Material till dämpning bakom piP

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
endallas
 
Inlägg: 203
Blev medlem: 2007-10-16

Material till dämpning bakom piP

Inläggav endallas » 2007-12-31 17:19

Tänkte bygga mig ett par dämpskivor till mina nyss ihopmonterade piP och tänkte använda mig av mineralull (har läst här på forumet att det ska fungera hyfsat).

Spelar det någon roll viken typ av ull man använder, är det någon typ man bör undvika?

är det någon av dessa http://www.beijerbygg.se/templates/BB_P ... px?id=7708 som funkar?

Grismannen
 
Inlägg: 1781
Blev medlem: 2005-11-20

Inläggav Grismannen » 2007-12-31 17:31

Jag skulle ta nån av de som har papp på baksidan och sen bygga en ram som kläs med tyg över isoleringen.

Mvh//Matte.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2008-01-02 00:09

Just för dämpningen bakom Ino-högtalare (gäller även pi60 och större) rekommenderar jag att man är extra noga med avseende på absorptionen, eftersom det är en reflex som man bara har "en chans" att ta död på.

Därför föreslår jag att man använder de absorbenter jag gjort för just detta ändamål (t ex Ino acogrå 0,8 m^2 eller ännu hellre 1,2 m^2*, eller om man föredrar dem i annan färg).

De har en absorption som är extremt nära 100 %.

För all annan absorption än denna första reflexion klarar man sig rätt bra med mineralull, eftersom det då handlar om total absorption i rummet. Då fungerar det lika bra med 1,3 m^2 av ett material som har en absorptionskoefficient om 90 % som 1,2 m^2 av ett som har en absorptionskoefficient om 97,5 %.

Men för just den första reflexionen kan man inte kompensera bristande absorption med extra yta.


Vh, iö

- - - - -

*För piP är en sådan absorbent optimal (den är effektiv över 300 Hz), men för pi60 (och större högtalare) är en absorption som sträcker sig något lägre ned i frekvens att föredra (gärna nedåt 100 Hz) - vilket i sin tur betyder att man gärna får addera 7-10 cm mineralull bakom varje absorbent.

Därtill får man gärna använda en absorptionsyta på minst det dubbla bakom varje högtalare, alltså t ex (B*H) 1m*2,4m, 2m*1,2m eller 1,2 m*2 meter, beroende på hur rummet ser ut. Ytan får dock gärna vara den fyrdubbla och sträcka sig även "runt hörnet". Hur rummet beter sig bör bestämma hur absorptionen optimalt skall utformas. Det enda man kan vara nästan säker på är att man behöver vara försiktig så att man inte plockar fram kamfiltereffekter mellan V och H högtalare. Det kan man undvika genom att maximera dämpningen av de tidiga reflexerna vid frekenser över 100 - 300 Hz, men vara noga med att inte dämpa de senare reflexer, som bekämpar kamfiltereffektena. Det blir en delikat uträkning för varje rum.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
endallas
 
Inlägg: 203
Blev medlem: 2007-10-16

Inläggav endallas » 2008-01-02 17:48

hmm, ja det förstås.

Kostnadsfrågan är dessvärre stor för en fattig student. Det blir betydligt billigare med mineralull och detta behöver jag dessutom inte åka till Stockholm (från Lund) för att köpa.

Jag inser såklart att det inte blir lika bra med mineralull, men hur mycket sämre blir det med ull? Är det värt pengarna (jag gissar på 1/3 av priset mot ex acogrå-alternativet)?

Användarvisningsbild
Vigor
 
Inlägg: 711
Blev medlem: 2006-10-07
Ort: Stockholm

Inläggav Vigor » 2008-01-02 18:48

Absorbenter av mineralull klädda med tyg är oändligt mycket bättre än inga alls. Och man kan ju alltid uppgradera vid ett senare tillfälle när plånboken känns fetare genom att sätta ACO-skiva utanpå mineralullsabsorbenterna.

Skillnaden mellan ingen absorbent och budjetvarianten är enorm. Skillnaden mellan Budjetvarianten och ACO är mest något som finsmakarna bryr sig om.

Själv kör jag 15 cm mineralull med ytabsorbent utanpå. Jag var faktiskt nöjd redan innan ytabsorbenterna kom på plats, men nu känns det mer "rätt". Skall dock inte svära på att jag skulle pricka 7 av 7 i blindtest. Har inte provlyssnat på det sättet.
Jobbar som musikproducent och driver inspelningsstudion Vicsound i Solna

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Inläggav shifts » 2008-01-02 19:28

Vigor skrev:Själv kör jag 15 cm mineralull med ytabsorbent utanpå. Jag var faktiskt nöjd redan innan ytabsorbenterna kom på plats, men nu känns det mer "rätt". Skall dock inte svära på att jag skulle pricka 7 av 7 i blindtest. Har inte provlyssnat på det sättet.


Något jag funderat på då tjocka absorbenter bakom piP kommit på tal, är om de inte hamnar för långt ut? Är det bara den yta som är precis bakom bakstycket som är den viktiga? Jag har ingen aning, men jag hoppas någon annan kan ge svar.

Användarvisningsbild
jeppe
 
Inlägg: 436
Blev medlem: 2005-01-19

Inläggav jeppe » 2008-01-03 02:19

shifts skrev:
Vigor skrev:Själv kör jag 15 cm mineralull med ytabsorbent utanpå. Jag var faktiskt nöjd redan innan ytabsorbenterna kom på plats, men nu känns det mer "rätt". Skall dock inte svära på att jag skulle pricka 7 av 7 i blindtest. Har inte provlyssnat på det sättet.


Något jag funderat på då tjocka absorbenter bakom piP kommit på tal, är om de inte hamnar för långt ut? Är det bara den yta som är precis bakom bakstycket som är den viktiga? Jag har ingen aning, men jag hoppas någon annan kan ge svar.


Menar du att piP kanske kommer för långt ut ifrån väggen? Jag tycker mig ha märkt att det spelar ganska liten roll för basen så länge dom inte hamnar runt 30cm ut. Men det har säkert med mitt rum att göra iofs.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2008-01-03 03:33

1. En snikabsorbent är MYCKET bättre än ingen alls, det stämmer.

2. Bakom piP bör man inte ha mer än max 5 cm mineralull, och piP skall optimalt stå med bakre hörnet max 2 cm från en sådan skiva.

(Bakom pi60 eller någon annan av de större högtalarna får man dock gärna ha uppåt 15 cm tjock dämpning, men det kan då vara förnuftigt att minnas att sådana tjocklekar inte är meningsfulla om man inte har sammanlagt sisådär 2-4 m^2 yta bakom varje högtalare, eller mera.)


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Inläggav shifts » 2008-01-03 03:45

Jag tackar för det svaret, då var mina misstankar befogade.

Funderingarna uppkom när jag erinrades en gammal MoLT där Pekka Johansson tillverkade en dämpvägg, men då täcktes ytan från golv till tak och blev ju en vägg i sig själv.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2008-01-03 03:53

Kan för protokollet försiktigt varna för sådana dämpväggar. De bör uppföras med stor försiktighet (och endast partiellt, och i kombination med massor av andra åtgärder i rummet) och man inte vill skaffa sig problem med rummets akustiska beteenden.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Inläggav shifts » 2008-01-03 03:55

Jag skrev till Pekka och frågade tidigare i dag faktiskt, och han påpekade mycket riktigt att dämpväggen fick bukt med vissa problem, men som genast ersattes av andra.

Och jag som drömt om en dylik sedan jag läste artikeln (som för övrigt var den som lyckades få upp mina ögon för det där med rumsakustik).

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2008-01-03 05:06

Ja, Pekka kan man alltid lita på. En verklig hedersman.

Att artikeln i befintligt skick råkade hamna i MoLt berodde helt enkelt på ett misstag. Av för mig okänd anledning ramlade den förbi (tillställdes aldrig) teknikredaktörens korrekturläsning. När jag stod inför faktum (läste artikeln i MoLt) var det redan för sent. Jag utesluter inte att det kan ha varit mitt fel, men det var i varje fall helt oavsiktligt. Jag kände inte till att atikeln skulle komma, och frågade inte specifikt om huruvida det kunde finnas några artiklar som jag inte fått se, eftersom jag trodde att instruktionerna var klara därvidlag. :oops:

(Att alla tekniska artiklar skall passera teknikredaktören för sakgranskning innan de kommer i tryck.)

Det blir lätt sådana missar när pesoner byter roller i styrelsen och/eller nya tillkommer, och jag borde antagligen ha tagit upp vikten av att inte missa detta, flera gånger varje år.


Har dock för mig att en kommentar i numret därefter kommenterade i varje fall partiellt de potentiella problemen med dämpväggar. Själv skrev jag inget om det om jag minns rätt, eftersom det kändes som om det i varje fall var för sent. En rättelse i numret efter kändes mindre meningsfull (helt meningslös för den som bara ser det ena numret) än en kommentar om hur man kunder mildra problemen med en sådan vägg, så det sistnämnda blev det. Jag tror Pekka skrev den också.

En riktigt bra rättelse på ett så komplext problem som dämpning av högtalarväggen, är dessutom svårt att skriva, eftersom det inte finns någon. :? Det är ju en uppgift som redan från början kräver en del utredningar innan den går att utföra optimalt (oavsett om det sker experimentellt, via uträkningar, via mätningar eller på erfarenhetsbasis).

Det finns som vanligt inga bra tumregler, utan det bästa man kan åstadkomma är några försiktiga grundregler som talar om en lämplig minimuminsats. Utöver det är det en uppgift som behöver anpassas för varje enskild situation* om den skall kunna utföras bra.


Vh, iö

- - - - -

*Såväl rumslig förutsättningar, åtgärdsstorleken och vilka högtalare (och hur) man har för avsikt att använda påverkar vad som är korrekt åtgärd rejält mycket. Detsamma kan i förekommande fall gälla möberingsaspekter som beror av andra saker än just ljudsystemets väl.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
endallas
 
Inlägg: 203
Blev medlem: 2007-10-16

Inläggav endallas » 2008-01-03 19:25

vad fattig jag känner mig nu när jag ska bygga mig en "snikabsorbent" :oops:

ska man satsa på en på 1,0 x 0,8 eller en på 1,2 x 0,8 eller något annat roligt?

Sen ska man leta upp något trvligt tyg också.. finns det olika tjocklekar på tyger i de flesta affärer :wink: ?

Användarvisningsbild
endallas
 
Inlägg: 203
Blev medlem: 2007-10-16

Inläggav endallas » 2008-01-27 23:21

Jag var och fyndade lite på biltema idag och fick syn på dessa http://www.biltema.se/products/producti ... emId=87657 och slog till på dem.

Jag klistrade och tejpade ihop 2x4 st och de blev således 80x120 cm och placerade dem bakom högtalarna.

Som jag upplevde det blev ljudet lite lugnare samt stereobilden blev aningen bättre.

Men, dessa är bara 2 cm tjocka (jag vet inte hur tjocka acogrå är) så jag undrar om jag skulle få en större förbättring med mineralull istället?

man kanske rent av kan ha mineralull bakom dessa??

Användarvisningsbild
Bredin
 
Inlägg: 290
Blev medlem: 2007-05-21

Inläggav Bredin » 2008-01-28 00:25

endallas skrev:Jag var och fyndade lite på biltema idag och fick syn på dessa http://www.biltema.se/products/producti ... emId=87657 och slog till på dem.

Jag klistrade och tejpade ihop 2x4 st och de blev således 80x120 cm och placerade dem bakom högtalarna.

Som jag upplevde det blev ljudet lite lugnare samt stereobilden blev aningen bättre.

Men, dessa är bara 2 cm tjocka (jag vet inte hur tjocka acogrå är) så jag undrar om jag skulle få en större förbättring med mineralull istället?

man kanske rent av kan ha mineralull bakom dessa??

Miniralull fungerar bra, stenull bättre(på att dämpa längre ner).
Man har väl ett 10tal sånadära biltema plattor lite här och där i rummet :D
Mvh. Bred

Användarvisningsbild
Magnus
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 2003-08-07
Ort: Sundbyberg

Inläggav Magnus » 2008-01-28 00:34

Inos skivor är 6cm tjocka om jag mins rätt.....

Jag tror att resultatet blir än bättre om du limmar dom på 45mm isolering, men det vet nog Ingvar mer om.


Ingvar skrev:
2. Bakom piP bör man inte ha mer än max 5 cm mineralull, och piP skall optimalt stå med bakre hörnet max 2 cm från en sådan skiva.


Menar du då totalt eller acuskiva + mineralull :?: tjänar man på att lämna en luftspalt bakom isoleringen och sätta piP dikt emot isoleringen :?:

edit: läste Ingvars inlägg en bit upp (igen) och antar att det är totalt. Optimalt är bara en InoAku-skiva medans en 45mm mineralullsskiva är en budget lösning :?:
//Magnus

Born to lose -Live to win

*mag på www.hififorum.nu www.autopower.se www.dvdforum.nu www.helgon.net
*m_a_g på www.smygis.com
Foto: www.fatalpath.tk

Användarvisningsbild
endallas
 
Inlägg: 203
Blev medlem: 2007-10-16

Inläggav endallas » 2008-01-28 03:04

borde det inte bli liiiiite bättre om man tar en ~50 mm stenullsplatta och klistrar "biltema-skumgummit" på det? (än bara stenull?) :P

Användarvisningsbild
haley
 
Inlägg: 56
Blev medlem: 2003-08-29

Inläggav haley » 2008-01-30 11:29

Någon som vet på rak arm om det går att beställa Ino Acogrå, och få dem skickade till sig..? Även om man bara beställer ett par möjligtvis två?
/Haley "a.k.a, Purple Tentacle"

"I feel like I could...like I could...
TAKE ON THE WORLD!!"

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Inläggav shifts » 2008-01-30 17:24

haley skrev:Någon som vet på rak arm om det går att beställa Ino Acogrå, och få dem skickade till sig..? Även om man bara beställer ett par möjligtvis två?


Jag är tämligen säker på att du måste hämta dem.

Användarvisningsbild
haley
 
Inlägg: 56
Blev medlem: 2003-08-29

Inläggav haley » 2008-01-30 18:23

Attans, förstod nästan det...
/Haley "a.k.a, Purple Tentacle"

"I feel like I could...like I could...
TAKE ON THE WORLD!!"

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Inläggav RogerGustavsson » 2008-01-30 18:27

Jag tror att det krävs en lite större beställning för att du ska få dem skickade.

Användarvisningsbild
Audix
 
Inlägg: 1046
Blev medlem: 2003-07-01
Ort: Göteborg

Inläggav Audix » 2008-01-30 19:09

haley, var finns du någonstans?

Användarvisningsbild
haley
 
Inlägg: 56
Blev medlem: 2003-08-29

Inläggav haley » 2008-01-30 21:53

Finns runt Norrköping...
/Haley "a.k.a, Purple Tentacle"

"I feel like I could...like I could...
TAKE ON THE WORLD!!"

Användarvisningsbild
EA_73
 
Inlägg: 1406
Blev medlem: 2006-04-12
Ort: Jönköping

Inläggav EA_73 » 2008-01-31 21:43

Blev lite nyfiken på vad ett par akkuskivor skulle göra för ljudet på mina piP.
Hämtade kidsen på dagis och åkte till Biltema och inhandlade ett paket med 5 st akkuskivor modell budget enligt länk ovan.

Tycker det är kul med bilder så jag knäppte ett par på uppsättningen.
Bild
Bild
Bild

Resultatet blev [s]markant[/s] tydlig tycker jag. Ljudet blev mer kontrollerat och mjukare med en djupare bas än innan. Tänk vad en hundring kan åstadkomma.
Senast redigerad av EA_73 2008-02-01 11:09, redigerad totalt 1 gång.
_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_

Användarvisningsbild
haley
 
Inlägg: 56
Blev medlem: 2003-08-29

Inläggav haley » 2008-01-31 22:22

Någon som har jämfört Hifikits med Ino Acogrå? Lite olika mått annars ser de lite lika ut. Och går att få levererade...

http://www.hifikit.se/index.php?id=1385
/Haley "a.k.a, Purple Tentacle"

"I feel like I could...like I could...
TAKE ON THE WORLD!!"

