Placering av basar (P-p2)?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
regent8

Inläggav regent8 » 2008-04-06 19:18

Hej!
Går att förstå ungefär var ett par p-P2 skall placeras i ett rum.
Tänker praktiskt nu eftersom kablar skall dras.

Vårt rum är 535 cm x 405 där öppningen är ett avskuret "hörn"

[img] +++++++++++++++++++++++++++++++++
+ bas 2 alternativt bas 2+
+ +
fönst ! +
! +
+ +
+ +
+ +
! bas 1 +
! / dörr
! x front duk front +
++++++++++++++++++++++++++++[/img]

Schematiskt ritat som ovan. Min idé är att bas 1 vid främre hörn o två alternativa platser för bas 2 på bakvägg.
De får gärna inte rum ngn annanstans.

Kan ovan vara vettigt?

Någon som provat redan ngt liknande?

mvh Lars

PS: Kan mångkardelig ClasOhlssson kabel duga till basarna. EKK är tänkt till toppsystem (iPS) samt EKUA till (a1).
Senast redigerad av regent8 2008-04-16 05:27, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2008-04-06 19:53

att placera basarna i hörnen brukar väl rekomenderas

Användarvisningsbild
blacklabel

Inläggav blacklabel » 2008-04-07 22:07

I hörnen? Om man inte har några vettiga hörn att ställa ett par pP2 i då? Som jag tex. I mitt fall skulle ett par pP2 hamna som "stativ" åt piP eller möjligtvis bredvid riktade rakt mot lyssningsplatsen. Är en sådan konfiguration helt förkastlig. Eller bara "ej ultimat" men ändå ok? Och vad skulle man isåfall förlora? Detta skiljer sig säkert från rum till rum men är det någon som har en fundering kring detta?

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2008-04-08 04:57

blacklabel skrev:I hörnen? Om man inte har några vettiga hörn att ställa ett par pP2 i då? Som jag tex. I mitt fall skulle ett par pP2 hamna som "stativ" åt piP eller möjligtvis bredvid riktade rakt mot lyssningsplatsen. Är en sådan konfiguration helt förkastlig. Eller bara "ej ultimat" men ändå ok? Och vad skulle man isåfall förlora? Detta skiljer sig säkert från rum till rum men är det någon som har en fundering kring detta?

Frågan är nog ganska utredd vid det här laget. IÖ och Isidor hade flera debatter. Anledningen till att man i första hand rekommenderar hörnplacering är att högtalarnas koppling till rummet blir effektivare: mer genomsnittligt ljudtryck för pengarna. Det andra är att man exciterar alla rumsmoder från hörnen. Detta är en fördel såtillvida att fördelningen av moder blir jämnare men å andra sidan blir de just exciterade vilket ju i sig inte är bra. Placering av basmoduler bör man experimentera fram. Eventuella regler handlar inte om placeringen i absoluta termer utan snarare vilket strategi man bör ha för sitt experimenterande. Jag ljuger väl inte alltför mycket om jag säger att det är en bra idé att börja i de främre hörnen om man inte av andra skäl vill ha basmodulen som stativ (för piP).

Tänker,

D

Användarvisningsbild
regent8

Inläggav regent8 » 2008-04-08 14:31

Dahlqvist skrev:Frågan är nog ganska utredd vid det här laget. IÖ och Isidor hade flera debatter.

Finns detta på Faktiskt.se, eller "dokumenterat" ngn annanstans?
Kunde vara intressant att ta del av.

Dahlqvist skrev:Det andra är att man exciterar alla rumsmoder från hörnen. Detta är en fördel såtillvida att fördelningen av moder blir jämnare men å andra sidan blir de just exciterade vilket ju i sig inte är bra. .

Du avser noder (med n) eller hur?.
Vad innebör att de blir exciterade, o varför är det mindre bra?

mvh Lars

PS. Jag tänker placera dem med en fram och en bak (båda i hörn),
o helst inte flytta dem. DS

Användarvisningsbild
blacklabel

Inläggav blacklabel » 2008-04-08 15:03

I mitt fall är det tyvärr omöjligt att ha dem i hörnen. Har en öppen planlösning åt ena hållet och där är det långt till närmsta hörn och i det andra hörnet står ett bord som icke kommer flyttas på.
Däremot kommer de stå dikt an mot en dämpad vägg.

Tacksam om du kunde länka till den där diskussionen IÖ och Isodor haft.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2008-04-11 14:14

regent8 skrev:
Dahlqvist skrev:Frågan är nog ganska utredd vid det här laget. IÖ och Isidor hade flera debatter.

Finns detta på Faktiskt.se, eller "dokumenterat" ngn annanstans?
Kunde vara intressant att ta del av.

På faktiskt.se och hififorum. Här är ett exempel:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=141

regent8 skrev:
Dahlqvist skrev:Det andra är att man exciterar alla rumsmoder från hörnen. Detta är en fördel såtillvida att fördelningen av moder blir jämnare men å andra sidan blir de just exciterade vilket ju i sig inte är bra. .

Du avser noder (med n) eller hur?

Vad innebör att de blir exciterade, o varför är det mindre bra?

Nej, jag menar moder. Problemet är att man drar igång alla rummets resonanser från hörnen vilket kan göra att rummet gör sig extra påminnt. Å andra sidan: eftersom alla moder exiteras (=dras igång) så blir det inte lika mycket problem med enskilda moder som "står ut" ur spektrumet. Istället för att det tjongar till vid en ensam frekvens blir det en jämnare frekvensgång och lågfrekvent "efterklangsgröt". Vill man höra extrema exempel på exiterade moder så kan man ställa sig i sitt helkaklade badrum och humma ett glissando tills det sjunger till i öronen. Då har man exitation av en rumsmode med Q-värde av rang. Fast ämnet är skitsvårt (tycker jag). Se länk.

D

Användarvisningsbild
regent8

Inläggav regent8 » 2008-04-16 05:36

Tack för svar. Ja det verkar svårt.
Ambitionen var att få ner mitt system i fysisk storlek samt att få det så lättmöblerat som möjligt. Två basmoduler till ett toppsystem är gränsen.

Nu är jag i den fasen att jag skall lägga igen alla lister mm för att sätt igång att lyssna.
För att basarna (eller basen om en (1 st) räcker) hamna ungefär rätt är denna fråga intressant.

Sedan ur ett större perspektiv är den oxå intressant dvs var optimalt det går att placera basarna.

Men det primära är att få till det good enough - vilket sannerligen kan vara bra med tanke på vad det handlar om - Inoaudio högtalare.

Återgå till Wänner af Ino