Material till dämpning bakom piP

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9564
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Material till dämpning bakom piP

Inläggav sprudel » 2016-11-08 19:20

genstruktur skrev:
RSG skrev:Att du redan har dämpning det förstod jag. :D
Det som jag ville säga var...
Prova att addera en stenullskiva bakom ACO-skummet, jag tror du kommer märka skillnad.
Sen kanske det skulle kunna bli ÄNNU bättre med större yta på dämpningen bakom högtalaren, men någonstans måste man väl börja :wink:

/Johan


Det du menar är att du märker skillnad mellan endast Ino Aco och Ino Aco och stenullsskiva. Och att jag borde göra det samma, även om ytan är 1x1,2 meter? :D
Japp, får prova. Tänkte bara om det var helt lönlöst kunde jag sparat mig arbetet och lite lite pengar :wink: .

Jo det är klart att det blir bättre om ytan var större, det blir nog 1x1,2 meter jag kör på. Men det kan blir mer, beror lite på vad som passar in estetiskt.


Det gör du absolut, en stenullskiva bakom reducerar diskanten. Bara att prova o avgöra vad du gillar mest.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Material till dämpning bakom piP

Inläggav Nattlorden » 2016-11-08 21:28

Diskanten borde väl vara i princip utdämpad förutom eventuell ytreflektion. Däremot kommer skivan att absorbera längre ned - men går man för lågt ned så kommer piP att förlora det väggstöd de behöver i basen.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Material till dämpning bakom piP

Inläggav genstruktur » 2016-11-08 21:39

Kanske är lika bra att förtydliga så att det inte misstolkas. Jag pratar om pi60+bs60, och det var den delen av citatet av IÖ som jag citerade initialt. Även om nu tråden heter/handlar om pip.

Men jag skall prova stenull/glasull samt Ino Aco framför.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Material till dämpning bakom piP

Inläggav Nattlorden » 2016-11-08 23:32

genstruktur skrev:Kanske är lika bra att förtydliga så att det inte misstolkas. Jag pratar om pi60+bs60, och det var den delen av citatet av IÖ som jag citerade initialt. Även om nu tråden heter/handlar om pip.

Men jag skall prova stenull/glasull samt Ino Aco framför.


För den kombinationen tror jag definitivt på isolering bakom Aco.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9564
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Material till dämpning bakom piP

Inläggav sprudel » 2016-11-08 23:35

Nattlorden skrev:Diskanten borde väl vara i princip utdämpad förutom eventuell ytreflektion. Däremot kommer skivan att absorbera längre ned - men går man för lågt ned så kommer piP att förlora det väggstöd de behöver i basen.


Har du provat?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9564
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Material till dämpning bakom piP

Inläggav sprudel » 2016-11-08 23:37

genstruktur skrev:Kanske är lika bra att förtydliga så att det inte misstolkas. Jag pratar om pi60+bs60, och det var den delen av citatet av IÖ som jag citerade initialt. Även om nu tråden heter/handlar om pip.

Men jag skall prova stenull/glasull samt Ino Aco framför.


Håller på glasull då.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Material till dämpning bakom piP

Inläggav Nattlorden » 2016-11-09 08:23

sprudel skrev:
Nattlorden skrev:Diskanten borde väl vara i princip utdämpad förutom eventuell ytreflektion. Däremot kommer skivan att absorbera längre ned - men går man för lågt ned så kommer piP att förlora det väggstöd de behöver i basen.


Har du provat?


Inte med piP specifikt, men med OA-51 och några andra små hemmabyggen som kommit hit på fest.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29934
Blev medlem: 2009-03-30

Re: Material till dämpning bakom piP

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-11-09 10:49

sprudel skrev:
Nattlorden skrev:Diskanten borde väl vara i princip utdämpad förutom eventuell ytreflektion. Däremot kommer skivan att absorbera längre ned - men går man för lågt ned så kommer piP att förlora det väggstöd de behöver i basen.


Har du provat?
´Det verkar som om du tycker det Nattlorden skriver är konstigt?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9564
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Material till dämpning bakom piP

Inläggav sprudel » 2016-11-09 11:57

MagnusÖstberg skrev:
sprudel skrev:
Nattlorden skrev:Diskanten borde väl vara i princip utdämpad förutom eventuell ytreflektion. Däremot kommer skivan att absorbera längre ned - men går man för lågt ned så kommer piP att förlora det väggstöd de behöver i basen.


Har du provat?
´Det verkar som om du tycker det Nattlorden skriver är konstigt?


Jag upplever att de högre registren dämpas mer av en skiva mineralull/stenull bakom InoAco. Jag har provat, men tvekade på att nattis verkligen provat.
Jag gillar att provocera teori mot experimenterande, det är lärorikt.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Material till dämpning bakom piP

Inläggav Nattlorden » 2016-11-09 12:11

sprudel skrev:
MagnusÖstberg skrev:
sprudel skrev:
Har du provat?
´Det verkar som om du tycker det Nattlorden skriver är konstigt?


Jag upplever att de högre registren dämpas mer av en skiva mineralull/stenull bakom InoAco. Jag har provat, men tvekade på att nattis verkligen provat.
Jag gillar att provocera teori mot experimenterande, det är lärorikt.


Jag har Aco + isolering (dubbla lager finska vital) i vardagsrummet. (16cm totalt)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9564
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Material till dämpning bakom piP

Inläggav sprudel » 2016-11-09 19:53

Vad e Vital f'någe? Är det en luktfri produkt som inte emitterar en massa skit? Inte dammar heller kanske? :)
Du tycker inte att de övre registren dämpas med djupare isolering bakom? Vore kul om du jämförde enbart Aco med isolering+Aco om det inte är för besvärligt.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Material till dämpning bakom piP

Inläggav IngOehman » 2016-11-10 13:10

Okej, så här är det:

Ett par stenullsskivor bakom ett par aco-skivor påverkar INTE diskanten ens det allra minsta. (Fysikaliskt alltså, jag talar inte om upplevelsen av diskanten.)

- - -

Det register som påverkas är framförallt det mellan 100 och 300 Hz. Det finner man när man mäter på det, och just mina öron hör precis samma sak som man ser när man mäter.

Jag har ingen riktigt bra förklaring till om någon tycker de hör att diskanten påverkas av skivan bakom. :o :?

Den enda förklaring jag kan tänka mig för hur det kan påverka är att en skiva bakom aco-skivan ju gör att aco-skivan hamnar lite längre fram/längre från väggen - alltså närmare högtalarna de står bakom. Det ger den i förekommande fall (om inte högtalarna flyttas motsvarande) en aningen större absorptionsrymdvinkel. Men skillnaden blir inte stor.

- - -

I princip alla Ino-högtalare gynnas av att acoskivor kompletteras av lite mineralull bakom (45-95 mm) således att absorptionen sträcker sig ned under 300 Hz, men piP är ett undantag då de är konstrerade med hänsyn till att mycket lite dämpning finns under 300 Hz för väggen bakom dem. Ändå kan det fungera hyfsat med sådan extra tjock dämpning även till piP, men för det mesta blir det bättre med bara en aco-skiva bakom. Man får prova om man undrar.


Vh, iö

- - - - -

PS. Det är alltid klurigt att analysera vad som hänt när man bara har en beskrivning av en upplevelse att utgå ifrån. Problemet är ju att en sådan beskrivning måste filtreras via föreställningsvärlden hos den som kom med den.

Om man som i det här fallet har en upplevelse att diskanten påverkats (kanske uppfattas som renare och friare, eller mjukare och varmare) och att slutsatsen då dragits att mineralullen givit ökad absorption i diskantregistret - så kan det ju i verkligheten lika gärna vara så att grundtonsregistret (100-300 Hz) för röster kontrolleras bättre således att diskanten inte maskeras och DÄRFÖR låter renare/klarare/mjukare och helt enkelt mindre störd av reflexer.

Problemet är nog att beskrivningar av upplevelser så ofta inkluderar undermedvetna analyser som vilar mot en föreställningsvärld som tar spjärn mot ens förförståelser (riktiga eller felaktiva), alltså förutfattade meningar som... behöver uppgraderas till mera korrekta sådana! :)

Men alla har ju föreställningar av hur saker fungerar, vilket gör att konstarten att kunna beskriva en upplevelse utan att få med de undermedvetna tankarna om vad det man upplever beror på, är en mycket svårbehärskad konstart.

Jag vet för jag tycker själv det är svårt att inte beskriva saker genom att berätta om sina upplevelse genom att i berättelsen måla upp en modell av vad man föreställer sig att det beror på rent fysikaliskt.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9564
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Material till dämpning bakom piP

Inläggav sprudel » 2016-11-10 16:18

Förutsättningarna:

Bild

Ino Aco med mycket genomsläppligt tyg, inte det som visas på bilden, det är utbytt och skillnaden är markant. (Allt är relativt dock)
Storlek på dämp är 80x100, tror jag.
Provade att lasta in en stenullsskiva bakom InoAco, och min upplevelse är att ljudet blev mörkare, (och här har jag varit otydlig kanske med begreppet diskant. De övre registren dämpas.) Inom vilka frekvensintervall menar vi när vi säger diskant? 8kHz och uppåt? Jag är nog längre ner när jag pratar om förändringen.
Har detta med den den dämpade arean bakom högtalaren att göra också?
Jag plockade bort stenullen då jag är mer nöjd med det ljud som presenteras med enbart InoAco.
Jag var ute efter att experimentera i området i området 100-300Hz med ytterligare dämp för att se vad som hände.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Material till dämpning bakom piP

Inläggav genstruktur » 2016-11-10 21:08

Är det något sådant här man skall ha då om man tänker sig cirka 5 cm extra absorbent bakom Ino Aco?

https://www.bauhaus.se/isoleringsljudsk ... paket.html
https://www.bauhaus.se/isoleringsskiva- ... escription

Sen tycker iofs jag att lin låter trevligare, mycket sämre?
https://www.bauhaus.se/linisoleringsskiva-45mm.html
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9564
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Material till dämpning bakom piP

Inläggav sprudel » 2016-11-10 22:23

Lin låter ju sympatiskt. Tycker att både glasull och stenull luktar illa, men på olika sätt.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Material till dämpning bakom piP

Inläggav genstruktur » 2016-11-10 22:24

sprudel skrev:Lin låter ju sympatiskt. Tycker att både glasull och stenull luktar illa, men på olika sätt.


Ja det gör ju det :). Om det fungerar hyfsat lika bra så känns det som ett bättre val bakom Ino Aco.

Tänker mig bygga ram, isolering, sen Ino Aco framför och sen klä in med tyg. Inte olikt dig sprudel :). Det verkar dock bli 10x100xx240 cm, total absorbentstorlek, bakom varje front här hemma.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9564
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Material till dämpning bakom piP

Inläggav sprudel » 2016-11-10 22:34

genstruktur skrev:
sprudel skrev:Lin låter ju sympatiskt. Tycker att både glasull och stenull luktar illa, men på olika sätt.


Ja det gör ju det :). Om det fungerar hyfsat lika bra så känns det som ett bättre val bakom Ino Aco.

Tänker mig bygga ram, isolering, sen Ino Aco framför och sen klä in med tyg. Inte olikt dig sprudel :). Det verkar dock bli 10x100xx240 cm, total absorbentstorlek, bakom varje front här hemma.


Det är snart dags för oss att måla om och byta parkett i vardagsrummet. Det blir också ett tillfälle för mig att dra kablar snyggt och också bygga en anpassad dämpvägg bakom högtalarna. Tänker i så fall dämpa hela väggen med 45 mm upp till tak mellan gardinerna förutom ovanför TV där det blir en ljudspegel, kanske 1m bredd.
Ino Aco bakom högtalarna i samma dimension som nu. Man kan göra detta ganska snyggt med listverk tror jag.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Material till dämpning bakom piP

Inläggav genstruktur » 2016-11-10 23:39

sprudel skrev:
genstruktur skrev:
sprudel skrev:Lin låter ju sympatiskt. Tycker att både glasull och stenull luktar illa, men på olika sätt.


Ja det gör ju det :). Om det fungerar hyfsat lika bra så känns det som ett bättre val bakom Ino Aco.

Tänker mig bygga ram, isolering, sen Ino Aco framför och sen klä in med tyg. Inte olikt dig sprudel :). Det verkar dock bli 10x100xx240 cm, total absorbentstorlek, bakom varje front här hemma.


Det är snart dags för oss att måla om och byta parkett i vardagsrummet. Det blir också ett tillfälle för mig att dra kablar snyggt och också bygga en anpassad dämpvägg bakom högtalarna. Tänker i så fall dämpa hela väggen med 45 mm upp till tak mellan gardinerna förutom ovanför TV där det blir en ljudspegel, kanske 1m bredd.
Ino Aco bakom högtalarna i samma dimension som nu. Man kan göra detta ganska snyggt med listverk tror jag.


Ja då är det lika bra att passa på! Det ser riktigt fint ut idag så jag tvivlar inte på att du får till det lika bra igen, fast med större absorberande yta då.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
tan
 
Inlägg: 107
Blev medlem: 2006-07-13
Ort: Stockholm

Re: Material till dämpning bakom piP

Inläggav tan » 2016-11-11 20:40

Bild
Så här ser det ut för mig sedan 2009 men sitter fortfarande nöjd men har flyttat fram piPs närmare fronten på basmodulerna för att jag inte har brist på bas. Har mitt paradis i källaren så då kan inte frugan klaga på utseendet på dämpningen bakom piPs.
piPs Profundus X cr80s 6 x a1 Denon 2106 Nad 216 THX
http://www.minhembio.com/tans/248030/

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9564
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Material till dämpning bakom piP

Inläggav sprudel » 2016-11-12 12:40

Sökning ger svar :)
Hiitade en gammal tråd om just detta
http://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?t=51273

Anledningen till att jag började meka med dämpet bakom i16 var tygbytet. Bestämde mig för att prova utan tyg alls, enbart Ino Aco nakna, det blev skillnad. Fick bli att skaffa annat tyg som var mer genomsläppligt, fritt blås i princip vid blåsning i tygaffären. (Expediten tittade lite konstigt på mig när jag gick runt och provlöste tyger, sund reaktion)
Upp med tyget och får betydligt ljusare ljud, skoj till en början men lite tunt, ni fattar.
På vinden hade jag 45mm glasul från tidigare pyssel med dämpet som nu luktat av sig. In med det i expander-ramar bakom InoAco och får ett mer balanserat ljud, mer homogent.
Jaja, så är livet för neurotiska ljudnördar, inget vidare när det låter fel och solsken när det fungerar.
Nu skiner solen igen. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re:

Inläggav juanth » 2017-01-01 22:06

IngOehman skrev:Just för dämpningen bakom Ino-högtalare (gäller även pi60 och större) rekommenderar jag att man är extra noga med avseende på absorptionen, eftersom det är en reflex som man bara har "en chans" att ta död på.

Därför föreslår jag att man använder de absorbenter jag gjort för just detta ändamål (t ex Ino acogrå 0,8 m^2 eller ännu hellre 1,2 m^2*, eller om man föredrar dem i annan färg).

De har en absorption som är extremt nära 100 %.

För all annan absorption än denna första reflexion klarar man sig rätt bra med mineralull, eftersom det då handlar om total absorption i rummet. Då fungerar det lika bra med 1,3 m^2 av ett material som har en absorptionskoefficient om 90 % som 1,2 m^2 av ett som har en absorptionskoefficient om 97,5 %.

Men för just den första reflexionen kan man inte kompensera bristande absorption med extra yta.


Vh, iö

- - - - -

*För piP är en sådan absorbent optimal (den är effektiv över 300 Hz), men för pi60 (och större högtalare) är en absorption som sträcker sig något lägre ned i frekvens att föredra (gärna nedåt 100 Hz) - vilket i sin tur betyder att man gärna får addera 7-10 cm mineralull bakom varje absorbent.