Användarvisningsbild
endallas
 
Inlägg: 203
Blev medlem: 2007-10-16

Inläggav endallas » 2008-01-31 22:29

EA_73 skrev:Resultatet blev markant tycker jag. Ljudet blev mer kontrollerat och mjukare med en djupare bas än innan. Tänk vad en hundring kan åstadkomma.


då var det inte bara jag som inbillade mig då kanske :D

den på hifikit kostar ju lika mycket som Inos, enda fördelen då skulle ju vara tillgängligheten.

Som sagt, jag funderar på 50mm mineralull bakom också, då skulle man landa på ca 400 kr. Eller kan det vara bättre med ett ytterligare set med biltemaskumgummi (totalt ca 4 cm tjockt) Det landar också på ca 400 kr.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Inläggav shifts » 2008-02-01 02:26

EA_73 skrev:Bild Tänk vad en hundring kan åstadkomma.


Jag vill inte skälla på ditt rum eller preferenser, men om du tycker det blev mycket bättre med Biltemaplattorna så undrar jag ändå varför mitt rum strular så, men helt saknar sådana (i mina ögon) problematiska öppningar. Akustik tycks fortfarande handla mer om magi än fysik i mina ögon (öron).

PS. Har inga sådana öppningar alls, saknar dock dämpplattor än så länge, men tvivlar att de skulle medföra den stora förändringen i rummet.

Användarvisningsbild
EA_73
 
Inlägg: 1406
Blev medlem: 2006-04-12
Ort: Jönköping

Inläggav EA_73 » 2008-02-01 11:07

Med utgångspunkt från ljudet innan plattorna så upplevde jag förbättring enligt ovan. Samma placering & förutsättningar som efter plattorna. Jag lade aldrig någon vikt i hur bra det lät innan utan bara att det lät bättre efteråt.

Jag har hört piPs i akustikreglerat rum och det är klart att detta lät mkt bättre. Men efter mina förutsättningar så upplevdes ljudet fylligare och mer sammanhållet. Jag hoppas att jag inte inbillar mig bara :D

Den enda fördelen med mina öppningar kan väl vara att jag kan höra ljudet i hela huset. :D Det blir spännande att höra hur de kommer att låta i mitt kommande ljudrum i källaren.

Edit: Ändrade även markant till tydlig i mitt inlägg ovan. Dessa är synonymer men markant kan ha mkt starkare betydelse än vad min tanke var.

Gött mos på er alla
_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_

Användarvisningsbild
celef
 
Inlägg: 16452
Blev medlem: 2003-06-28
Ort: helsefyr

Inläggav celef » 2008-02-01 13:17

Miniralull fungerar bra, stenull bättre(på att dämpa längre ner).
Man har väl ett 10tal sånadära biltema plattor lite här och där i rummet


så kan man inte säga, både sten- och glasull är ju mineralull.
glasull fungerar lika bra som stenull som ljudabsorbenter men dom måste vara av olika densiteter för att vara jämförbara, en stenullsabsorbent måste nästan vara dubbelt så tung som en glasullsabsorbent för likvärdiga egenskaper.
biltemas vågformade skumplastabsorbenter är helt verkningslösa när den används ensam bakom högtalare
Bikinitider

Användarvisningsbild
endallas
 
Inlägg: 203
Blev medlem: 2007-10-16

Inläggav endallas » 2008-02-01 17:37

biltemas vågformade skumplastabsorbenter är helt verkningslösa när den används ensam bakom högtalare


När är de inte helt verkningslösa då?

kan den vara till hjälp om den monteras utanpå mineralull (bakom högtalare) eller är den verknigslös då också?

Nästa

Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster