A1 eller A2 frågor..

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
snooker

A1 eller A2 frågor..

Inläggav snooker » 2008-04-14 16:53

Hej alla glada.

Har precis flyttat och stött på lite problem med att mina nuvarande bakhögtalare inte blir så praktiskt att ha (Dynaudio Contour 1,3 på staviv).

Så jag tänkte gå över till vägghögtalare. Kan någon snäll själ föklara lite lätt grejen med A1,A2. Med grejen menare jag att man ska väl helst ha en massa samt på sido vägg?.

Jag kan bara ha dom på bakvägg eller i taket :). Tänkte börja med 2 st för att testa.

Måste man köpa extra slutsteg också? Har idag ett 5 kanaligt Rotel 1075RMB.

Kan man beställa A1,A2 utan att ha varit och lyssnat på dom hos Ingvar? Vad kostar dom?

Sorry för de 20 frågorna.

Tack på förhand.

Mvh Mats

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-04-14 17:29

Döm inte ut dem då, när det inte blir något bra med bara två!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2008-04-14 18:21

Detta förtjänar ett bättre svar, således ger jag ett utdrag ur manifestet.

/Jag rekommenderar därför alla, oavsett om de använder Ino Audios högtalare i övrigt, att använda Ino Audios surround-moduler. Alla hemmabiosystem liksom professionella surroundsystem (oavsett deras övriga egenskaper) vinner ju på att uppgraderas med riktiga multimoduler för bakkanalerna. Hittills har så vitt jag vet inte någon enda kund som provat ångrat sig. Tvärtom hyllas de små ambiens-lådorna av alla som hört dem./

Nej du behöver inte ha något extra slutsteg, det räcker förmodligen gott med recievern redan men blir troligtvis bättre om du kan avdela 2-3 kanaler ur steget du har.

Mvh Björn//
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
snooker

Inläggav snooker » 2008-04-15 08:46

Paa:

Du tolka mig fel (Kan förstå varför med min dåliga formulering :) ). Jag har varit intresserad av INO länge (som alla andra) och tror nog att dessa är kanon. Det var mera min "väggsituation" som gör att jag inte kan skaffa så många och just detta med att de måste sitta på väggen bakom (då jag har hört att de ska sitte på sido vägg.

/Jag rekommenderar därför alla, oavsett om de använder Ino Audios högtalare i övrigt, att använda Ino Audios surround-moduler. Alla hemmabiosystem liksom professionella surroundsystem (oavsett deras övriga egenskaper) vinner ju på att uppgraderas med riktiga multimoduler för bakkanalerna. Hittills har så vitt jag vet inte någon enda kund som provat ångrat sig. Tvärtom hyllas de små ambiens-lådorna av alla som hört dem./

Nej du behöver inte ha något extra slutsteg, det räcker förmodligen gott med recievern redan men blir troligtvis bättre om du kan avdela 2-3 kanaler ur steget du har.

Mvh Björn//"

Det låter ju bra. Hur förstärker (kopplar in) om man tex 6 st eller 4st?

Är det någon form av seriekoppling?

Ps Rotel RMB 1075 är ett 5 kanaligt slutsteg och ingen receiver. 110 Watt per kanal om jag inte kommer ihåg fel. Kör denna Rotel tilsammans med Meridian G68.

Har också beställt manifestet från Ingvar igår så kommer få mera information där.

Mvh Mats

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-04-15 09:48

Hej!

De är högohmiga så du parallellkopplar dem. Tror att de är 18ohm, så det går fint att parallellkoppla upp till 4st/kanal oftast.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-04-15 10:06

Även om man placerar alla på bakre väggen är det bättre med fyra än med två. Om man då placerar de yttre så de är vinklade utåt mot sidovägg och dom mittre så dom är vinklade uppåt så borde man få en god förbättring jämfört med bara två. Alternativt om man kan ha två i taket en bit framför och på sidan om lyssningsplatsen och två på bakväggen. Men även fyra på bakväggen placerat på lämpliga höjder så de reflekteras olika i taket kommer säkert att vara värdefullt jämfört med bara två.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
snooker

Inläggav snooker » 2008-04-15 12:55

Kaffekoppen skrev:Hej!

De är högohmiga så du parallellkopplar dem. Tror att de är 18ohm, så det går fint att parallellkoppla upp till 4st/kanal oftast.

Hej Kaffekoppen..

Är inte så hifiteknisk bevandrad..Menar du att om man tex har 4 så kopplar man in 2 på en kanal i slutsteget och de andra 2 på den andra lediga?

"Även om man placerar alla på bakre väggen är det bättre med fyra än med två. Om man då placerar de yttre så de är vinklade utåt mot sidovägg och dom mittre så dom är vinklade uppåt så borde man få en god förbättring jämfört med bara två. Alternativt om man kan ha två i taket en bit framför och på sidan om lyssningsplatsen och två på bakväggen. Men även fyra på bakväggen placerat på lämpliga höjder så de reflekteras olika i taket kommer säkert att vara värdefullt jämfört med bara två."

Oj detta börjar bli komplicerat :).

Ser tjejen framför mig med ett stort skakande på huvet heh.

Måste man vinkla dom? Kan man inte ha dom rakt? Har också problem att få plats med 4 st :(..Det är ett par dörrar i vägen på bakväggen tyvärr.

Tack för alla svar hittils..Det uppskattas :)

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2008-04-15 13:00

Jag har en av mina a3:or som agerar SB på en dörr, och den är väl 1,5ggr större än en a2:a i.a.f. :wink:

Funkar kalas...

Mvh Björn//
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-04-15 13:33

snooker skrev:Måste man vinkla dom? Kan man inte ha dom rakt? Har också problem att få plats med 4 st :(..Det är ett par dörrar i vägen på bakväggen tyvärr.

Måste och måste, men dom har ju vinklad front, se:

Bild

Se även denna upphängning i taklampswire:

Bild

A1 är f.ö. mycket mindre än man kan föreställa sig, om man inte sett dom.
Båda bilderna kommer från tråden med bilder på ino-högtalare.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
RealElwood

Inläggav RealElwood » 2008-04-16 10:32

Är det samma högtalare på båda bilderna postade av "paa"???

Vad kostar högtalaren, är det självbygge som gäller?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-04-16 10:41

snooker skrev:
Kaffekoppen skrev:Hej!

Hej Kaffekoppen..

Är inte så hifiteknisk bevandrad..Menar du att om man tex har 4 så kopplar man in 2 på en kanal i slutsteget och de andra 2 på den andra lediga?

Ja, precis!

Du drar kablar från slutsteget (eller hembioförstärkaren) till första högtalaren. På de högtalarkontakterna kopplar du även in kablarna till nästa högtalare och sedan vidare till nästa. Jätteenkelt!

Med 4 bakhögtalare får du alltså två på varje kanal :)

Användarvisningsbild
snooker

Inläggav snooker » 2008-04-16 15:54

Tack för alla svar..Får be om ursäkt för långsam respons.

Screen:
Vet inte om sambon skulle godkänna att ha Ax på en dörr heh.

Paa:
Ok jag trodde du menade att man skulle montera dom vinklade åt olika håll beroende på var man har dom. Så länge jag alltså sätter dom rakt på väggen som på bilderna så ska det vara lungt då?

Kaffekoppen:
Ah då fattar jag. Tack :)

Hur var det med denna fråga ?
"Kan man beställa A1,A2 utan att ha varit och lyssnat på dom hos Ingvar? Vad kostar dom? "

MickeN

Inläggav MickeN » 2008-04-16 16:16

Jag har för mig att man får beställa utan att först vara och lyssna, även om jag varmt rekomenderar en lyssning.

Enligt senaste prislistan är det dessa priser som gäller om man vill skruva och löda själv:

Surroundhögtalare: (Pris per styck) (Mängdrabatter nedan)
Ambiens 1 - 1 500:-*(5 400:- för 4, 7 500:-/6 st)
Ambiens 2 - 3 500:-*(17 000:- för 6, 22 000:-/8 st)

och dessa priser om man vill ha dem färdigbyggda:

Ambiens1 (/st) 2 750:- (finns endast i lack)
Ambiens2 (/st) 5 800:- (finns endast i lack)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-04-16 16:53

snooker skrev:Paa:
Ok jag trodde du menade att man skulle montera dom vinklade åt olika håll beroende på var man har dom. Så länge jag alltså sätter dom rakt på väggen som på bilderna så ska det vara lungt då?
Jag tänkte att man kunde montera dom två yttre platt mot väggen, men liggande, så att baffeln vinklar ut mot sidoväggen. Det borde ge lite mer bidrag av ambiens från sidorna, men det är nog bäst att fråga iö vad han tror om saken.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
snooker

Inläggav snooker » 2008-04-21 17:22

Tack för priserna Micke :)

Då fattar jag Paa :)

Mvh Mats

Användarvisningsbild
krellmaster

Inläggav krellmaster » 2008-05-06 07:53

Hej snooker. Vi verkar ha likartade problem med rummet. Jag kan oxå bara ha surroundhögtalare på bakväggen eftersom jag inte har några sidoväggar att sätta nåra högtalare på. Såklart det finns sidväggar men den ena består av bara stora fönster å den andra är en halvvägg med ett valv 5 m från lyssningsplats. På bakväggen finns 2 dörrar dessutom.

Kör med 2 Carlsson OA5 på var sida om soffan, funkar skapligt men har köpt ett par A2 som jag ska ha på bakväggen istället. Börjar med 2 trots att det inte rekommenderas. Återkommer med intryck när dom har hamnat på rätt plats.

Återgå till Wänner af Ino