Felaktiga piP-monteringssatser!!!

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman

Felaktiga piP-monteringssatser!!!

Inläggav IngOehman » 2008-04-13 23:43

Hej alla!

För några veckor sedan tog de motstånd som ingår i delningsfiltret till piP slut, och jag åkte i vanlig ordning till leverantören och köpte flera.

På lager hade de bara ett par tiotal så jag tog dessa med mig direkt, och resten (några hundra) fick de skicka.

Kan nämna att motståndet ifråga har tillräckligt snäva toleranser för att i samverkan med sin seriella last gå mycket snäva toleranser (några få procent), så de behöver inte mätas och matchas (såsom kondensatorerna och spolarna i samma filter).

För några dagar sedan fick jag en rapport om ett sammanbyggt par piP vars diskant inte lät något, och efter en snabb analys visade det sig att värdena på motståndet var 1000 ggr högre än det skulle vara!

De var alltså kohm istället för ohm. :(

Det visade sig att detta tusenfaldiga fel gäller bara för de filter som innehåller de fåtaliga hämtade motstånden. De som skickats är korrekta.

Jag har hittills lyckats lokalisera 3 par levererade monteringssatser som fått fel motstånd och har bytt dem, och några av de hämtade motstånden har jag också kvar. Men jag tror eventuellt att det kan finnas något eller några par ytterligare, som levererats med fel motstånd. :?

Om du som läser detta tror att du kan vara drabbad (det vill säga har hämtat piP-monteringssats nyligen) så är det lätt att undersöka om du fått fel motstånd - bara att lyssna om det kommer något ljud ur diskanten.

Med fel motstånd låter diskanten ungefär 50 dB svagare än den skall göra, så det är svårt att missa. Samtidigt gör dock delningsfilterfelet att det kommer mera diskant än vanligt ur baselementet, så högtalaren låter inte så dåligt som man kanske skulle kunna tro, men lyssnar man nära diskanten så är de tydligt om det blivit fel. Då låter den nämligen inte alls (så uppfattas faktiskt -50 dB), om man jämför mellan att hålla för diskantelementet och att inte göra det låter det alltså lika.

Den som inte ännu har hunnit montera ihop högtalarna har det förstås ännu lättare: Bara att läsa vad det står på motståndet!

Är det rätt så står det: 5W2.2ΩJW

Är det fel så står det: 5W2.2KJ

Har du fått fel, så ring mig direkt, så fixar vi det!

Vänliga hälsningar, Ingvar

(070 - 523 32 32)
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-04-16 01:22

Det verkar som om alla är lokaliserade nu! :)

Jag kan inte utesluta att det finns något par ytterligare, men jag tror
att alla är hittade. Tack alla som ringt och hjälpt till att lösa problemet
på ett smidigt och snabbt sätt!

Jag har världens bästa "kunder"! (Fast det kanske är det rättare att
säga "människor som gillar återgivning av samma slag som jag gillar",
om er?)

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Återgå till Wänner af Ino