Material till dämpning bakom piP

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Inläggav DVD-ai » 2009-07-14 10:49

Jag kör dämpskivor gjorda av träfiber ull, dessa är på 10x94x177cm och dessa har jag ställt bakom/mellan högtalarnaför att ta bort dom första reflexerna, dom är placerade så att jag har en spalt mellan dom på ca 70cm.
Riktigt bra resultat blev det och jag är tvär nöjd !
Det är den dämpning jag har på fram väggen, på sidorna så ska det snart upp draperier på varje sida, ca 30cm ut från väggarna och så ska det upp en diffusa bakom hela soffan, eller någon variant av hyllor med böcker på.... vi får se, :wink:
En 250liter basabsorbent ska också byggas att ha bakom soffan, för dra ner området mellan 35-70Hz som jag har problem med...

jag hoppas att detta kommer att bli bra, men det är i alla fall vad jag förstått är dom bästa ingreppen man kan göra i sitt rum med normala medel och utan att anlita experter...

men första steget är ju att bygga dämpskivor till framväggen och sedan att slänga upp draperier längs med sidoväggarna av vad jag förstått.. :)

Användarvisningsbild
Chopha
 
Inlägg: 771
Blev medlem: 2008-11-13
Ort: Flerdimensionell med Stockholm som utgångspunkt

Inläggav Chopha » 2009-07-27 21:50

Tack för svaren, ska höra med mina lärare i höst vad det säger om saken.
Är det några fler på forumet som har tankar över hur denna "åtgärd" skulle påverka ljudet i mitt vardagsrum?

Mvh...
/Christopher
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
celef
 
Inlägg: 16452
Blev medlem: 2003-06-28
Ort: helsefyr

Inläggav celef » 2009-07-27 22:33

Chopha skrev:Tack för svaren, ska höra med mina lärare i höst vad det säger om saken.
Är det några fler på forumet som har tankar över hur denna "åtgärd" skulle påverka ljudet i mitt vardagsrum?

Mvh...
/Christopher


öh, hur löd frågan?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Chopha
 
Inlägg: 771
Blev medlem: 2008-11-13
Ort: Flerdimensionell med Stockholm som utgångspunkt

Inläggav Chopha » 2009-07-29 23:53

Hur kan du inte förstå frågan? :wink:

Men ok, jag utvecklar mig:
Är det några fler användare på det här forumet (www.faktiskt.se) som har idéer på hur musik spelad ur mitt ljudåtergivningssystem kommer att upplevas i mitt vardagsrum om jag skruvar upp stora absorbenter längst med sidorna?

Med vänliga hälsningar
/Christopher
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2009-07-30 00:02

Chopha skrev:Hur kan du inte förstå frågan? :wink:

Men ok, jag utvecklar mig:
Är det några fler användare på det här forumet (www.faktiskt.se) som har idéer på hur musik spelad ur mitt ljudåtergivningssystem kommer att upplevas i mitt vardagsrum om jag skruvar upp stora absorbenter längst med sidorna?

Med vänliga hälsningar
/Christopher


Jag tror det kan bli bra om absorbenterna går från främre hörnen fram till ungefär mitten på väggen så att förstareflexerna från högtalarna i sidoväggarna dämpas. Men från väggarna på sidan om, och bakom dig vill du nog ändå ha lite bidrag från efterklangen. Det kan må bra av att diffusseras dock.
"Dead end" vid högtalarna och "live end" vid lyssnarna är ju en klassisk lösning. Annars tror jag Pinvinlakrits har sammanfattat det ganska bra också.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Chopha
 
Inlägg: 771
Blev medlem: 2008-11-13
Ort: Flerdimensionell med Stockholm som utgångspunkt

Inläggav Chopha » 2009-07-30 02:16

Precis, min tanke utgår i från hur man brukar vilja designa kontrollrum (dead end fram, live end bak). Frågan är bara hur diffusering bör kompletteras på bästa sätt?
Jag funderade eventuellt på en hyfsat stor diffusor av skyline-modell sittandes på den vägg som är ca två meter bakom soffan. Om man gör den rektangulär och låter den sträcka sig från golv till tak, säg 220cm x 100cm, och sedan målar den med samma färg som väggarna (kalkvit), borde det ge en ganska okej kompromiss mellan det estetiska och det praktiska.
Eller vad säger ni?

Bygga diffusor:
http://www.pmerecords.com/Diffusor.cfm

/Christopher

Ps.
Hur lågt ned i frekvens brukar man vilja diffusera i ett ganska kalt vardagsrum?
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2009-07-30 09:36

Jag kan tänka mig att diffussorerna som sitter närmast lyssnarna inte behöver reflektera så mycket upp i taket och ned i golvet utan mest i horisontella riktningen och de behöver i så fall inte vara av skylinemodell.
Det är nog i så fall viktigare att eventuella diffussorer i taket sprider i alla riktningar, eller kanske ännu viktigare att dom sprider mest i sidled och mindre mot lyssnaren?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Inläggav DVD-ai » 2009-07-30 10:41

Chopha skrev:Precis, min tanke utgår i från hur man brukar vilja designa kontrollrum (dead end fram, live end bak). Frågan är bara hur diffusering bör kompletteras på bästa sätt?
Jag funderade eventuellt på en hyfsat stor diffusor av skyline-modell sittandes på den vägg som är ca två meter bakom soffan. Om man gör den rektangulär och låter den sträcka sig från golv till tak, säg 220cm x 100cm, och sedan målar den med samma färg som väggarna (kalkvit), borde det ge en ganska okej kompromiss mellan det estetiska och det praktiska.
Eller vad säger ni?

Bygga diffusor:
http://www.pmerecords.com/Diffusor.cfm

/Christopher

Ps.
Hur lågt ned i frekvens brukar man vilja diffusera i ett ganska kalt vardagsrum?


Såg riktigt trevliga ut, helt klart något att fundera på... ;)
jag skulle behöva ha en diffusa bakom, jag har tyvärr bara 30cm till väggen och kan inte komma ut mer i rummet... :?
Har nu ett bra tag funderat på vad för typ av diffusa som jag ska använda mig av, men denna är inte helt fel ;)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2009-07-30 11:39

Denna konstruktion av Ingvar borde passa som hand i handske, med både diffussor och basabsorbent på ett ganska litet djup, varför inte kontakta honom för en ritning?

Bild
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Chopha
 
Inlägg: 771
Blev medlem: 2008-11-13
Ort: Flerdimensionell med Stockholm som utgångspunkt

Inläggav Chopha » 2009-07-31 13:15

Det ser ut som en smart konstruktion, speciellt med tanke på att det även är en basabsorbent. Men dels har jag inte råd att anlita Öhman, dels känns det för komplicerat att bygga en så pass stor modul till vardagsrummet. Det var därför jag tänkte mig en diffusor utav enklare snitt, liknanade Skyline-modellen.

Men du sade att den gör sig bäst liggades horisontellt istället för ståendes. Hur kan det te sig så? Där den första reflexen från båda högtalarna sker i den bakre väggen är ju i mitten, och om diffusorn placeras där måste den väl göra total nytta (såklart måste man räkna bort den del av diffusorn som sträcker sig ned bakom soffan eftersom den inte "utsätts" direktljud)

Eller tänker jag fel?
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2009-07-31 17:11

Nu är jag inte världsmästare på rumsakustik, men om man vill minska reflexer från tak och golv, vilket många är överens om, och vill ha en aning mer reflexer från sidoväggar och väggen bakom lyssnarna, så är det väl naturligt att man vill styra bakväggens reflexer huvudsakligen i sidled, och det gör man ju bättre med en 2D-diffusor.
Förstareflexen i taket kan man ju vilja sprida antingen runt omkring med 3D-diffusion i taket såsom skylinemodellen, eller med 2D-diffussion med lamellerna i rummets längsriktning, som då styr reflexerna mer ner mot väggarna. Jag tror att skyline-diffussor trots allt kan vara en användbar lösning bakom lyssnarna.

Och om någon proffsakustiker har bättre råd, så lyssna på dom.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Chopha
 
Inlägg: 771
Blev medlem: 2008-11-13
Ort: Flerdimensionell med Stockholm som utgångspunkt

Inläggav Chopha » 2009-08-02 20:36

Tack för din input!

Jag tror inte att jag kommer att göra något åt taket eftersom det känns som att jag gör för stor åverkan på lägenheten om jag börjar borra och skruva i taket. Väggar är ingen fara och på utrymmet mellan högtalare och soffa kommer det ligga tjockt med mattor.

Kanske är ditt tips på en 2D diffusor ett bättre alternativ än skyline-varianten då den inte behöver sticka ut så mycket. Alternativet i sådana fall är väl att köpa flexibel board och med kraft fästa den böjd mellan två lister så att den viks i en båge horisontellt längst med väggen? Fördelen med den modellen är att man lätt kan fylla utrymmet bakom med mineralull för att den även ska arbeta som en membranabsorbent.
Eller finns det bättre 2D lösningar?
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Inläggav DVD-ai » 2009-08-03 10:56

Chopha skrev:Tack för din input!

Jag tror inte att jag kommer att göra något åt taket eftersom det känns som att jag gör för stor åverkan på lägenheten om jag börjar borra och skruva i taket. Väggar är ingen fara och på utrymmet mellan högtalare och soffa kommer det ligga tjockt med mattor.

Kanske är ditt tips på en 2D diffusor ett bättre alternativ än skyline-varianten då den inte behöver sticka ut så mycket. Alternativet i sådana fall är väl att köpa flexibel board och med kraft fästa den böjd mellan två lister så att den viks i en båge horisontellt längst med väggen? Fördelen med den modellen är att man lätt kan fylla utrymmet bakom med mineralull för att den även ska arbeta som en membranabsorbent.
Eller finns det bättre 2D lösningar?


Exakt den konstruktion som jag kommer att använda mig av snart, blir en 2x1m stor liggandes ner, uppsatt på väggen bakom soffan :)
utrymmet bakom "board'en" kommer jag förmodligen att fylla med antingen träfiberull eller så blir det "skusik skum skivor" modell från conrad eller liknande.

jag tvivlar på att det finsn någon smidigare variant än denna, resultatet ska tydligen bli väldigt bra cokså, och man kan få till det ritkigt snyggt med lite färg också.. ;)

varianten med avsågade stavar tror jag att jag skippar för det verkar för knöligt... (latmasken som biter... :roll: )

Användarvisningsbild
celef
 
Inlägg: 16452
Blev medlem: 2003-06-28
Ort: helsefyr

Inläggav celef » 2009-08-03 12:52

är det optimalt att böjja board, typ masonit, på det viset? är det inte ett måste att ha en stor variation på ytan för att nå diffraktion, annars blir det väl en vanlig reflektor?
Bikinitider

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Inläggav DVD-ai » 2009-08-03 13:02

jag har just nu fått en ide till på ett sätt som man säkert att få till ritkigt trevligt med ! :D

[url]http://www.minhembio.com/ÖrjanB/242223#295868[/url]

dä kan man se en konstrktion med någon variant av taklister avsågade och placerade ritigt snyggt och jag kan tänka mgi att det kan bli riktigt bra (bättre än utan) och det ser inte allt för komplicerat (trist att göra) ut heller.
Absolut ett till alternativ för mig del 8)

Användarvisningsbild
celef
 
Inlägg: 16452
Blev medlem: 2003-06-28
Ort: helsefyr

Inläggav celef » 2009-08-03 13:11

symetri känns inte helt rätt väg att gå, jag tror på kaos men med syfte, det är nog ingen tillfällighet att proffsdiffraktorer ser ut som dom gör, stora variationer och med ett mönster som är lite svårbegriplig
Bikinitider

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2009-08-03 14:49

Chopha skrev:Eller finns det bättre 2D lösningar?

OK det är lite förvirrande vad som är 1D, 2D och 3D i diffusorvärlden och jag har nog använt beteckningar som inte är standard.
Det som ser ut som en 3D-konstruktion diffuserar i två dimensioner.
Och det som ser ut som en 2D-konstruktion diffuserar i 1 dimension.

Dom välvda diffusorena funkar nog bättre om dom sitter långt från lyssnarna än om man sitter nära, för ljudet inte bara diffuseras, utan fokuseras även till viss del i dalarna mellan de olika bågarna. Om man vänder varannan båge 90 grader borde detta fenomen miskas, men då är det ju inte en 1-dimensions-diffusor längre. Inte vet jag, men det kanske är ganska bra med sådana eller med skylinediffusorer bakom huvudet trots allt?

Några länkar:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=47534

http://www.dancetech.com/display_video_ ... deo_id=528
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Inläggav Adhoc » 2009-08-03 22:08

Jag skulle inte bygga skylinediffusorn. -Jag inbillar mig att det blir ett fasligt pyssel att kapa till alla bitar och limma ihop dem från 45x45 mm-virke. Ska du täcka 220x100 cm blir det dessutom tungt, cirkus 170 kg träbitar om jag räknar rätt (med 0,45 kg/dm³ för trät)

QRD-diffusorn med 23 som primtalsgrund som paa hade en länk till ovan, byggde jag för några år sedan, 30 cm djup med 43 mm breda fack. Ett tidsödande pyssel det med och inte den effektivaste varianten heller för den delen.

IÖs variant är inte komplicerad alls att bygga i jämförelse. I princip kan du utgå från en Billy-bokhylla från IKEA men se till att bakstycket blir tättslutande, hyllplanet under och över de profilerade stolparna tätar du av med lim liksom "lådorna" bakom stolparna.

Enklast och billigast att bygga och även effektivast är nog en kopia på BAD-diffusorn från RPG. (Själsdödande tråkigt att borra mängder med hål dock) Det finns flera trådar på Hififorums akustiksida.
Bild på en jag spikade ihop för några år sedan.
Bild

Användarvisningsbild
Chopha
 
Inlägg: 771
Blev medlem: 2008-11-13
Ort: Flerdimensionell med Stockholm som utgångspunkt

Inläggav Chopha » 2009-08-03 22:33

Egentligen stämmer det ni säger, en 2D diffusor är i mitt ordföråd egentligen fulsvenska för en reflektor.

Men, tillbaka till ämnet, hur ser och fungerar IÖs diffusor samt hur bygger man den? Samma fråga har jag även om BAD-resonatorn; hur bygger man den?
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
celef
 
Inlägg: 16452
Blev medlem: 2003-06-28
Ort: helsefyr

Inläggav celef » 2009-08-03 23:30

Adhoc skrev:Jag skulle inte bygga skylinediffusorn. -Jag inbillar mig att det blir ett fasligt pyssel att kapa till alla bitar och limma ihop dem från 45x45 mm-virke. Ska du täcka 220x100 cm blir det dessutom tungt, cirkus 170 kg träbitar om jag räknar rätt (med 0,45 kg/dm³ för trät)

QRD-diffusorn med 23 som primtalsgrund som paa hade en länk till ovan, byggde jag för några år sedan, 30 cm djup med 43 mm breda fack. Ett tidsödande pyssel det med och inte den effektivaste varianten heller för den delen.

IÖs variant är inte komplicerad alls att bygga i jämförelse. I princip kan du utgå från en Billy-bokhylla från IKEA men se till att bakstycket blir tättslutande, hyllplanet under och över de profilerade stolparna tätar du av med lim liksom "lådorna" bakom stolparna.

Enklast och billigast att bygga och även effektivast är nog en kopia på BAD-diffusorn från RPG. (Själsdödande tråkigt att borra mängder med hål dock) Det finns flera trådar på Hififorums akustiksida.
Bild på en jag spikade ihop för några år sedan.
Bild


är det möjligt att använda frigolitstavar, eller är de för mjuka?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Inläggav Adhoc » 2009-08-04 00:35

Chopha skrev:Egentligen stämmer det ni säger, en 2D diffusor är i mitt ordföråd egentligen fulsvenska för en reflektor.

Men, tillbaka till ämnet, hur ser och fungerar IÖs diffusor samt hur bygger man den? Samma fråga har jag även om BAD-resonatorn; hur bygger man den?


IÖs diffusor kan som jag skrev liknas vid en bokhylla, -ett ramverk med tättslutande botten med diverse bråte instoppat i lådan. På botten spiklimmas (för täthet) rätblock av olika bredd och byggdjup, utanpå rätblocken kan man spika fast ytterligare smalare trälister för att påverka högre frekvenser. Lådan har ett ”lämpligt” byggdjup och i framkant zick-zackas med ”lämpliga” avstånd ett antal stolpar med ”lämplig” bredd gentemot rätblocken därbak. Stolparna kan ha urfäsningar i fronten eller smalare lister påspikade.

Summan av kardemumman blir att inkommande ljud reflekteras tillbaks ut i rummet fasförskjutet (olika tidsförskjutet pga av de olika vägsträckorna pga pinalerna inuti lådan) beroende på var och i vilken vinkel det går in i lådan och träffar stolparna/rätblocken/listerna. Det kan också stutsa mellan rätblocken i bakkant och stolparna i framkant beroende på vinkel och frekvens. Du får en liknande verkan av en bokhylla med prylar och böcker som stå i oreda och inte snyggt uppradat. Skillnaden är att bakom IÖs variant finns det en del matematiskt tänk för bättre effektivitet och för ett tänkt frekvensområde. Det som spelar roll då, är bredd och djup på ramverket, bredd och byggdjup på rätblocken, listerna/urfräsningarna och stolparna samt deras antal och inbördes avstånd till varandra. Jag har en ritning (ritning :roll: är kanske lite generöst att skriva, nåja … ) efter IÖs besök hos mig men vill inte lämna ut den, det vore osnyggt att sno av hans levebröd.

I bilden ovan sköts basabsorbtionen av sektionerna under, över och vid sidan av diffusorlådan. Det är svårt att se på bilden om det finns ett mellanrum mellan panelbrädorna (=spaltabsorbent) eller om de är tättslutande och det finns en eller flera portar någonstans (Helmholtzabsorbent). Bakom brädorna lär det finnas ett lager glasfiber. Oavsett vilken variant har en anpassning skett mot det specifika rummet och det är inte direkt överförbart till ett annat rum.

En DIY-byggbeskrivning på BAD-panelen har du här: http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... km%F6rkret Gör man som jag en välvd front räcker det med ca 7 cm utbuktning annars funkar det även med en enklare plan och platt (har sämre funktion dock). På Hifi-Forum kan du tanka ned ett excelprogram som förenklar uppritning av hålbilden.

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Inläggav Adhoc » 2009-08-04 00:48

[quote="celef
är det möjligt att använda frigolitstavar, eller är de för mjuka?[/quote]

Borde funka bra för ändamålet. Men det smular mycket om man inte skär med glödtråd.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-12-08 20:55

IngOehman skrev:Just för dämpningen bakom Ino-högtalare (gäller även pi60 och större) rekommenderar jag att man är extra noga med avseende på absorptionen, eftersom det är en reflex som man bara har "en chans" att ta död på.

Därför föreslår jag att man använder de absorbenter jag gjort för just detta ändamål (t ex Ino acogrå 0,8 m^2 eller ännu hellre 1,2 m^2*, eller om man föredrar dem i annan färg).

De har en absorption som är extremt nära 100 %.

För all annan absorption än denna första reflexion klarar man sig rätt bra med mineralull, eftersom det då handlar om total absorption i rummet. Då fungerar det lika bra med 1,3 m^2 av ett material som har en absorptionskoefficient om 90 % som 1,2 m^2 av ett som har en absorptionskoefficient om 97,5 %.

Men för just den första reflexionen kan man inte kompensera bristande absorption med extra yta.


Vh, iö

- - - - -

*För piP är en sådan absorbent optimal (den är effektiv över 300 Hz), men för pi60 (och större högtalare) är en absorption som sträcker sig något lägre ned i frekvens att föredra (gärna nedåt 100 Hz) - vilket i sin tur betyder att man gärna får addera 7-10 cm mineralull bakom varje absorbent.

Därtill får man gärna använda en absorptionsyta på minst det dubbla bakom varje högtalare, alltså t ex (B*H) 1m*2,4m, 2m*1,2m eller 1,2 m*2 meter, beroende på hur rummet ser ut. Ytan får dock gärna vara den fyrdubbla och sträcka sig även "runt hörnet". Hur rummet beter sig bör bestämma hur absorptionen optimalt skall utformas. Det enda man kan vara nästan säker på är att man behöver vara försiktig så att man inte plockar fram kamfiltereffekter mellan V och H högtalare. Det kan man undvika genom att maximera dämpningen av de tidiga reflexerna vid frekenser över 100 - 300 Hz, men vara noga med att inte dämpa de senare reflexer, som bekämpar kamfiltereffektena. Det blir en delikat uträkning för varje rum.


Ingvar hur tjock dämpning skulle du rekommendera bakom i6?

Användarvisningsbild
nikeb
 
Inlägg: 336
Blev medlem: 2010-08-27

hur placera dämpningen

Inläggav nikeb » 2011-12-11 09:11

Säg att jag ska dämpa 1,2 m bredd bakom högtalaren. Finns det då någon rekomendation hur den ska placeras i sidled? Ska den placeras rakt bakom högtalaren eller ska tex 2/3 delar av absorbenten vara på insidan av elementet och 1/3 del utanför om ni förstår vad jag menar?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Inläggav RogerGustavsson » 2011-12-11 09:56

Ingvar's skiss på hur och vilka minimimått som rekommenderas.

Bild

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5077
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re:

Inläggav genstruktur » 2016-11-04 19:49

IngOehman skrev:

Som dämpning bakom pi60 däremot för man gärna ha 7-10 cm mineralull (15 kg/m^3 glasull eller 25 kg/m^3 stenull) bakom aco-skivan. Dessutom är det utmärkt att i det fallet ha åtminstone i storleksordningen 2,5 m^2 bakom varje.


Vh, iö

Edit: Stvaningsrättning


Om man tänker sig att man "nöjer" sig med 1x1.2 meter dämpad yta bakom pi60, och i det här fallet även bs60, är det fortfarande någon nytta med att addera glasull eller stenull bakom Ino aco? Eller är det för liten dämpad yta för att det skall bli någon skillnad?
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: Material till dämpning bakom piP

Inläggav RSG » 2016-11-04 23:16

Då jag satte totalt 6 st 65 mm 600x1200 stenullsskivor bakon mina piP:s blev skillnaden så stor att jag efter ett tag tog bort 2 st (i mitten) och fick bättre balans i återgivningen.

Även så när jag placerade två dipolskivor med tillhörande basar över de två yttre skivorna (hö o vä) fick jag (för mig) en oanad inverkan på återgivningen från topparna iP:s, har fortfarande efter snart ett år efter inte installation bestämt mig för om det var positivt eller ej...

Inverkan med två st 600x1200 är såpass att jag fortfarande vill ha INO:s ACO-skiva men har bara inte kommit till skott än...
Och jag är INTE någon finsmakare---

Så nog tror jag att du kommer att märka skillnad med eller utan skiva, för kan jag detektera skillnad när den ej är förväntad så lär nog du kunna det också.

Prova priset för skivan är inte såååå hög, typ som för en flarra riktigt gott rödtjut och den förbrukar man på en kväll så...

/Johan

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5077
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Material till dämpning bakom piP

Inläggav genstruktur » 2016-11-05 09:53

Absolut skall jag ha absorbent, och det har jag redan :). Jag tänkte mer på om det var något idé att även ha stenull/glasull bakom Ino Aco även om man hade en liten absorbent (1x1.2m) endast, eller om det med den ytan inte spelade någon roll.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: Material till dämpning bakom piP

Inläggav RSG » 2016-11-05 12:28

Att du redan har dämpning det förstod jag. :D
Det som jag ville säga var...
Prova att addera en stenullskiva bakom ACO-skummet, jag tror du kommer märka skillnad.
Sen kanske det skulle kunna bli ÄNNU bättre med större yta på dämpningen bakom högtalaren, men någonstans måste man väl börja :wink:

/Johan

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5077
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Material till dämpning bakom piP

Inläggav genstruktur » 2016-11-05 15:00

RSG skrev:Att du redan har dämpning det förstod jag. :D
Det som jag ville säga var...
Prova att addera en stenullskiva bakom ACO-skummet, jag tror du kommer märka skillnad.
Sen kanske det skulle kunna bli ÄNNU bättre med större yta på dämpningen bakom högtalaren, men någonstans måste man väl börja :wink:

/Johan


Det du menar är att du märker skillnad mellan endast Ino Aco och Ino Aco och stenullsskiva. Och att jag borde göra det samma, även om ytan är 1x1,2 meter? :D
Japp, får prova. Tänkte bara om det var helt lönlöst kunde jag sparat mig arbetet och lite lite pengar :wink: .

Jo det är klart att det blir bättre om ytan var större, det blir nog 1x1,2 meter jag kör på. Men det kan blir mer, beror lite på vad som passar in estetiskt.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster