Material till dämpning bakom piP

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
celef
 
Inlägg: 16452
Blev medlem: 2003-06-28
Ort: helsefyr

Inläggav celef » 2008-02-01 19:15

När är de inte helt verkningslösa då?


troligen för höga frekvenser

kan den vara till hjälp om den monteras utanpå mineralull (bakom högtalare) eller är den verknigslös då också?


det är nog ett måste, men som ett ytskikt fungerar den kanske bra, men den är ju inte så beröringstålig som man skulle önska, klåfingriga barn å andra husdjur river lätt sönder bitar
Bikinitider

Användarvisningsbild
endallas
 
Inlägg: 203
Blev medlem: 2007-10-16

Inläggav endallas » 2008-02-01 19:38

vad jag förstått dämpar mineralull lite lägre i frekvens än acogrå (med reservation för att det är helt fel :roll: )

Så ~50 mm mineralull och biltemagummit kanske kan vara en hit ..

Kalaset skulle då landa på ~400 kr, helt ok i min mening (då sparar jag resan till nuevaestockholmo också)

Barn är inget problem för min del än (på ett tag hoppas jag) iaf. Katten är ovanligt snäll så det ska nog gå bra. :D

Användarvisningsbild
celef
 
Inlägg: 16452
Blev medlem: 2003-06-28
Ort: helsefyr

Inläggav celef » 2008-02-01 22:24

det tror jag blir en riktig killer, men kolla först så att du får rätt volymvikt, ca 35kg/m3
Bikinitider

Användarvisningsbild
Rullake
 
Inlägg: 323
Blev medlem: 2006-03-05

Inläggav Rullake » 2008-02-01 22:52

celef skrev:det tror jag blir en riktig killer, men kolla först så att du får rätt volymvikt, ca 35kg/m3


Har du tips på någon markskiva som har det värdet? förstår inte de värden som brukar anges och den som jag tror Öhman har rekommenderat (Paroc uns39) finns inte hos mina lokala bygghandlare.

Användarvisningsbild
endallas
 
Inlägg: 203
Blev medlem: 2007-10-16

Inläggav endallas » 2008-02-02 00:47

jag hade ovetande om densitetskravet planerat denna: http://www.beijerbygg.se/templates/BB_P ... px?id=2913 som har papp på baksidan, vilket verkar bra för minteringens skull. Den visade sig ha densitet 30-40 kg/m3 så det passar ju bra. Roxull är det som gör den. Det finns lite mer info om man trycker på "Ytterligare produktinformation "

Användarvisningsbild
Rullake
 
Inlägg: 323
Blev medlem: 2006-03-05

Inläggav Rullake » 2008-02-02 01:24

Tack, där var det verkligen enkelt att se densiteten. Men är det verkligen bra med en vindskyddssida?

Användarvisningsbild
endallas
 
Inlägg: 203
Blev medlem: 2007-10-16

Inläggav endallas » 2008-02-02 01:43

den skivan med papp på baksidan är den, på beijerbygg, som har bäst densitet. Hur mycket pappen påverkar har jag ingen aning om

Användarvisningsbild
Magnus
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 2003-08-07
Ort: Sundbyberg

Inläggav Magnus » 2008-02-02 03:17

celef skrev:det tror jag blir en riktig killer, men kolla först så att du får rätt volymvikt, ca 35kg/m3


Är det inte olika beroende på om det är sten eller glasull (grön eller gul) :?:

har för mig att "standardskivorna" är bra
//Magnus

Born to lose -Live to win

*mag på www.hififorum.nu www.autopower.se www.dvdforum.nu www.helgon.net
*m_a_g på www.smygis.com
Foto: www.fatalpath.tk

Användarvisningsbild
endallas
 
Inlägg: 203
Blev medlem: 2007-10-16

Inläggav endallas » 2008-02-10 01:15

Ok nu har jag varit runt hos några bygghandlare och bilvit mer eller mindre idiotförklarad varje gång, då jag frågar efter vilken densitet "standardplattan" har. :(


Är det någon som med säkerhet kan säga vilken densitet stenullen eller glasullen ska ha för dämpning bakom mina piPisar?

Användarvisningsbild
Ragnwald
 
Inlägg: 17608
Blev medlem: 2005-02-13
Ort: Gotland

Inläggav Ragnwald » 2008-02-11 23:36

Magnus skrev:Är det inte olika beroende på om det är sten eller glasull :?:


Det är ju samma sak, fast olika benämning.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2008-02-11 23:55

Ragnwald skrev:
Magnus skrev:Är det inte olika beroende på om det är sten eller glasull :?:


Det är ju samma sak, fast olika benämning.


Nej, det är inte riktigt samma sak, glasull tillverkas av kiselsand men stenull tillvekas av sand från någon sorts "gråsten" vilket ger en större halt av slagg. De får lite olika egenskaper men, de fungerar lika bra bara man kompenserar för volymvikten.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Inläggav RogerGustavsson » 2008-02-12 09:17

endallas skrev:Ok nu har jag varit runt hos några bygghandlare och bilvit mer eller mindre idiotförklarad varje gång, då jag frågar efter vilken densitet "standardplattan" har. :(


Är det någon som med säkerhet kan säga vilken densitet stenullen eller glasullen ska ha för dämpning bakom mina piPisar?


Är knappast någon idé att fråga byggmarknaden om densiteten då den inte är angiven på förpackningarna. För husbyggaren är det isolerförmågan som är intressant. Denisteten kan man få uppgift om hos isolerfabrikanten, i bästa fall... Dock kan det vara så att de uppger den för det komprimerade tillståndet som råder i förpackningen. När du har packat upp sväller skivorna upp och densiteten sjunker.

Så här skriver Ingvar i sin prislista:

Stenull:
Inga av Ino Audios högtalarsystem säljs utan dämpmaterial.
För den som bygger sig egna högtalare kan jag dock rekommendera att antingen 15 kg/m³ glasull eller också 25 kg/m³ stenull användas. Jag föredrar personligen det sistnämnda – stenullen. Primärt av hanteringstekniska skäl. Min favorit är en kvalitet som heter UNS39 från PAROC (säjs på COOP). Den har för ändamålet perfekta egenskaper och ligger på precis 25 kg/m³ i densitet.
Jag brukar dimensionera dämpningen så att den går att realisera med 45 mm tjocka skivor. Tre olika varubeteckningar från PAROC går då att använda, nämligen 1350-00, 1373-00 och 1380-00. De finns allihop i 45 mm tjocklek, det är bara skivstorlekarna som skiljer sig. Detta dämpmaterial är även lämpligt för akustik-byggen, även om det ofta krävs tyngre kvaliteter för att uppnå optimalt resultat

Användarvisningsbild
EA_73
 
Inlägg: 1406
Blev medlem: 2006-04-12
Ort: Jönköping

Inläggav EA_73 » 2008-02-12 10:17

Så här skriver Ingvar i sin prislista:

Stenull:
Inga av Ino Audios högtalarsystem säljs utan dämpmaterial.
För den som bygger sig egna högtalare kan jag dock rekommendera att antingen 15 kg/m³ glasull eller också 25 kg/m³ stenull användas. Jag föredrar personligen det sistnämnda – stenullen. Primärt av hanteringstekniska skäl. Min favorit är en kvalitet som heter UNS39 från PAROC (säjs på COOP). Den har för ändamålet perfekta egenskaper och ligger på precis 25 kg/m³ i densitet.
Jag brukar dimensionera dämpningen så att den går att realisera med 45 mm tjocka skivor. Tre olika varubeteckningar från PAROC går då att använda, nämligen 1350-00, 1373-00 och 1380-00. De finns allihop i 45 mm tjocklek, det är bara skivstorlekarna som skiljer sig. Detta dämpmaterial är även lämpligt för akustik-byggen, även om det ofta krävs tyngre kvaliteter för att uppnå optimalt resultat
[/quote]

Detta gäller väl för dämpning inuti högtalaren eller?? Endast sista meningen åsyftar dämpning i akustiskt syfte som jag tolkar det och den är inte helt tydlig vilken produkt/kvalitet som rekommenderas. Jag kan dock ha tolkat allt fel.
_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Inläggav RogerGustavsson » 2008-02-12 12:52

Nej, helt tydligt är det inte. Däremot har Ingvar varit tydlig på detta forum att piP fungerar bäst med den därför avsedda absorbenten Ino Aco. Han har väl t.o.m. avrått från sten-/glasull bakom piP?

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Inläggav DQ-20 » 2008-02-12 13:15

paa skrev:
Ragnwald skrev:
Magnus skrev:Är det inte olika beroende på om det är sten eller glasull :?:


Det är ju samma sak, fast olika benämning.


Nej, det är inte riktigt samma sak, glasull tillverkas av kiselsand men stenull tillvekas av sand från någon sorts "gråsten" vilket ger en större halt av slagg. De får lite olika egenskaper men, de fungerar lika bra bara man kompenserar för volymvikten.


Stenull, till skillnad från glasull, har en viss andel fibrer i tvärriktningen, dvs den har bindningar mellan lagren som tynger men inte inte ger så mycket i dämpning.

/D

Användarvisningsbild
endallas
 
Inlägg: 203
Blev medlem: 2007-10-16

Inläggav endallas » 2008-02-12 14:53

RogerGustavsson skrev:Nej, helt tydligt är det inte. Däremot har Ingvar varit tydlig på detta forum att piP fungerar bäst med den därför avsedda absorbenten Ino Aco. Han har väl t.o.m. avrått från sten-/glasull bakom piP?


nja avrått har han väl inte gjort men han säger ju självklart att aco är det bästa.

Nu är det ju inte tal om det bästa för min del utan en "snikabsorbent" och även en snikabsorbent är bättre än ingen alls (se första sidan :D )

Jag har väl mer eller mindre bestämt mig för byggmattan med den praktiska "pappen" (den visade sig vara väldigt tunn) på baksidan.
http://www.beijerbygg.se/templates/BB_P ... px?id=2913

Användarvisningsbild
Ragnwald
 
Inlägg: 17608
Blev medlem: 2005-02-13
Ort: Gotland

Inläggav Ragnwald » 2008-02-12 15:33

Den av Öhman rekommenderade dämpskivan, är ju enbart till för att plocka bort reflexer i mellanregistret, som jag förstått det.

Stora skivor med glasull bakom riskerar att plocka bort det basstöd, som piP är kalkulerade att samverka med väggen.

Antar jag utan att veta med säkerhet. :wink:

Användarvisningsbild
endallas
 
Inlägg: 203
Blev medlem: 2007-10-16

Inläggav endallas » 2008-02-12 16:53

ja så är det väl. det är därför man inte ska ha mer än 50 mm mineralull bakom, vad jag förstått.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Inläggav RogerGustavsson » 2008-02-12 17:05

Jag har också uppfattat det som Ragnwald.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2008-02-12 17:17

Stora och stora. Är de ytmässigt stora men tunna så tar de ingen bas ändå. Är de ytmässigt stora och djupa så kan de ta bas men då får de vara djupa (man räknar att en absorbent av denna typ är verkningsfull då djupet motsvarar 1/4 av våglängden vilket ger ett djup på 85cm för 100Hz). Är de varken ytmässigt stora eller djupa så tar de bara lokalt för högre frekvenser.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
endallas
 
Inlägg: 203
Blev medlem: 2007-10-16

Inläggav endallas » 2008-02-12 19:28

vilka frekvenser är högre frekvenser?

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2008-02-12 19:39

endallas skrev:Ok nu har jag varit runt hos några bygghandlare och bilvit mer eller mindre idiotförklarad varje gång, då jag frågar efter vilken densitet "standardplattan" har. :(


Är det någon som med säkerhet kan säga vilken densitet stenullen eller glasullen ska ha för dämpning bakom mina piPisar?

Hej!

Bakom piP skall man ha t ex acogrå i formatet 0,8 * 1 meter eller mer. Helst lite mer.

Man skall absolut INTE ha någon mineralull där bakom. Då dämpas alltför låga frekvenser, som piP har glädje av för att fungera tillfyllest.


Som dämpning bakom pi60 däremot för man gärna ha 7-10 cm mineralull (15 kg/m^3 glasull eller 25 kg/m^3 stenull) bakom aco-skivan. Dessutom är det utmärkt att i det fallet ha åtminstone i storleksordningen 2,5 m^2 bakom varje.


Vh, iö

Edit: Stvaningsrättning
Senast redigerad av IngOehman 2008-02-12 19:49, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
endallas
 
Inlägg: 203
Blev medlem: 2007-10-16

Inläggav endallas » 2008-02-12 19:42

IngOehman skrev:1. En snikabsorbent är MYCKET bättre än ingen alls, det stämmer.

2. Bakom piP bör man inte ha mer än max 5 cm mineralull, och piP skall optimalt stå med bakre hörnet max 2 cm från en sådan skiva.

(Bakom pi60 eller någon annan av de större högtalarna får man dock gärna ha uppåt 15 cm tjock dämpning, men det kan då vara förnuftigt att minnas att sådana tjocklekar inte är meningsfulla om man inte har sammanlagt sisådär 2-4 m^2 yta bakom varje högtalare, eller mera.)


Vh, iö


hmm nu blir jag konfunderad............

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2008-02-12 19:51

Ok, alltså...

Om man substituerar en riktig aco-skiva med 5 cm mineralull (vilket jag inte rekommenderar, men det är naturligtvis bättre med en sådan sniklösning än att inte ha något alls därbakom) så skall man inte ha någon mineralull alls bakom den där 5 cm tjocka mineralullen. :wink:


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
endallas
 
Inlägg: 203
Blev medlem: 2007-10-16

Inläggav endallas » 2008-02-12 20:22

trevligt :D

jag trodde det var självklart vid detta laget att jag är ute efter en snikabsorbent :)

Det kan låta fattigt men jag försöker bara göra det bästa av det värsta 8)

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5772
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Inläggav Michael » 2008-02-12 23:47

IngOehman skrev:Som dämpning bakom pi60 däremot för man gärna ha 7-10 cm mineralull (15 kg/m^3 glasull eller 25 kg/m^3 stenull) bakom aco-skivan. Dessutom är det utmärkt att i det fallet ha åtminstone i storleksordningen 2,5 m^2 bakom varje.

Är det helt galet att ha mera (tjockare) dämpning bakom pi60?
Om man kör med basmoduler, till pi60 eller något toppsystem, är det då bättre eller sämre med tjockare dämpning?

//Michael

Användarvisningsbild
Chopha
 
Inlägg: 771
Blev medlem: 2008-11-13
Ort: Flerdimensionell med Stockholm som utgångspunkt

Inläggav Chopha » 2009-07-06 23:21

IngOehman skrev:Kan för protokollet försiktigt varna för sådana dämpväggar. De bör uppföras med stor försiktighet (och endast partiellt, och i kombination med massor av andra åtgärder i rummet) och man inte vill skaffa sig problem med rummets akustiska beteenden.


Vh, iö


Jag har funderat på att bygga stora tavelabsorbenter utav 75mm tjock mineralull till mitt vardagsrum och placera dessa på väggarna bredvid varje högtalare, så att de täcker hela vägen från bakre hörnan till en bit framför varje högtalare, samt hela vägen upp till taket (se bild). Vad som inte framgår tydligt på bilden är att högtalarna står ca en meter ifrån bakväggen (för att man ska kunna ta sig ut på balkongen bakom) och ca 30-35cm ifrån sidoväggarna. Bakom högtalarna kommer det hänga ett tyngre draperi som täcker hela baksidan.

Ger detta lika mycket problem som de så kallade dämpväggarna?
Är det en dum/ smart idé?

Bild

Mvh...
/Christopher
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
Frodrak
 
Inlägg: 3273
Blev medlem: 2006-10-26
Ort: Pungkulebro, Västra götaland.

Inläggav Frodrak » 2009-07-07 11:55

Tja, en snikvariant av Aco, kan väl vara att dra ner till din lokale datanasare och be att få hans överblivna
äggkartongsskumgummibitar.
När han får en lev. av hårddiskar finns det sånt runt varje hd. För det mesta används detta inte igen utan slängs. Tjocklek är ca 3cm tot. då har man ju plats för lite fiberskiva bakom...
Don't worry about avoiding temptation. As you grow older, it will avoid you.

Ett par Vifa D25AG-69-06 sökes...

Användarvisningsbild
Chopha
 
Inlägg: 771
Blev medlem: 2008-11-13
Ort: Flerdimensionell med Stockholm som utgångspunkt

Inläggav Chopha » 2009-07-14 02:21

*bump*

Inga tips? :roll:
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

pingvinlakrits
 
Inlägg: 2225
Blev medlem: 2005-05-13

Inläggav pingvinlakrits » 2009-07-14 09:45

Med endast draperier bakom högtalarna och en ordentligt dämpad sidovägg så känns det som att det oönskade bidraget från bakom högtalarna blir ännu mer tydligt. Skillnaden mellan högtalarväggen och sidoväggarna blir ju snarare mer förstärkt och uttalad än det blir åtgärdat/utjämnat.

Dämp bakom draperierna placerat bakom högtalarna från golv och en bit upp ovanför högtalarna och en bit in mot mitten skulle nog göra skillnad. Och ett odämpat parti/spalt på mitten av väggen bakom högtalarna brukar väl vara rekommenderat? Det är ju bara att skjuta dämpet fram och tillbaka i sidled för att höra skillnaden.

Att dämpa sidoväggarna helt och inte dämpa bakom högtalarna känns inte så lyckat, men jag baserar det bara på egna dämpexperiment och "hörsägen", eller rättare sagt; vad jag vill minnas att det har sagts i ämnet. När det gjorts "på riktigt" så har jag fått sakkunnig hjälp och då har lösningarna varierat från rum till rum men i samtliga fall har det dämpats bakom högtalarna.

Det känns ju som att du är beredd att lägga lite jobb på rummet och det vore ju kul om du fick till det riktigt bra.

I en del fall har jag frångått rekommendationerna av sambopolitiska skäl
:wink: men har lyckats få det på en dräglig nivå totalt sett. En del förespråkar ju massor med dämpande åtgärder och en del diffuserande och strategiskt placerade hyllor, möbler och växter. Jag trivs bäst i mellandämpade och lagom diffuserade rum. Helt dämpat passar inte mig riktigt och "nykaklade-badrums-tomma-rum" är nog det värsta, speciellt i kombination med "öppen" planlösning.

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster