Jag har funderat på att börja göra ekologiska högtalare, men då började jag fundera på vad det är för något egentligen...
Ekologi är vetenskapen om de levande varelsernas relationer till sin omvärld, det vill säga samspelet mellan biotiska (levande) och abiotiska (icke-levande) faktorer.
Nu vet den som inte visste det vad antibiotika är också (livsdödare!

Men åter till ekologin!
Hur kan man göra icke-ekologiska högtalare (eller andra produkter, vilka som helst)? Alla produkter som finns har ju en relation till samspelat mellan biotiken och abiotiken. Är de inte ekologiska då? Semantiskt sett borde de vara det.

Kan det vara så att de som säger "ekologisk", menar "främjande för de ekologiska processerna"?
Fast vem skulle vara så slarvig? Ibland tycker vi männskor ju att vi är ekologiska när vi bekämpar något som i sin tur främjar en form av liv som vi inte gillar. Alggödning t ex. Subjektiva är vi, det vill säga inte jag, men de där som bestämmer hur det skall vara.
Knepigt det här.

Ett tag tänke jag formulera en annons (mest på skoj förstås, som ett tankeexperiment, för annonserar gör jag ju aldrig) som sa:
Ino Audios högtalare är ekologiska, och vi försäkrar att de endast är uppbyggda av naturliga grundämnen som återfinns i det periodiska systemet!
Men så lustig skall man nog inte vara. Det är ju trots allt ett allvarligt ämne. Ekologin alltså. Borde vara et grundämne i skolan. Oj, nu råkade jag vara lustig igen.

Nä, så här är det: Vi skall nog sabba så lite vi kan.
Och med sabba så menar jag påverka. Det är ju enklast att hålla sig till den infallsvinkeln - även om vi inte fattar något om vad som är bra eller dåligt för naturen som en större sanning är att räkna levende celler eller organismer på planeten och försöka säga om många är bra eller dåligt, kan man välja att låta bli att påverka.
Bästa sättet att göra det är att tillverka så lite saker som möjligt.
Ja! Jag är ekologiskt liten = bra!
Skall nog försöka bli ännu mera svåranträffbar...
Fast allvarligt talat, det där med liten skala tror jag man kan expandera så att det inte blir en enskild aktör som räknas längre (för att en är liten spelar ju ingen större roll om det leder till att en annan blir stor) och då inser man att det inte är hur stor en enskild aktör är som spelar någon roll.
Kort sagt: Jag tror man måste se globalt på det hela.
Då är slutsatsen väldigt enkel: Det viktigaste som finns när man gör en produkt är inte vad de består av, utan att den är gjord för att vara länge. Ju längre den varar, desto färre grunkor kommer att behöva produceras.
Verklighetens "bra" står alltså i bjärr kontrast mot de fenomen som marknadskrafterna för med sig - att det är "bra" med produkter som folk bara använder ett kort tag för att sedan byta till något nytt.
Det som är ekologiskt bra är dock samma sak som är bra för konsumenten - varor som varar! Då får man en massa pengar (=makt) över som man kan spendera på saker som mera direkt hjälper andra människor att också leva anständiga och lyckliga liv.
Ino Audio har nog alltid varit ekologiskt.

Fast egentligen är det nog så, att det inte finns några ekologiska tankar alls bokom det jag gör. Men jag tror alltså att det allmänna inställningen att göra saker som skall hålla länge är en bra inställning, och en som så många som möjligt borde anamma.
Vh, iö
- - - - -
PS. Joförresten, jag skall nog utveckla det där sista jag skrev: I en eklogiskt bra värld är varor långvariga och få, medan service är en rik sektor! Färre människor borde göra färre men långvariga och långlivade produkter, medan flera borde arbeta med att göra andras liv (och varandras) bättre genom service!
Bäst vore att lägga ned det nuvarande systemet med pengar. Det är mycket enklare om man har ett system som fungerar såhär:
Om någon vill ha något, så får han/hon det!
Jag talar alltså inte om byteshandel, utan om att man struntar i både pengar och skuld. Balansen mellan ge och ta kanske inte är så himla viktig. Om någon vill ha något så kan de ju ge något till någon annan (grej eller hjälp eller nå't) med de har inte med varandra att göra. Varje sak är för sig, och man kan strunta i att kolla om det är rättvist hela tiden.
Då kan man frigöra enorma resurser, nämligen alla byråkrati, och plötsligt blir det fantastiskt många människor som kan vara med och hjälpa varandra med saker, det vill säga förhoppningsvis mest tjänster.
Det vore en bättre värld, en mera ekologisk!
Men tyvärr är det ett darwinistiskt svagt system jämfört med det nuvarande systemet. Den slås ut på nolltid, så länge inte samhället kan omformas fullstädigt FÖRST. Eller att det område som skall bli det "nya" isolera fullständigt från det monetära. Fast svårt kommer att det bli ändå, för det finns andra mekanismer som måste bort också. Exempelvis är girighet, missunnsamhet och lathet fiender till det nya systemet. Den sistnämnda är inget faktiskt problem, för systemet tål rejält med lathet, och dessutom är lathet i sig en svag kraft. Det är inget kul att vara lat, när tvånget att inte vara det, försvinner.
Men hur man skall göra med girighet och missunnsamhet vet jag inte. Kanske de självdör de också? Jag vill hoppas det, men jag vet inte om jag tror det.
Nä, det blir nog som det alltid varit. Pengarna blir kvar. Så jag för köra ekologi på annat vis. Satser som alltid på grunkor som är avsedda att användas för alltid, 0ch inte bara under en kort "trend-tid".