screen skrev:Vad ligger filtret på i Denonrecievrarna på .1 kanalen då?
Mvh Björn//
Njae... Alltså den där .1-kanalen är en diskret kanal vars bandbredd brukar vara ungefär 120 Hz, men i Dolbyfallet kan den vara avsevärt större när det blir fel*.
Punkten i .1 betyder komma, så var som indikeras är att kanalen en en tiondelskanal stor, det vill säga den kan teoretiskt ha en bandbredd på uppåt 2 kHz. Det görs dock inga filmproduktioner där man utnyttjar hela den bandbredden, utan man använder den bara till en tiondel av den tiondel den är.
Ett delat system med basmoduler skall alltså återge bas från L & R delat vid 80 Hz, men .1-kanalen i sin helhet med större bandbredd, fast helst inte större än 120 Hz (se*).
Ett optimalt elektroniskt filter behöver därför summera en 80 Hz LP-filtrerad signal med en 120 Hz LP-filtrerad signal och mata den till basmodulerna - utan att det uppstår destruktiv interferens... Dessutom skall helst stereoinformationen kunna spelas stereofoniskt i basmodulerna, medan .1-kanalen ju är monofonisk.
Allt det där kräver lite finlir med algoritmerna, men det går utmärkt att göra! Både cr80s och cr80es gör det.
Vh, iö
- - - - -
*I Dolby-fallet måste ljudteknikern manuellt tillse att ett LP-filter finns på plats för .1-kanalen, i synnerhet om den görs som en version av den bas som redan finns i L & R. Ibland glömmer de det, och då låter det inte kul om .1-kanalen...
I DTS-världen är kanalen automatisk bandbegränsad, så där blir det aldrig fel.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).