35m² för stort för piP?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
JTarnstrom

35m² för stort för piP?

Inläggav JTarnstrom » 2007-12-26 16:52

Spekulerar på ett par piP men frågan är om de räcker till för mitt vardagsrum på 35 kvadrat. Idag spelar jag på ett par OA12.3 som räcker till för de volymer som jag spelar på (alltså, inte speciellt högt). Rummet förefaller väl dämpat av naturen - gipsväggar med sjögrästapet (ska bort), barracudatak (uppspänt plasttak, för den som undrar. Ska också bort), bokhyllor täcker bakväggen och det ligger hyggligt med mattor på golvet.

Tärnström
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-12-26 17:02

så sjukt svår fråga att svara på....beror ju på hur starkt du brukar spela...

för mig tex räcker inte pip till oavsett rumsstorlek...dock perfekta som sovrumshögtalare el dylikt...men jag gillar å spela så det ryker om grannarna

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2007-12-26 17:08

Jag får väl skaffa en ljudtrycksmätare... Jag vet att jag ligger en bra bit under live-ljud i alla fall (brukar upplevas smärtsamt av mina kvaddade öron). Oförstärkt jazzkvartett på Glen Miller Café är på gränsen för vad mina öron pallar med.

Ett annat riktmärke kanske kan vara att samtal är möjliga med den volym jag spelar på, även om man kanske får anstränga sig för att höra och även höja rösten en aning. Någon gång spelar jag lite högre, men inte mycket mer än att det går att göra sig hörd utan att skrika.

Tärnström
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
Amit
Cellofan

Inläggav Amit » 2007-12-26 17:30

Som sagt, det beror på dina lyssnarvanor.
I mitt fall ändrades de efter att ljudet blivit bättre. Då fanns det plötsligt en poäng med att sitta ned och lyssna till det som hade spelats in.

Dina OA12.3 ger säkert ett bra "allmänljud". Fördelen med piP är väl att du får mer precision i ljudbilden, om jag har förstått princperna bakom de olika konstruktionerna.

35 kvm är stort. Sitter du överallt i rummet och lyssnar?
Jag har lyssnat på piP i ett rum på 90 kvm, och varit nöjd med ljudet.

Svaret blir, som vanligt; det beror på.

Hur är proportionerna på rummet?
Hur ser dina lyssnarvanor ut?

Gips är mycket hårdare än mineralull (apropå dämpning); lägg in en heltäckningsmatta.

Jag tror inte att du blir missnöjd med piP, men kan du inte låna hem och prova?

Mvh, Amit

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2007-12-26 17:39

Heltäckningsmatta lär nog aldrig bli aktuellt men några väl placerade mattor framför högtalarna är ingen omöjlighet. En nackdel med mina OA12 är att ljudbilden inte lyfter på samma sätt som tidigare. Kanske beror detta på det mjuka taket? En möjlighet är ju att ställa högtalarna upp och ned och med block och talja hissa upp sig själv och hänga upp och ned och lyssna. Taket funkar ju som heltäckningsmatta...

Nåväl, har du lyssnat på piP i ett rum på 90 kvadrat ska det väl funka för mig också på 35. Tanken är att rummet kommer att vara möblerat med en naturlig sweet spot, så att säga, även om det kan hända att jag lyssnar medan jag ligger och drar mig i soffan emellanåt.

Högtalarna kommer med största sannolikhet att placeras på eller i hylla. Alternativen till piP är NHT Classic Three eller Von Schweikert VR-1 (bägge verkar funka nära vägg i eller på hylla).

Tärnström
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
Amit
Cellofan

Inläggav Amit » 2007-12-26 17:48

Om jag har förstått saken rätt så är det viktigast att dämpa reflexerna längs golvets sidor. Då får du lägga mattor som en bård på golvet och ha fritt i mitten, om du nu inte vill ha heltäckningsmatta :P
Konstigt kanske, men lättare än att hänga upp-och-ner :)

Lycka till!

Amit

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-12-26 21:26

Tycker du OA-12 räcker ljudtrycksmässigt lär du knappast sakna ljudnivå med piP. piP räcker ju långt även i jämförelse med OA-50/51. Se bara till att ställa piP mot (dämpad) vägg och inte ute i rummet.

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2007-12-26 22:53

Hej

Att göra något åt rummet har verkligen en stor betydelse, jag har i28 plus y4 i ett vanligt vardagsrum som endast har dämpning bakom högtalarna i form av några akoskivor. Vardagsrummet är öppet till andra anslutande rum.

Jag byggde ut mitt hus 40m2 och har akustikreglerat 26m2 med hjälp av iö. Detta rum skall jag ha bio plus musiklyssning i, jag är nästan klar med rummet.

För att testa ställde jag in PiPs med ett par pa9 för att kolla hur det lät, bortsett från ljudtryck"vilket verkligen inte är dåligt med PiP" så spöar PiPs mitt stora system 8O , jag kan varmt rekommendera att spendera lite tid och pengar och övertalning av frun, för att fixa till rummet, det har verkligen väldigt stor betydelse för totaljudet.

Vh Christer

Användarvisningsbild
blacklabel

Inläggav blacklabel » 2007-12-27 16:39

Hejsan,

Jag har piP i ett rum ca 40-50 m2 med öppen planlösning och dåligt akustikreglerat. Det låter förvånansvärt bra! Tyvärr prioriterar inte frugan heltäckningsmatta och tjocka draperier :? Se bara till att de står tätt intill dämpad vägg.
Om du inte har några krav på extremt byxfladder utan nöjer dig med bra ljud vid någorlunda normala volymer så tror jag inte du kommer bli missnöjd. Om du har lust att kräma på vid väl valda tillfällen, typ när familjen är borta, kan jag intyga att även det går bra, det svänger fett!
Dock finns ju vissa begränsningar iom lådans storlek osv. Men med tanke på pris/prestanda måste denna högtalare vara outstanding.
Jag är, som du kanske förstår, mycket nöjd med mina piP och de gäster som kommer på besök är ofta intresserade av de små välljudande högtalarna. De undrar vad det är för märke osv och då får man dra historien om Öhman och frun suckar :lol:
Tyvärr är det väl så att mycket vill ha mer och i framtiden kan jag garantera att pi60 står högst på önskelistan.

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2007-12-27 19:51

tengil vad tänker du köra med för proj till din bio?
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2007-12-28 14:57

Det blir en Benq w9000, jag har sedan tidigare en pe7700 från samma tillverkare och är nöjd.

Vh Christer

Ps vi borde stråla samman och lyssna lite någon gång och jämföra våra rum och anläggningar, vi har liknande system, och bor geografiskt nära varandra.

Vh Christer

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2008-05-25 21:44

Hittade min gamla tråd igen och upptäcker ett par svar som jag har missat. Tack för era kommentarer. Nu är ett par piP på väg in och faktum är att det är frugan som har jagat på inköpet!!! Jag berättade om detta påstådda lilla under och hon föll direkt. Storleken var ett stort plus. Jag har visserligen fruktat att mitt rum kan vara för stort men jag har nu sett ett antal kommentarer på olika håll som har övertygat mig om att det kommer att gå bra.

Tärnström[/s]
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
blacklabel

Inläggav blacklabel » 2008-05-25 22:11

Jag har bestämt mig för att komplettera mina piP med ett par Profundus p2. Kan ibland sakna lite bas vid tex filmtittande.

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2008-05-25 22:37

Jag har spelat med piP i ett rum som var någonstans ovanför 100kvm. Det gick förvånansvärt bra.
Skulle du vilja se ut dummare än vad du är, eller vara dummare än du ser ut?

Återgå till Wänner af Ino