Endast 2st surroundhögtalare till Pi60. Går det?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Roger_SWE

Endast 2st surroundhögtalare till Pi60. Går det?

Inläggav Roger_SWE » 2008-03-27 21:06

Jag skulle vilja använda endast två stycken surroundhögtalare till mina Pi60. Jag vet att man bör ha sex stycken, men om jag nu bara vill ha två :-)

# Vilka högtalare (element) ska jag välja?
# Hur ska jag placerar dem. Vinkel, riktning, höjd, avstånd?

Tack på förhand.
/Roger

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2008-03-27 22:30

Dom flesta som bygger surroundhögtalare verkar ju tycka att det ska vara två. Det är väl bara att ta vilken som helst av dom tillverkarna om du inte vill ha flera. Ino Audio vill ju dock att man ska ha en stor mängd av dem...

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
blixten_no1

Inläggav blixten_no1 » 2008-03-27 22:39

köp två stycken A2or, två av dom funkar bra mycke bättre än två "vanliga" och om man vill så kan man ju köpa fler :P

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2008-03-27 22:39

Man -får- ju köpa två bara. Jag har två a2 och det funkar fint! Jag hade två a1 till pi10 och det funkade också bra. Jag sa till IngÖ att jag skulle börja med två och det var helt okej även om han tyckte att det skulle låta "skit" relativt sätt. (iaf sa han så när jag skulle köpa a1 förut).
Mina sitter snett bakom lyssningsposition ungefär 1,20m upp. Man får nog prova sig fram ett tag, men jag tycker det låter bra jag. 8)

Sen är ju Inos grejor matchade med varann vilket inte andras tillverkare är med Ino så vitt jag vet.

Användarvisningsbild
Roger_SWE

Inläggav Roger_SWE » 2008-03-28 01:12

Pinnick skrev:Mina sitter snett bakom lyssningsposition ungefär 1,20m upp. Man får nog prova sig fram ett tag, men jag tycker det låter bra jag. 8)

Tack. Kul att det låter bra med ett par A2:or. Menar du 1,2m upp från örat sett?

Ett problem för mig är att min soffa står mot väggen :-(
Vad jag har hört, så är surroundhögtalarna på sidorna viktigare än de som sitter på väggen bakom/ovanför soffan?

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2008-03-28 01:30

JO exakt. 1,2m från golvet och lite bakom mig i djupled så att säga. Men det bästa är nog att testa själv med hur de ska stå. Jag hade ett litet studentrum en gång som var ganska kvadratiskt. (b*d) I det hade jag pi10 + två a1 och då tyckte jag det funkade bäst om a1 var på bakre väggen. Men men som sagt man får prova sig fram. :-) Mina a2 borde nog upp en bit dessutom.

Jag kan tänka mig att dina två (om du nu köper ;) ) surroundhögtalare borde kunna funka bäst om de sitter på sidoväggarna och en bit ifrån dig så det inte blir som hörlurar. De är väl konstruerade att vara så lite punktstrålande som möjligt. Nån kanske kan fylla i lite här hur det verkligen förhåller sig ;)

mvh

(fast i den berömda källaren i täby såg det ut som att det sitter ett gäng a2 ganska nära lyssnaren på bakre väggen och möjligen nån på sidorna, jag minns inte!)

EDIT: jag såg att du frågade om det sitter 1,2m från öronhöjd. Jag läste som en kratta igen. Ursäkt! Från golvet menar jag. Rekommendationer är väl 1,55 från golvet tror jag? Men man får väl justera och lyssna sig fram.
Senast redigerad av Pinnick 2008-03-28 12:35, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2008-03-28 10:39

Pinnick skrev:(fast i den berömda källaren i täby såg det ut som att det sitter ett gäng a2 ganska nära lyssnaren på bakre väggen och möjligen nån på sidorna, jag minns inte!)

Jo IÖ kör ju med 8, 10 eller var det 12 a2:or i demorummet.

Själv kör jag med 8 a2:or och det fungerar, ja kalas. Snyggare panoreringar
i det bakre ljudfältet får man leta rätt så duktigt efter :lol:
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
blixten_no1

Inläggav blixten_no1 » 2008-03-28 16:08

Wolfie skrev:
Pinnick skrev:(fast i den berömda källaren i täby såg det ut som att det sitter ett gäng a2 ganska nära lyssnaren på bakre väggen och möjligen nån på sidorna, jag minns inte!)

Jo IÖ kör ju med 8, 10 eller var det 12 a2:or i demorummet.

Själv kör jag med 8 a2:or och det fungerar, ja kalas. Snyggare panoreringar
i det bakre ljudfältet får man leta rätt så duktigt efter :lol:

dyrare oxå ;)

Användarvisningsbild
Roger_SWE

Inläggav Roger_SWE » 2008-03-28 20:54

A1

Hur mycket lådvolym ska de elementet ha?
Om man har två i samma låda. Vad blir lådvolymen då?
Dämpningsmaterial och hur mycket?

Återgå till Wänner af Ino