Spridningsegenskaper hos pr18/pr24

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
jeppe

Spridningsegenskaper hos pr18/pr24

Inläggav jeppe » 2007-12-27 01:46

Sprider dom ljudet ungefär som piP eller snävare?

Vem vet?

Användarvisningsbild
Amit
Cellofan

Inläggav Amit » 2007-12-27 02:16

Dom har gjorts med lite olika utgångspunkt (vet inte hur många gånger jag har fått det förklara för mig, måste vara lite trögfattad :? )

Men så här långt är jag nog på fast mark.

pr18 är gjord för att ge en neutral/rak monosignal. Den har inte några av de finnesser som piP har i sin konstruktion, som kompenserar för en del stereosystemfel. När jag har jämfört piP(s) och pr18 med varandra har intrycket varit snarlikt. Det tycktes mig då som att pr18 kunde spela starkare, med lägre distorsion, vilket ju är rimligt, bl a med tanke på att de inte går lika djupt som piP. pr18 är ju gjord för att vara lik en bra hemanläggning, vad avser utsträckning ned i basområdet.

Kanske blir du klokare om du tittar på denna tråd?

pi60 är ju inte alls samma högtalare som piP, men konstruktionsprinciperna är desamma, om jag inte är fel underrättad.

Mvh, Amit

Maarten

Inläggav Maarten » 2007-12-27 16:05

Antagligen lite snävare, men inga större skillnader enligt min erfarenhet. pr18/24 spelar starkare + renare, lite mer som i14/pi60.
...Tycker jag, men jag har inte gjort några längre jämförelser (dock flyttat i5/i14 fram och tillbaka + lite andra jämförelser).
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
jeppe

Inläggav jeppe » 2007-12-28 00:19

Tackar för inläggen! Skulle verkligen vara kul att lyssna på båda i samma rum någon gång.

Undrar om ljudbilden hänger med upp när man reser sig ur soffan, som med piP..

Användarvisningsbild
Vigor

Inläggav Vigor » 2008-01-03 03:00

Det där har nog mer med inspelningen att göra. Om du lyssnar på ett material bestående av en massa panorerade monosignaler så blir ljudbilden väldans känslig för din placering i förhålande till högtalarna.

Skillnaden i spridningsegenskaper mellan pr18 och piP tror jag dessutom försvinner i sammanhanget om du inte sitter i ett extremt dämpat rum. Om du reser dig ur soffan kommer du ju givetvis att höra olika rumsreflexer, och den skillnaden tror jag är avsevärt mycket större än den mellan piP och pr18.
Jobbar som musikproducent och driver inspelningsstudion Vicsound i Solna

Användarvisningsbild
jeppe

Inläggav jeppe » 2008-01-03 13:02

Så är det säkert, fast jag tycker ändå att sättet som piP behåller ljudbilden 2m upp i luften (jag är 1.95m) på, även när man lyssnar nära högtalarna är påtagligt jämfört med andra stativhögtalare jag lyssnat på.

Återgå till Wänner af Ino