Därtill får man gärna använda en absorptionsyta på minst det dubbla bakom varje högtalare, alltså t ex (B*H) 1m*2,4m, 2m*1,2m eller 1,2 m*2 meter, beroende på hur rummet ser ut. Ytan får dock gärna vara den fyrdubbla och sträcka sig även "runt hörnet". Hur rummet beter sig bör bestämma hur absorptionen optimalt skall utformas. Det enda man kan vara nästan säker på är att man behöver vara försiktig så att man inte plockar fram kamfiltereffekter mellan V och H högtalare. Det kan man undvika genom att maximera dämpningen av de tidiga reflexerna vid frekenser över 100 - 300 Hz, men vara noga med att inte dämpa de senare reflexer, som bekämpar kamfiltereffektena. Det blir en delikat uträkning för varje rum.



"För PI60 (och större högtalare)" ang. absorption i första och andra stycket ovan.
Kan det då tänkas gälla LTS-3v-f1 eller fungerar den mycket annorlunda?

Med vänlig hälsning, Johan

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Material till dämpning bakom piP

Inläggav IngOehman » 2017-01-02 00:54

I mångt och mycket gäller samma sak, men det finns några specialegenskaper som LTS-3v-f1 (och f2 och f4) har, nämligen att de med sin konstruktion är mindre känsliga för just den utsläckning som reflexen från bakre väggen ger i normalfallet.

Nyttan av att ta bort primärreflexen från väggen bakom högtalaren finns dock kvar om man ser till högfrekventare register. Och det enda som modulerar det subjektiva behovet av det är hur långt ifrån bakre väggen som högtalarens framsida (som spelar de högre frekvenserna) är.

Lite förenklat kan man säga att är avståndet mindre än 70 cm så vinner man nästan undantagslöst subjektiv ljudkvalitet på att dämpa väggen bakom högtalarna. Är avståndet större än en meter så är det inte lika självklart längre, och vissa kan tycka att det låter "trevligare" med en reflekterande vägg bakom högtalarna om avståndet är så stort.

Sett mera objektivt så är dock självklart även "snygga reflexer" färgningar.

- - -

Det nedanstående inlägget har verkligen satt myror i huvudet på mig. :)

Och jag har gjort massor av experiment, och hur jag än gör så får jag inte alls de resultat de berättar om, ej heller kan jag hitta på någon fysikalisk förklaringsmodell. Men kanske en psykoakustisk...

sprudel skrev:Provade att lasta in en stenullsskiva bakom InoAco, och min upplevelse är att ljudet blev mörkare, (och här har jag varit otydlig kanske med begreppet diskant. De övre registren dämpas.) Inom vilka frekvensintervall menar vi när vi säger diskant? 8kHz och uppåt? Jag är nog längre ner när jag pratar om förändringen.

Har detta med den den dämpade arean bakom högtalaren att göra också?

Jag plockade bort stenullen då jag är mer nöjd med det ljud som presenteras med enbart InoAco.
Jag var ute efter att experimentera i området i området 100-300Hz med ytterligare dämp för att se vad som hände.

...och jag tror att det du hör måste ha med upplevd klangbalans att göra helt enkelt.

Precis som du själv skriver så blir akustikskivorna effektivare i registret 100-300 Hz med mineralull bakom aco-skivan.

Men... kan det verkligen inte vara så att du hör en mera diskantdämpad (under 8 kHz) klang på grund av påverkan i registret 100-300 Hz?

Jag föreställer mig nu att det är lätt (känns untuitivt rätt) att slå bort den tanken eftersom man kanske tänker att det väl inte kan låta mindre diskant av att dämpa i registret 100-300 Hz - men det intressanta med att dämpa i det registret är ju att det ju ÖKAR nivån i det registret! Då är det inte så konstigt att det klingar varmare.

Och vad beror det på då? Normalt föreställer man sig säkert att "dämpning betyder att det blir mindre kvar", men inte när det gäller dämpning i registret där man har utsläckning från bakväggsreflexen! Då blir borttagandet (eller i varje fall dämpningen) av denna reflex något som ger mer 100-300 Hz = en varmare klang.

Det måste nästan vara det det handlar om. Man upplever ju klang som funktion av balans mellan olika i hela registret ingående delar. Mindre av höga frekvenser är klangupplevelsemässigt likvärdigt med mera av lägre frekvenser.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Xenod
 
Inlägg: 1225
Blev medlem: 2006-01-08
Ort: Karlstad

Re: Material till dämpning bakom piP

Inläggav Xenod » 2017-01-02 09:07

Intressanta diskussioner! En fundering från min sida; varför klassar du det mer som en psykoakustisk förklaring än en fysikalisk? Ökar inte nivån i området 100-300Hz mätbart om man mäter tonkurvan på lyssningsplats när man placerat minerallull bakom Ino Aco?

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Material till dämpning bakom piP

Inläggav IngOehman » 2017-01-02 09:46

Tolkningen att diskanten under 8 kHz har minskat. Om man upplever det då nivån mellan 100 och 300 Hz har ökat så är det en psykoakustisk effekt.

Att den relativa nivån har minskat är dock fysikaliskt. Och kanske hjälps man dessutom att göra diskantminskningstolkningen, av att man tänker att dämpning mellan 100 och 300 Hz borde ge mindre och inte mera nivå i det registret?


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9564
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Material till dämpning bakom piP

Inläggav sprudel » 2017-01-02 11:13

Jag, och även ni andra som diskuterar detta, har nog missat en väsentlig faktor. Bladtyget från IKEA är tämligen tjockt och tätt för luft. Det reflekterar betydligt mer av de övre registren än enbart Ino Aco, eller Ino Aco med det nya tyget. Det har antagligen påverkan på lägre register också. Det fungerade nästan som en gardin framför dämpet.
Men jag köper ju resonemanget att om man undviker utsläckning av 100-300 Hz så upplevs ljudet varmare. Hur som helst, jag är mer tillfreds med lösningen 45 mm mineralull + Aco och genomsläppligt tyg än den tidigare.
Efter renoveringen av golv, väggar o tak så kommer högtalarväggen att förnyas också med ökad yta för minerallull (eller motsvarande) 70 mm + Aco. Hela vägen upp till tak förutom en spegel i mitten ovanför skärmen om 60-70 cm bredd. Hyllan ovanför TV försvinner, och mer gardiner i rummet har fått acceptans.
Det var väldigt nära att jag fått vända på rummet under vissa förhandlingar. :(
Kanske byts px-2 mot px-4 för att få fler utstrålningspunkter också, vi får se.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Material till dämpning bakom piP

Inläggav DVD-ai » 2017-01-02 11:58

Det låter bra tycker jag, kommer att bli fin fint ! :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Material till dämpning bakom piP

Inläggav IngOehman » 2017-01-02 11:59

Aha, jag var inte medveten om att tyget hade varit en variabel också.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9564
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Material till dämpning bakom piP

Inläggav sprudel » 2017-01-20 14:10

Var och kollade på Bauhaus i morse. De hade linulls-isolering som luktade unk!
Hittade också en Isover Piano i olika tjocklekar med minimal doft. Trevligt :)
Hur skulle den fungera tror ni? Speciellt gjord för att dämpa ljud, tänkte mig 120 mm tjockt. Kanske utan Ino Aco till och med då den mörka färgen på Ino lyser igenom tyget på ett annat sätt än Isover gör.

http://www.isover.se/products/isover-pianor-ljudskiva-tra-c450
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Material till dämpning bakom piP

Inläggav genstruktur » 2017-01-20 14:31

sprudel skrev:Var och kollade på Bauhaus i morse. De hade linulls-isolering som luktade unk!
Hittade också en Isover Piano i olika tjocklekar med minimal doft. Trevligt :)
Hur skulle den fungera tror ni? Speciellt gjord för att dämpa ljud, tänkte mig 120 mm tjockt. Kanske utan Ino Aco till och med då den mörka färgen på Ino lyser igenom tyget på ett annat sätt än Isover gör.

http://www.isover.se/products/isover-pianor-ljudskiva-tra-c450


Den där har jag också kikat på, Isover Piano. Fick för mig att den skulle fungera bra, men återkoppla gärna om du köper :).
Vilket av varuhusen var du på?
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
bassman
 
Inlägg: 4284
Blev medlem: 2007-01-01
Ort: Piteå

Re: Material till dämpning bakom piP

Inläggav bassman » 2017-01-20 14:44

Jag använde Piano-skivan i mina senaste basmoduler.
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster