piP-oskulden tagen

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

piP-oskulden tagen

Inläggav shifts » 2007-12-04 00:20

Japp, det är så sant som det är sagt. Efter ett antal månaders pepp här på forumet har jag nu äntligen fått höra piP. Fick låna hem ett par av en arbetskamrat och som nu står hemma hos mig.

Detta är själavård på hög nivå. Har kommit på mig själv att skratta högt av lycka flera gånger. Aha-upplevelsen är en av de bästa jag varit med om. Saker jag aldrig hört i inspelningar träder fram, jag hittar rymd i sådana jag funnit platta tidigare. Det är makalöst. Och hur kommer dessa då inte låta i ett akustikreglerat rum, det kan jag inte ens fantisera om. Mitt rum ekar i princip...

Tagen och betagen. Hade en kompis över på lite provlyssning och han har redan bestämt sig för att försöka köpa ett par han med. Roligt som sjutton!

Tanken är att jag ska få köpa det här paret, men killen jag lånar dem av har lagt in en disclaimer om att han kan ångra sig. Fullt förståeligt.

Användarvisningsbild
endallas

Inläggav endallas » 2007-12-04 00:26

inte speciellt svårt att få tag på ett par nya egentligen, om man hört dem innan. Ring konstruktören och förklara dina behov :) .

man behöver inte gå på en fullständig demo för att få köpa (gäller endast piP) ett par och till mig sade han att han hade tid ganska ofta om man bara ska titta in och hämta.

Användarvisningsbild
blacklabel

Inläggav blacklabel » 2007-12-04 00:36

Grattis! eller beklagar. Nu är du fast i stereoträsket. Förvisso ett ganska trevligt träsk, men ack så vanebildande.

Har själv ett par piP och är väldigt nöjd. Fast en nackdel är att man blir lite bortskämd med att det ska låta bra. Nu kan man inte lyssna på polarnas gamla OnOff paket utan att må illa.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2007-12-04 01:17

Har haft LTS-F1 och JM-Lab Chorus 806V tidigare och trott att det låtit ganska så bra. Jag har hört bmycket bättre ljud hos andra flera gånger, men aldrig riktigt fått till det hemma även om jag tyckt det varit helt ok. Nu kommer jag någon vart helt klart :D

Efter det här inköpet ska jag gå på akustiken i rummet helt klart.

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2007-12-04 01:41

shifts, tycker du det är stor skillnad på piP och LTS-F1? :)

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2007-12-04 03:33

Du verkar ha en bra musiksmak så IÖ måste ju sälja dig ett par ordentliga högtalare! ;)

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2007-12-04 13:37

niklas skrev:shifts, tycker du det är stor skillnad på piP och LTS-F1? :)

Ja. LTS-F1 körde jag däremot tyvärr med en alldeles för underdimensionerad förstärkare (NAD 310 tror jag den hette) som jag slängt ut för länge sedan. Har även provkört den med NAD C372 och då blev saker betydligt mer kontrollerat, men inte på något sätt så som piP. LTS-F1 har jag alltid betraktat som välljudande, men en aningen sävliga i brist på bättre ord. piP är dess raka motsats i mitt rum. Eller piP har ett stort tillbakalutat lugn, men kan sparka bakut när det krävs. Så var det aldrig med LTS-F1 hemma hos mig.

Nu spelar jag på en kinesisk förstärkare vid namn Korsun KS99 (troooor jag, jag och namn...).

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2007-12-04 13:39

Slartibartfast skrev:Du verkar ha en bra musiksmak så IÖ måste ju sälja dig ett par ordentliga högtalare! ;)

[slrt]

Hehe precis min tanke i frågan! Jag läste i någon MoLT nyligen där de testade Rotel 1080 och 1090 att ryss-svensken COH spelades. Glädjande!

andy48

Inläggav andy48 » 2007-12-04 14:55

Kul att du fått hem ett par för provlyssning, och inte minst att du gillar dem :)

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2007-12-05 23:03

andy48 skrev:Kul att du fått hem ett par för provlyssning, och inte minst att du gillar dem :)

Ja, helt otroligt roligt om jag får säga det själv!

Det går inte att sluta lyssna på musik. Jag sätter i en skiva och kommer mig inte för att byta förrän den är slut. Fenneszs låt Transit var den som direkt öppnade mina öron. Det var en i princip helt annan låt. Har alltid tyckt Transit varit lite seg och småtråkig och nu var den helt MAGISK.

Isans skiva Clockwork Menagerie och Mogwais låt Burn Girl Prom-Queen spelas det också mycket med nu. Även Pluramons förra skiva där Julee Cruise gästade för första gången har körts några gånger. Och Tim Heckers - Mirages...

Det är ju kanske lite löjligt att berätta för alla att de är bra och låter bra, men å andra sidan kan jag inte själv få nog av att läsa om andras ljudupplevelser så ni får stå ut ;)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-12-16 16:42

Ingenting gör mig gladare än att höra sådant där. :P

Ingen drivkraft är starkare för mig än min vilja att släppa fram musiken.

Jag brukar säga att "-Den viktigaste egenskapen hos högtalare är att de inte skall lägga sig i". :wink: *

Det är dessutom den bästa definitionen på "analytisk ljudåtergivning" jag vet - att släppa fram musiken, hela
musiken, som den är, och att intet förtiga. Men många tycks anse att anlytisk återgivning är ett hårt och kallt
och kliniskt ljud - som är jobbigt att lyssna på. 8O :?

Då förstår inte jag vad de menar. :o

Jag vill ju åstadkomma en så analytisk återgivning som det bara går! För då hör man ju hur mjuk och behaglig
musiken ju faktiskt oftast är - och hur dynamisk och levande den kan vara (till och med samtidigt)! Eller hur
kokande, frustande eller förförisk eller liten eller stor eller intensiv eller lugn eller... som den är!

Ju äldre jag blir, desto mera övertygad blir jag om att myten att "man behöver färga återgivningen för att stå
ut med majoriteten av alla inspelningar"
är en av välljudets största fiender! :x

Vh, iö

- - - - -

*De flesta högtalare gör just det, lägger sig i musiken alltså. :( (Det vill säga det är så jag uppfattar det.)

Vissa av dem lägger sig i på ett fult sätt, och då tröttnar man på dem direkt. Andra lägger sig i på ett snyggt
sätt, och då kan man till och med gilla dem initialt, men tröttnar efter en tid på de sameness som trots allt blir
konsekvensen. Vissa gör det subtilt och kanske bara i kombination med något annat, t ex att man rör på sig,
eller att man sitter på fel ställe. Sådana kan vissa tycka är bra för alltid, eftersom de alltid sitter på rätt ställe
och aldrig rör sig. :wink: (Men så'n är inte jag - och vill aldrig behöva bli.)
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
U1

Inläggav U1 » 2007-12-24 16:05

Jag hörde pIP på DIY-träffarna i GBG, dock i dåliga rum men på något sätt kändes det som om potentialen fanns där.

En kompis som tidigare var intresserad av HIFI hade nyligen köpt en Denon anläggning, dock använde han sina gamla högtalare. Efter påtryckningar från sin sambo ringde han mig och frågade efter en liten högtalare som kan stå nära väggen men ändå låter bra, mina tankar gick direkt på pIP.

Nu hade jag en "partner in crime" som också ville upp till Lahäll och lyssna :D

I helgen tog vi bilen och körde från skåne upp till Lahäll, nyfikenheten hade grott så stor att jag kände mig tvungen att köra 130mil för att höra pIP samt Pi60s i dess rätta miljö.

Dagarna innan försökte jag att inte bygga upp för stora förväntningar, inte lätt när man läser på faktiskt.se dagligen. Man vill inte åka så långt och bli besviken.

Väl nere i källaren så började IÖ spela, ljuset släkt. Första intrycket var vilken jädra bas, måste vara med baslåderna inkopplade. När ljuset så dimmades upp igen var jag tvungen att fråga, IÖ svarade att det var igång. Besvikenlsen kom som på ett brev på posten, då var det inte så konstigt att det spelade djupt, i nästa andetag säger IÖ att han skojade... då var chocken total, hur i h...... kunde dessa spela så nedrans stort, djupt och avspännt???

För att göra en lång historia kort, sjutton vad imponerad jag var.

Efter detta så kopplades Pi60s in, kan bara säga extra allt! Dessa fasnade jag för, detta är nog det jag sökt under alla dessa år av apparatbyte :)

Om ni någon gång har förmånen av att vara på en demo hos IÖ (som jag starkt rekommenderar alla) be honom spela en snutt av filmen The forgotten, helt säker på att de blev ett spår i kalsingarna när jag passerade mellen 40cm och 60cm över soffan, tog säkert 10 min innan min puls var på normal nivå igen!

Summan av dessa timmarna var att vi åkte därifrån med vars ett par pIP, vi talade mer eller mindre oavbrutet om den upplevelse vi precis haft hela vägen hem. Nu är bara frågan för mig om jag ska köpa Pi60s eller ett par i28s med basar, får tänka på det medans jag säljer mina Martin Logan :)

Stort tack till IÖ för denna upplevelse!

Användarvisningsbild
endallas

Inläggav endallas » 2007-12-24 17:37

U1 skrev: Första intrycket var vilken jädra bas, måste vara med baslåderna inkopplade.

haha, nästan exakt de orden sade jag också när ljuset tändes igen :lol:

nu återstår att se om jag kan komma i närheten av den prestandan i min betonglägenhet

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-12-24 19:50

U1 skrev:Efter detta så kopplades Pi60s in, kan bara säga extra allt! Dessa fasnade jag för, detta är nog det jag sökt under alla dessa år av apparatbyte :)

Det där är nästan qvintessensen av min dröm - alltså vad jag har för känslomässig drivkraft när jag tagit fram högtalarna. Att kunna vara slutet på en resa.

Jag vill att de skall vara till för den som söker det riktiga målet - de skall vara det som gör att man känner att man är framme, så att man därefter kan ägna sig åt KONSTEN istället för HiFi. Musik och film! :P

Vissa HiFi-intresserade säger att målet är inget och resan är allt.

För mig är det tvärtom: Målet är allt! Har väl i själva verket aldrig begripit mig på HiFi-intresset. :oops: *

Jag vill ju bara ha apparater som jag inte behöver bli frustrerad över, och som kan öppna upp, hela vägen fram till konsten. Därför gör jag ju automatiskt högtalare för dem som känner på samma sätt, och inte alls för dem vars huvudintresse är apparaterna, de som söker en upplevelse ur apparaterna, snarare än som när en nyfikenhet på vad fonogrammen gömmer.

Jag är nyfiken - och på köpet har jag funnit att de största upplevelserna tycks komma oförhappandes när man söker sanningen ur fonogrammen, snarare än när det är upplevelser man söker genom att tro att apparaterna kan trolla fram sådana. :?

Vh, iö

- - - - -

PS. När jag är ute och reser är det faktiskt samma sak - målet är allt. Men jag älskar ändå att resa, för man har ju målet i sikte hela tiden, och dessutom är jag bra på att göra det behagligt för mig under resor. Dessutom går det ju för det mesta att göra själva resan fantastiskt trevlig genom att sätta upp en massa delmål. :wink:

*Därmed inte sagt att jag inte respekterar dem som är intresserade av HiFi-apparater, allt som gör någon, glad gör mig glad. Men jag delar inte deras intresse. För mig är HiFi-apparater saker som skall vara så omärkliga som möjligt, så att musiken får vara det motsatta! Sig själv - oanfrätt, i all sin rikedom och variation.

Användarvisningsbild
olof

Inläggav olof » 2007-12-25 15:43

U1:
:) :D :lol: 8) :wink:

Verkligen kul läsning
ett bra rum!

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-12-25 17:13

Den där snutten på filmen "THe forgotten" fick mitt ex att vilja köpa ett hus med en källare och inreda den med massa skit på golvet :)

Hon var helt salig.

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2007-12-25 17:42

shifts, du får gärna komma hem till mig nån gång om du vill ... pi60 + Profundus X4.
Har INGA som helst planer på några andra högtalare framöver, det låter kanon :D

Om något ändå skulle hända så blir det i28 in och pi60 upp i vardagsrummet :)

pi60 känns lite som piP de luxe .. lite mer och lite bättre av allt :P

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2007-12-25 19:59

Strauss skrev:shifts, du får gärna komma hem till mig nån gång om du vill ... pi60 + Profundus X4.
Har INGA som helst planer på några andra högtalare framöver, det låter kanon :D

Om något ändå skulle hända så blir det i28 in och pi60 upp i vardagsrummet :)

pi60 känns lite som piP de luxe .. lite mer och lite bättre av allt :P

Det gör jag väldigt gärna! Kan tänka mig att ett besök och en lyssning på din utrustning är något av det sämsta jag kan göra just nu, men är otroligt nyfiken på ditt godis. Jag har i princip hur mycket tid som helst fram till den 20:e januari.

Användarvisningsbild
Patrik_B

Inläggav Patrik_B » 2007-12-25 20:46

IngOehman skrev:Vissa HiFi-intresserade säger att målet är inget och resan är allt.

Själv är jag framme vid resans mål tack vare ett par pi60! 8)

Men jag ska erkänna att resan dit har varit kul, lärorik och dessvärre ganska kostsam.
Mvh
Patrik Berglund

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2007-12-25 20:55

Patrik_B skrev:
IngOehman skrev:Vissa HiFi-intresserade säger att målet är inget och resan är allt.

Själv är jag framme vid resans mål tack vare ett par pi60! 8)

Men jag ska erkänna att resan dit har varit kul, lärorik och dessvärre ganska kostsam.

Känner ungefär detsamma :)

shifts: Jag hör av mig när det passar här hemma, två ungar och en kärring kräver ibland lite planering :)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-01-03 03:39

Måste åka till Öhman snart och lyssna på pi60 nu. Går inte att vänta längre. 8)
Två frågor:

1. Finns det bara pip och pi60 att lyssna på där eller finns någon av dom "värre" högtalarna där med?

2. Har han bara CD som källa eller står det någon gammal skivspelare där med?

:)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2008-01-03 09:58

piPs och pi60s är det väl som finns där som standard?

shifts, c u laters :)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-01-03 11:20

piPs och pi60s var det senast jag var där, men jag har inget minne av att ha sett någon skivspelare i källaren. Hör med honom om han kan fixa det.

Tänk om du bara sitter där och "Eh, var det allt?", subjektivisten. :D
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-01-03 19:25

haha, ja, så kan det gå. Får snacka med han om det. Får ju att bränna ut lite inspelade vinylrippar också.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2008-01-03 19:43

finns det inte en thorenssvarv i den källaren?
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
blacklabel

Inläggav blacklabel » 2008-01-04 01:45

Njae,

piP och pi60s ska det vara. Det har det varit båda gångerna jag varit där iaf.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-01-04 02:55

blacklabel skrev:Njae,

Det står piPs där numera. Iallafall sist jag var där ;)

Användarvisningsbild
grannilsson

Inläggav grannilsson » 2008-01-04 11:35

Hallå !

Sist jag var där i förrgår 2/1-08, stod det en Dual CS5000 (tror jag bestämt att det var), under alla Cd skivor överst i hans stereo rack,
jag och en kompis var där för inhandling och provlyssninga av en OM40

Vh Göran Nilsson

Ps. det fanns även piM i två olika blå färger, och fick se en prototyp
på en ännu mindre modell än piM, som tydligen skall få namnet pim, (men det kanske var hemligt änn så länge :oops: )

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2008-01-04 12:19

pim finns med i senaste manifest och prislista.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-01-04 14:13

Kaffekoppen skrev:
blacklabel skrev:Njae,

Det står piPs där numera. Iallafall sist jag var där ;)

Nej, pi60s pch piP är det, precis som blacklabel skriver.

Vh, iö

Nästa

Återgå till Wänner af Ino