Moderator: Redaktörer
Alexi skrev:Varför 10Hz? Finns nästan inte någon musik med information under 30Hz. Så ner till 16Hz någonstans så har man täckt in tom dom extrema filmerna.
Om man tittar i min gamla tråd "Vad behövs för att reproducera ett trumset", så ser man rätt tydligt att så gott som ingen har tillräcklig mängd bas hemma.Kraniet skrev:intressant fråga. jag tänkte på det för ett tag sen då en bekant berätta om sitt besök hos Öhman.
han tyckte det lät bra men att det var "ett jävla basrunkande".
hur vet man när man har "rätt mängd" bas i rummet.
är folk vana vid "rätt mängd" bas.
eller är det så att många gärna vill ha mer bas än vad som är korrekt?
Alexi skrev:Om man tittar i min gamla tråd "Vad behövs för att reproducera ett trumset", så ser man rätt tydligt att så gott som ingen har tillräcklig mängd bas hemma.Kraniet skrev:intressant fråga. jag tänkte på det för ett tag sen då en bekant berätta om sitt besök hos Öhman.
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=22034
Nej tvärtom tror jag, förstår nog inte vad du syftar på att "de allra flesta" inte skulle förstå? Vad är lagom i detta sammanhang? Är det lagom när det låter hälften så realistiskt som ett riktigt trumset? Vad är lagom bra hifi över huvud taget, vem bestämmer? Är allt över lagom överdrivet?Kraniet skrev:Alexi skrev:Om man tittar i min gamla tråd "Vad behövs för att reproducera ett trumset", så ser man rätt tydligt att så gott som ingen har tillräcklig mängd bas hemma.Kraniet skrev:intressant fråga. jag tänkte på det för ett tag sen då en bekant berätta om sitt besök hos Öhman.
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=22034
det borde ju isf betyda att de flesta inte har en aning om vad som är "lagom mycket bas". de allra flesta verkar tro att lagom bas är för mycket?
IngOehman skrev:Nu har jag inte läst igenom hela denna tråd (i själva verket bara frågan den starter med och sista två inläggen som lagts) men av det jag sett tycks det mig som om det finns en oklarhet i frågeställingen.
Man måste skilja mellan:
1. "Lagom mycket bas för att nå en rätt balanserad klang i återgivningen", och,
2. "Lagom mycket baskapacitet för att kunna reproducera både liveljud och andra ljud som man vill kunna återge".
Det är skilda saker.
Vh, iö
shifts skrev:Om jag något så när kan återskapa Anthem Without Nation som jag hört den hos Strauss så är det "lagom mycket bas".
shifts skrev:Om jag något så när kan återskapa Anthem Without Nation som jag hört den hos Strauss så är det "lagom mycket bas". Jag hoppas Profundus P2 lyckas med det (jag inser givetvis att det inte blir med samma effekt som X4, men i n ä r h e t e n). Annars får det bli större system, det är min riktlinje. Minsta möjligt således, men fullt tillräckligt
avr7000 skrev:Ja vad är lagom mycket bas....
Jag har ett ganska potent system för att återge bas, 16 st 7" scanspeakbasar (2 lådor och drygt 100 dB/W i verkningsgrad per låda) och 2x650W effekt för att driva dessa.
Det där med balanserad basåtergivning är en mycket viktig synpunkt...
Mitt system (injusterat av Hifipastorn) har en nästan slank basåtergivning, inget extra tryck där inte... men det ger också en mycket tydlig och djup ljudbild, utan att basen går in och maskerar med en aning för hög nivå som jag tror är ganska vanligt...
Något som jag däremot har reagerat över som en skillnad mot de flesta andra system jag lyssnat på är att basen aldrig kroknar och komprimerar då man spelar starkt... spelar man riktigt starkt så upplevs basen som stark jämfört med andra system jag lyssnat på, det beror väl på att den bara följer med och inte ändrar systemets tonala karaktär vid höga ljudtryck.
Stefan
IngOehman skrev:
Slutsats: Dåliga rum gillar ingen eller i varje fall få, halvdåligt rum gör
att vissa tycker det är bra och andra tycker det är förfärligt. Riktigt
bra rum däremot, gillar nästan alla! Kort sagt - när man tagit bort
alla fel tycker alla om rummen. Tar man bara bort majoriteten nöjer
sig vissa, medan andra störs illa. Vem som störs mest beror på vilka
fel det är.
Med "bra" menar jag förstås då rum som nästan alla gillar, och det
jag vill säga är egentligen bara att sådana rum faktiskt tycks finnas.
Vh, iö
IngOehman skrev:Det var en allmän synpunkt bara, inte en som är knuten till en specifik stad.
[...]Hmmm... Jag vet inte om något förstod det där, men nu är det sagt i
varje fall.
Vh, iö
Merkurius skrev:jag kan bara konstatera att musiken presenteras annorlunda i olika rum, alla designade av dig
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster