Provlyssna piP i Umeå

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
celef
 
Inlägg: 16452
Blev medlem: 2003-06-28
Ort: helsefyr

Inläggav celef » 2008-01-06 22:46

jämfördes det mot dom där b&w oxå?
Bikinitider

Användarvisningsbild
n0p
 
Inlägg: 483
Blev medlem: 2005-11-02

Inläggav n0p » 2008-01-06 22:51

celef skrev:jämfördes det mot dom där b&w oxå?


Nej.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo
 
Inlägg: 13118
Blev medlem: 2007-03-06
Ort: Trollskogen

Inläggav meanmachine » 2008-01-06 22:53

Det hade ju varit väldigt skoj men tiden går så fort när man har skoj. :)
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2008-01-06 23:51

Några bilder från lilla förrådet:
Bild

Bild

Bild

Bild
En ovanlig Denonmodell som ska gå i Klass A upp till 80W. Då blir den rejält varm.

Bild

Bild
Någon sorts "tavelhögtalare".


Här är samlingen i stora förrådet:
Bild
Notera en Bose!

Bild

Bild

Bild

Bild
Det stora förrådet ska tydligen inredas till lyssningsrum så småningom.

Bild
En Spendor som skulle varit roligt att lyssna på om den varit lite lättare att plocka fram.

Bild
Ett Klassiskt Japanskt bygge, National Panasonic SB-410.
Bild
Bose är tydligen en liten favorit? Här till slut en bild på en 901.

Det var mycket intressant att få se vad ett brinnande intresse kan skapa!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
celef
 
Inlägg: 16452
Blev medlem: 2003-06-28
Ort: helsefyr

Inläggav celef » 2008-01-06 23:59

nämen se all denna prakt, inte ett öga är torrt :cry:
Bikinitider

Användarvisningsbild
Frodrak
 
Inlägg: 3273
Blev medlem: 2006-10-26
Ort: Pungkulebro, Västra götaland.

Inläggav Frodrak » 2008-01-07 00:03

Men jösses va me grejer 8O 8O
Min sambo tyckte genast att min samling var väldigt blygsam, och "medlevningsbar". :D
Don't worry about avoiding temptation. As you grow older, it will avoid you.

Ett par Vifa D25AG-69-06 sökes...

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Inläggav shifts » 2008-01-07 00:39

Jag trodde mig se en hifimus på hyllan på första bilden, men puh, det var en snögubbe. Roligt med bilder, bra bilder och många bilder. Och många bilder på många apparater! Helt galet många.

Användarvisningsbild
Patrik_B
 
Inlägg: 1593
Blev medlem: 2005-12-02

Inläggav Patrik_B » 2008-01-07 00:55

Det skulle kunna bli en kul faktiskt-tävling av dom här bilderna.

Den som först identifierar alla produkter på bilderna vinner något...
Mvh
Patrik Berglund

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo
 
Inlägg: 13118
Blev medlem: 2007-03-06
Ort: Trollskogen

Inläggav meanmachine » 2008-01-07 07:34

Det ser hemskt ut så här på bild. :? Men det var ovanligt bra bilder.
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
TCM
 
Inlägg: 9284
Blev medlem: 2006-08-29
Ort: Norrköping

Inläggav TCM » 2008-01-07 09:03

I din medlemstråd så efterfrågade ju jag en lagbild på all din utrustning, det här var ett steg i rätt riktning :)
When routine bites hard

Richard
Inaktiverad
 
Inlägg: 9603
Blev medlem: 2006-12-17
Ort: Perceived pitch byn

Inläggav Richard » 2008-01-07 10:33

meanmachine skrev:Det ser hemskt ut så här på bild. :? Men det var ovanligt bra bilder.


Imponerande samling av elektronik/högtalare !

Detta borde generera massiv lyssningserfarenhet för den som innehar dylika prylar. En eloge till dig MM således.
Undras om Pip:s potenta basåtergivning beror på, förutom det exellenta baselementet, den underavstämnda basreflexlådan ?

De flesta kommersiella högtalare är väl överavstämda, inklusive HFLS och Qls signature ?
Det är ju numera mode att tillverka allting så litet som möjligt. Stora element i förhållandevis små lådor.
Pip:arna må vara små, men är ju stora i förhållande till baselementets area.

Men, jag kanske bara spekulerar här...

V. H. Richard.

Användarvisningsbild
n0p
 
Inlägg: 483
Blev medlem: 2005-11-02

Inläggav n0p » 2008-01-07 17:05

Såg två stycken som kittlade mitt intresse lite extra, creek 3020 (osäker på modellen) och Rega Brio, dessa skulle man gärna lyssnat på.

Användarvisningsbild
skrutten
 
Inlägg: 2606
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hlewanger

Inläggav skrutten » 2008-01-07 19:59

Ooops hur kunde jag missa detta, inser att jag är inne för lite på forumet numer. Skulle ha varit skoj (om man nu fått va me förståss :wink:). Suck vilken miss....
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo
 
Inlägg: 13118
Blev medlem: 2007-03-06
Ort: Trollskogen

Inläggav meanmachine » 2008-01-08 09:20

skrutten skrev:Ooops hur kunde jag missa detta, inser att jag är inne för lite på forumet numer. Skulle ha varit skoj (om man nu fått va me förståss :wink:). Suck vilken miss....


Om intresse finnes går ju givetvis att annordna fler träffa inom detta område. Det är ju mest skoj att träffas på riktigt och utbyta erfarenheter. :)
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2008-01-08 10:06

Synd ni inte jämförde med Wijk, det hade varit roligt att läsa hur det utfallit...

Kul att ni fått hört piP!

( [s]Kommentaren om att det stack i öronen vid hög volym - skulle jag kunna tänka mig kunna bero på effektbrist.[/s] )

Edit: kommentaren ovan struken efter nedanstående redovisning av drivning.
Senast redigerad av Nattlorden 2008-01-08 10:56, redigerad totalt 1 gång.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo
 
Inlägg: 13118
Blev medlem: 2007-03-06
Ort: Trollskogen

Inläggav meanmachine » 2008-01-08 10:34

min spontana ide är att wijk int skall ens jämföras med pIP. Lika lite som Audio Vector skulle det. Wijk är min bästa högtalare och jag hade dem framme men tiden räckte inte till.

En sak jag funderar på bara är att jag upplevde pIP som oerhört lättdriven. Acurus a250 med 2x250w användes och reda vis kl9 på försteget nådde vi normal lyssningsvolym och vid kl 11 började det te lite emot. Vet ej verkningsgraden på den med kan den ligga på 89-90dB kanske?
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
NisseE
 
Inlägg: 88
Blev medlem: 2004-09-06
Ort: Umeå

Inläggav NisseE » 2008-01-08 14:53

Min uppfattning att det vid (för mig) mycket stark volym stack lite i öronen, är bara min personliga uppfattning. Huruvida det berodde på elektronik eller akustiska förutsättningar kan jag inte bedöma. Det kan ju också vara mina preferenser det handlar om. Jag har tidigare varit med om att andra tyckt att något låtit underbart, när jag själv tyckt att det blivit väl vasst. Märkligt egentligen, har själv uppfattningen att jag gillar när det är klart, tydligt, analytiskt etc .......

Denna randanmärkning från min sida förtar icke alls det ytterst positiva intryck jag fick av Pip. Kort sagt - jag tycker att de lät jävligt bra!

Lyssningssessionen har givetvis ställt till mina framtidsplaner. Närmast stod för dörren att installera OA 58.2/60 (eller vad fan de nu heter) ..... Få se om jag håller fast vid den planen eller om fokus kommer att styras över mot Pip .......

Meanmachine: gärna fler lyssningsträffar i Umeåregionen. Får väl stöka till det så jag själv kan bjuda in till träff nån gång.

Användarvisningsbild
Zipp
 
Inlägg: 246
Blev medlem: 2007-08-23

Inläggav Zipp » 2008-01-08 18:01

meanmachine skrev:Vet ej verkningsgraden på den med kan den ligga på 89-90dB kanske?


Verkningsgraden ligger enligt "databladet" på 87 dB -2,83 V men jämför man med andra högtalare så ligger de mer åt 90-92 dB 8O

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Inläggav Almen » 2008-01-08 18:07

Enligt Öhman beror det på att de flesta andra tillverkare anger för höga siffror. Jag har jämfört pi60 (88 dB) med en annan modell som enligt databladet hade 90 dB, men pi60 spelade starkare vid samma nivå in ändå.
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
guldfisk
 
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2005-10-11
Ort: Stockholm

Inläggav guldfisk » 2008-01-08 18:10

Jotack - mina högtalare är specificerade till 90, men mättes upp till 84 av Stereophile. Oftast verkar det vara 1-3 dB överdrift.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo
 
Inlägg: 13118
Blev medlem: 2007-03-06
Ort: Trollskogen

Inläggav meanmachine » 2008-01-08 18:16

Den är iaf väldigt lättdriven lilla pIP. Jag börjar föredra lättdrivan system mer eftersom man med mindre effekt kan nå vettigt resultat.
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar
 
Inlägg: 6890
Blev medlem: 2007-08-12

Inläggav Britt-Gunnar » 2008-01-08 19:46

jag hade helt missat denna tråd.. häftigt med dom efterlängtade översiktsbilderna :)

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo
 
Inlägg: 13118
Blev medlem: 2007-03-06
Ort: Trollskogen

Inläggav meanmachine » 2008-01-08 20:09

n0p skrev:Såg två stycken som kittlade mitt intresse lite extra, creek 3020 (osäker på modellen) och Rega Brio, dessa skulle man gärna lyssnat på.


Den heter pas 4040 och min har en punkt .2 efter som indikerar att det är en verson 2 och det fanns 3st totalt.
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2008-01-11 22:05

Richard skrev:Undras om Pip:s potenta basåtergivning beror på, förutom det exellenta baselementet, den underavstämnda basreflexlådan ?

De flesta kommersiella högtalare är väl överavstämda, inklusive HFLS och Qls signature ?
Det är ju numera mode att tillverka allting så litet som möjligt. Stora element i förhållandevis små lådor.
Pip:arna må vara små, men är ju stora i förhållande till baselementets area.

Men, jag kanske bara spekulerar här...

V. H. Richard.


Visst är lådan ganska stor i förhållande till elementarean, men "underavstämning" är ett modeord för dagen, fast det är inte en patentlösning som alltid garanterar överlägsen basåtergivning. Det är så många faktorer som påverkar frekvensgången och balansen mellan olika register i en basreflexlåda, något som Ingvar höll ett långt resonemang om vid superhelgen i Göteborg: T.ex rörliga massan, kraftfaktorn, talspoleresistansen osv, allt påverkar en eller flera delar av frekvensregistret åt olika håll. D.v.s man är huvudsakligen tillbaka till det "exellenta baselementet". Men sen är det ju låddämpningen också, som ska ta bort alla stående vågor inuti lådan utan att det låter stumt och dött, och utan att systemet tappar verkningsgrad vid avstämningen. Och sen finns ju de psykoakustiska kompensationerna, som Ingvar redogjorde för vid Faktiskt-mötet på KTH för ett och ett halvt år sedan. Nej, man kan inte peka på en enskild parameter, och tro att man hittat hemligheten med piP.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Richard
Inaktiverad
 
Inlägg: 9603
Blev medlem: 2006-12-17
Ort: Perceived pitch byn

Inläggav Richard » 2008-01-13 10:12

paa skrev:
Richard skrev:Undras om Pip:s potenta basåtergivning beror på, förutom det exellenta baselementet, den underavstämnda basreflexlådan ?

De flesta kommersiella högtalare är väl överavstämda, inklusive HFLS och Qls signature ?
Det är ju numera mode att tillverka allting så litet som möjligt. Stora element i förhållandevis små lådor.
Pip:arna må vara små, men är ju stora i förhållande till baselementets area.

Men, jag kanske bara spekulerar här...

V. H. Richard.


Visst är lådan ganska stor i förhållande till elementarean, men "underavstämning" är ett modeord för dagen, fast det är inte en patentlösning som alltid garanterar överlägsen basåtergivning. Det är så många faktorer som påverkar frekvensgången och balansen mellan olika register i en basreflexlåda, något som Ingvar höll ett långt resonemang om vid superhelgen i Göteborg: T.ex rörliga massan, kraftfaktorn, talspoleresistansen osv, allt påverkar en eller flera delar av frekvensregistret åt olika håll. D.v.s man är huvudsakligen tillbaka till det "exellenta baselementet". Men sen är det ju låddämpningen också, som ska ta bort alla stående vågor inuti lådan utan att det låter stumt och dött, och utan att systemet tappar verkningsgrad vid avstämningen. Och sen finns ju de psykoakustiska kompensationerna, som Ingvar redogjorde för vid Faktiskt-mötet på KTH för ett och ett halvt år sedan. Nej, man kan inte peka på en enskild parameter, och tro att man hittat hemligheten med piP.


Ja, du har nog rätt i detta. Fantastiskt bara att en så liten stativare verkar prestera en potentare bas är många stora golvare.

V.H. Richard.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo
 
Inlägg: 13118
Blev medlem: 2007-03-06
Ort: Trollskogen

Inläggav meanmachine » 2008-01-13 10:50

Det är smått o(t)roligt att den går så djupt. :) Men det all ära till mannen bakom! Roligt är ju att den spöar carlsson med :P Men det finns ju högtalare som hänger med helt klart så det är inte världen bästa högtalare som en del vill göra gällande men kanske världen mest prisvärda. :)
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
n0p
 
Inlägg: 483
Blev medlem: 2005-11-02

Inläggav n0p » 2008-01-13 11:38

ptja, talar vi om byggsatsen då?

Nu kan jag inte det monterade priset, men det ligger väl kring 9 000:- och i den prisklassen så måste det ju finnas ett antal högtalare som vill blanda sig i.

Tillexmepel har ju dali och b&w ett par intressanta golvare för att nämna några.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo
 
Inlägg: 13118
Blev medlem: 2007-03-06
Ort: Trollskogen

Inläggav meanmachine » 2008-01-13 11:42

n0p skrev:ptja, talar vi om byggsatsen då?

Nu kan jag inte det monterade priset, men det ligger väl kring 9 000:- och i den prisklassen så måste det ju finnas ett antal högtalare som vill blanda sig i.

Tillexmepel har ju dali och b&w ett par intressanta golvare för att nämna några.


För att nämna några tror ju jag att man måste upp till nivån 20kkr för att komma ikapp pIP.
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

satsvear
 
Inlägg: 51
Blev medlem: 2006-10-06

Inläggav satsvear » 2008-01-27 10:52

Roligt att ni fick ihop en träff, är inte här så ofta så jag missade det helt och hållet. Kul att äntligen få se vad du innehar MM. Dock har jag fakiskt hört piP förrut och även de större i28.

// Sat

Användarvisningsbild
Conny
 
Inlägg: 648
Blev medlem: 2006-09-24
Ort: Ekerö

Inläggav Conny » 2008-01-27 12:12

En fråga dyker upp i mitt huvud när man ser bilderna på förråden...

Det måste vara "tungt" för de apparater som står underst i högarna, hur tål dom det?

Inga planer på att skaffa hyllor?

Conny

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster