I helgen byggde jag äntligen om min PI60s pre 96 till 2007:or. Jag lämnade lådorna till snickare som fräste ur basen så att den passade, något som IÖ dock glömde nämna var att diskanten inte heller passade.
Nu har jag på IÖs inrådan lagt in en 5mm bricka mellan baffeln och diskanten för att få samma djup men det blev inte bra.
5mm var för lite, diskanten sitter fortfarande ca 1-2 mm för långt in.
Men även i omkrets är hålet för stort i förhållande till diskanten. på sidorna om diskanten till baffeln är det ca 0,5mm glapp runt om.
Det låter bra. Inget snack om saken. Ljudet är helt strålande!
Men tror ni det påverkar ljudet så att det är värt att byta hela baffeln? eller finns det någon annan lösning, kan man bara byta en del av baffeln, den som håller diskanten om ni förstår vad jag menar?
Eller kan man slipa ner hela övre delen av baffeln 1-2mm? då återstår i för sig problemet med diametern i hålet som är för stor i jämförelse med diskanten...
Idéer, synpunkter? all feedback av intresse!
Mvh philip
PS1, köp inte (för) gamla PI60 i tron att det "bara" är att byta element och filter...
PS2, jag vet att jag borde kolla med IÖ först men nu är ju inte han anträffbar på några veckor så vi kan väl spekulera lite under tiden