Mest rimliga uppgraderingen?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
endallas

Mest rimliga uppgraderingen?

Inläggav endallas » 2008-02-09 03:33

Köpte mina piP för inte alls länge sen (3 månader sen kanske) och är nu när man hört hur bra, framför allt, bas kan låta, sugen på lite mer av det goda.

Funderingarna gick först kring basmoduler och efter lite tanke kom jag fram till att pX nog egenligen är mer prisvärd än pP. För mig känns det som en bas man kan leva med länge. Den kan spela under den hörbara gränsen, vilket är fullt tillräckligt för mig. Jag bryr mig inte om att känna basen men vill gärna höra allt som går att höra 8) .

Men sen började jag tänka på totalpriset för piP + pX (+ extra slutsteg som jag visserligen redan har men som jag kan göra mig av med ) ~13500 (exkl slutsteg, med slutsteg kanske 16000) med färg och lite annat smått å gott. Då är steget inte så hiskeligt långt till pi60.

pi60s är på tok för "dyr" i nuläget så den är inte aktuell.

Jag har egentligen inte känt att jag inte kunnat spela så starkt som jag vill med piP men jag bor just nu i student-3:a och ett större lyssningsrum är väl inte helt otänkbart i framtiden (men fortfarande med tveksamhet om inte piP räcker rent "spela-starkt-mässigt" ändå).

Frågan är alltså hur mycket bättre det blir med pi60 jämfört med piP + pX rent prestandamässigt och rent pris/prestanda-mässigt. pi60 är ju snyggare än piP+pX om pX är synlig men man kan ju eventuellt gömma pX.. (behöver man inos delningsfilter då iom fasomställningar?) och med ett snyggt stativ vete katten om inte piP är snyggare :D

En följdfråga är också hur lång leveranstid det är på pi60 nuförtiden?

Användarvisningsbild
Xenod

Inläggav Xenod » 2008-02-09 09:14

När man kommit så långt att man funderar på piP + PX2, då är mitt råd att gå direkt till pi60!

De har avsevärt bättre prestanda än piP+PX2 >80 Hz, och de är i de flesta rum mycket enklare att få att prestera.

Visst förespråkar jag själv delade system sen jag märkte hur stor skillnad en korrekt injustering gjorde i mitt nya besvärliga rum. En injustering som inte hade varit möjlig om jag haft en fullregisterhögtalare. Men ändå, om man inte har möjlighet att få det proffisionellt kalibrerat så kan de bli sämre integration och inte samma "flyt" i musiken helt enkelt. Det är min uppfattning.

Och ja, det är också min uppfattning att du måste ha Inos delningsfilter, om du vill komma i närheten av prestandan det delade systemet kan erbjuda! :)

Så gör det enkelt för dig, köp pi60 och du har en högtalare som förmodligen kommer uppfylla alla dina krav och önskemål hela livet. D.v.s. om inte uppgraderingsdjävulen biter dig för då hamnar du i en ändlös karusell av gigantiska basmoduler och signaturtoppsystem :twisted:

Leveranstiden varier med ytfinish och om du kan tänka dig att skruva ihop dem själv om allt är som det brukar vara. Monteringssats och en lack, alternativt i rå-MDF, brukar gå snabbt, men ring och fråga Ino direkt!

Användarvisningsbild
DrFunk

Inläggav DrFunk » 2008-02-09 09:19

Jag tror att det bästa att börja med är egenligen akustiska åtgärder. Har dina piP stöd av dämpad vägg t.ex? Å andra sidan minskar behovet av väggstöd om du skaffar basmoduler.
Om du skaffar prof.X kan du bygga ut med senare med i14 (toppmotsvarighetetn till pi60) som är marginellt billigare.
pi60 är mycket kapablare än piP, en bättre högtalare på alla sätt, men prof.X + i14 är ännu lite kapablare. Ett annat uppgraderinsalternativ är att konvertera X:en till basstöd och skaffa ett par pi60. Eller ytterligare ett par X och så i28 :)
Frågor om levereanstid ställer man enklast till ingvar själv.

Lycka till!

Användarvisningsbild
jari

Inläggav jari » 2008-02-09 09:28

"För lata svin är marken alltid frusen"

Användarvisningsbild
endallas

Inläggav endallas » 2008-02-09 12:20

pi60 tror jag uppfyller alla mina baskrav.( Dock har jag märkt att man tenderar att bli basnarkoman när man väl blivit inoit :o )

Det vilktiga(re) är väl i så fall registret >80 hz. Är det så mycket bättre på pi60 öven i rimliga lyssnigsnivåer?

Användarvisningsbild
jari

Inläggav jari » 2008-02-09 12:31

Har du möjlighet att jämföra piP kontra pi60,så gör det.
Det är ju dina "öron" som avgör skillnaden mellan de båda.

Användarvisningsbild
andershelin

Inläggav andershelin » 2008-02-09 13:11

Har precis varit hos Ingvar och handlat piPs efter att ha sålt mina piP som köptes i september förra året. Det är ett steg i uppgraderingsträsket :twisted: och jag vet att det kommer att bli mer. Nu bromsas det av familjen (läs hustrun) och alla utgifter man har där. Men efter förra gången jag var "i källaren" och även denna gång så finns det inget annat än Pi60 i min lilla amatörmässiga hifivärld. Otrooooligt ljud!!!!!

Och då har jag aldrig lyssnat på "I"-serien........ 8O

Anders

Användarvisningsbild
endallas

Inläggav endallas » 2008-02-09 13:58

jag får väl ta och försöka lyssna lite mer på pi60.

Det jag har hört av pi60 än så långe är bara den japanska trumman och någon skum yello, alltså mest bastester och då upplevde jag inga direkta skillnader i det övre registret, jämfört med piP.

Skillnaderna kanske blir mer påtaglig när man lyssnar på "normal" :lol: musik?

Användarvisningsbild
blixten_no1

Inläggav blixten_no1 » 2008-02-09 14:27

så länge du spelar på låga volymer så låter dom ganska lika, förutom mer på bas från pi60. men när man börjar pressa piP så tyckte jag att dom lät ansträngt... men med pi60 så kan du spela så extremt mycke starkare och de låter underbart :)
men som sagt lyssna på den musik Du lyssnar på.

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2008-02-09 14:35

Hej

Om man håller sig till nivåer upp till pi60 och xmoduler så finns det många begköpare och de är inte svårsålda, därför tycker jag att man kan köpa det man vill ha just nu och sedan sälja när rum och ekonomi tillåter.

De större systemen i32 och uppåt kan ju vara lite svårare att sälja pga att de kostar så pass mycket mer.

Sammanfattning satsa på ex I14 och X2 då har du kapacitet som räcker länge

Vh Christer

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2008-02-09 14:38

jag har personligen aldrig förstått meningen med pip + px2 eftersom pip endast klarar runt 108dB vid 80hz så flaskhalsen försvinner liksom inte...

nä spara lite till och skaffa sedan pi60...

efter du ägt pi60 en stund och om du nu mot all förmodan önskar än mer bas (vilket egentligen bara kan vara möjligt om du glor mkt film) så ska du direkt gå på py-2 ...jag har ett par profY och kan nog inte begära kapablare baslådor

Användarvisningsbild
Magnus

Inläggav Magnus » 2008-02-09 15:21

pi60 :D
//Magnus

Born to lose -Live to win

*mag på www.hififorum.nu www.autopower.se www.dvdforum.nu www.helgon.net
*m_a_g på www.smygis.com
Foto: www.fatalpath.tk

Användarvisningsbild
grannilsson

Inläggav grannilsson » 2008-02-09 16:46

Hallå !

Gå på pi60, jag hade själv dessa funderingar (hade piPs själv) och funderade länge på piPs+basmoduler+delningsfilter+slutsteg ,innan jag bestämde mig för pi60, och jag är glad för det idag, trots att jag egentligen inte vet hur det skulle ha blivit med ett delat system med piPs, jag är i vart fall nu mycket nöjd med pi60.

Vid första anblicken (när man lyssnar först på piP) och sedan på pi60
med rimliga ljudtrycksnivåer är att , var det ingen större skillnad :roll:
dessa högtalare låter sjukt bra båda två, man kan nog leva länge med bara piP (eller piPs) det är grymma högtalare, jag vågar nog påstå att det måste vara världens mest prisvärda högtalare, som jag kommit i kontakt med :wink:

Men ju mer man lyssnar på pi60, så upptäcker man saker som man inte upptäckt lika tydligt med piP, vissa saker i ljupbasområdet har man aldrig hört med piP, eller t.ex fingerknäppningar på en Patricia Barber skiva jag har, var också skillnad till pi60:s fördel, transientrikt men ändå inte ansträngande, (jag vet inte, det är svårt att förklara, när man lyssnar på musik genom piP, saknar man inget) det är med facit i hand som man blir varse, utan att på någe vis dåligförklara piP.

Båda högtalarna är så otroligt "levandegörande" (jag vet inte hur jag ska förklara det bättre) Detta är ett skolexempel på
hur högtalare bör uppföra sig.

Vh Göran Nilsson

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-02-09 18:05

Denna fråga har dryftats många gånger här (och kanske ännu fler i mitt huvud). Svaret som ges brukar vara det som visat sig även här: pi60. Att piP är den begränsade faktorn dyker också alltid upp som den största akilleshälen vid en kombination med dem och basmoduler.

Det jag vill åt om jag skulle skaffa basmoduler är ju de extra låg frekvenserna i återgivningen, och har kanske egentligen inte något större behov av att spela starkare (även om man så klart gärna kommer vilja göra det med så lågt distortion som basmodulerna uppvisar). Kommer man då märka av att piP är den begränsade faktorn?

Om man tror sig komma fortsätta att uppgradera så är nog pi60 den rätta ekonomiska vägen att gå, men innan jag bestämmer mig för det vill jag ju hemskt gärna lyssna till piP spelande med basmoduler. Måste verkligen prova.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
EA_73

Inläggav EA_73 » 2008-02-09 18:38

Jag befinner mig i ungefär samma situation. Har idag ett par piP och kommer att bygga om ett rum i källaren till ljud/biorum.
Jag kommer att göra såhär:

- Befintliga piP
- Börjar med ett par px2 i byggsats utan låda: 5 700:- (piP ställs ovanpå)
- 6 st a2: 17 000:-
- Behringer a500: 1950:-
- skipppar center i första läget
- uppgradering framöver i14 byggsats: 17 300:- (piP återanvänds i annat rum :D )
Tror dock att jag kommer bli nöjd ganska länge med första uppsättningen.

Summa innan uppgradering: 24 650:-
Summa efter: 41 950:-
_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_

Användarvisningsbild
mikke_musik

Inläggav mikke_musik » 2008-02-11 18:54

pi60 alla dagar i veckan!

piP är en bra liten högtalare, men pi60 är MYCKET bättre. På allt. Oavsett om du spelar starkt eller svagt, bas eller diskant. Allt är bättre. Detta slog mig redan då jag lyssnade i källaren i Täby, allt föll liksom på plats med pi60. Naturligtvis kommer det lite djupare bas ur pi60, men största största skillnaden tyckte jag var i mellanregistret och uppåt. Det är oansträngt, naturligt och det låter inte alls högtalare. Nä, för mig var det direkt klart att pi60 spelar i en annan liga.

Tycker jag...
SB3 - 208 - piP

[s]2910 - 1905 - cr8s - 2x208 - pi60 - pX-4[/s] i lager

Användarvisningsbild
jari

Inläggav jari » 2008-02-11 20:18

mikke_musik skrev:pi60 alla dagar i veckan!

piP är en bra liten högtalare, men pi60 är MYCKET bättre. På allt. Oavsett om du spelar starkt eller svagt, bas eller diskant. Allt är bättre. Detta slog mig redan då jag lyssnade i källaren i Täby, allt föll liksom på plats med pi60. Naturligtvis kommer det lite djupare bas ur pi60, men största största skillnaden tyckte jag var i mellanregistret och uppåt. Det är oansträngt, naturligt och det låter inte alls högtalare. Nä, för mig var det direkt klart att pi60 spelar i en annan liga.

Tycker jag...

Min uppfattning också."Allt föll på plats"
Därför spelar jag på pi60s+

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2008-02-11 20:44

mikke_musik skrev: Naturligtvis kommer det lite djupare bas ur pi60, men största skillnaden tyckte jag var i mellanregistret och uppåt.
Tycker jag...

Naturligtvis är det så.
Om man spelar Arne Domnérus/Lars Erstrand, Drum Boogie tex, så är det just transienter i mellanregistret och uppåt som kan återges med mer autentiskt stark ljudstyrka via pi60.

Men det är ju ljudstyrkenivåer inte jag spelar på så himla ofta.
Men den psykologiska effekten av att bara kunna det, ska inte förringas. :wink:

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2008-02-11 21:30

Ragnwald skrev:
mikke_musik skrev: Naturligtvis kommer det lite djupare bas ur pi60, men största skillnaden tyckte jag var i mellanregistret och uppåt.
Tycker jag...

Naturligtvis är det så.
Om man spelar Arne Domnérus/Lars Erstrand, Drum Boogie tex, så är det just transienter i mellanregistret och uppåt som kan återges med mer autentiskt stark ljudstyrka via pi60.

Samtidigt skall man inte föringa rummets betydelse, jag har precis haft ingvar på besök, han har kontrollmätt rummet och delningsfiltret.

I det rummet som jag normalt spelar I28 och Y4, ställde jag upp mina PiPs och inser vilken fantastisk högtalare detta är, det går att spela riktigt starkt utan att det överstyr, sedan gör ju rummet att man inte behöver öka så mycket i volym för att höra ex djupbas på ett förbluffande sätt. Så om man spenderar tid och kraft på att fixa rummet så kommer man otroligt långt med ett par PiP.

Vh Christer

Användarvisningsbild
zkoa

Inläggav zkoa » 2008-02-12 07:54

Tengil skrev:
Ragnwald skrev:
Tycker jag...

Naturligtvis är det så.

Samtidigt skall man inte föringa rummets betydelse, jag har precis haft ingvar på besök, han har kontrollmätt rummet och delningsfiltret.

I det rummet som jag normalt spelar I28 och Y4, ställde jag upp mina PiPs och inser vilken fantastisk högtalare detta är, det går att spela riktigt starkt utan att det överstyr, sedan gör ju rummet att man inte behöver öka så mycket i volym för att höra ex djupbas på ett förbluffande sätt. Så om man spenderar tid och kraft på att fixa rummet så kommer man otroligt långt med ett par PiP.

Vh Christer

Håller med. När man kommer till Ingvar så är det lite alltid som att se på film på Cosmonova... Oj då tänker man och inser att rummet betyder jätte mycket. I bra rum spelar man ofta mycket starkare än i vanliga vardagsrum och på högre volym spelar piPs otroligt fint.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2008-02-12 16:08

piP ~ 7kkr
pr24 ~ 14kkr
pi60 ~ 21 kkr

Om man är osäker på hur man ska uppgradera så kan man kolla priset helt enkelt.

[slrt]
admin

Återgå till Wänner af Ino