Material till dämpning bakom piP

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9562
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Material till dämpning bakom piP

Inläggav sprudel » 2017-01-20 15:55

bassman skrev:Jag använde Piano-skivan i mina senaste basmoduler.


Jag tänkte på högtalarväggen som alternativ till Ino Aco+70mm mineralull och då använda 120 mm Isover Piano istället.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
bassman
 
Inlägg: 4284
Blev medlem: 2007-01-01
Ort: Piteå

Re: Material till dämpning bakom piP

Inläggav bassman » 2017-01-20 18:39

sprudel skrev:
bassman skrev:Jag använde Piano-skivan i mina senaste basmoduler.


Jag tänkte på högtalarväggen som alternativ till Ino Aco+70mm mineralull och då använda 120 mm Isover Piano istället.


Den gör garanterat jobbet där också. Jag valde den för när den låg närmast specen som IÖ rekommenderade till modulerna.
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
Glasmannen
 
Inlägg: 274
Blev medlem: 2014-10-14
Ort: Göteborg

Re: Material till dämpning bakom piP

Inläggav Glasmannen » 2017-03-18 07:36

Hur mkt mineralull skulle ni rekomendera bakom i6? Hör sökt igenom hela nätet utan framgång mvh

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9562
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Material till dämpning bakom piP

Inläggav sprudel » 2017-03-19 10:26

Håller på att utprova olika dämp bakom högtalarna och det är intressant. Började med 95 mm Isover Piano och det räcker inte. Får utsläckningar vid väggnära placering av högtalarna som stör i röstområdet. Jag testar med både 45 mm glasull och Ino Aco utanför 95 mm glasull och det är ingen stor skillnad med extra glasull men däremot med Ino Aco, nästan för mycket effekt. Troligtvis landar jag slutligen med 70 mm Isover och Ino Aco utanför. Såg i manifestet att det det skulle tas fram någon ny Aco i vitt. Ska kolla detta med IÖ då jag vill ha ljust tyg på väggen och då gör sig ljusa skivor bättre.
Beter sig verkligen Paroc och glasull lika i akustiskt hänseende, någon som studerat detta?
Aco-skivorna skiljer sig i alla fall helt klart från Isover! :)
Det finns inga genvägar, inte nu heller.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: Material till dämpning bakom piP

Inläggav Adhoc » 2017-03-19 11:19

Den ena kan ersätta den andra men du får jämföra flödesmotståndet igenom dom, tittat du bara på densiteten jämför du äpplen och päron. Jag lägger in några diagram som kan underlätta senare, nu ska jag iväg. Tjockleken spelar roll för val av lämpligt flödesmotstånd och tvärtom.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9562
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Material till dämpning bakom piP

Inläggav sprudel » 2017-03-19 11:26

Adhoc skrev:Den ena kan ersätta den andra men du får jämföra flödesmotståndet igenom dom, tittat du bara på densiteten jämför du äpplen och päron. Jag lägger in några diagram som kan underlätta senare, nu ska jag iväg. Tjockleken spelar roll för val av lämpligt flödesmotstånd och tvärtom.

Gör gärna det. Densitetens faktor är jag klar över. Men vad är det med Ino Aco som gör dem så bra?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: Material till dämpning bakom piP

Inläggav Adhoc » 2017-03-20 03:14

När du skriver ”Får utsläckningar vid väggnära placering av högtalarna som stör i röstområdet” är det lite öppet för tolkning. Är det ett vääääldigt brett frekvensområde som dämpas ned eller en smalare dipp du uppfattar och som kan bero på SBIR från väggen bakom?

Bra med Inos skivor är våfflingen, som gör att ljudvågor som kommer in snett från sidan mot ytan inte borde reflekteras ut i rummet i lika hög grad som det skulle gjort om ytan var helt plan. Rakt framifrån går ljudvågor lätt in i materialet oavsett om det är plant eller våfflat och oavsett om det är cellplast, glasull- eller stenullsskivor. Om ytan är ”kuperad” blir ingångsvinkeln mer ”rakt på” även om ljudvågen faller in snett från sidan. Liknelsen haltar kanske lite, men tänkt dig att kasta en pingisboll igenom ett Gunnebostängsel snett från sidan jämfört med från rakt framifrån. Hur ofta lyckas du få igenom pingisbollen och när studsar den ut enklast (reflekteras), om man nu liknar pingisbollarna med luftmolekyler? Tyg utanpå reflekterar mycket mer för ljud som kommer snett infallande än rakt framifrån. Förutom det, har nog Ino-skivan och dess tjocklek valts för att bli ”lämpligt luftgenomsläpplig” för lägre bastoner så att Inos mindre högtalare får ett basstöd från väggen bakom (dämpar lite till inget alltså) medan högbastoner/lägre mellanregister och uppåt absorberas för att minska SBIR. Dikt mot vägg borde den hamna kring knappt 300 Hz om högtalarna är ca 30 cm djupa. (Det är min spekulation i alla fall.)

Om du ska jämföra glasull- mot stenullskivor är det luftflödesrestiviteten och skivans tjocklek som är intressant, inte densiteten. Diagrammen nedan ger en indikation på vad den kan handla om.



air flow resistivity rockwool.png
air flow resistivity rockwool.png (120.85 KiB) Visad 8557 gånger


airflow resistivity glass wool vs mineral wool.png
airflow resistivity glass wool vs mineral wool.png (63.93 KiB) Visad 8557 gånger




För Isover och Paroc och även URSA som finns på Byggmax har du en del redovisade värden i länken här: https://www.gearslutz.com/board/bass-tr ... weden.html

Om du laborerar med olika värden och tjocklekar i simuleringsprogram kan du komma fram till lämpligt och mindre lämpligt materialval.

Med en perforerad skiva eller spaltpanel framför isoleringen kan du påverka så absorbenten blir effektivare mot lägre frekvenser eller ett visst frekvensområde medan högre mellanregister och diskant inte dämpas bort onödigt mycket. Det första simuleringsdiagrammet är från AFMG Soundflow, ett ganska dyrt köpeprogram som tydligen ger rättvisande simulerade värden mot senare uppmätta. Det andra är ett gratisprogram som kan tankas ned från nätet och som ger snarlika resultat som köpeprogrammet: http://www.acousticmodelling.com/multi.php

80-630 Hz  8,7% öppen area.gif
80-630 Hz 8,7% öppen area.gif (57.19 KiB) Visad 8557 gånger



Sprudel.PNG
Sprudel.PNG (69.63 KiB) Visad 8557 gånger



Värdena för den perforerade är 8 mm tjock skiva med 6 mm hål som har c-c 18 mm vilket ger 8,73% perfoeringsgrad. Bakom skivan 120 mm Rockwool och därefter 120 mm före reflekterande vägg. Skiva, isoleringen och luftmellanrummet ligger alltså i en lufttät ram mot väggen bakom. Utan skivan framför skulle absorbtionen mot lägre frekvenser bli mycket lägre medan mellanregister och diskant skulle absorberas bort till nästan 100%. -Vilket kan ses som sned- eller döddämpning, eftersom det är basen man brukar ha mest problem med. Det är ingen höjdare att borra en sån jäkla massa hål, det tar tid. Har man en cirkelsåg med tex 3 mm bred klinga kan man lägga in snitt i stället genom skivan. Mycket snabbare och enklare. Man får då byta skivtjocklek, viket vad jag förstår beror på att även om perforeringsgraden i % skulle vara exakt lika, skiljer sig omkretsen på de rektangulära och cirkulära hålen och där kommer det in en koefficient som ska tas hänsyn till i simuleringprogrammen. Den övre kurvan i gratisprogrammet har samma parametrar som i köpeprogammet, för luftflöderesistiviteten har jag dock gissat på 10000 för Rockwoolen. Den undre kurvan är med sågade spår istf borrade hål. Om det är en dipp i röstområdet du retar dig på, kan en spalt- eller perforerad panel fram isoleringen eventuellt vara en bot om absorbenten kan dämpa reflektionen från bakväggen.

Användarvisningsbild
oa51
 
Inlägg: 1319
Blev medlem: 2006-10-26
Ort: Tokstaden

Re: Material till dämpning bakom piP

Inläggav oa51 » 2017-03-20 20:07

Åh, inte blev det lättare efter senaste inlägget..... Jag har just tagit upp mina Pi60 som legat i tvättstugan i >2 år och förhandlar med frugan om att bygga absorberande paneler bakom dem liknande Sprudels.
Efter en minnesvärd lyssning hemma hos honom i helgen har jag fått mycket inspiration att pröva Ino framöver. TACK ÄN En GÅNG HB! :D Redan nu har du en underbart levande och musikalisk återgivning.
Vad rekommenderar Ingvar bakom Pi60 med väggnära placering? Måste/bör man ha Ino ACO eller liknande?
OA51,OA51kloner, 3st OA116, OA14, 2st OA12, Snell EIII, Ino pi60, EPS-1, Pioneer S-Cn301, 8st LTS B1h, 10 st SLS 10´(42l slutna)

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9562
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Material till dämpning bakom piP

Inläggav sprudel » 2017-03-20 22:23

oa51 skrev:Åh, inte blev det lättare efter senaste inlägget..... Jag har just tagit upp mina Pi60 som legat i tvättstugan i >2 år och förhandlar med frugan om att bygga absorberande paneler bakom dem liknande Sprudels.
Efter en minnesvärd lyssning hemma hos honom i helgen har jag fått mycket inspiration att pröva Ino framöver. TACK ÄN En GÅNG HB! :D Redan nu har du en underbart levande och musikalisk återgivning.
Vad rekommenderar Ingvar bakom Pi60 med väggnära placering? Måste/bör man ha Ino ACO eller liknande?

Tack Peter, du själv gjorde stort intryck, inte minst hos ungdomarna.
Angående dämp så rekar jag 70mm eller 45 mm glasull, eller Paroc, och utanpå det Ino Aco. Beror på rum och dämp för sidoreflexerna. Ingvar skriver i manifestet att han har någon vit Aco på g och den är ju trevlig om man vill ha ljusa absorbenter. Glöm inte bort 1a sidoreflexen bara, den samverkar stort med det andra dämpet bakom högtalarna. Det blir mer ordning på allt om du tar väl hand om sidoreflexen. Testade lite idag med en skiva 45 mm glasull o Aco snedställda för sidoreflexen och det blev mycket bra. Det kommer att sluta med 100mm av Bullerdämparens Paroc och en Billy Bokhylla för sidoreflexen, plus gardiner.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5073
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Material till dämpning bakom piP

Inläggav genstruktur » 2017-03-21 11:03

sprudel skrev:
oa51 skrev: Ingvar skriver i manifestet att han har någon vit Aco på g och den är ju trevlig om man vill ha ljusa absorbenter. .


Kommer det en vit Ino Aco alltså? Annars går det väl att sätta ett ljust tyg framför befintlig grå, men då försämras väl funktionen något iofs.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9562
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Material till dämpning bakom piP

Inläggav sprudel » 2017-03-21 22:34

genstruktur skrev:
sprudel skrev:
oa51 skrev: Ingvar skriver i manifestet att han har någon vit Aco på g och den är ju trevlig om man vill ha ljusa absorbenter. .


Kommer det en vit Ino Aco alltså? Annars går det väl att sätta ett ljust tyg framför befintlig grå, men då försämras väl funktionen något iofs.


Det blir ändå en ton av grått i det, som kan vara snyggt också. Man får välja tyg med väv som är genomblåslig.
Jag var på IKEA idag och blåste, inget dög som inte var helt transparent för ögat också.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: Material till dämpning bakom piP

Inläggav Adhoc » 2017-03-21 23:51

sprudel skrev:
genstruktur skrev:
sprudel skrev:


Kommer det en vit Ino Aco alltså? Annars går det väl att sätta ett ljust tyg framför befintlig grå, men då försämras väl funktionen något iofs.


Det blir ändå en ton av grått i det, som kan vara snyggt också. Man får välja tyg med väv som är genomblåslig.
Jag var på IKEA idag och blåste, inget dög som inte var helt transparent för ögat också.


Den stora "tygladan" på andra sidan vägen från IKEA-Kållered då, har du kollat där?

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9562
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Material till dämpning bakom piP

Inläggav sprudel » 2017-03-22 08:11

Adhoc skrev:
sprudel skrev:
genstruktur skrev:
Kommer det en vit Ino Aco alltså? Annars går det väl att sätta ett ljust tyg framför befintlig grå, men då försämras väl funktionen något iofs.


Det blir ändå en ton av grått i det, som kan vara snyggt också. Man får välja tyg med väv som är genomblåslig.
Jag var på IKEA idag och blåste, inget dög som inte var helt transparent för ögat också.


Den stora "tygladan" på andra sidan vägen från IKEA-Kållered då, har du kollat där?


Nope! Men jag hittar hur mycket som helst på Göksäter, Orust. I folkmun kallat Boutique Coco! :mrgreen:
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5073
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Material till dämpning bakom piP

Inläggav genstruktur » 2017-03-22 10:55

sprudel skrev:
genstruktur skrev:
sprudel skrev:


Kommer det en vit Ino Aco alltså? Annars går det väl att sätta ett ljust tyg framför befintlig grå, men då försämras väl funktionen något iofs.


Det blir ändå en ton av grått i det, som kan vara snyggt också. Man får välja tyg med väv som är genomblåslig.
Jag var på IKEA idag och blåste, inget dög som inte var helt transparent för ögat också.


Så är det kanske. Tyckte jag provade en gång i tiden med ett vitt tyg över (lakan tror jag det var) och tyckte det fungerade. Men det är klart, skall man ha ett riktigt genomsläppligt tunt tyg så syns det kanske igenom ändå.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5073
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Material till dämpning bakom piP

Inläggav genstruktur » 2017-03-22 12:18

sprudel skrev:
Adhoc skrev:
sprudel skrev:
Det blir ändå en ton av grått i det, som kan vara snyggt också. Man får välja tyg med väv som är genomblåslig.
Jag var på IKEA idag och blåste, inget dög som inte var helt transparent för ögat också.


Den stora "tygladan" på andra sidan vägen från IKEA-Kållered då, har du kollat där?


Nope! Men jag hittar hur mycket som helst på Göksäter, Orust. I folkmun kallat Boutique Coco! :mrgreen:


Stoff och stil tror jag också kan ha! De har mycket tyger i alla fall.

STOFF & STIL i Göteborg

Transportgatan 19-21 Bäckebol 422 46 Hisingsbacka

https://www.stoffochstil.se/
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Kribban
 
Inlägg: 5810
Blev medlem: 2005-01-09
Ort: Falkenberg

Re: Material till dämpning bakom piP

Inläggav Kribban » 2019-06-26 21:01

Hej

Jag har bestämt mig för att ta tag i dämpningen bakom mina piPs. Dock så måste det fungera estetiskt hör hemma. Frugan kan helt enkelt inte acceptera designen på Ino Aco :(

Så hur löser jag det? Kan man klä in Ino Aco med ett snyggt tyg eller ska jag försöka ge mig på någon annan lösning?

Med vänlig hälsning, Christer
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Material till dämpning bakom piP

Inläggav DVD-ai » 2019-06-27 07:47

Bygg en ram runt aco'n och spänn ett tyg över, välj ett tyg som är lätt att blåsa genom, glesa linnetyger brukar kunna vara bra och snygga på väggen.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Kribban
 
Inlägg: 5810
Blev medlem: 2005-01-09
Ort: Falkenberg

Re: Material till dämpning bakom piP

Inläggav Kribban » 2019-06-27 13:55

Stämmer dessa priserna fortfarande? Min prislista är från 2016 :oops:

Ino™ aco-grå, -blå, -röd (GRÅTT eller BLÅTT profilerat skumplastmaterial):
1,2 * 1 m 1200:-/par (=500:-/m²)
1 * 0,8 m 800:-/par (=500:-/m²)
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Material till dämpning bakom piP

Inläggav DVD-ai » 2019-06-28 07:42

Kribban skrev:Stämmer dessa priserna fortfarande? Min prislista är från 2016 :oops:

Ino™ aco-grå, -blå, -röd (GRÅTT eller BLÅTT profilerat skumplastmaterial):
1,2 * 1 m 1200:-/par (=500:-/m²)
1 * 0,8 m 800:-/par (=500:-/m²)


Dom kostar 750kr respektive 500kr per styck :)

625kr/m2
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Kribban
 
Inlägg: 5810
Blev medlem: 2005-01-09
Ort: Falkenberg

Re: Material till dämpning bakom piP

Inläggav Kribban » 2019-06-28 12:55

och om jag har förstått allting rätt så är det 1 * 0,8 m jag ska ha?
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57175
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Material till dämpning bakom piP

Inläggav Nattlorden » 2019-06-28 17:06

Kribban skrev:och om jag har förstått allting rätt så är det 1 * 0,8 m jag ska ha?


Ta det som minimimått
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Material till dämpning bakom piP

Inläggav Frisk » 2019-06-28 21:13

Fundera också över hur du ska bygga, jag har sett exempel där hela väggen täcks som blir väldigt bra. Sen behöver(och bör antagligen inte) det ju inte sitta abonnenter överallt bara för att hela vägen har tyg att komma i rätt nivå. Eller kanske hålla absorbenten lägre och ha en blom eller prydnadshylla ovan absorbenten.

Användarvisningsbild
Kribban
 
Inlägg: 5810
Blev medlem: 2005-01-09
Ort: Falkenberg

Re: Material till dämpning bakom piP

Inläggav Kribban » 2019-06-28 21:25

tanken är inte att dämpa hela väggen utan endast bakom högtalarna. Att dämpa en hel vägg är otänkbart här hemma :lol:
Miljö-alarmist

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Material till dämpning bakom piP

Inläggav Frisk » 2019-06-28 22:58

Kribban skrev:tanken är inte att dämpa hela väggen utan endast bakom högtalarna. Att dämpa en hel vägg är otänkbart här hemma :lol:


Det kan vara estetiskt mer tilltalande.. med ett snyggt tyg kan det smälta in bättre att hela vägen blir några cm tjockare än två lådor bakom högtalarna. Sen behöver det inte nödvändigtvis vara dämpning bakom mer än vid högtalarna. Kanske går det dölja några kablar bakom eller minimera Tv:ns estetiska tjocklek.

Användarvisningsbild
Kribban
 
Inlägg: 5810
Blev medlem: 2005-01-09
Ort: Falkenberg

Re: Material till dämpning bakom piP

Inläggav Kribban » 2019-06-29 00:18

Kanske det men fortfarande otänkbart
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57175
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Material till dämpning bakom piP

Inläggav Nattlorden » 2019-06-29 10:11

Frisk skrev:
Kribban skrev:tanken är inte att dämpa hela väggen utan endast bakom högtalarna. Att dämpa en hel vägg är otänkbart här hemma :lol:


Det kan vara estetiskt mer tilltalande.. med ett snyggt tyg kan det smälta in bättre att hela vägen blir några cm tjockare än två lådor bakom högtalarna. Sen behöver det inte nödvändigtvis vara dämpning bakom mer än vid högtalarna. Kanske går det dölja några kablar bakom eller minimera Tv:ns estetiska tjocklek.


Min uppfattning är att ju större man gör det, ju mindre lär folk märka det....för då är det inte en detalj - utan blir strukturellt istället.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Material till dämpning bakom piP

Inläggav music4ever » 2019-07-01 02:33

Angående att klä in ACO-skiva med tyg så har jag fått hem en testbit från https://www.contrado.co.uk/fabrics. De kan trycka egna bilder på mängder av olika tyger. Jag testade deras "Speaker Grille Cloth" (https://www.contrado.co.uk/digital-speaker-cloth-printing) och själva trycket blev riktigt bra. Tog en dålig bild på tyget. Tyget verkar också andas bra men tänkte kolla med Ingvar om det andas tillräckligt bra.
thriller.jpg
thriller.jpg (180.09 KiB) Visad 6920 gånger

Användarvisningsbild
BellsnWhistles
 
Inlägg: 1060
Blev medlem: 2007-01-14
Ort: Stockholm

Re: Material till dämpning bakom piP

Inläggav BellsnWhistles » 2019-07-06 19:59

Har du kollat om andningen är ok?
Loud is beautiful… if it's clean (Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
Kribban
 
Inlägg: 5810
Blev medlem: 2005-01-09
Ort: Falkenberg

Re: Material till dämpning bakom piP

Inläggav Kribban » 2019-08-11 10:30

Hur tjock år ACO-skivan?
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Kribban
 
Inlägg: 5810
Blev medlem: 2005-01-09
Ort: Falkenberg

Re: Material till dämpning bakom piP

Inläggav Kribban » 2019-08-11 16:39

Slängde upp ett gäng dynor bakom högtalarna nu. Markant skillnad som frugan även hörde. Mellanregistret lugnade ner sig betänkligt. Tar mig inte till Täby på ett tag så kommer nog att göra något eget så länge
Bilagor
image.jpg
image.jpg (1.84 MiB) Visad 6487 gånger
Miljö-alarmist

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster