ser det fönstret ut?
Svante skrev:Grejen är väl just att man inte vill ha ett vitt spektrum, det betyder ju att hälften av energin ligger över 10 kHz. En avrullning mot högre frekvenser gör att egenskaperna vid lägre frekvenser "syns" tydligare om mna tittar på oscilloskop. Tex de runt delningsfrekvensen.
Svante skrev:Det är väl lite just beteendet runt delningsfrekvensen som Ingvar vill visa när han kör pulsen genom sina pi60.
Svante skrev:...vilket i sin tur belyser att pulstitt på oscilloskop bara visar en liten del av det som man kan se i en tonkurva (och om man ska vara petig, kompletterad med en faskurva).
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster