Moderator: Redaktörer
RMA skrev:Har funderat över en ino kombination en längre tid nu,nämligen ett par iP med 4 basmoduler baserade på piP,skulle kunna bli en riktig mini rökare tror jag, Obs tanken är mini,så pProf är inte aktuell.
Däremot skulle ju infra baserat på pProf vara intressant om det är möjligt. Vad tror ni?
För att få ytterligare 6 dB kapacitet i basen (jmft med 2 st piP) samtidigt som man genererar bas från 4 punkter i rummet.shifts skrev:Jag förstår inte riktigt... Varför inte köpa piP direkt om du vill ha något som går lika långt ner i frekvens som piP?
Nej, det var ju därför detta efterfrågades...shifts skrev:ProfundusP-modellerna existerar väl inte i någon infraversion vad jag vet?
Tja, varför finns det infra-moduler alls, när de vanliga finns?shifts skrev:Och varför vill du ha en inframodell av ProfundusP-4 när det finns en vanlig så att säga?
DrFunk skrev:Därmot skulle säkert ett par infra-X vara alldeless lagom, du skulle lugnt ha den coolaste icke-pi60deriverade anläggningen!
norman skrev:Hmm var inte gamla profP lite mindre än nya? Om man gör såna med rätt mått kan man säkert gömma dom rätt bra också och får då mycket mer kapacitet.
Är väl någon här som bygger slutna lådor till nya ino/lts-basen (kompatibel med den gamla profP basen), har för mig han tänkte ha 25 l lådor och det blir ju ganska smått.
niklas skrev:För att få ytterligare 6 dB kapacitet i basen (jmft med 2 st piP) samtidigt som man genererar bas från 4 punkter i rummet.shifts skrev:Jag förstår inte riktigt... Varför inte köpa piP direkt om du vill ha något som går lika långt ner i frekvens som piP?
niklas skrev:Nej, det var ju därför detta efterfrågades...shifts skrev:ProfundusP-modellerna existerar väl inte i någon infraversion vad jag vet?![]()
niklas skrev:Tja, varför finns det infra-moduler alls, när de vanliga finns?shifts skrev:Och varför vill du ha en inframodell av ProfundusP-4 när det finns en vanlig så att säga?
Slartibartfast skrev:Men vad är det för variant av LTS-basen du pratar om? Jag har ju ett gäng sådana element och skulle lätt välja 4*25 liter istf 4*35! Storlekesvinsten är enorm i ett så litet rum som jag har!
Slartibartfast skrev:Den första tanken som slår mig är ju istället: Hur vore det inte med ett par b56 som basar till ett ett gäng a1 och den nya mikrofronthögtalaren i ett mikrosurroundpaket?
Fast det var ju 4 st RMA skrev. Var du fick 6 st ifrån vet jag inte. Han ville hellre ha 4 små med mindre kapacitet än 4 stora med större kapacitet.shifts skrev:Men det jag inte begrep var om han först ville ha så små lådor som möjligt med basmoduler där piP-elementen huserade, varför då vilja ha sex stycken större Profundus-P-LåtsasInfra. Då kunde man ju kanske skaffa ProfundusP-4 istället.
Jo, jag vet. Det visste ju du med, ändå frågade du.shifts skrev:Därför att de går sjukt mycket lägre ner i frekvens bland annat?niklas skrev:Tja, varför finns det infra-moduler alls, när de vanliga finns?shifts skrev:Och varför vill du ha en inframodell av ProfundusP-4 när det finns en vanlig så att säga?
Jadå, man kan köpa i64es och pZ-8 också, om det är kapacitet man är ute efter, men det var liksom inte det som var intressant här.shifts skrev:Om det nu är vad man vill åt kan man väl köpa ProfundusX-4 eller nått. Antar att det finns fler fördelar med Infrasystemen, men de är jag väldigt okunnig om.
niklas skrev:Fast det var ju 4 st RMA skrev. Var du fick 6 st ifrån vet jag inte. Han ville hellre ha 4 små med mindre kapacitet än 4 stora med större kapacitet.
niklas skrev:Jo, jag vet. Det visste ju du med, ändå frågade du.shifts skrev:Därför att de går sjukt mycket lägre ner i frekvens bland annat?niklas skrev:Tja, varför finns det infra-moduler alls, när de vanliga finns?shifts skrev:Och varför vill du ha en inframodell av ProfundusP-4 när det finns en vanlig så att säga?![]()
niklas skrev:Jadå, man kan köpa i64es och pZ-8 också, om det är kapacitet man är ute efter, men det var liksom inte det som var intressant här.shifts skrev:Om det nu är vad man vill åt kan man väl köpa ProfundusX-4 eller nått. Antar att det finns fler fördelar med Infrasystemen, men de är jag väldigt okunnig om.
Bamsefar skrev:B59/B59x som bas - skulle tro att den får det lite svårt.
B67 är igentligen en helt annan historia, och inte någon bas heller om jag minns rätt (men så ligger jag hemma i 39,5 graders feber och är kille = mjäkig).
Infra-P skulle vara möjligt på W87 tror jag, jag skulle dock vilja påstå att det blir osannolikt dyrt. Men litet antagligen ja.
shifts skrev:Jag trodde Infra alltid betydde att där skulle finnas minst 6 separata lådor. Sorry.
Manifestet skrev:Infra-modulerna skiljer sig från de vanliga profundus-modulerna såtillvida att de är mindre, men de behöver vara flera och dessutom måste de matas av högre effekt för samma akustiska uteffekt. Därmed blir de också väsentligt dyrare, och ännu mera så eftersom man ju behöver ett elektroniskt delningsfilter, cr80s eller cr80es som kan bestyckas med infra-tillsatsen.
Fördelen är förstås den mer än avgrundsdjupa basåtergivningen vars förmåga bara begränsas av rummet man brukar dem i snarare än av basmodulerna själv (av vilket även följer ett impulssvar som saknar motstycke).
shifts skrev:Om man går Infra med ProfundusP-elementen, hur mycket lägre skulle man då komma?
shifts skrev:Tänkte att det redan finns andra i sortimentet som uppfyller sådana önskade krav.
Kaffekoppen skrev:B59 som bas till PiM torde väl gå okej... men det känns lite fånigt...B67 som infra och i antal om 4 torde väl vara helt okej...
Kaffekoppen skrev:B59 som bas till PiM torde väl gå okej... men det känns lite fånigt...B67 som infra och i antal om 4 torde väl vara helt okej... vi pratar om ett liiitet system och inte jordbävningsbas isåfall.
då kanske tom någon annan tillverkare än INO får basdelen kunna vara aktuellt också..
Bamsefar skrev:Jag lät Ino Audio bygga en specialbas på 17 liter på W85 (W87 fanns inte på denna tid) som komplement till iPs - det visade sig bli en låda med två basreflexportar och som var synnerligen smidig.
pingvinlakrits skrev:RMA: det är jag som är ägare till Bamsefars forna iPs och Profundus special (W85 och ynka 17L).
Det låter riktigt bra trots litenheten, den ensamma basmodulen och jag kan bara tänka mig att två till fyra av samma lilla mått skulle göra ett riktigt trevligt Lifestyle system.
Jag har dessutom pi60 i samma rum och det har hänt (mer än en gång) att folk trott det varit pi60 som spelat.
pingvinlakrits skrev:RMA: det är jag som är ägare till Bamsefars forna iPs och Profundus special (W85 och ynka 17L).
Det låter riktigt bra trots litenheten, den ensamma basmodulen och jag kan bara tänka mig att två till fyra av samma lilla mått skulle göra ett riktigt trevligt Lifestyle system.
Jag har dessutom pi60 i samma rum och det har hänt (mer än en gång) att folk trott det varit pi60 som spelat.
endallas skrev:du menar piParnas baselement i egna lådor infra-style som basmoduler och iP som toppar?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster